Als het demissionaire kabinet niets doet zal de brandstofprijs aan de pomp volgend jaar naar grote hoogtes stijgen.
De prijs aan de pomp is in Nederland momenteel extreem hoog in vergelijking met andere landen om ons heen. Zo reed ik zelf recent in een Toyota Starlet 1.500 kilometer naar Italië en kwam ik veel verschillende tarieven tegen.
Volgetankt in Nederland voor dik 2.10 euro, in Luxemburg 1,65 euro, in Frankrijk 1,85 euro en bij de Gotthard tunnel kost een litertje E10 2,46 euro. De foto boven het artikel maakte ik overigens net voor Milaan vorige week. Gelukkig is de E5 (geen E10 hier in Italië aan de pomp) hier verder rond de 1,95 euro.
Brandstofprijs volgend jaar
Toch zijn de prijzen hier boven het artikel geen ver van je bed show. Een litertje Euro 95, of E10, gaat vanaf 1 januari 2024 zomaar 2,44 euro kosten bij de plaatselijke pomp. Tenminste, dat lijkt erop na beantwoording van Kamervragen van onze nieuwe hoop in bange dagen Pieter Omtzigt.
Accijnsverlaging
In verband met het onbetrouwbare sujet in Moskou dat buurland Oekraïne binnenviel is er namelijk een accijnsverlaging ingevoerd die per 1 juli gedeeltelijk is teruggedraaid. Op 1 januari 2024 volgt de rest en tevens een periodieke verhoging er overheen.
Dat betekent dat de gemiddelde Nederlander, die toch al aardig in de buidel moet tasten voor zijn auto, nog eens een heel stuk hogere brandstofprijs gaat betalen. Auto rijden wordt steeds onbetaalbaarder.
Dan ga je toch met het openbaar vervoer? Nou, buiten dat de trein ook langzaam onbetaalbaar wordt, zijn ook grote delen van Nederland inmiddels steeds minder goed bereikbaar met het OV.
Ongewijzigd beleid
In antwoord op de vragen van Omtzigt antwoordt staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit dat bij ongewijzigd beleid de brandstofprijs hard zal stijgen per 1 januari. De verschillen met de buurlanden worden dan nog groter. Groter dan de verschillen waren VOOR de accijnsverlaging.
Als ik een pomphouder in de grensstreek was zou ik vooral broodjes en kauwgom inslaan voor de jaarwisseling, want na 1 januari verkopen die geen liter benzine meer…
Accijns
De Telegraaf is zo vriendelijk om voor ons even op een rijtje te zetten hoeveel accijns we nu eigenlijk betalen op onze brandstof. Per 1 juli betaal je 78 cent accijns op een litertje E10. Let op! Dat is exclusief 21 procent btw. Per 1 januari stijgt die accijns (bij ongewijzigd beleid) door naar 88 cent per liter.
De Europese Unie heeft natuurlijk ook een richtlijn gemaakt. Die gaat uit van 35,9 cent per liter. Je zou kunnen zeggen dat we in Nederland voortvarend accijns heffen.
België en Duitsland
Ik heb getwijfeld over België… zongen ooit twee Henken… Nou met een prijsverschil van 40 cent op een liter benzine in België en 37 cent op een liter peut in Duitsland twijfelt er niemand die ook maar enigszins in de buurt van het buitenland woont nog waar hij of zij gaat tanken.
Pieter Omtzigt voegt daar nog aan toe dat de btw ook nog eens lager is in Duitsland, dus eigenlijk scheelt het meer… Hij voegt daar aan toe dat dit grote grenseffecten heeft en dat dit tot gevolg extra inflatie veroorzaakt.
Straatsecretaris Marnix van Rij wil niet op besluiten vooruitlopen, mede in verband met de demissionaire status van het kabinet. De Tweede Kamer moet na hun ellenlange reces in september ook nog bepalen welke onderwerpen controversieel verklaard moeten worden en het dan eventueel eens worden over maatregelen.
Kortom, ga maar alvast kijken hoe ver je van het buitenland woont. Meteen fatsoenlijk bier inslaan en de drogisterij leegkopen. Want dat is ook al goedkoper in het buitenland.
pomoek zegt
Yup, en dan wordt elektrisch rijden weer goedkoper dan rijden op dinosap. Zoals het heurt.
