Er ging iets even helemaal niet goed in Hoorn, waardoor een klein kind opgesloten zat in een Tesla. De brandweer moest erbij komen.
Waar nieuwe technologieën in het spel komen, komen ook nieuwe problemen aan het licht. Soms gaat er iets helemaal mis. Een goed leermoment, maar dat is voor het niet altijd even vrijwillige proefkonijn natuurlijk niet zo fijn. Helemaal als het onvrijwillige proefkonijn van vandaag een jong jongetje is.
Kind zit vast in Tesla
Het tafereel speelt zich af in een Tesla Model S in Hoorn. Moeder parkeert de auto, stapt uit, de deur valt dicht, deur gaat niet meer open. De sleutel zit nog in de handtas van de moeder. Met geen mogelijkheid gaat de deur van de Tesla weer van het slot. Wat gebeurt hier nou?
Keyless
Wat er gebeurt is eigenlijk vrij simpel. Een auto met een keyless-systeem, zoals een Tesla, is vaak zo geprogrammeerd dat hij niet midden op de weg stilvalt als hij de sleutel niet meer herkent. In plaats daarvan wacht de auto tot je stilstaat, je uit de auto bent en als de deur dichtgaat, vergrendelt de auto. Maar, de sleutel zat toch in de handtas van de vrouw? Ja, maar de handtas in kwestie was beveiligd, als een soort virtuele kooi. Geen straling erin, geen straling eruit. Met andere woorden, de auto herkende de sleutel niet meer omdat deze in de beveiligde tas zat. Het dichtgaan van de deur en omlopen zorgde ervoor dat de auto op slot ging. Paniek alom en dus je kind vast in je Tesla: niet prettig.
Bevrijd
Gelukkig liep het met een sisser af: het jongetje kon dankzij de brandweer uit de Tesla bevrijd worden. Ook zij konden geen technische omweg vinden en dus is er overgestapt op brute kracht. Het raam werd ingeslagen en het jongetje is bevrijd. De brandweer wist het jongetje gerust te stellen met een teddybeer en een rondleiding door de brandweerauto waarmee ze ter plekke kwamen. Eind goed, al goed wat betreft het incident: dit had veel erger kunnen aflopen met deze hitte.
Waarschuwing
Dit probleem heeft dus niks te maken met onbetrouwbaarheid van Tesla, maar hoe een keyless-systeem an sich werkt. Check even of je portemonnee, tas of wat dan ook even of er zo’n beveiliging op zit waardoor er geen straling in- of uit gaat. En ga nooit je auto uit zonder sleutel of reservesleutel, dat scheelt ook een hoop ongein. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Fotocredit: Inter Visual Studio
eMiz0r zegt
Wat een suggestieve titel! Dit heeft toch helemaal niks met Tesla te maken? Kan in een BMW of Audi ook gebeuren toch? Waarom moet dan Tesla weer gebashed worden? De auto is niet het probleem maar de gebruiker. Ik rij zelf al 500 jaar Tesla en dit is me nog nooit overkomen, zelfs niet na 5 miljoen kilometer yadayadayada
Loek zegt
@eMiz0r: hahaha! Ik trapte er nog bijna in ook ;)
SpiderIV zegt
Dat jij met maar 10.000 km per jaar een Tesla rijdt. Kan ook nauwelijks uit.
MAB zegt
Haha you got me there for a second
none1234 zegt
Nee hoor. Laatst stapte ik uit, en drukte op het handvat om af te sluiten, en de auto ging maar niet op slot. Bleek de sleutel uit mijn broekzak gegleden te zijn, en lag nog op mijn stoel.
Dit heeft gewoon te maken met kosten besparing, niet genoeg tijd/geld voor ontwikkeling, sensors en testen.
quincy zegt
Gewoon omdat je het echt mis hebt, lees het artikel nog eens. Het ging om de tas waardoor het signaal er niet was. Dit zou dus bij ieder merk gebeuren en heeft niets met kostenbesparing te maken.
simonferrari zegt
Moet je hier nog echt de brandweer mee belasten? Een ruitje intikken moet toch zelf ook nog wel lukken lijkt me.
mashell zegt
Wat de brandweer doet is mensen uit de brand helpen, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik dat ze dit liever doen dan in de kazerne wachten op een brandje. Bovendien is er een meldkamer die beoordeeld of ze wel of niet komen, kind in nood is dus wel iets waarvoor ze komen.
TheMaster zegt
Vraag aan iemand om even te bellen naar je partner, die kan op afstand auto gewoon ontgrendelen. Of vraag aan iemand of je Tesla app mag downloaden, even inloggen met je eigen account, en daarna auto ontgrendelen. Dit is allemaal sneller dan de 5-10min die de brandweer er over doet om naar je toe te komen. Scheelt je een nieuwe ruit, maar je mist wel een teddybeer en een mooi verhaal.
lavoro zegt
Dan mens had de “sleutel” gewoon in haar handtasje
Abbie Eaton zegt
En het tasje stond in de auto.
sportevo zegt
Haar echtgenoot was op vakantie in de bergen en was daar niet te bereiken.
