En Fiat is groen, Ferrari is rood, beren schijten in het bos. Autorijden is tegenwoordig belachelijk fucking duur en men ziet de verbrandingsmotor nog steeds als hoofdschuldige.
Een onderzoek is misschien wat overbodig maar nu hebben we tenminste cijfers bij de feiten. Autorijden is duur en mensen proberen daar uit alle macht op te besparen. Wie slim is drukt bewust de gebruikskosten. Wie niet zo slim is moet rijk zijn, werkt zich hopeloos in de schulden of kan simpelweg niet verder rijden. Met de huidige prijzen van energie is brandstofverbruik natuurlijk een enorme kostenpost. Goedkoop tanken is slechts een doekje voor het bloeden. Goedkoper rijden doe je door minder te verbruiken.
Nu is Nederland erg ‘geholpen‘ door de overheid kleiner te gaan rijden. De trend van ‘zuinige’ auto’s lijkt nu ook in het deel van de wereld zonder treiter-belastingen aan te slaan. De Verenigde Staten zijn een voorbeeld. Daar is dit ConsumerReports-onderzoek onlangs gedaan.
Van de ruim 2000 ondervraagden geeft 37% aan dat een laag brandstofverbruik het allerallerbelangrijkste is bij aanschaf van een nieuwe auto. Veiligheid en kwaliteit was slechts voor 16% en 17% van de mensen het belangrijkst. Een grove meerderheid van 81% gaf ook aan meer te willen betalen voor een efficiënte auto als dit bedrag in brandstofbesparing weer terug komt.
Natuurlijk kan een overgrote meerderheid ook (veel) zuiniger rijden in de auto die ze hebben. Niet door met 60 km/u de snelweg op te rijden, te bumperkleven achter vrachtwagens of het gas niet verder dan 1 centimeter te durven in duwen. Anticiperen is het antwoord! Vooruit kijken, je snelheid aanpassen naar de drukte en het wegbeeld en verdomme met gepaste afstand meerijden met de rest van het verkeer. Vlot naar de gegeven snelheid accelereren om hinder te voorkomen en vervolgens niet te veel met de pedalen spelen. Het kan allemaal zo veel makkelijker
Afijn, ieder zijn ding. Mocht je echt opzoek zijn naar een zuinge(r) auto, zoek vooral eerst het praktijkverbruik op. Hoewel ‘men’ ons wil doen geloven dat hele kleine motortjes heel efficiënt zijn kunnen juist ook grote, koppelrijke motoren zuinig rijden. Niet op papier, wel in de portemonnee.
mcdonald zegt
Volgens mij is de verbrandingsmotor niet de hoofdschuldige, maar de linkse Nederlandse overheid die accijns op accijns verzint om de hard werkende Nederlandse automobilist financieel flink uit te knijpen. Ze verzinnen altijd wel weer een flut excuus voor een accijns, heffing, etc.
dawwg zegt
@mcdonald: Bla bla bla … feit: Sinds de WO 2 hebben we voornamelijk centrum-rechtse kabinetten gehad. Dus bewaar je politieke pietpraat a.u.b. voor een andere website; niemand houdt van accijns.
mrbones zegt
@dawwg: niet waar. De verzorgingsstaat is toch echt linkse politiek
dawwg zegt
@mrbones: Linkse politiek die ingevoerd / in stand gehouden werd door voornamelijk rechtse kabinetten ? Vind je dat zelf ook niet een beetje gek klinken ?
robinio zegt
@mrbones: Wat is rechts dawwwgh? In Nederland heb je geen rechtse partijen, vraag maar aan de V.S.
lincoln zegt
en al helemaal niet naar elk land in Afrika vragen ..
dawwg zegt
@robinio: Dat klopt helemaal, maar helaas is de VS nou niet echt meer het prototype van transparante democratie … toch ? En door alle Europese verdragen en economische machtsverhoudingen, is het toch bijna allemaal 1 pot nat, of je nu linksom of rechtsom genaaid wordt.
undifined1 zegt
@dawwg: dat is ook juist extra pijnlijk, wat die paar linkse kabinetten allemaal niet hebben gedaan om het voor de automobilist onmogelijk te maken
dawwg zegt
@undifined1: Volgens jou redenatie zijn juist de rechtse partijen de Judas schijnheiligen: wel schreeuwen dat het fout is, maar terwijl ze veel frequenter aan de macht zijn geweest, hebben ze er niets aan gedaan ?