Frankypanky zegt
Oftewel,
Iets wat helemaal niet duur is duurder maken, omdat het gewenste alternatief onmogelijk goedkoper te maken is …
1. Oneerlijke lastenverdeling: Het verhogen van brandstofprijzen kan oneerlijk zijn ten opzichte van mensen die afhankelijk zijn van hun auto’s voor dagelijkse activiteiten, zoals woon-werkverkeer of het vervoeren van goederen. Vooral in gebieden met beperkte toegang tot openbaar vervoer kan dit een aanzienlijke impact hebben op lagere inkomensgroepen.
2.Economische impact: Brandstofprijzen hebben invloed op de algemene economie, vooral in sectoren zoals transport, logistiek en landbouw, die sterk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Een abrupte stijging van de brandstofprijzen kan leiden tot hogere kosten voor bedrijven en uiteindelijk tot prijsstijgingen voor goederen en diensten.
3. Beperkte beschikbaarheid van alternatieven: Hoewel elektrische auto’s steeds populairder worden, is de infrastructuur voor opladen nog niet zo wijdverspreid en toegankelijk als tankstations voor fossiele brandstoffen. Het verhogen van de brandstofprijzen kan mensen dwingen over te stappen op elektrische auto’s zonder dat ze voldoende toegang hebben tot oplaadfaciliteiten, wat hun mobiliteit kan beperken.
4. Technologische beperkingen: Niet alle mensen kunnen direct overschakelen op elektrische auto’s, bijvoorbeeld vanwege financiële beperkingen. Elektrische auto’s zijn over het algemeen duurder in aanschaf, ondanks eventuele besparingen op lange termijn. Een verhoging van de brandstofprijzen zou mensen met beperkte financiële middelen nog meer onder druk kunnen zetten.
5. Onderzoek en ontwikkeling: Fossiele brandstoffen hebben nog steeds toepassingen buiten het wegvervoer, zoals in de luchtvaart en scheepvaart. Het verhogen van de brandstofprijzen kan de financiële stimulans verminderen voor onderzoek naar schonere alternatieven in deze sectoren.
pomoek zegt
Hou toch op, gemiddeld woon werkverkeer zit onder de 25km. Dan heb je het dus over 50km rijden per dag. Die 12 cent extra per liter is bij een verbruik van 1:10 60cent, Per dag. Daar gaat echt niemand aan onderdoor en al helemaal niet de economie.
Bedrijven als Shell hebben het afgelopen jaar recordwinsten gemaakt terwijl de overheid bezig was met accijnskortingen te geven, als je perse iemand de schuld wil geven van de hoge prijzen dan zijn dat die jongens wel . Of anders landen van de Opec. Toen de VS de Opec vroeg de productie te verhogen vanwege de oorlog in de Oekraïne deden ze simpelweg het tegenovergestelde. Ze verlaagde de productie zodat de olieprijs tot recordhoogte steeg.
Overigens is luchtvaartbrandstof vrijgesteld van accijns.
petroldrinker zegt
Wat een onzin weer zoals altijd vanuit jou kant, de shell en opec zijn gewoon bedrijven, met winst oogmerk, als je daar boos om bent is er toch echt wat met jou mis als persoon, feit dat zij zoveel verdiend hebben houdt in dat zij hun werk goed doen.
Een overheid hoort geen winst te maken, en als ze hun geld is wat beter zouden beheren en niet in onzin financieren zoald al die klimaat onzin etc, dan hadden ze ook niet zoveel nodig en kan de accijnzen gewoon omlaag, feit dat het bij andere landen kan, laat zien dat wij hier gewoon door onze overheid opgelicht worden op dagelijkse basis
pomoek zegt
@petroldrinker: Ik ben niet boos op bedrijven als Shell, ik lees hier alleen van een heleboel mensen die boos zijn op de overheid. Naar mijn idee is die boosheid dus op de verkeerde entiteit gericht. Opec is overigens géén bedrijf. Het is een kartel van olieproducerende landen die verantwoordelijk is voor 60% van de olieproductie.
Dat de overheid geen winst hoort te maken is ook geen nieuws. Doen ze volgens mij ook niet. Ik ga verder niet reageren op je opmerking over “klimaatonzin”, ik denk dat we dat onderwerp in het verleden al tot in den treure hebben besproken, daar ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen.
mashell zegt
Opec is een kartel. Kartel vorming is bij ons verboden, maar ja dat doen die landjes in het buitenland dus dat kunnen we ze niet verbieden, jammer.
Een overheid hoort inderdaad geen winst te maken, geen verliezen ook want dan moet de burger weer extra belasting betalen. Overigens komen begrotingstekorten veel vaker voor dan begrotingsoverschotten dus winst maakt de overheid niet echt.
