De prijs van een liter peut blijft maar omhoog gaan. De brandstofprijs stijgt vandaag door naar 2,259 voor een liter E10 of Euro95.
De adviesprijs voor een litertje benzine en een litertje diesel blijft maar stijgen. Er is niemand zonder een zakelijke tankpas die deze prijs betaald, maar het is een goede manier om de prijsschommelingen in de gaten te houden.
Consumentencollectief United Consumers houdt dagelijks de adviesprijzen bij en zo kun je goed volgen hoe de prijs aan de pomp lekker omhoog of omlaag gaat. Vandaag is het de eerste van september en leggen we de prijs van een liter benzine of diesel eens naast de prijs van 1 augustus.
Stijgen brandstofprijs
De brandstofprijs zit de laatste tijd weer behoorlijk in de lift. Natuurlijk kwam op 1 juli een groot deel van de accijns er weer terug op. De accijnsverlaging kregen we door de oorlog in Oekraïne. Die is nog niet voorbij, maar de korting wel.
Ondertussen stijgen ook de olieprijzen door. Dus daarmee ook de brandstofprijzen. Op 1 augustus kostte een liter E10 Euro95 nog 2,214 euro en een liter diesel 1,897. Nu zijn de adviesprijzen dus gemiddeld respectievelijk 2,259 euro en 1,997 euro.
Zoals gezegd stijgt ook de olieprijs. Die is alleen vandaag al 1,3 procent gestegen en over de hele week genomen is een vat Amerikaanse olie 5 procent duurder geworden. Kijken we naar Brentolie, dan hebben we het over 3 procent.
Waarom stijgt die prijs dan? Nou omdat de OPEC+ (dus inclusief Rusland) de productie van olie langer willen beperken. Daarnaast wordt de prijs omhoog gedrukt door de hoop dat de Amerikaanse centrale bank de renteverhogingen gaat pauzeren en China de economie meer gaat stimuleren.
Onbetaalbare brandstof
Dan hangt er ook nog voor 1 januari een fikse accijnsverhoging boven de markt. Die alleen al gaat de benzine en diesel in Nederland onbetaalbaar maken. Maar omdat er ook nog eens btw betaalt moet worden over de kale prijs én de accijns, zal de prijs aan de pomp nog harder stijgen dan in het buitenland.
Gelukkig lijkt de politiek een beetje te ontwaken en wil ook Den Haag heus wel echt dat we een tank brandstof nog kunnen betalen. De verkiezingen komen er ook weer aan, dus laten we duimen dat de Tweede Kamer de accijnsverhoging van 1 januari tegenhoudt. We gaan het zien!
Foto: Autoblog spots. Spotter: @grieksegodmarkos
Dutchdriftking zegt
Natuurlijk zie ik de prijs het liefste een stuk lager. Maar als je de prijs van brandstof van vijf jaar geleden naast een kar boodschappen van vijf jaar geleden zet, dan weet ik wel wat er harder is gestegen.
janmetdelangeachternaam zegt
€1,50 voor een liter benzine tijdens Corona.. wat een tijden waren dat
rollingstoned zegt
Ach ja, in 1990 betaalde je nog iets van 70 eurocent voor een liter benzine… ;-)
spidermann zegt
In 1987 toen ik mijn carriere begon ging ik in Duitsland taken 1 liter benzine voor net DM 1,00 = EUR 0,50 per ltr.
hondafiel zegt
85 cent voor een litertje 98 betaald in de vakantie. Het kan nog steeds.
kniesoor zegt
Dan maar aandelen Kon. Olie (bij)kopen als hedge.
JelmerS zegt
Het koninklijke is er af, die hut is em naar GB gesmeerd
kniesoor zegt
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar omwille van de goeie ouwe tijd houd ik de vroegere terminologie nog effe levend.
faalhaas zegt
De gouden bergen beloftes van de VVD moeten ergens van betaald worden.
rollingstoned zegt
Daar hebben ze ongetwijfeld geen actieve herinnering meer aan… 🙃
anthwan zegt
Tja hoe krijgt onze overheid ons anders (verplicht/vrijwillig) in de elektrische auto. Bij een normale prijs bijv 1.90 zoals onze zuiderburen of oosterburen.
Kan dat natuurlijk niet uit.
Kennelijk is de bpm en slurp-taks nog niet genoeg.
Robert zegt
Gisteren weer in Duitsland getankt… Was de E10 bij de Star al helemaal uitverkocht! Gelukkig hebben ze er ook 95 octaan E5, die kostte gisterenmiddag € 1,91 per liter.
lpgbarrel zegt
Die groene Alpina, poaaahhhh
jaso013 zegt
Ondanks dat het verschil voor mij netto ‘maar’ een tientje per volle tank is ga ik ook in Belgie tanken. Tis wel goed voortaan. Kan ik voor het verschil meteen goedkoop speciaal bier meenemen.
rollingstoned zegt
Logisch. Speciaalbier maken kunnen onze Zuiderburen als de beste🍻👍
jaso013 zegt
Niet geheel mee eens. De brouwerijen uit scandinavië kunnen mij wat meer bekoren. En ook die zijn inn BE een stuk goedkoper dan in NL.
rollingstoned zegt
Ik zei ook niet dat ze de allerbeste zijn, maar dat ze tot de beste behoren. Klein nuance verschil ;-)
MarcoM zegt
Ik heb veel geld bespaart door heerlijk in een youngtimer te blijven rijden. Natuurlijk is het onderhoud wat meer en ook verbruikt hij wat meer, maar als ik reken wat een nieuwe EV kost, daar kan ik heel wat jaren van rijden. Verzekering is ook veel goedkoper trouwens.
Joris24 zegt
Dit is toch wel heel knap… “Er is niemand zonder een zakelijke tankpas die deze prijs betaald” – stam plus T, betaalt! “Maar omdat er ook nog eens btw betaalt moet worden” – voltooid deelwoord, dus betaald… Kom op…