M.a.w: houd toch op met dat ongegrond geneuzel; ik heb het echt ook helemaal niet op groen7 of groenlinks or whatever, maar de realiteit is echt niet zo simpel zwart-wit of links-rechts !
lincoln zegt
elke partij in NL is links ..
als je een vergelijking trekt naar de wereld-politiek iig ..
mashell zegt
@lincoln: Yep. En dat is omdat het kan. Hoe welvarender je bent hoe minder egocentrisch en daarmee rechts je hoeft te zijn. Linkse politiek is daarmee een logisch gevolg van welvaart. Lekker toch?
lincoln zegt
@mashell:
er zijn wat Arabische landen die daar heeeeeeel anders over denken ..
wel grappig dat je aangeeft dat financieel achtergestelde bevolkingsgroepen asociaal zijn ..
Benjamin1 zegt
De overheid heeft de hele markt verpest. Een 208 is in juli ff 1000 euro duurder als je een 1.6 VTI wil, belachelijk.
Vooral lekker 130 rijden met je ieniemienie turbo motortje.
NAE ALL THE WAY BABY!
Ferry_76 zegt
Op papier zijn die kleine turbotorretjes inderdaad zuinig en sterk, maar sterk zijn ze alleen als je de turbo flink aanspreekt en zuinig alleen als je dat niet doet, en dan zit er geen gang in..
Overigens hoor ik niemand erover dat de benzine ruim tien cent goedkoper is dan een maand geleden, maar als er een cent bijkomt staan de kranten er vol mee!
smeck zegt
@Ferry_76: bekend met de term “een sigaar uit eigen doos…”
eerst 20cent omhoog, dan 10cent omlaag is nog steeds 10cent omhoog, beetje kortzichtige opmerking dus.
Pas als ik weer minder dan €100 mn 65l tank met 98 kan vullen zal ik er iets positiefs over kunnen zeggen
dawwg zegt
@smeck: Hmmmmmmmm Euro 98 … * kwijl * kwijl * Vloeibaar goud is momenteel nog goedkoper per liter ;)
robinio zegt
@smeck: Waar woon jij? Want bij mij in de buurt is de goedkoopste liter benzine nogsteeds 1,68.
meneersander zegt
@robinio: dan tank je geen euro 98;), of je mot in belgenland/moffenland wonen.
Erikje zegt
Ik rijd een 1,8 tfsi (A4), automaat, nieuw: gemiddeld verbruik na 5 maanden: 1 op 11…
Megakix zegt
@Erikje: welk deel van de snelweg duw je hem zelf voort ? ;-)
nibor zegt
@Megakix: want? Wij rijden hier ook 1 op 12 à 1 op 13 met een 2.0 TCe (180 pk) Mégane hoor. Grappig detail: wij rijden exact 0,2 liter per 100 km zuiniger dan dat een familielid doet in een zelfde type auto maar dan met de 1.4 TCe (130 pk) motor bij 60 km woon-werkverkeer (85% snelweg) per dag…
michielh zegt
Ik rij in een 22 jaar oude Audi, met de bekende 5 cilinder. Parkeer dat ding voor het GroenLinks partij-kantoor en geheid dat er een paar ramen sneuvelen.
Maar ik kan er wel 1 op 12 mee rijden. Kortom; mooi gelul op papier, al die kleine turbo blokjes.
dawwg zegt
@michielh: Kleine Turbo blokjes zijn heel zuinig bij 70 in z’n 6, bij ~1600rpm, inderdaad niet bij 120km/u of harder, dan moet ie relatief hard werken …
michielh zegt
@dawwg: Precies, de Audi loopt juist op z’n fijnst tussen 120 en 160 km/h in z’n 5.