Ik snap niet dat je het kunt verdedigen dat een bedrijf als Shell na een belasting korting door de overheid de prijzen weer een beetje extra verhoogt en daarom recordwinsten maakt, dat is gewoon je reinste oplichting van de burger en van de overheid. Als we niet geregeerd werden door van die rechtste rakkers, die er allemaal van dromen een commissariaatje bij Shell te krijgen, zouden ze Shell gewoon beboeten.
De claim dat de overheid teveel uitgeeft aan klimaatmaatregelen is helemaal belachelijk, daar geven ze helemaal nog niks aan uit. Dat is nou juist het probleem, er is nog geen piekbelaster uitgekocht, nog geen vergunning ingetrokken, nog geen landbouwsubsidie stopgezet.
lekkaah zegt
De overheid/gemeenten heeft als doel verlies maken, anders krijgen zij het jaar daarop minder te besteden. Een bedrijf heeft juist als doel winst. Shell past zijn prijzen gewoon aan aan jouw vraag. Vraag en aanbod.. De overheid weet echt wel dat subsidie een verkapte witwasserij is (belastinggeld -> overheid -> bedrijf). Doet me denken aan die kleine gemeente die besloot een ton vrij te geven voor starters. ‘Vreemd genoeg’ waren vervolgens alle woningen daar een ton duurder.
Afgezien van de brandstofprijzen, wordt de hele onderklasse en de middenklasse en het MKB sowieso in recordtempo gedecimeerd door de stijgende kosten. Maar je moet deze issues globaal bekijken. Dit is het logische gevolg van de lockdown (en nu die kansloze oorlog) en eindeloos geld printen. Veel valt te herleiden naar de US. Dus ja, de overheid is hier (indirect) absoluut voor verantwoordelijk.
smeck zegt
En dat is toch €144 per jaar extra kosten zonder dat er iets tegenoverstaat…puur alleen om naar werk te gaan.
Ga je ook nog op bezoek bij vrienden, paar keer dagje uit, boodschappen doen etc. en dan loopt dat bedrag al snel op tot enkele honderden euro’s per jaar.
Die “slechts” 12 cent scheelt dus gewoon een land weekend weg met het gezin qua kosten.
Vergeet overigens niet dat het onze overheid was die het kwartje van kok niet konden terugdraaien omdat het te ingewikkeld was, maar een accijnsverláging kunnen ze wel binnen een dag doorvoeren…
Maar vooral het gospel van Timmermans en extiction rebellion blijven volgen ;)
pomoek zegt
Oh nee, een lang weekend met het gezin weg is niet meer mogelijk? Cry me a river….Als dat je problemen zijn dan gaat het je goed.
144 euro per jaar een probleem? Gemiddelde, netto inkomen in Nederland is 34.000. 144 euro is 0,4% van dat inkomen. Laten we zeggen dat de extra kosten 340 euro zijn. Dan heb je het over 1% van je inkomen wat je erop achteruit gaat. Als je slim bent rij je gewoon 1% minder auto. Regel met je baas dat je kan thuis werken Met 2 dagen in het jaar heb je die 1% kosten eruit. Rij een paar dagen mee met een collega en deel de kosten Dan ben je er al met 4 dagen. Stap op de fiets, neem de trein ga lopen. Er is voor het gros van de Nederlanders genoeg alternatieven te bedenken om die 1% kosten met een minimale inspanning terug te verdienen. We zijn toch niet van suiker?
heckblende zegt
hahaha ChatGPT
racerx zegt
Goede uiteenzetting, maar pomoek is niet vatbaar voor logische verklaringen. Mij had je al overtuigd met de opmerking dat brandstof alleen maar (onnodig) duurder gemaakt wordt omdat het alternatief niet goedkoper gemaakt kan worden. Dat terwijl de EV allesbehalve een goed alternatief is (tenzij je een oprit hebt met een laadpaal).
pomoek zegt
@racerx: je kan altijd een poging doen met, nou ja, argumenten.
harrie zegt
Je snapt het nog niet he, dan kan vervolgens EV rijden weer meer belast worden.
hondafiel zegt
En wellicht de elektra prijzen omhoog want het net is overbelast en investeren is nodig.
lekkaah zegt
Even nuanceren. Als appels duurder worden zullen bananen ook duurder worden. Ik zou daarom altijd een hybride oplossing adviseren indien mogelijk.
fanboy zegt
En dan al die artikelen over dat EV rijden zo duur is. Over een paar jaar betaal je gewoon 3 euro de liter.
En gezien wij geen directe controle hier over hebben (de overheid kiezen we, maar accijns is nog steeds niet verlaagd), en ook niet over de OPEC of wat andere landen in de wereld aan het doen zijn, moet je het maar slikken.
