Meer regels, dat is de oplossing aldus de brandweer om die gevaarlijke elektrische auto’s in toom te houden.
Als elektrische auto’s in de fik vliegen, dan heb je een probleem. Iets met een bootje voor de kust van ons land…Maar goed, feit is dat deze auto’s retemoeilijk te blussen zijn. Dat is een probleem voor de brandweer, want hun werk is juist om brandjes te blussen. Zij pleiten dan ook nu voor meer wet-en regelgeving.
Brandweer: meer regels voor elektrische auto’s
De brand op het eerder genoemde schip is vermoedelijk veroorzaakt door een elektrische auto. Meestal komt dit door kortsluiting in de batterij. De brandweer grijpt dit incident aan om een pleidooi te houden voor meer regels. Brandweercommandant én directeur van de veiligheidsregio Haaglanden Esther Lieben stelt zichzelf dan ook de volgende vraag:
Hoe slim is het nou eigenlijk om honderden elektrische auto’s bij elkaar op een boot te zetten, waarvan je weet dat ze nauwelijks te blussen zijn?
De vraag stellen, is hem beantwoorden. Niet slim dus. Want we hebben het nu over een boot, maar wat als het in een parkeergarage is, aldus de brandweercommandant. Of in een tunnel? Dan is het wegslepen lastig. Want het blussen is een moeilijke klus. De batterijen kunnen steeds weer vlam vatten en daarom moeten elektrische auto’s die in de brand staan langdurig ondergedompeld worden in speciale containers.
Oplossing
Er zijn wel wat slimme manieren om een brand uit te krijgen, voordat het compleet uit de hand loopt. Een blusdeken gebruiken bijvoorbeeld. Lieben denkt na over meer regels om het probleem aan te pakken, lezen we bij RTL Nieuws. Bijvoorbeeld hoeveel elektrische auto’s in een parkeergarage mogen en aan welke voorwaarden dienen ze dan te voldoen? Moeten parkeergarages aangepast worden en meer voorzien worden met brandwerende materialen of is een andere indeling slim?
Trouwens, dit probleem speelt ook op andere vlakken. Denk aan de zonnepanelen op je dak. Die vliegen regelmatig in de fik. Gevaarlijk ja! Regels die gemaakt worden door onze overheid moeten er dus aan bijdragen dat dit, samen met preventiemaatregelen, voorkomen wordt.
Foto: een MINI brandweerauto van Linkerbaan, gespot door @carsbycasper
rollingstoned zegt
“Denk aan de zonnepanelen op je dak. Die vliegen regelmatig in de fik.”
The roof, the roof, the roof is on fire…
We don’t need no water, let the motherf*cker burn.
Burn motherf*cker, burn…
Wat een vooruitziende blik hadden ze bij de Bloodhound Gang ;-)
heckblende zegt
Rock Master Scott
https://youtu.be/-Vv_LwwwpmU?t=264
rollingstoned zegt
Weer wat geleerd, wist niet dat het een cover was. 👍
heckblende zegt
Ach, hun dak stond gewoon wat eerder in de fik.
Bloodhound Gang heeft super veel samples, interpolaties en variaties gebruikt.
Klonk toen nieuw en verfrissend maar dus ook ergens onderbewust heel erg vertrouwd.
Geniaal :)
maotje zegt
@rollingstoned. Regelmatig? Wat is regelmatig? Eens in t jaar? Eens in de 10 jr? Ze liggen bij mij al een tijdje maar nog nooit problemen gehad. In heel de straat heb ik nog geen problemen ermee gesignaleerd.
rollingstoned zegt
Uh, dat is een citaat uit het artikel, dus dat moet je @Onno vragen. 😜
mashell zegt
Regels op papier hebben nog nooit een brand voorkomen, regels die geleefd worden, gezond verstand en slimme techniek daarmee voorkom je branden. En dat laatste is de weg voorwaarts, uitvinden hoe de brand aan boord van de Freemantle Highway ontslaan is en kijken of de fabrikant van de auto dat had kunnen voorkomen met een betere kwaliteitscontrole.
Allison Burgers zegt
Dat de brand in een auto is begonnen is al een aanname.
andrebb zegt
Parkeergarages onder ziekenhuizen, zorginstellingen hoge flatgebouwen is in de basis niet erg handig en moet je gewoon nooit willen.