Én het geluid van een atmosferische motor is doorgaans beter. Ook niet onbelangrijk voor petrolheads :)
mashell zegt
@dawwg: nonsens, een kleine motor hoeft niet “harder te werken”. Of een motor harder moet werken zie je aan het toerental en dat ligt bij die kleine turbo motoren niet wezenlijk hoger.
nibor zegt
@mashell: toerental zegt helemaal niks over hoe hard de motor moet werken hoor… Heuvel op in zijn 5 met 3200 tpm is minder hard werken voor een motor van een straatauto dan in zijn 6 met 2300 tpm hoor. In zijn zes zal je moeten plakken terwijl die in zijn vijf gewoon met driekwart gas op zijn koppel naar boven rijdt.
dragspert zegt
Ik rij nu met een golf 5 1.6. Over een half jaar staat er een bmw 130i in m’n garage die op de snelweg bijna een liter(!) zuiniger is op 100km. Overigens reed ik hiervoor in een 530d van 2002 1:20 gemiddeld. Kleine motoren zijn kut om te rijden, en lijken zuinig omdat ze inderdaad in de stad zuinig rijden. Wanneer ke op de snelweg zit raakt ie te hoog in de toeren, en bonjour tegen de mooie cijfers die op papier staan. Die zijn gemeten bij constant 70km/h van hier naar zuid frankrijk volgens mij…
btracing zegt
Niets mis met rustig en zuinig rijden, geeft een rust in het rijden (voor mij althans). Enige stress die ik heb is dat de prijs aan de pomp zo hoog is voor litertje benzine.
dawwg zegt
@btracing: Geen enkel probleem mee, mits je 1) wel op de rechterbaan blijft plakken, 2) nooit naar links komt en 3) wel richting aangeeft.
Ik rijd namelijk altijd volgas, 2 versnellingen te laag, en betaal zodanig veel meer per KM weg en DUS heb ik meer recht op de linkerbaan dan jij.
De vervuiler betaalt toch immers ? Nou prima, maar geef er dan ook wat voor terug overheid ! Ik betaal me blauw aan een premium merk, met een premium motor, tank premium brandstof en ik boek ‘m premium volgas … waar is m’n compensatie ?!?!
Zonder mij was de nieuwe ijstijd allang gerealiseerd en zaten jullie nu in dubbele winterkleding i.p.v. T-shirt ;)
/onzin-rant
btracing zegt
@dawwg: Ook leuk :), heb d’r de centen alleen niet voor. Een beetje kicks pak ik dan op m’n motor, hard scheuren en dan 1 op 18 rijden.
trigger565 zegt
Ik citeer even een poetische kennis:
Koeien loeien
Schapen blaten
Honden janken
Duur is tanken
tjorque zegt
“Mijn” efficient dynamics 116d met 1.6 die verbruikt nu rond de 4.9 a 5.2 L/100km. En niet de 3.8 L/100km volgens de boekjes. Dus daarvoor moet je de 2.0 116d niet voor laten.
Hoewel ik verder hééél positief ben over comfort, soepelheid en geluid enz. is er een ding dat ik spijtig vind: je voelt dat het maar een 1.6 is! Zeker als je vanuit stilstand vertrekt dan moet je wel wat gassen anders heb je geen koppel en vertrek je als een slak.
Op dat vlak was de 116d van de vorige generatie met 2.0 een stuk vlotter.
Ram-G-maN zegt
Elke bestuurder die kinetische energie verkwanst door nerveus om de haverklap het rempedaal intrapt moeten meer belasting betalen. :? Ik ben met Alwood eens dat anticiperen het allerbeste is om brandstof te besparen. Als er op een rechtstuk op 100m de stoplichten op rood springen trap dan de koppeling in en laat je auto door rollen tot aan de markering. Ik zie te vaak mensen gas geven en vervolgens de laatste 20m hard af remmen. Bovendien kun je met koppelrijke motor bij het accelereren best een versnelling overslaan. Het wordt eens verdomme tijd dat alle stoplichten in Nederland van rood eerst op geel springen voordat het groen wordt. Naarmate steeds meer auto’s worden voorzien van een start-stop systeem is dit laatste essentieel voor brandstofbesparing.