Ik leg er nog wat zonnepanelen bij als die straks wat goedkoper zijn geworden, alles wat ik zelf in mijn eigen woning kan laden in mijn auto (dus niet door de meter), daar zegt niemand wat over. Werkt ook niet het hele jaar maar als het werkt is het mooi.
Verder nog laden op goedkope uren.
Edit: uiteraard werkt dit niet voor iedereen want een EV is iets duurder om aan te schaffen en niet iedereen kan thuis laden.
Flutterbear zegt
Thuis laad ik in het dal tegen 27ct en openbaar voor 30ct en rij ongeveer 4,5 km op één kWh. Piek wordt gecompenseerd door zonnepanelen maar ga er volgend jaar nog wel een paar bij leggen.
Mijn youngtimer rijdt 1 op 10 op E5, dat maakt elektrisch rijden toch een stuk aantrekkelijker.
chrisvis zegt
Gaat zeker zo blijven…good luck with that…😅
Dutchdriftking zegt
Slimme zet van Pietertje. Hier win je wel zieltjes mee.
Robert zegt
Vorige week donderdag voor het eerst in tijden weer eens in Duitsland getankt. ’s Middags scheelde het 20 cent per liter met de goedkoopste pomp op de route woon-werkverkeer (€ 1,799 om € 1,999)
Als de politiek inderdaad besluit om volgend jaar januari ook de andere helft van de accijns korting weer af te schaffen én de inflatiecorrectie er op los te laten loopt het verschil op naar 40 tot 45 cent per liter. Ouch!
Johanneke zegt
Makro Duiven of Star Elten. Ik check altijd de prijzen en dan beslissen waar ik tank.
Andreivierfunf zegt
Duiven is een pareltje inderdaad. Ik ga regelmatig vanuit Ernem boodschappen doen in Emmerich of Kleve, ik kijk dan echt welk tankstation de goedkoopste is via de ANWB.
En soms als ik lui ben ga ik hier om de hoek naar de Anac in Rijkerswoerd, of de Tango.
Koen willem zegt
Clever-tanken.de is een handige Duitste app om de prijzen te vergelijken
Robert zegt
Goris in Wehl (A18 afrit 3) is op of net onder de prijs van de Makro. En het is er meestal niet zo druk als bij de Makro. En ook al is het een ‘witte pomp’, ze verkopen er Shell brandstoffen.
In Doetinchem (waar ik werk) zit een Firezone (Bedrijventerrein Keppelseweg, op de hoek van de straat Grutbroek) waar ze nog eens 5 à 6 cent lager zitten in de literprijs (nu: E10 € 1,939), maar dat is voor mij flink omrijden.
b088y zegt
Witte pomp verkoopt geen Shell brandstoffen.
Benzine is generiek product, echter onderscheid wordt gemaakt in additieven wat het een Shell brandstof maakt.
Benzine kan van de Shell vandaan komen uiteraard, brandstof van de Esso net zo goed.
tatog zegt
Dank voor de tip! Ik tank altijd bij de Tango aan de Keppelseweg. Die zit ook altijd iets lager. Ik weet de Firezone wel te zitten maar nooit echt op de prijzen gelet. Tank is weer bijna leeg dus ik maak een rondje extra. Ik woon op De Huet dus het maakt niks uit waar ik ga tanken.
maotje zegt
Dan gaan dr een hoop pomphouders in de grensregio’s sneuvelen. Dilemma voor de overheid. Wat doe je dan? Laat je ze kapot gaan voor je eigen inkomsten en belang of doe je water bij de wijn?
Frankypanky zegt
Hint … Toeslagenouders en Groningen … Welke conclusie kun je dan trekken?
maotje zegt
Hint… geeft ook aan dat er minder benzine verkocht zal worden. 1000 liter verkopen met 20 ct meer opbremgst is altijd meer dan 500 liter verkopen met 35 ct meer opbrengst. Het ligt bij deze dus wel wat ingewikkelder aangezien ze ook hun eigen inkomen hiermee negatief kunnen beinvloeden.
Turbo S zegt
Helemaal niet ingewikkeld. Maakt de overheid geen bal uit die buitenland tankers. Krijgen ze van de rest die niet in het buitenland kan tanken dubbel en dik terug.
Fahrzeugidentifikationsnummer zegt
Zo’n 6km tot aan de grens hier. De keuze is niet moeilijk…
MrSkyline zegt
Met een verschil van 37 cent ben ik goedkoper uit om vanuit utrecht naar duitsland te rijden en daar mijn tank vol te gooien. Dat zou van de zotte zijn.
fanboy zegt
@MrSkyline: dit zijn altijd van die onzinnige uitspraken.
