De brandweer vreest voor niet te beheersen branden door elektrische auto’s.
Elektrische auto’s lijken vanaf de buitenkant heel erg op benzineauto’s, onderhuids zijn er toch wat verschillen. Zo zit er geen gigantisch grote tank vol met dode dino’s die goed kunnen fikken. Daardoor zou je kunnen denken dat EV’s minder goed branden dan de benzineversies, toch is juist het omgekeerde waar. Die accu zorgt er juist voor dat brandende elektrische auto’s gevaarlijker zijn. Een accu is namelijk lastig om te doven, na het doven willen deze spontaan weer in de fik vliegen. De brandweer dompelt deze dan ook onder in een flinke bak met water, om zo het vuur te kunnen doven.
Parkeergarages
Hier entert de parkeergarages. Want in zo’n gebouw is het aardig lastig om zo’n bak met water te krijgen. Daarom waarschuwt Brandweer Nederland nu voor elektrische auto’s in parkeergarages. Er zijn ook andere problemen. “Bij elektrische voertuigen leveren de hoge voltages risico’s op bij brandbestrijding. Ook het vrijkomen van zeer giftige en bijtende stoffen zorgt ervoor dat brandbestrijding, zeker in garages, niet zomaar mogelijk is.”
De brandweer waarschuwt er voor dat bij een brandende EV in een parkeergarage ‘een niet te beheersen brand’ kan ontstaan. Een brand die te veel schade veroorzaakt voor het blussen, zou ook kunnen. Verder zijn de brandveiligheidsvoorzieningen waarschijnlijk niet afgestemd op brandende elektrische auto’s, aldus de brandweer. Het risico is dan ook dat een brand – zelfs met brandveiligheidsinstallaties – kan leiden tot het volledig uitbranden van een garage.
Onherstelbare schade
Dat klinkt al vrij heftig, maar het wordt nog erger. De brandweer heeft het namelijk over ‘onherstelbare schade’ aan de parkeergarage, het bovenliggende gebouw én de omgeving. Dit door de intensiteit en de brandduur van een fikkende EV. Geen prettig idee voor mensen die hun Tesla onder hun flat parkeren.
Organisaties en mensen die dit risico niet kunnen accepteren, krijgen van de brandweer het advies om EV’s niet in parkeergarages te stallen. Waarschijnlijk zijn er best veel mensen en organisaties die dit niet willen accepteren. Er is alleen wel een klein probleem: sinds maart 2020 zijn bij renovaties en nieuwbouw van ‘grotere parkeergarages’ laadpalen verplicht. Parkeerboeren worden dus verplicht tot het hebben van laadpalen. Ook al kunnen ze elektrische auto’s van de brandweer maar beter niet stallen.
Wat kunnen die parkeerboeren dan nog doen? Nou, de brandweer adviseert deze mensen om de laadpalen zoveel mogelijk dichtbij de in- en uitritten te plaatsen. Zo kan de brandweer er lekker snel bij of kan de auto zelfs uit de garage worden getakeld. Goed geventileerde parkeerplaatsen is voor elektrische auto’s ook geen slecht idee. Ook goede alarmsystemen en brandblussers worden door de brandweer aangeraden.
Foto: Mini Brandweer! van @CarsByCasper, via Autojunk.nl.
Hubert zegt
Gewoon bij brand in parkeergarage alle deuren dicht en de garage vol laten lopen.met water.
Problem solved.
camber24 zegt
@Hubert: en als die brandende EV nu op -1 staat, en je garage telt bv 8 verdiepingen? Alle 8 vol laten lopen dan maar, en al het andere dan ook maar total loss verklaren?
babybenz zegt
@camber24: ja
flashevan zegt
@Hubert: of gewoon die laadpalen plaatsen en vervolgens als eigenaar van de garage EV’s de toegang verbieden zoals vroeger met LPG. Volgens mij een stuk goedkopere oplossing
Hubert zegt
Maar niet zo leuk als een volgelopen parkeergarage met met allemaal E-auto’s onder water.
lincoln zegt
Ach jee ..
brandweer wil ook aandacht (meer subsidie) ..
In navolging van de cornholio gezondheidzorg ..
Gratis tip van Lincoln ..
Plak het woordje “crisis” achter EV ..
