Zo zie je maar weer eens wat de kracht van water is.
Een (gestolen) Toyota Camry crashte in Californië tegen een brandkraan en het gevolg was dat de Camry maar liefst ruim een uur(!) omhoog werd gehouden door de krachtige waterstraal. De inzittenden hadden zich na de crash overigens snel uit de voeten gemaakt, want die hadden geen zin om te wachten tot de politie kwam. Waarom het meer dan een uur moest duren voordat het water werd afgesloten is niet bekend. (via: jalopnik.com)
RickS zegt
dat lukt in gta nou nooit…
bigcar zegt
@RickS: haha, idd ja :P
Jokkebrok zegt
@RickS: Lol, moet ik ook aan denken ja…
The360box zegt
@RickS: Niet in deze mate maar wat wil je? een uur lang niks kunnen doen?
GOD zegt
@RickS:
Ach ja daar kun je weer met 300km/h uit de auto springen en vol met je kop ergens tegen aan klappen en dan nog een halve km doorrollen en gewoon weer opstaan. ff schouders afstoffen en de volgende oma uit een rijdende auto trekken, kats lam slaan en hoppa daar ga je weer.
timberleek zegt
@GOD:
hoor ik jaloezie? :twisted:
GOD zegt
@timberleek:
Nee hoor GTA is de shit!!! Kan niet wachten op de nieuwe.
De reden waarom ik een Playstation heb.
love4sportcars zegt
Dat wil ik ook wel eens doen!
g40freak zegt
ding zal iig goed schoon zijn aan de onderkant
Allroundnoise zegt
Dit is zo melig ^^
dustin24 zegt
@RickS
Ja daar moest ik ook gelijk aan denken. Bij Gta IV komt de auto slechts 10 cm omhoog.
norge zegt
Zo zie je maar water is het op 1 na sterkste wat er is.
towi1989 zegt
@norge:
Op chuck norris na?
Jesper zegt
@towi1989:
+1, maar hij bedoelde op Hyundai’s na. Die krengen krijg je niet stuk :twisted:
norge zegt
@norge: Nee loodgieters ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Haha, water verslaat iedere loodgieter, keer op keer. En het heeft er zelfs minder tijd voor nodig… :P
norge zegt
@Esprit_de_Flandre: Loodgieter is het op 1 na oudste vak in de wereld en al duizenden jaren houden wij het water in bedwang in belang van de mensheid ,gaat soms wel eens fout .Maar ook in een auto heb je leidingen lopen die door een pijpfitter/loodgieter gelegd zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: “gaat soms wel eens fout”
Nee, uiteindelijk gaat het altijd fout. Sorry hoor, kan er ook niet aan doen, maar mijn ervaring met loodgieters is niet optimaal…
En ja, ik weet dat je er één bent, het is niet persoonlijk bedoeld. Heb alleen nog niet veel betrouwbare loodgieters over de vloer gehad. Maar als het een troost kan zijn, ik heb ook nog niet veel betrouwbare vloerders, dakwerkers en elektriciens gekend. Dus misschien ligt het gewoon aan mij, dat ik gewoon te wantrouwig ben… :mrgreen:
norge zegt
@Esprit_de_Flandre: Offence not taken ,ik ken ook een hoop slechte vakmensen . :P
sanderm3 zegt
@norge:
“vakmens” is tegenwoordig ander woord voor “Beunhaas” :P
The360box zegt
IK vraag me dan gelijk af wat voor water er wordt gebruikt voor branden, is dit brandschoon water of het wat mindere water. Oceaan oid
vale46 zegt
@The360box: Hier in België gewoon leidingwater, dus ik veronderstel daar ook.
Hun buizen hebben precies wel een grotere diameter dan hier.
OT: Nice one!
Esprit_de_Flandre zegt
@vale46: De brandkranen hier zijn ook niet het formaat van het kraantje in jouw garage hé. Ik weet niet hoeveel het debiet en druk is op een Belgische brandkraan, maar ik denk niet dat het veel scheelt…
vale46 zegt
@Esprit_de_Flandre: Als ik effe reken kom ik uit dat je met een Belgische brandkraan (die rode dekseltjes in het voetpad) waar een buis van 70mm(kraantje thuis 10mm zeker?) onder zit(dacht ik), een gewicht van ongeveer 160 kg omhoog kan houden.
Dus wees gerust, in de lage landen kan zoiets niet voorkomen.
Esprit_de_Flandre zegt
@vale46: Nah, volgens mij kan het toch wat meer aan dan 160 kilo, maar ik zou het eens moeten navragen bij mijn collega die bij de vrijwillige brandweer is…
vale46 zegt
@Esprit_de_Flandre:
P=F/A
F=P*A
P=3.5bar (ongeveer) = 350.000Pa
A= (buis van diameter 70mm) (1/4)0.07²*pi = 0.003848…
F= 350.000Pa*0.003848
F=1346095N
F=137,3 kg
Tenzij je vriend met een andere diameter afkomt is dit het theoretische maximum.
