
Er zijn niet overdreven veel manieren om gebruikte autobanden te recyclen. Er worden o.a. rubberen vloeren van gemaakt voor speeltuinen en sportzalen of slippers en schoenen. Hele eenvoudige manieren om versleten banden op grote schaal te recyclen zijn er niet echt. Maar misschien heeft de Spaanse scheikundige Maria Felisa Laresgoiti Perez een doorbraak bereikt.
Door de autobanden zo’n 30 minuten lang te verhitten tot 500 graden (pyrolyse) zonder aan het proces zuurstof toe te voegen, ontbindt het rubber in bruikbare onderdelen. 40 procent van het materiaal wordt vloeibaar en 16 procent van het materiaal verandert in gas. Het restant van 44 procent is metaal en roet (in een vaste toestand).
De vrijgekomen vloeistoffen kunnen gebruikt worden om alternatieve diesel te produceren of om te mengen met conventionele diesel. De eerste resultaten smaken naar meer, maar er is nog redelijk wat onderzoek nodig, voordat we daadwerkelijk gebruikte autobanden kunnen tanken. (via: gizmag)
Oh, maken ze die rubberen vloeren zó! (bovenstaande plaatje :) )
@jokkebrok: *gaat naar gamma* “één rubberen vloer graag”
@pieter: :D
Pyrolyse wordt ook gebruikt om biomassa om te zetten in biobrandstof, handig proces, maar of het echt rendabel is weet ik niet, het kost namelijk ook veel energie.
EDIT, wat is een gravatar, E-mail (wordt niet getoond, gravatar wel) XD
@Sheep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravatar
@MarkieS: ok thanks, ik gaat er gelijk een maken.
30 minuten bij 500 °C, daar heb je best wel veel diesel voor nodig.
@MarkieS:
en wat nou als deze energie duurzaam wordt opgewekt?
Er is een boel van die zooi te vinden, maar zoals MarkieS al zegt is het de vraag of het verzamelen en verwerken van al die banden niet zoveel energie kost dat het totaalproces niet economisch haalbaar is.
Onze oven heeft een Pyrolyse-stand… Alleen verpulvert dan alle zooi die nog in de oven zit. Geen scheiding van wat dan ook, al zitten er bij ons geen autobanden in natuurlijk. En daarnaast weet die meneer met de zeer indrukwekkende naam er natuurlijk veel meer van. Ben benieuwd wat de uitkomst hiervan is, kunnen de priusjes weer de kast in..
@valluik: Maria Felisa Laresgoiti Perez is een dame…geen heer :; Jullie oven is echter niet in staat om een pyrolyse door te voeren ZONDER dat er zuuurstof bijkomt… Het feit dat de zooi in jullie oven verpulvert geeft al aan dat er verbranding plaast vindt.
Geen slecht plan, als het ook economisch haalbaar. Het is beter dan de banden op de vuilstort te dumpen.
Dus als je voortaan zonder brandstof komt te staan, stook je ala McGyver gewoon je banden op, om vervolgens op je velgen naar het benzinestation te rijden?
Handig.
Maar verder waarschijnlijk compleet kansloos, omdat het rendement van de hele cyclus volgens mij voor geen meter presteert. Je moet de banden eerst transporteren/verzamelen, vervolgens opstoken en het gas weer verwerken tot goede brandstof.
Op zich een kansrijk alternatief, mits voldoende schaalniveau wordt gerealiseerd bij het verhitten. Verzamelen en transporteren wordt nu immers ook al gedaan.
Vraag me eigenlijk vooral af wat je met de resterende roetresten kunt en wat voor soort gassen en vloeistoffen er vrijkomen, en wat nou precies verwerkt wordt tot biobrandstof.
De vloeistoffen > biodiesel. Beter lezen *schaam*
Ah kan ik eindelijk iets met die 800 oude banden die nog tegen de achterwand van mijn garage staan opgestapeld:D
Je kunt er ook mee bouwen. Laatst op Discovery een programma gezien waar de autobanden in de muren van een huis werden verwerkt. Ze werden dan gevuld met een hele sterke isolerende stof om ze hun draagvermogen te geven en daarna bepleisterd. Dergelijke muren schijnen vreselijk goed te isoleren, wat het een enorm millieuvriendelijk huis maakte qua energieverbruik..
Oude autobanden worden toch ook gebruikt om “stiller” asfalt te maken? En inderdaad, er zijn huizen mee gebouwd (nou ja, huizen… “earth ships”. O.a. in Brighton staan er een paar.
Pyrolyse is een vrij complex gebeuren. Je zult het dus moeten doen of in een vacuum, of in een omgeving met een inert gas. Lijkt me geen goedkoop gebeuren, en alleen mogelijk als je de energie hiervoor goedkoop kunt opwekken. Een proces wat energie kost is vaak niet rendabel, of alleen rendabel bij zeer grote hoeveelheden.
de uitlaat temperatuur van een standaard gasturbine is 500graden.. dus als je dat combineert kan ik me voorstellen dat het best wel rendabel is
Een half uur lang op 500 graden? Dat kost je meer energie dan je er uit kunt halen man!
Mja op zich niet meteen een slecht idee…. Recycleren dus..
roet is altijd een vaste toestand, anders is het geen roet :P
tja ik weet niet mischien zoals andere mesne het al zeggen je moet al die banden verzamelen en trasporteren,en daarna nog omzetten naar die nieuwe brandstof wat ook weer energie kost dus ik weet het niet maar ik ben wel benieuwd ga het wel volgen