Dan heb je al snel 90% van de NL samenleving doodsbang ..
fanboy zegt
Nee gewoon zeggen dat je van elektrische auto’s 5G krijgt, dan worden ze wel in de fik gezet.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Briljante oplossing! Dat we daar niet eerder op gekomen zijn.
dedude zegt
@lincoln: Ik heb je gemist kerel.
kle500 zegt
@lincoln: heej hebben ze je ontslagen? Of is je tbs afgelopen?
rob5nismo zegt
@lincoln: the man the myth the ledgend. Welkom terug
appeltaartislekker zegt
@lincoln: ik heb je gemist Lincoln!
9000cse zegt
Zeg, @hayte! Vermeldt er ook even bij dat de brandweer in hetzelfde bericht óók waarschuwt voor auto’s op waterstof. Hebben we die discussie ook alvast gehad.
frank2b zegt
In IJsland hebben ze inmiddels wagens ontwikkeld die op water rijden.
Tot de benzine op is.
Dan zinken ze.
RutgerK zegt
Ik heb er vorige week nog contact over gehad met de brandweer. Statistisch gezien zijn er nog geen cijfers dat een EV gevaarlijker is dan een ICE. Als de maatregelen genomen zijn (erkend bedrijf laten installeren) dan is er nog weinig risico. In een parkeergarage is zo sowieso lastig om met meer dan 11 kW/u te laden. Met een aardlekautomaat in de meterkast en in het laadpunt kan er weinig misgaan. Mijn lader is gemaximaliseerd op 13A. Laden gaat dan max op 9,6 kW/u (80%) maar dat is snel genoeg om in een nacht de accu vol te laden.
fernie zegt
@RutgerK: gaat ook om de accu die een enorme hitte veroorzaakt. Gevaar is al jaren bekend maar een echte oplossing is er nog niet.
flutterby zegt
@fernie: het is ook niet een veel voorkomend probleem. Zover ik weet heeft elke Nederlander ook geen jodium tabletten in huis in geval van een kernramp. Toch is dat ook een probleem als het gebeurt. Het risico is niets zonder een reëel kans.
fernie zegt
@flutterby: totdat jouw huis op een garage staat, er weer een in vlammen opgaat en 100 mensen geen huis meer hebben – helemaal top als je verzekering het niet dekt! Kans op brand is er wel degelijk blijkt uit de cijfers maar als je het beter weet – top.
japiejo zegt
Verhaal ligt een heel stuk genuanceerder. Nota bene Lincoln zit hierboven niet ver van de waarheid. Iets met eigen straatje proberen schoon te vegen, maar goed, dat zal later wel duidelijk worden.
.
Overigens grappig dat diezelfde EVs in Duitsland, Noorwegen, etc. opeens een stuk veiliger zijn dan in Nederland.
arta zegt
@japiejo: in Duitsland en Noorwegen hebben ze beter bluswater.
Daarbij hebben wij in Nederland alleen maar brandstofauto’s toegelaten met schone verbranding. Als er een benzineauto in vlammen op gaat ontstaat er enkel dennengeur en eenhoornwindjes.
lincoln zegt
Deze brief komt trouwens pertinent NIET van de brandweer ..
Die lui mogen louter het hoertje van de verzekeringsmaatschappijen spelen en hun brievenhoofd afstaan ..
sonnybonds zegt
ik voel me opeens een stuk veiliger in mijn benzine auto
rutte2 zegt
Deze doet het klusje wel, de blusrobot van brandweer Haaglanden https://i.ytimg.com/vi/AO72lMGnKZM/sddefault.jpg#404_is_fine
realhustler zegt
LPG auto’s mochten vroeger ook niet in de parkeer garage, in Duitsland vaak nog steeds niet. En bv je mag wel met je caravan met de trein naar Engeland, maar niet met je lpg auto. Het gas in de caravan lijkt me gevaarlijker dan in de auto….
Als er brand is in een parkeergarage onder een appartementen complex, dan moet iedereen naar buiten. Alleen een conventionele auto is vlot geblust. Nu moeten ze langer buiten blijven, en toekijken hoe hun spulletjes afbranden. Niet gevaarlijker lijkt mij, maar wel vervelender, ook voor de verzekering maatschappij.
fernie zegt
@realhustler: jammer dat het gebouw erboven permanent beschadigd kan zijn inderdaad en zo ernstig dat je niet meer hoeft terug te komen:)..
reset zegt
Een brandje ventileren, door deze op een goed geventileerde plek te zetten, lijkt mij ook geen goed idee. Iets met Scheveningen en een windje, of een verbrandingsmotor ofzo.