Of een goede sprinkler in alle andere parkeergarage de oplossing gaat geven valt nog te bezien.
mashell zegt
Dat zeg je wel zo gemakkelijk. Maar we hebben op veel plekken in het land ruimtegebrek en is de grond heel duur. Dan zijn ondergrondse parkeergarages gewoon heel praktisch. Is het probleem nou echt zo groot dat we zulke extreme maatregelen moeten nemen? Ik vind van niet, ik snap de zorgen van de brandweer maar ze zijn ook vaak wat paniekerig en extreem voorzichtig.
MM93 zegt
Maar wat als het nu wel misgaat? Honderden elektrische auto’s in de fik in een ondergrondse parkeergarage? Niet te blussen, extreme hitte komt vrijwaardoor de constructie van het gebouw het begeeft met alle gevolgen van dien.
mashell zegt
Autobranden in garages zijn altijd een probleem. Bij een brandstof auto of een EV komt ongeveer evenveel energie vrij, dus honderden brandende brandstof auto’s in een garage geeft precies hetzelfde effect. Een EV brandt langzamer maar langer en moet onder gedompeld worden (dat is dus niet “niet te blussen”), een brandstof auto brandt sneller maar hoeft niet ondergedompeld te worden. Brandstof auto’s branden vaker dan EV’s maar dat kan ook statistiek vervalsing omdat EV’s gemiddeld nieuwer zijn. Voor de brandweer is het allemaal nieuw, net als zonnepanelen en daarom reageren ze wat paniekerig en roepen ze om regels. Daarom moeten we goed nadenken of nog meer regeltjes op papier willen schrijven of dat we het nog even aanzien. Want als die regels er eenmaal zijn kom je er nooit meer vanaf want dan moet iemand verantwoordelijkheid nemen voor een onduidelijk risico en dat durft niemand. In Duitsland mag je met een LPG auto niet in een parkeergarage parkeren. We weten inmiddels dat het klinkklare nonsens is, maar die regel wordt niet afgeschaft.
wimof zegt
In België ook niet.
Allison Burgers zegt
Voor parkeergarages is er een eenvoudige oplossing. Gewoon de ventilatieopeningen naast een vijver maken. Kun je ze snel onderdompelen.
https://www.groot-waterland.nl/2023/08/08/ongeloof-over-oorzaak-onderlopen-parkeergarage-video/
Wicos zegt
‘hoe slim is het om honderden elektrische auto’s op een boot te zetten?’ Dat is gewoon de realiteit. Je gaat niet elke auto apart verschepen. Maar deze realiteit noodt ook tot maatregelen zoals de boot compartimenteren, auto’s in luchtdichte containers verschepen, accu’s eenvoudig uitneembaar maken (Better Place) en apart verschepen, enz. Maar dat is allemaal nog betrekkelijk eenvoudig vergeleken met de gevaren bij alledaags gebruik van de elektrische auto’s. Me dunkt dat de beste oplossing is de batterijen intrinsiek veilig te maken of in elk geval iets inbouwen waarmee de batterij getemperd kan worden. Zoiets als de regelstaven van een kernreactor.
Flutterbear zegt
Sterker nog het gaat al duizenden keren goed op dit soort schepen. Eventueel kan je z’n brandende EV ook prima dumpen in de zee, we gooien met onze internationale vaart genoeg troep daar dat een auto meer of minder niet eens een druppel is op een gloeiende plaat.
Dom sentiment weer van de brandweer. Laat ze eens met cijfers komen dan stom overal brand te roepen. Ongelukken kan je nooit volledig mitigeren. Zie ook het advies van de politie om je voordeur op slot te doen tegen inbrekers en van de brandweer om hem open te laten als vluchtroute. Wat moeten wij dan als brave burgers? (Mijne staat open, liever het huis leeg door diefstal dan longen vol met rook.
werf76 zegt
Oplaadplekken sowieso niet in parkeergarages denk ik. Zeker niet een heleboel bij elkaar.
MarcoM zegt
We hebben al ruim 10 jaar EV’s en dan nu pas om regels vragen? Gewoon net als bij LPG destijds verbieden in parkeergarages, tevens aparte parkeerplaatsen buiten de stad en dan 10 meter uit elkaar.
wimof zegt
Een goede oude diesel (zonder ethanol erbij) brand veel moeilijker (vandaar dat het ook 30% minder duur voor de brandverzekering)
cossiekiller zegt
Meer regels? 2 keer per maand dan ofzo??