Esprit_de_Flandre zegt
@vale46: Oeioei, wiskundig onderbouwd en al. Tja, zal dan wel waar zijn zeker. Ik ben het vergeten te vragen aan mijn collega vandaag. Morgen doe ik nog een poging… ;)
bowie zegt
Auto op sterk water!
Megakix zegt
hoezo komt de brandweer kijken bij ‘water’ ? :lol:
bozewolf zegt
Zit dus zomaar paar honderd kilo druk achter, nice…
Hupke zegt
@bozewolf:
Als je zegt dat die druk in kilo word uitgedruk vergeet je nog wel je eenheden te vermelden. Je gaat zwaar de mist in als je de kilo’s van de bandenboer (1kilo=1bar daar) gebruikt maar als je kilopascal bedoelt kan het kloppen.
Om het eens simpel uit te rekenen zullen we doen alsof die waterstraal een vaste verbinding is.
Die houd de wagen omhoog en ik schat dat die 3/4 van het gewicht van de wagen draagt, wat niet onrealistisch is denk ik, gezien de hoek waarin de wagen staat.
Dus stel dat die wagen 1600kg weegt, da’s dus 1200 kilogram bij (laten we afronden dan heb ik geen telmachientje nodig) een G van 10N/kg => 12000N
Hoe groot zou de doormeter zijn van zo’n waterleiding? Zo’n 10 cm? Dus de oppervlakte daarvan is dan 0,05m²*Pi(=3 hier)= 0.0075m²
Dus 12000N op 0.0075m² ? Da’s 1600 000 N/m² is dus 160 kPa overdruk.
En ik weet dat er in een waterleiding in Belgie iets van een 300kpa a 500kpa overdruk zit dus dat kan kloppen het model dat hier gebruikt is is te onnauwkeurig en er is veel geschat.
bozewolf zegt
@Hupke: “Genoeg druk om een paar honderd kilo omhoog te duwen” dan.
Tevree?
Megakix zegt
@Hupke: zeker geschat….want je zit toch behoorlijk mis met de diameter van het gat…da’s minstens 25 cm.
Hupke zegt
@Megakix:
Ik heb het opgezocht, de druk op een fire-hydrant in de VS is 350kPa en de diameter ervan is 150mm.
350kPa is ook wel gelijk aan 3.5bar oftewel de 3,5 kilo van bij de bandenboer.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Hola, specialist aan het werk?
norge zegt
@Hupke: Denk dat het nooit meer als tien kilo waterdruk kan zijn.
Hupke zegt
@norge:
10 kilo wat?
10 kilo pascal? da’s niks en 10 kilo als in 10 bar is gigantisch veel te veel.
norge zegt
@Hupke: Water druk op een leiding kan van 4 tot 10 bar zijn ,10 bar is veel maar hier in Noorwegen vaak de natuurlijke druk op een waterleiding (hoogteverschil door de bergen) wel raadzaam om een drukverminderer na je hoofdkraan te zetten.In Amerika is de waterdruk geloof ik rond de 4/5 bar.
vale46 zegt
@Hupke: er zit volgens mij wel een foutje in je berekening.
Jou druk is (nauwkeuriger gerekend) 1528.000Pa
1bar=+-100.000Pa
Dus dat wil zeggen dat er dik 15 bar op de waterleiding zit?
Ik dacht het niet, waterleiding is tussen de 3 & 3.5 bar.
Dus wat leren we, de diameter van die buis in Amerika is een kleine 5 keer groter qua oppervlakte, dus eerder een buis van 22 a 23cm dik.
Hupke zegt
@vale46:
Ja zou logischer zijn, maar ik ben het net even gaan opzoeken, de diameter van een brandkraan is standaard 150mm en de druk is 350kpa.
Dus gewoon het hele model van een vaste ondersteuning enzo is fout.
Al kan het ook zijn dat dat de groote van de kraan is en er zijn er 2 tot 4 aan zo’n brandkraan dus dan kan de voet wel een stuk grotere pijp zijn. (en het is die die we moeten hebben)
Alleen zit je dan met het probleem van een stroming. Ik geloof dat een verdubbeling van de diameter een 8 keer zo groot debiet toelaat. Dus 4 keer het debiet is een pijp van…
In alle geval die +- 20cm word geloofwaardiger.
krari zegt
ach hij zal iig niet zo gauw in de fik vliegen;)
@megakix: ‘hoezo komt de brandweer kijken bij ‘water’ ? ‘
ik denk om te blussen:P
lemster zegt
Het enige wat ik denken kan is: Er zal maar iemand uit de arme delen van Afrika kijken. Een uur lang zoveel water, ik denk dat ze er daar wel raad mee weten.