Ik zou zeggen, het is een vrij slecht uurloon wat je dan hebt :)
Daarnaast ben je 1 tot 1,5 uur aan het rijden dus je moet wel naar Duitsland als je tank nog een kwart vol is. En als je terugkomt is hij wellicht alweer op 3/4.
Gaat niet helemaal op voor echt zuinige wagens, maar het is onzinnig.
hondafiel zegt
Direct een dagje uit met het gezin en de kofferbak vullen met boodschappen.
MrSkyline zegt
De berekening is makkelijk gemaakt, ik maak de rit wel vaker omdat ik familie in het oosten heb. Het kost mij een 5e van mijn tank om op en neer te rijden, boodschappen zijn ook aanzienlijk goedkoper in duitsland en ik kan een deel van de rit declareren als ik voor mijn werk in de buurt moet zijn. Verder kan ik online meetings en belafspraken vanuit de auto doen dus in tegenstelling tot veel andere mensen kan ik mijn tijd heel nuttig besteden. Zelfs al zou het mij enkel tijd kosten, wie zegt dat ik die tijd anders nuttig zou besteden? Jij krijgt toch ook niet betaald om om half 11 ’s avonds op autoblog te zitten? Maargoed pas vooral jouw eigen logica toe op een voor jou volkomen onbekende situatie en stel het als een feit.
Mike zegt
Dan ben je wel wekelijks veel extra tijd daaraan kwijt
ukbob zegt
FransT gaat er helemaal van glimmen waarschijnlijk…
En mensen met een klein inkomen kunnen straks niet meer naar hun werk rijden. We zijn lekker bezig!
Frankypanky zegt
Hm,
Het bevorderen van elektrische auto’s belangrijk is voor het verminderen van milieuvervuiling. Natuurlijk is dat zo, want ik ben ook niet helemaal getikt!
Maar men gaat te snel voorbij aan de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, waardoor de overgang zorgvuldig worden beheerd om de economie niet te schaden en om ervoor te zorgen dat alle delen van de samenleving kunnen profiteren van de nieuwe technologieën.
Dat besef mis ik bij heel veel (zeg maar gerust, alle) voorstanders van hogere brandstofprijzen…
seba zegt
Opzich niks verkeerd met hogere brandstof prijzen. Zet die prijzen op €3, maar dan ook gelijk stoppen met wegenbelasting en bpm.
werf76 zegt
Uhuh, dat gaat de overheid natuurlijk niet doen.
kennone zegt
Ik dacht dat alles terug gedraaid was 1 juli ipv gedeeltelijk?
Turbo S zegt
In die veronderstelling was ik ook.
rikus zegt
Als fanatieke benzineverslinder ben ik toch een portie blij dat ik dicht bij de Duitse grens woon. En ik zou er alleen om de benzineprijzen (en de autobahn) wel willen wonen. Helaas denkt die vrouw die alles bepaalt behalve de keuzes omtrent auto’s er heeeeel anders over. Ze leest niet mee hé?! Ik kan nu dus gerust k*tw**f mompelen..
thearchitect zegt
Ik betaal ook liever minder dan meer… wat het ook is.
Maar waarom vinden wij Nederlanders (ik generaliseer even voor het gemak) dat wij op een of andere manier altijd maar recht hebben op goedkope brandstof?
Ik zou het prettiger vinden als gemeentelijke belastingen lager zouden zijn, of waterschapsbelasting of het eigen risico van je zorgverzekering.
Maar nee, we schreeuwen moord en doodslag wanneer de benzineprijzen stijgen. Want we zouden ons gedrag eens moeten aanpassen zeg… stel je voor.
*cynische modus UIT*
Richmond zegt
Klagen over brandstofprijzen Gebeurt overal.
Net als klagen over de boodschappen prijzen en andere dingen die duur zijn. Het is niet typisch Nederlands. Het komt uit onbegrip over waarom het duurder wordt, je krijgt er niet betere / zuinigere benzine voor terug. Een telefoon die ieder jaar duurder wordt, geeft men niks om..want de telefoon is nieuw en beter.
Mensen willen idd niet gedwongen om gedrag aan te passen, daarom wil men ook geen ev.
Het moet eigen keuze zijn anders wil men het niet.
pomoek zegt
Van mij mag je uiteraard tanken waar je wil, je leeft in een vrij land en kan, dankzij de EU, gewoon zonder rompslomp de grens over om je tankje van je Golf III vol te gooien.
