Wat is er nu weer aan de hand? De brandstofprijzen blijven maar stijgen, maar hier kan het demissionaire nkabinet niets aan doen.
We kunnen de gevestigde orde in de Tweede Kamer niet overal de schuld van geven. We hebben het geprobeerd. Na jarenlang zorgvuldige keuzes te maken qua stemgedrag, hebben we nu gekozen voor de mensen die fel tegen de gevestigde orde zijn. Maar ja, nu de PVV, BBB en NSC inmiddels de gevestigde orde vormen, gaat het alsnog hopeloos mis.
Brandstofprijzen stijgen
In dit geval met de brandstofprijzen. Die stijgen namelijk in hoog tempo. Dat meldt Paul van Selms van United Consumers. De grote boosdoener is Vladimir Vladimirovich Putin. Dankzij hem is er nogal wat onrust in Oekraïne (ze bombarderen het) en dat houdt de wereld vast in een soort houdgreep. Ook de oorlog in Israël en Gaza zorgen voor stijgende prijzen.
De prijzen zijn 10 cent hoger dan dat ze in deze periode vorig jaar waren. De twee oorlogen zorgen voor instabiliteit op de markt die lekker doorgerekend wordt aan de lieve consument. Het hooft ook de maken dat de olie uit Rusland nu via een omweg komt. We kopen niet direct van Rusland omdat we ze stom vinden dat ze een compleet land aan het wegvegen zijn, maar die olie komt alsnog via een omweg naar Nederland toe.
Adviesprijs is anders dan wat je betaalt
De adviesprijzen van United Consumers zijn overigens niet de prijzen die je daadwerkelijk betaalt aan de pomp. Het zijn altijd adviesprijzen waarover je nog korting krijgt. Bij een onbemande pomp aan de rand van het dorp betaal je aanzienlijk minder dan op de A2.
Ondanks de stijgingen aan de pomp, genieten wij Nederlanders nog altijd van een beetje accijnskorting. Deze zou op een gegeven moment ingetrokken worden, maar om ons niet op kosten te jagen hebben Rutte, Kaag en Co besloten om de verhoging uit te stellen.
Via: Nu.nl
petroldrinker zegt
“Maar ja, nu de PVV, BBB en NSC inmiddels de gevestigde orde vormen, gaat het alsnog hopeloos mis.” lekkere stemmingsmakerij over een groep/coalitie wat nog niet eens gevormd is en ook niet zal vormen gezien iedereen van politiek nederland bang is voor wat Geert Wilders gaat doen als hij de macht zou krijgen zoals de mensen voor gestemd hebben….
wellicht ff vd week alles volgooien, 90L 98 octaan in 1 auto al tikt toch wel flink aan…
willeme zegt
@petroldrinker: Dat is hoe je het zelf invult natuurlijk. Het is meer dat in heel veel gevallen het niet uitmaakt WIE er zit of wat voor partijen er zitten, maar dat je (zeker in een klein land als NL) toch erg afhankelijk bent van externe factoren. Dus maakt het niet uit wie er aan het roer staat, dat slechte weer komt eraan.
Dat mensen bang zijn voor Geert Wilders mag best, he. Mensen met een grote beweging zonder democratie (zoals de PVV dat is geen partij, maar een eenmansbeweging met volgelingen ) die constant rare dingen scanderen (die in strijd zijn met de rechtsstaat) via Social Media, daar mogen anderen best bang voor zijn, toch?
lekkaah zegt
– Legt de schuld min of meer bij een niet bestaand kabinet –
– Zegt vervolgens dat kabinet niets kan doen aan marktwerking –
Bakkie koffie?
krisp zegt
Je hebt geen kabinet nodig om maatregelen te nemen, dat kun je gewoon per motie (of wetsvoorstel) regelen in de Tweede Kamer. Dus ja, de PVV kan wel degelijk al iets doen – zoals Wilders in de campagne al heel hard riep.
Voorbeelden? Verlaag de accijnzen, zoals de vorige Tweede Kamer ook deed.
petroldrinker zegt
Het feit dat de PVV de grootste is geworden in de laatste stemrondes, houdt in dat ze niet zo bang moeten zijn, want dat is dus juist wat een groot deel van nederland wilt dat er gebeurt, anders zouden ze niet op hem stemmen toch?
De rest dat we als klein land er weinig tegen doen eens, maar ook oneens, want wat is de grootste kostenpost in een 1L brandstof? Niet het geen dat naar de bedrijven gaat, maar het bedrag wat naar de staatskassa gaat, en daar hebben ze zeker wel schuld aan met hun eeuwige gegraai
cloverleaf zegt
De basisprijs van onze brandstof is relatief goedkoop in Nederland aangezien we hier hele grote raffinaderijen hebben. We raffineren >10 procent van de Europese markt. Luxemburg heeft bij mijn weten nul raffinaderijen en een relatief lage prijs. Dus kleine landen kunnen wel degelijk iets doen aan de prijs.
De correlatie met de PVV ontgaat me dan ook
Robert zegt
Mag die meneer van United Consumers mij eens uitleggen, waarom de brandstoffen in een maand tijd zó veel is gestegen dat het verschil voor een liter E10 in Duitsland, gemeten in de vroege namiddag, inmiddels al weer 16-20 cent bedraagt in vergelijking met de ‘goedkope’ tankstations in Nederland, waar dat een week of vijf, zes geleden nog maar 9-13 cent was.
Even er duiding: de accijnzen zijn ‘fixed’ en worden vastgesteld per jaar (2024: De accijns per liter bedraagt voor ongelode benzine 78,91 cent, voor diesel 51,63 cent en voor LPG 18,62 cent), en fluctueren dus niet mee met de brandstof. Het verschil in btw is 19 om 21%, dat merk je ook niet of nauwelijks op een prijsstijging van 10 of 15 cent.
lekkaah zegt
Milieu, Putin, inflatie.. Allemaal (marketing)termen waarmee je de consument kan uitmelken.
pomoek zegt
Ah, ik begrijp nu dat oliemaatschappijen geen altruïstische instellingen zijn die zich verre houden van het behalen van woekerwinsten over de ruggen van hardwerkende Europeanen en Oekraïners die voor hun leven vechten?
https://nos.nl/artikel/2467186-olieconcern-saudi-aramco-maakt-gigantische-winst-sinds-sancties-tegen-rusland
Dutchdriftking zegt
Naast het algemene stijgen valt het mij op dat de diesel extra hard stijgt. lange tijd zat er zo’n 20 cent tussen de benzine en diesel, dit verschil is inmiddels alweer bijna gehalveerd. Jammer maar helaas.
pietertje123 zegt
net getankt voor 182,9 cent in Kleve, net over de grens.
Gewoon balen bijna dat ik geen 80 liter tank meer heb zoals toen met de V8
Beetje vertekend is de benzineprijs aan de grens in NL: 2,27 per liter! Dit is niet eerlijk hoor, dat station leeft van de diesel voor duitsers (DvD) en wil geen benzine tankers. De E10 prijs langs de snelweg A73 is 1,90 en net geen 2,00 in Gouda op dit moment. Dus alleen daar moet je het niet van hebben, tenzij je dus een nogal grote benzinetank hebt.
De overige boodschappen voor minder inslaan helpt financieel maar vooral ook psychologisch. Minder mis met aan de productieclub betalen dan aan de Nederlandse overheid met z’n graaibeleid.