Dat je Tesla affikt is balen, maar de brandweer heeft het er ook niet gemakkelijk mee.
Er komen steeds meer Tesla’s op de weg. Het bedrijf verkoopt enorm veel auto’s en is razend populair. Ook in Nederland. Dat is niet geheel zonder risico, blijkt uit een aardig brandje pasgeleden. In Clearfield County in Amerika is de brandweer lang bezig geweest om een Tesla te blussen.
Tesla blussen
De elektrische auto is vermoedelijk in brand gevlogen, doordat het aan de onderkant is geraakt door iets dat op de weg lag. De batterijen aan de onderkant werden getroffen en er ontstond een brand. De drie inzittenden hebben de auto op tijd verlaten en alarmeerde snel de brandweer. Bij een standaard autobrand voldoet vaak één bluswagen, dat bleek dit keer niet het geval. Al snel bleek dat de brand door de accu’s van de Tesla Model S niet een twee drie te blussen was.
Versterkingen in de vorm van meerdere bluswagens kwamen snel ter plekke. Het duurde een goede twee uur om de autobrand uit te krijgen. Veel langer dan normaal. Dit resulteerde tevens in een record aan bluswater. Normaal hebben brandweermannen 1.900 liter water nodig om een dergelijke autobrand uit te krijgen, doordat het veel langer duurde hadden ze nu 45.000 liter nodig!
Ontzettend zonde van al dat water, want blijkbaar had de lokale brandweer de memo nog niet begrepen. Een afgefikte EV kan zelfs na weken nog een keer in de hens vliegen. Een container is dan ook eigenlijk een must bij dit soort branden. In Nederland zie je dit al vaker. De brandweer blust de brand zo goed als mogelijk, daarna wordt de EV in een container getakeld. Daarmee voorkomt men enorme waterverspilling én is de elektrische auto veiliggesteld.
Geef dus bij een brand altijd door aan de 112 alarmcentrale om wat voor auto het gaat. Dan kan de brandweer de nodige voorbereidingen treffen.
Brandweer
Dat blijkt nu ook het geval, de Morris Township Volunteer Fire Company heeft een bericht geplaatst op Facebook waar zij zeggen dat de batterij iedere keer opnieuw ging branden. Dit komt doordat er een kettingreactie ontstaat en er iedere keer dus een nieuw brandje begint. Hierdoor is de Tesla compleet verwoest, alleen de velgen bleven een soort van zichtbaar.
Foto credit: Morris Township Volunteer Fire Company op Facebook
mattr zegt
Is dit nou wat ze bedoelen met carbon offset?
Michel-GR zegt
Nog een aantoonbare reden dat een ev helemaal niet milieuvriendelijk is!
fanboy zegt
@Michel-GR: Wat een logica. Als iedereen een EV koopt en die in de fik zet dan is dat niet milieuvriendelijk is.
Ik kom jouw auto ook even in de fik zetten, kan ik ook claimen dat je niet milieuvriendelijk bezig bent.
Michel-GR zegt
Aanzienlijk sneller geblust dus op alle fronten beter en goedkoper.
En ik rij een Toyota dus sowieso een betere auto.
CYBRTRK zegt
Een auto waar de wielen van af vallen is een betere auto?
https://electrek.co/2022/06/23/toyota-recalls-bz4x-electric-cars-wheels-falling-off/
banderas zegt
Er staan veeeeeeeel meer brandstofauto’s in de fik dan EV’s. Dus lul niet zo krom.
Grifo65 zegt
Helaas is het waar: elektrische auto’s zijn vervuilend. Los van de accu’s , Denk ook aan bruinkool gestookte centrales en inefficiënte centrales en structuur. Tel daarbij op dat de doorontwikkeling van de fossiele brandstof motor wordt gesaboteerd. Dit wordt allemaal bewust gedaan. Op instigatie van de megalomane heer Tusk en doorgezet door hypocriete politici en hun volgelingen. Die de gewone man uit de auto willen hebben. De autoindustrie zet in op hogere marges. Los van het feit dat niet inzetten op elektra financiële zelfmoord is.
Flutterbear zegt
Een elektrische auto is de milieuvriendelijkste auto, echter nog mijlenver achter de (elektrische) fiets.
De auto-industrie wil helemaal geen EVs maken want ze verdienen er geen drol aan. De meeste winst komt uit onderhoud en daarom zag je ook nauwelijks nieuwe merken ontstaan. Enkel door aan de vraag naar elektrische auto’s te voldoen zijn er nieuwe fabrikanten ontstaan die minder afhankelijk zijn van onderhoud de marges.
Allison Burgers zegt
Geen enkele auto is milieuvriendelijk.
ricksmits zegt
Wekelijks zie ik de nieuwste modellen afgebrand en deels afgedekt hier bij de dealers in een hoek gedropt worden en nu lees je weer over de 80ste moeilijk te blussen tesla in een uithoek van de USA. Ik heb echt niks met tesla maar vanwaar de nieuwswaarde overal?
Robert zegt
Wekelijks? Wow, wat een leven heb jij.