Maar je rechten om te zeuren over de Nederlandse overheid die geen geld over heeft voor fatsoenlijke zorg, onderwijs of leger lever je wel bij de grens in. Want dat komt dus mede door jou.
V8Vantage zegt
Haha wat kort door de bocht. Leest als D66 tekst.
Die problemen komen door slecht beleid en daarbij behorende uitvoering.
Punt is dat het grootste gedeelte van de Nederlanders het financieel niet makkelijk hebben. Er hoeft maar iets verkeerd te gaan en ze kunnen de rekeningen niet meer betalen. Die groep is inmiddels groot genoeg om dan een merkbare impact te hebben op de economie en welvaart binnen Nederland.
pomoek zegt
@vantage8: Tuurlijk maar denk je werkelijk dat de prijs van benzine voor die groep het allerbelangrijkst is? De groep mensen waar jij het over hebt hebben niet eens een auto, die maken zich meer zorgen over de hoge prijzen van gas en elektra omdat ze dat niet kunnen betalen, zeker als het prijsplafond in het nieuwe jaar losgelaten wordt.
karhengst zegt
Mwoah, het grootste gedeelte trekt nog altijd hra op z’n koophuis met flinke overwaarde terwijl er een SUV of Crossover voor de deur staat vanwege hoge instap, benzineprijzen be damned.
Het gaat te veel Nederlanders nog te goed, wat juist de reden is waarom het nooit erger zal worden dan wat geklaag op verjaardagen, om daarna snel het onderwerp te wisselen en te ouwehoeren over de meest recente vakantie in het buitenland.
Veranderen zal het voorlopig toch niet, want de arme, maar ook zeker de jeugdige, minderheid, heeft politiek gezien niks in de pap te brokkelen.
petroldrinker zegt
Uhm, koekoek?? De enige reden waarom ze tekort komen voor die dingen, is omdat ze hun geld aan de meeat zinlose bullshit opmaken, zoals de klimaatplannen, of geld en hulp sturen naar andere landen die hun shit zelf niet op orde hebben, als ze daarmee zouden stoppen zouden de instanties die jij net noemt geen tekort hebben…
mashell zegt
Dat geld naar die andere landen sturen noemen we ontwikkelingssamenwerking en dat doen we maar om één reden, dat is geen schuldgevoel of empathie, dat doen we om te zorgen dat die mensen die daar wonen ook daar blijven. Het is om migratie te voorkomen! Klimaatplannen kosten geen geld omdat er eigenlijk geen klimaatmaatregelen getroffen worden, dat wordt alleen maar uitgesteld.
lekkaah zegt
Mee eens, maar het werkt niet echt meer sinds onze grote vriend uit Libië is *kuch* verwijderd *kuch*.
racerx zegt
Ok man, accijnzen zijn inderdaad de enige vormen van belasting die betaald dienen te worden. Laat me niet lachen. Zolang ik 50% inkomstenbelasting betaal klaag ik wat ik wil, wanneer ik wil en waarop ik wil. Ongeacht waar ik tank. En ja, dit is net zo’n hersenloze opmerking als de jouwe.
HelldogBE zegt
Inkomstenbelasting, kadastraal inkomen, gemeentebelasting, provinciebelasting, zorgpremie, erfbelasting, verkeersbelasting, accijnzen op brandstof/elektriciteit/gas/suiker/alcohol, BTW, RSZ…
pomoek zegt
@racerx: accijnzen zijn 3% van de overheidsinkomsten (waar hebben we het over) dus 3% minder z3iken.
V8Vantage zegt
Tel al die belastingen eens bij elkaar op. Dan gaat wel meer dan 50% van je inkomen naar de belastingen
Polo Fun zegt
Ik weet niet of we er allemaal aan toe zijn, maar benzine mag wat mij betreft stil aan verdwijnen. Misschien dat pedalen niet meer een vorm van de tegenwooesige tijd zijn. De tijd zal het leren.
DaveB zegt
Dit is gewoon de verdiende loon voor alle die staan voor en stemmen op het hele pro-randstad beleid wat al jaren gevoerd wordt.
Nu raakt het de mensen waar het zeer doet en dan begint het gepiep.
Lekkere meevaller voor de reeds gemarginaliseerde bewoners van de grensgebieden. Plukken ze ook een de vruchten.
bunnylebowski zegt
@DaveB Er worden behoorlijk wat kilometertjes in de randstad gereden dus waarom dit het gevolg is van een pro Randstad beleid ontgaat me even.
audirs3 zegt
Ze moeten de prijzen in DE en B ook gewoon omhoog doen, problem solved.
shicomm zegt
Inflatie correctie op accijns… werkelijk van de zotte..