Het downloaden van de tesla app kan natuurlijk wel.
Johanneke zegt
Ook als de telefoon in de auto ligt? Ik hoop dat er 2FA op zit namelijk.
none1234 zegt
De gemiddelde tesla koper lijkt me niet de slimste.
ghini zegt
En daar moest de brandweer voor komen?! Niemand daar die een auto met nood hamertje had??
donvincenzo zegt
Je zou denken dat het probleem is opgelost zo gauw de sleutel uit de handtas gehaald wordt?
Of lag de handtas ook nog in de auto? Dat vermeldt het verhaal namelijk niet.
lavoro zegt
Wat een intelligente mensen bij elkaar zeg….
wimof zegt
Ze rijden toch in een Tesla dus het zal wel!
porker zegt
Tesla kan auto op afstand openen nadat ze geverifieerd hebben dat je de eigenaar bent. Stelletje amateurs daar bij die brandweer, sorry dat ik het zeg. Gewoon Tesla Nederland bellen.
louisvdd76 zegt
Dat of even je partner bellen of die hem op afstand even kan openen….
sportevo zegt
Dat had de vrouw gedaan alleen de echte eigenaar was haar man die in het buitenland en niet bereikbaar was. Tesla wilde niet helpen zonder de eigenaar van de auto te hebben gesproken.
Jeroen zegt
Even je partner bellen om de auto op afstand te laten openen, of zelf aan iemand een telefoon vragen om tijdelijk de tesla app te installeren. Moeilijker dan dat is het niet… dit is gewoon onkunde van de berijder.
rwdftw zegt
Jaja een Tesla. Altijd weer die verdomde Tesla’s. Kind in auto, hond in auto, klein/geen berichtje. Maar hé het is een Tesla! Dat moet even expliciet vermeld worden.
Bij een Tesla hoort een app. Die staat op een telefoon. Het feit dat ze met de sleutelkaart onderweg was kan betekenen dat zij niet de standaard berijder is, en de app op de telefoon van dr man/vriend/vriendin/vrouw staat. Die kan je bellen, en die kan op afstand de auto openen. Als toevallig ook de telefoon in de tas zit en ze weet het nummer niet uit haar hoofd, dan wordt het wel een beetje een uitdaging. Gelukkig weten Google en Apple alles van je, dus ook je contacten.
Mocht het echt een issue worden dan kan je Tesla de auto altijd op afstand op dog mode laten zetten. Dan krijgt de kleine het in ieder geval niet te warm.
Anyway, de ruit had niet ingeslagen hoeven worden. Voor de volgende keer : zet de app op de telefoon en pak je tas als je uitstapt. En neem de sleutelkaart ook mee*.
* een poster op het Tesla forum bekende dat hij met gezin in een file belandde die lang duurde. Hij had geen sleutelkaart bij zich. Alleen een iPhone met nog 3% accu. De kindertjes wilden even een spelletje spelen op de iPhone. Dat mocht. Toen het weer ging rijden was de iPhone dood, en meneer had ook geen laadkabeltje bij zich. Met andere woorden, die Tesla ging echt NERGENS meer heen. Dat duurde tot hij een andere automobilist had gevonden met een kabeltje. Daarmee kon de iPhone geladen en gestart worden, waarna de Tesla het ook weer deed.
Kortom, een Tesla is software matig een prima ding. worden amper gejat of leeggeroofd. Zet je BMW eens in hartje R’dam neer…… Alleen de gebruikers zijn af en toe zo dom of onhandig.
Henkie zegt
Dus ja dan is zo’n ouderwetse sleutel die je in een gleuf duwt en omdraait nog zo slecht niet.
Ik wil geen auto met onnodige meuk als keyless entry of start.
redbeams zegt
Beste oplossing is toch de keyless protector.Schakelt je sleutel uit na 3min geen beweging te hebben geregistreerd.
flutterby zegt
Als je dag graag vult met zinloze acties, ja. Zelf vind ik de startknop al kansloos omdat je toch al de rem moet indrukken om te starten.
flutterby zegt
De S heeft geen pasje maar gewoon een sleutel en “traditioneel” keyless systeem.
Wolflow zegt
Waarom zou je zo’n ding, waar je nog niet dood in gevonden wil worden, dan ook jatten?
sollie1984 zegt
Een Tesla kan net zo goed ook gestolen worden van de hardware spullen, maar die zijn niet in trek. En bij BMW’s wel. Maar ook net als een Tesla is een BMW moeilijk te stelen. Ja als ze het signaal van je telefoon hebben kunnen ze auto openen, maar dat kan bij een Tesla ook.
chills zegt
“Brandweer moet kind verwijderen uit Tesla in Hoorn” en “Dit probleem heeft dus niks te maken met onbetrouwbaarheid van Tesla, maar hoe een keyless-systeem an sich werkt.”