dawwg zegt
@AutomotiveDesigner: Je moet juist de auto IN de versnelling laten uitrollen en NIET de koppeling indrukken ;)
Ram-G-maN zegt
@dawwg: Dan rem je op je motor af, waarbij het een hoger toerental zal aanhouden dan wanneer het in zijn vrij stationair uitrolt.
dawwg zegt
@AutomotiveDesigner: Als je op de motor remt (in een moderne auto met DI en geen carburateur) gebruik je vrijwel GEEN benzine, stationair in z’n vrij wel … Bij een ouderwetse carburateur is koppeling intrappen wel zuiniger.
Alwood zegt
@AutomotiveDesigner: zolang je een injectie-motor (geen carburateurs) hebt spuit die niks in als je boven een bepaald toerental uitrolt. Meestal gaat er pas onder de 1500tpm weer brandstof naar de cilinders.
trigger565 zegt
@AutomotiveDesigner: Ik ben het met je eens, maar je koppeling intrappen tijdens het uitbollen is juist nefast voor je brandstofverbruik. In neutraal verbruik je motor nog steeds wat brandstof, als je hem laat uitbollen in versnelling niet omdat de (moderne) motoren dan de brandstoftoevoer stoppen. Gewoon juist voor je stilstaat je koppeling intrappen. En een versnelling overslaan lijkt me juist geen goed idee. Het beste is bij 2000tpm (diesel) en 2000-2500 tpm (benzine) te schakelen en geleidelijk door de versnellingen te gaan, niet in zn 2 doortrekken tot 3500 en dan direct naar zn 4 gaan, tenzij je moet invoegen ofzo.
Ram-G-maN zegt
@trigger565: Ik rijd nog met een ouderwetse achtklepper zonder brandstofonderbreking. ;) In ieder geval bedankt voor je rectificatie/aanvulling.
trigger565 zegt
@AutomotiveDesigner: dat verklaart veel :)
mashell zegt
@AutomotiveDesigner: Voor de werking van de start stop systemen is aanpassing van de verkeerslichten helemaal vereist. Dat zou pure kapitaal vernietiging zijn, kun je beter een paar kruispunten naar rotondes ombouwen voor dat geld, veel meer rendement.
alfamail zegt
Hoe je het ook wend of keert; we gaan op alle mogelijke manieren nog veel meer geld betalen voor de Heilige Melkkoe!
Neem nu de bijtellingsfarce, stel je werkt met zijn 2-en om alles te kunnen betalen, dan is de kans groot dat je 2 auto’s hebt. Je houd bij die ene auto vd zaak de kilometers bij omdat je geen 2 maar 1 auto wilt/kunt betalen; NEEN! Gij zult BETALEN!
Dus straks niet 1 auto betalen (de hoofdauto van JEZELF!) maar ook ook die parkingvulling vd zaak…. Triest…
zakar36 zegt
Uit eigen ervaring weet ik dat je inderdaad met grote, koppelrijke motoren (Volvo V70, S60 D5) inderdaad vrij zuinig mee kan rijden en dankzij de 70 liter tank toch ongeveer 1300 km rijden. Terwijl als het moet toch 163 pk en 340 nm tot je beschikking hebt en een heerlijke 5 cilinder sound. :D
Bart_V zegt
wtf zit iedereen te zeuren gewoon door karren met 1 op 10
benzine is al 15 cent gezakt en zakt nu wel even verder
ik trap nog wel even door met mijn slurpende JDM bak
zakar36 zegt
@Bart_V:
Heb de tekst uberhaupt wel gelezen? Sommige mensen kunnen het zich niet meer veroorloven door deze f*cking schijt overheid doordat ze het gebruik van een auto helemaal moeten uitmelken. Dat jij het makkelijk kan betalen is prima maar de meeste hebben met hun jan mondaal loon, waar overigens niet veel van overblijft omdat alles 1000x duurder is, kunnen het net aan betalen gok ik zo.
lincoln zegt
rule #1 ..
brandstof is ALTIJD duur ..
rule#2 ..
ook al is het gratis ..
nog nooooooooit iemand horen zeggen dat het goedkoop was ..
zelfs niet van mensen die 12 cent de liter betalen ..