Geen probleem , dan blijf ik gewoon in België tanken..
Met een volle tank en 2 jerrycans kan ik een maand rijden.
Uiteraard meteen wat speciaalbier inslaan daar ( kan ook nog onder de €2 per flesje .. )
Scheelt me net iets teveel…
Specht zegt
Tanken in Belgie: check. Boodschappen doen in Duitsland: check.
Nieuwe gamepc uit Duitsland: check.
Nieiwe auto onderdelen uit Duitsland: check.
Kortom hoe minder belastinggeld er van mij naar de roverheid gaat hoe beter. 👍
pomoek zegt
@specht: waarom is dat beter? Woon je niet in Nederland dan?
petroldrinker zegt
Elke cent belasting die je kan beaparen uit te geven aan de geld verslindende politiek en belastingdienst, is goed,kunnen ze het niet aan hun onzin beleid en plannen besteden
pomoek zegt
@petroldrinker: bedankt voor je mening.
Richmond zegt
Maar je wilt wel profiteren van alles wat de politiek voor je doet. Je weet zelf ook hoe het over de grens gaat. Wegen in Duitsland zijn niet beter , salaris ook niet, zorg is ook niet beter daar. We zijn als volk (elk volk) goed in klagen, omdat we alles wat we hebben als vanzelfsprekend aannemen. Maar het is niet vanzelfsprekend om goed verzekerd te zijn, om geen hoge rekeningen te krijgen omdat je een weekje in het ziekenhuis bent geweest, om goede gladde wegen te hebben die waar niet elke 10km een stuk is die geel gemarkeerd is vanwege wegwerkzaamheden. Het is niet vanzelfsprekend dat je een uwv hebt die regelt dat jij inkomsten hebt ook al heb je geen werk. En zo nog heel veel dingen. We kunnen wel vinden dat die dingen normaal zijn en ‘recht op hebben ‘ maar kijk maar om je heen en hoe het anders kan in andere landen.
lekkaah zegt
Jij doet dan net weer of het allemaal gratis is.. Betaal je gewoon allemaal voor hoor. Des te meer je verdiend, des te meer. Da’s dan ook de enige variabele in dit verhaal. Men mag kritisch zijn, want men betaalt ervoor. Klagen is trouwens wel gratis in dit land :)
Richmond zegt
Natuurlijk is het niet gratis. Toevallig een filmpje van een vrouw in Amerika voorbij zien komen. Zoon moest een kleine ingreep ondergaan. Mag 10k ophoesten. In Nederland zal dat niet gebeuren. Dan kun je wel zeggen dat als je de verzekering niet betaald dat geld opzij kan leggen voor als het nodig is, maar 99% zou dat niet doen..en daarom heb je verzekeringen. En we betalen belasting omdat we willen dat dingen geregeld worden voor ons. Natuurlijk kunnen ook in Nederland dingen beter, maar in vergelijking met veel andere landen hebben wij het ook veel beter.
bunnylebowski zegt
@specht @petroldrinker voor jullie soort volk is er toch ruimte zat buiten NL ? Voel je vrij om te verhuizen. Jij kost mij nu namelijk netto meer dan wat zou moeten: de kosten van onze verzorgingsstaat maar op elke vorm waar je een bijdrage kan betalen doe je een duikboot. Beetje zielig.
Als je het niet kan betalen kleiner rijden of lekker met de trein. Of minder vreten.
thearchitect zegt
Jij begrijp niet helemaal hoe een land/samenleving functioneert geloof ik.
Flutterbear zegt
Gelukkig profiteer je wel van het bestedingspatroon van de Duitse en Vlaamse overheid. De grap is dat je het nog vrijwillig naar ze toe brengt ook en er niets voor terug krijgt.
alper zegt
Hoe zouden ze in Frankrijk reageren?
Kunnen we niet een keertje voorbeeld nemen van die Fransen?
Of hen tijdelijk inhuren? Geven we in ruil kaas en stroopwafels voor terug.
Mijn humeur is naar de filistijnen.
willeme zegt
Echt verrassend kunnen we dit niet noemen, natuurlijk. Sterker nog, het was al gewoon aangekondigd. Elektrisch rijden wordt de prijs van normaal rijden. Normaal rijden wort excessief duur. Dit zal ook zeker niet de laatste ingreep zijn om mensen over te laten stappen.
In beginsel ben ik het er niet mee oneens: een nieuwe betere techniek neemt de andere over.