De heren van Autoblog zijn weer lekker bezig.
Ik vraag mij weleens af of dat dit juridisch allemaal wel zo mag; ja ik weet bij voorbaat al dat de titel niet zal kloppen met de inhoud, maar ome Henk die niet verder of maar half leest, heeft weer een mooi item om op Tesla te bashen met de bbq.
camber24 zegt
Wat een gelul. Het is puur een feitelijke titel. De auto in kwestie wordt benoemd. Niks meer dan dat. Doet AB compleet niets verkeerds aan. Moeten de incidenten/gebeurtenissen met een Tesla dan altijd met fluwelen handschoentjes behandeld worden? Lekker woke bezig man.
DIG-T 190 GT zegt
Vind het ZO makkelijk om alles wat afwijkt van je eigen mening of visie maar weer als woke te bestempelen. Word er een beetje moe van, zo kinderlijk is dat. Het enige wat chills doet is zichzelf iets afvragen, zonder het als feit te brengen. Zoals veel anderen met hem, in de comments.
redbeams zegt
Titel klopt met het verhaal dus dan vraag ik me af: heb je het wel volledig gelezen?
Jetlag zegt
Serieus?! Of de kop juridisch allemaal wel zo mag?!
“Brandweer moet kind verwijderen uit Tesla in Hoorn”
Leg de focus op een van de andere zelfstandig naamwoorden en stel diezelfde vraag nog eens?
Zouden alle ouders van kinderen zich nu aangesproken moeten voelen?
Zouden alle kinderen hinder aan de tekst kunnen ondervinden?
De gemeente Hoorn dan, de brandweer, of de brandweer – gemeente Hoorn?!
Het probleem heeft dus feitelijk helemaal niks te maken met welk woord van de kop ook. Hoeft ook niet, het vat nl de gebeurtenis samen. Dus juridisch geen enkel probleem hier. Oorzaak-gevolg staat in de hoofdtekst / het artikel zelf.
Dat mensen, die zich met de koptekst identificeren en zich aangevallen voelen, is een andere discussie die moeilijk te voorkomen is, helemáál als men niet verder leest…
none1234 zegt
Nee hoor. Laatst stapte ik uit, en drukte op het handvat om af te sluiten, en de auto ging maar niet op slot. Bleek de sleutel uit mijn broekzak gegleden te zijn, en lag nog op mijn stoel.
Dit heeft gewoon te maken met kosten besparing, niet genoeg tijd/geld voor ontwikkeling, sensors en testen.
Hebben hier mensen uberhaupt een comfort access?? Of blaten jullie hier allemaal maar wat?
BAKO zegt
Kon het niet via de app dan?
tortuga zegt
Die hebben de YT tutorials nog niet gezien dat het met gsm/laptop/smartwatch/enz ook open kan
moveyourmind zegt
Ik zou bijna 112 bellen om te vragen of de brandweer niet een paar teddyberen heeft om de Teslafans hier te troosten.
kniesoor zegt
• gniffel •
mc96 zegt
Nice!
raoufff zegt
Ze hadden mij moeten bellen, ik heb zo’n mooie Holmatro schaar in de kofferbak liggen. En je kind is bevrijd en je hebt daarna een mooie one-off als Model S Convertible.
vbarchetta zegt
Huh, dit begrijp ik niet.
Als bij een Tesla Model S de sleutel in de auto ligt, dan gaan inderdaad na verloop van tijd de deurhendels automatisch naar binnen toe, waardoor het lijkt of de auto op slot is gesprongen, echter kan je heel simpel met een druk op 1 van de handgrepen de deuren weer ontgrendelen, zodat de hendels automatisch weer naar buiten gaan, en je dus gewoon weer de deuren kan openen, zonder een ruit in te tikken,
/Tesla te bellen of een app te downloaden….
RutgerK zegt
Volgend mij heeft ze dan meldingen op het scherm genegeerd dat er geen sleutel in de auto aanwezig is.
martingtv zegt
Wat voor handtas is dat die straling afschermend.
turbotoll zegt
Precies. Waren dat soort “tassen” niet verboden?
Wolflow zegt
Iedereen die ook maar een beetje bewust van privacy is zorgt voor een NFC shielded portemonnee
mashell zegt
Je schrijft privacy maar bedoeld paranoia, begint ook met een p.
rockefellar zegt
Kind vragen om handtas open te maken ;)
dinolog zegt
Wie wil er in G’s naam een Tesla!?
Er zijn electrische auto’s die hem al mijlenver achter zich hebben gelaten.
Zag er gister 1 die al piepende vering had. Hoe oud zijn de oudste nu? Zoiets krijg je bij een auto v 20 jaar oud of zo.