Kyanite zegt
Ik koop een auto voor de rijeigenschappen, de looks en dan komt het brandstof verbruik.
En al die bromfietsauto’s moeten per direct verboden worden, als je niet van autorijden houdt pak je maar de fiets, bus, tram, metro of trein.
capo1bastone zegt
Toen ik men auto kocht, was het looks, prestatie, interieur en prijs. Verbruik kon me niet schelen, vorige wagen zoop 12-15liter/100 dus slechter vinde kon bijna niet ;-p
Henk_he zegt
Onze overheid wil eigenlijk helemaal niet dat we met z’n allen zuiniger en milieuvriendelijker gaan rijden, dat levert nl. veel te weinig op. Waarom denk je dat de accijnzen steeds hoger worden en de bmp- en wegenbelastingvrije CO2 grens steeds wordt verlaagd? Echt niet om de auto-industrie te motiveren om zuiniger auto’s/motoren te ontwikkelen hoor.
Ik ben het met de meesten eens dat zuinig rijden voor een groot deel aan de bestuurder ligt; anticiperen, vlot optrekken, tijdig opschakelen en op de snelweg rijden met cruise-control, allemaal waar.
Overigens rijd ik woon/werk een Golf TDI 140pk (1:20) en als ik ff zin heb om te scheuren pak in mijn motor (overigens ook 1:20, 7 euri wegenbelasting en 7 euri verzekering per maand :-)).
Mijn volgende auto moet natuurlijk niet 1:3 rijden, maar ik vind looks, prestatie en comfort minstens zo belangrijk als het verbruik.
Henk_he zegt
@Henk_he: @alle VAG-bashers: nee ik heb die Golf inderdaad niet voor het uiterlijk vertoon gekocht, daarom wordt de volgende dus ook geen Golf.
zoef zegt
(tikt zachtjes met de vinger tegen zijn hoofd) Maar nog steeds nauwelijks aandacht voor LPG dus. Het wordt zelfs niet gementioned hierboven, niet in het artikel, niet in de reacties. LPG-rijden is rijden aan USA-brandstofprijzen.
erweka zegt
@zakar36: Klopt inderdaad! Wij hebben een V70 2.4 (140pk/220nm) en we rijden gemiddeld 1:12,5 wat beter is dan de nodige nieuwe auto’s met zogenaamd zuinigere motoren. Wij rijden onder de fabrieksopgave, terwijl we wel een heerlijke 5 cilinder hebben! Daarbij rijden we heus niet als een slak maar doen geregeld mee aan een stoplichtsprintje en rijden over het algemeen vlot. En zoals hierboven ook al vermeld is anticiperen gewoon het beste wat je kan doen.
Het punt is inderdaad dat de overheid niet wil dat we minder gaan gebruiken (Loesje: en de benzineprijs ging dit jaar weer nét niet naar het milieu) want dan krijgen ze hun inkomsten niet binnnen. En de overheid dóét wel alsof we allemaal zo groen bezig zijn en dat we bezig zijn met ‘verduurzamen’, maar in werkelijkheid gebeurt er gewoon niets! Ik heb pas met twee europarlementariërs gesproken in Brussel en het gehad over het lobbyen. Probleem is gewoon dat er teveel belangen spelen áchter de overheid om (lees: banken/ multinationals) die de werkelijke macht hebben. Dus de grote oliebdrijven zullen hoe dan ook geld willen verdienen, en de overheid daarmee ook want die verdient er ook aan. Dus zolang dat gebeurt zal er niet werkelijk wat gebeuren op beleidsniveau. De overheid heeft wat dat betreft nauwelijks macht. Dit is dus echt waar, en bevestigd, helaas…..