Het probleem is dat het alternatief nauwelijks haalbaar is voor mensen die niet bij de top 5% van Nederland zitten. Die krijgen wel te maken met flink hogere kosten terwijl er simpelweg geen alternatief is dan bukken en de vaseline laten voor wat het is.
lekkaah zegt
Ik mis ook een beetje de nuance her en der. Het (inflatie) begon 3 jaar geleden met excessief geld printen vanwege Covid en de lockdown. Toen kregen we er nog een oorlog bij. De hele globale economie is in tweeën aan het splijten as we speak (G7 / BRICS). Alles gaat nou gewoon eenmaal duurder worden en de levensstandaard zal dalen over de hele wereld. De middenklasse zal moeten inleveren en dat gaat een zware dobber zijn voor de politiek. Ik snap die opstappers wel ;)
marcomanta zegt
Ach ja, ze moeten ergens die 1 miljard vandaan toveren. Ik mag hopen dat we na 22 november eens een regeringspartij krijgen die rust in de tent brengt.
thearchitect zegt
“Rust in de tent” is een relatief begrip.
Ligt er helemaal aan wie je dit vraagt.
Maar over het algemeen bestaat er niet zoiets als “Rust in de tent” als het op politiek aankomt.
Tenzij je Noord-Korea woont.
quincy zegt
Alhoewel weer een stijging van de brandstofprijzen natuurlijk slecht is voor ons land, blijf ik het toch opvallend vinden dat we allemaal blijven wijzen naar de overheid als schuldige. Bedrijven knijpen ons uit bij het leven en maken belachelijke winsten waar de meeste bedrijven geen reet goeds mee doen. Dat verdwijnt direct in de zakken van de aandeelhouders, die het waarschijnlijk al goed hebben (want armere mensen handelen niet zo snel in aandelen, dat geld hebben ze nodig). We moeten niet (alleen) boos zijn op de overheid, maar op al die k*tbedrijven die alleen maar aan zichzelf denken. Die maken de wereld sneller en meer kapot dan onze overheid (alhoewel die ook al lang genoeg slecht beleid voert en Rutte wat mij betreft voor Groningen en de toeslagenaffaire allang opgesloten had mogen worden, zulke onmenselijk gedrag moeten we niet als voorbeeld willen hebben).
karhengst zegt
Men heeft gewoon massaal de hand in eigen boezem te steken, want het is de overheid die bedrijven de vrijbrief in handen drukt zich zo te gedragen en laat nou net die overheiddoor de bevolking zelf gekozen en meermaals herkozen zijn geweest.
Maar dat zou betekenen dat men met de billen bloot moet en zich werkelijk met politieke overwegingen moet bezigen, in plaats van in het Fortuijn tijdpunt te kunnen blijven hangen met het mantra links slecht, rechts goed. Alles heeft voor en nadelen maar wat we nu zien is gewoon hetgeen waar voor gestemd is.
Joost zegt
Ik vind de titel van het artikel creatief :).
OT: Als de prijsverschillen echt zo groot gaan worden met Duitsland en België, gaan ze het echt wel merken! Maar dan niet alleen brandstof. Want voor een tankje peut ga je dat eind niet rijden, maar als je meteen wat Duits witbier inslaat (en de rest van allerlei boodschappen) of je gaat in België even je drankvoorraad aanvullen, merken ook andere winkels het. Al is het de vraag of het echt een effect gaat hebben: mensen wennen toch wel aan de nieuwe prijzen en je gaat niet iedere twee weken / maand helemaal naar de grens voor boodschappen (als je bv in midden-nederland woont)
Ik zou best mijn auto in willen ruilen voor een electrische. Alleen is beetje electrische auto al gauw >40K en dat heb ik nou net niet even liggen.
randy zegt
Reden te meer om in Duitsland te blijven tanken🙃
volvov7025t zegt
Gele hesjes aan, naar het malieveld! Vastplakken aan de a12! Dit hoeven we toch niet zomaar te accepteren?
tatog zegt
Wil je echt goedkoper rijden dan moet je de auto en beter nog, reizen elimineren. Het is eigenlijk best vreemd dat we een baan accepteren die op 50 km van je woonadres is en waarvoor je dus in de auto moet zitten. In sommige gevallen zelf geld op toe moet leggen. Ik heb dat reizen echt geweigerd. Zonde van mijn tijd. Ik heb best een OK baan en dito salaris (60k p/j) en 15 minuten fietsen. Mijn vrouw werkt op 10 lopen. Wij hadden tussen april en juli maar 600 km gereden. Het is echt een keuze om in de auto te stappen, alleen we zijn het zo gewend.