De nieuwswaarde zit hem in het feit dat klaarblijkelijk ook anno 2022 nog niet iedereen de memo heeft gehad over hoe je een EV brand het beste kunt blussen En juist bij een brandweerkorps had je zoiets zo langzamerhand wel mogen verwachten. En da’s best wel ‘een dingetje’ als je weet dat die Tesla’s inmiddels al een goed decennium onze wegen bevolken en het aantal EV’s op de weg nog steeds exponentieel toeneemt.
ricksmits zegt
blijft toch je werk he :)
desondanks begrijp ik je stelling compleet, maar overal zie ik dit specifieke tesla geval in tegenstelling tot al die andere gevallen die hier in ons kikkerlandje bestaan. Nu zijn gelukkig de reacties hier op autoblog vrij normaal maar op alle andere kanalen een en dezelfde reacties, namelijk haha goed voor het milieu, of daar gaat je duracell, etc etc. het geeft mij gewoon een beetje t idee dat de waarde van het artikel vooral is om reacties uit te lokken.
toegegeven, heb eigelijk al spijt van dat ik er over begonnen ben :)
Flutterbear zegt
De VS is vrij groot en een groot deel is helemaal niet rijk (noem maar arm). Daar zal je waarschijnlijk amper nieuwe auto’s zien, dus ook amper laadpalen en dus zeker geen EVs.
Wolflow zegt
Het wordt de hoogste tijd om preventief op te gaan treden: afzinken van al die elektrische hokken
jpo26 zegt
Vorige maand weer op BHV herhaling geweest en daarbij kwamen de accu branden voorbij. Check youtube voor de fun eens op ‘battery fire’ en je bedenkt je direct geen tweede keer meer als je je fietsaccu in huis aan de stekker hebt liggen.
Elektrische auto’s zijn dan ook een ramp als ze in parkeergarages in brand vliegen.
mashell zegt
Alle auto’s zijn een ramp als ze in een parkeergarage in de brand vliegen. Er komt bij een autobrand (EV maar ook bij een auto met verbrandingsmotor) zo’n 8 MW aan energie vrij. Bij een auto met verbrandingsmotor gaat het snel en heftig. Bij een EV ietsjes langzamer maar duurt het lang tot de wagen totaal is uitgebrand en moet de wagen uit de garage verwijderd worden. De kans dat de wagens geparkeerd in brand vliegen lijkt bij een EV ietsjes kleiner te zijn (te weinig data voor betrouwbare statistieken) maar is bij beide soorten wagens eigenlijk heel klein.
rutgerg zegt
Niet als die EV staat te laden in een parkeergarage. Dan zou die kans juist wat groter zijn dan bij een auto met brandstofmotor… maar ook dan denk ik verwaarloosbaar.
DeWitteCondor zegt
De buren stekkeren hun auto altijd op de oprit naast ons. Als je dit soort shit leest bekruipt me toch een akelig gevoel
TheMaster zegt
Heftig man, ik hoop voor je dat de buren geen kerstboom met verlichting erin hebben. Stel dat ze daar de stekker in het stopcontact zouden doen. Ik zou er niet van kunnen slapen! Iedereen die elektra gebruikt vertrouw ik niet.
schreute01 zegt
3 maanden geleden is hier om de hoek een elektrische Volvo afgefikt. Was dat niet interessant geweest voor een berichtje?
RubenPriest zegt
Ik heb in onze inbox [email protected] geen tip gezien hoor;)
TheMaster zegt
Volvo doet aan branded content. Dan worden hier geen negatieve berichten over geschreven. Heb je die interne memo niet gelezen?
willeme zegt
@themaster: Dat is niet correct. Ongeacht wie er bij ons adverteert, zijn we vrij om te publiceren wat wij willen. Als je een dergelijke bewering doet, moet je ook bewijs leveren. Dat heb je niet, want het is complete kolder.
RAW zegt
Zo te zien zijn de stoelframes en de velgen de enige onderdelen die een dergelijke brand kunnen weerstaan, waarschijnlijk een behoorlijk taaie en sterke legering.
kniesoor zegt
Deze Tesla was waarschijnlijk uitgerust met stoelen van Prominent. Aanbevolen door ex F1-piloot Harald Doornbos en dus brandbestendig(er).
fanboy zegt
Weer een brandweerteam dat niet is voorbereid op EVs. Waarom wachten ze allemaal zo af, totdat ze genoeg EV branden tegenkomen? Waarom zijn ze niet voorbereid?
royaledeluxe zegt
Kost? Waarom nu al investeren? Nu kunnen ze bij de burgemeester langs gaan en zeggen, zie je wel… we hebben nu tonnen water gebruikt en mankracht. Met een container was dit maar x% geweest.
Volgende gemeenteraad komt de goedkeuring en voila… je zal er van verschieten in hoeveel gemeentes ter wereld het zo verloopt.
jeroenm83 zegt
Iedereen heeft het overleefd, de brandweer een nuttige ervaring rijker én een Tesla minder.
Goed nieuws, kortom.
JanJansen zegt
Zo werkt een EV brand niet. Tenenkrommend beleid. Zitten er überhaupt hoogopgeleiden bij de brandweer? Iemand een onderbouwd antwoord.
G09 zegt
Solliciteer eens als brandweermanager en kijk aan welk competentieprofiel je moet voldoen. Denk dat je vraag dan duidelijk en afdoende beantwoord wordt.
Daarnaast denk ik dat in het overgrote, best wel rurale deel van de USA, inderdaad niet elke brandweerman universitair geschoold is.
kennone zegt
Wat gebeurt er met het bluswater naderhand?, kan me voorstellen dat dat ook niet helemaal fris meer is
mashell zegt
In Nederland moet dat inderdaad speciaal afgevoerd worden. In de VS, tja daar kunnen ze het woord milieu niet uitspreken…
supertjeduc zegt
En wat als je dat ding nou gewoon laat branden , op een moment is alles wat brandbaar is op
mashell zegt
Dat kan bij zo’n bos langs de weg toch best lang duren…
Jantje_555 zegt
wel zo leuk als het in een tunnel of je ondergrondse garage gebeurt, sta je daar met die container, krijg je de auto er niet in!