Het klinkt gek, maar de vuur-‘issues’ van Ferrari’s 458 Italia zijn mogelijk te wijten aan ongelukkig ontwerp van de motor ruimte en het brandstofcircuit in het bijzonder. Zit allemaal wat dicht bij elkaar, wordt het te warm dan doet het boem.
Er lijkt dus een einde te komen aan de stortvloed van afgebrande Ferrari foto’s. Als dit officieel als fout bestempeld wordt, gaat Ferrari slangetjes vervangen. Iets met het “gas overflow tube and gas vapor system”. Voorzover er nog 458’s over zijn althans. Als ze niet volledig uitbranden parkeert iemand er wel een tegen een boom.
Nu Ferrari er toch mee bezig is zouden ze overigens ook kunnen overwegen de auto’s een extra brandwerende laag te geven. Gezien het feit dat de 458 Italia ‘volledig uitbranden’ opnieuw geeft gedefinieerd. Doen ze met kerstbomen ook. De informatie komt bij een ‘458 eigenaar’ vandaan, die al een recall-brief van Ferrari zou hebben ontvangen. Overigens schijnt het ook te werken je Ferrari te bewaren op een vochtige plek. (bron: Jalopnik, foto: Autojunk)
C6_R zegt
Als ze dat ding toch recallen kunnen ze dan niet gelijk even een mooie koets monteren?
zdev zegt
Burning rubber zoals het niet bedoeld was…
President zegt
blijft een beest “on fire”
Prisma zegt
Dit voorval is toch een zware deuk op hum imago en een bevestiging van Italiaanse techniek.
w0o0dy zegt
@Prisma: al die wereldtitels in F1 en het feit dat ze de meeste km ’s zonder problemen hebben gereden van het hele veld tonen aan dat … oh nee, de rest vd zin zou je kunnen opvatten als op de man spelen…
Vreemd probleem, warm is het in italië vaak zat, je zou denken dat zoiets eerde boven water komt… zal een rare combo van factoren zijn die je als testrijder niet eens verzint.
Rick-dos zegt
Ach, Ferrari doet gewoon weer oude tijden herleven. Vroeger mocht je blij zijn als je met je Ferrari 100km kon rijden zonder mechanische of elektrische problemen, tegenwoordig mag je blij zijn als je 100km kan rijden zonder dat je Ferrari in de hens gaat. Het heeft z’n charme. Is ook wel wat voor te zeggen…
Ik zou ‘m in ieder, op basis van het uiterlijk, nog steeds zo kopen…
Thomas V zegt
Een voorbeeldje van Function follows Form? :p
Geef mij dan maar een Gumpert Apollo, niet om aan te zien (vanuit een esthetisch standpunt dan wel) maar eerst de functionaliteit en dán de vorm
Markus zegt
@Thomas V: Het is als volgt: Fire follows both form and function :)
En ook ik wil kwijt: deze auto is lelijk. Een F40, die is mooi. Deze is lelijk.
federico zegt
Dit blijft italiaanse schoonheid prachtig!
J0riz0s zegt
Ferrari heeft er genoeg aan verdient.. Al die wagens die ze opnieuw konden leveren omdat het vorige speeltje was afgebrand..
GallardoGT zegt
De motor in 458 is zó hoogtoerig en geeft het vermogen zó makkelijk af voor kennelijk elke bestuurder met een dikke beurs, daar had Ferrari sowieso meer rekening moeten houden. Beetje rondblazen en dan gewoon ff voor een terrasje neerzetten, ja ja.
Met een paar slangetjes vervangen red je het echt niet. Deze auto heeft een probleem met de enorme hitte afvoer. Een turbo motor kan bijvoorbeeld de hitte veel beter kwijt dank de ‘open’ layout. Deze nieuwe atmospherische motor lijkt meer op een compacte kernreactor die maar blijft stralen.
xilver zegt
@GallardoGT: Ik denk dat Ferrari wel beter weet wat ze doen dan jou…
@Dino2400: zoek niveau…
OT: blijft een mooi wagen, alleen in dit grijs vind ik em wel niet mooi.
xilver zegt
@xilver: ‘dan jij’
atakan zegt
De 458 italia bestaat al een tijdje en ze komen er nu pas achte dat er te weinig ruimte tussenzit in de brandstofcircuit dinges hoe je dat ook noemt :P ? Tjonge jonge..
Jochempie zegt
Benzine doet geen “boem”.
koos zegt
@Jochempie: think again
Jochempie zegt
@koos: gedaan. Benzine doet “woef”.
Wat je daar ziet is geen explosie
Atenza zegt
Vreemd dat in al die testauto’s dit niet naar voren is gekomen.. terugroepen die handel en teken er gelijk maar een mooie kont op
sacha zegt
Benzinedamp in een gesloten container doet wel boem.
Jochempie zegt
@sacha: really? heet het daarom een ontploffingsmotor?
koos zegt
@Jochempie: boem!
http://www.youtube.com/watch?v=aoLM5StdhiM
Jochempie zegt
@koos: dat was de benzine niet. Als ze die oefening vaker doen en deze keer gaat het fout, dan lag het aan iets anders. Benzine is zeer ontbrandbaar maar het explodeert niet.
Benzinedampen in combinatie met lucht zorgt voor een korte, hevige ontbranding. Damp heeft bij gelijke inhoud een sterk vergroot contactoppervlak (vergelijk het met een kubus die in bijvoorbeeld 8 kleine stukken wordt gedeeld, het contactoppervlak is in dat geval twee keer zo groot).
Dino2400 zegt
Gezien het feit dat de 458 Italia ‘volledig uitbranden’ opnieuw geeft gedefinieerd.
opnieuw geeft gedefinieerd?
Overigens schijnt het ook te werken je Ferrari te bewaren op een vochtige plek
?? schijnt wat te werken?
Freewarefreak zegt
@Dino2400: Het schijnt te werken tegen het feit dat ‘volledig uitbranden’ opnieuw word gedefinieerd.
@Atenza: “Vreemd dat in al die testauto’s dit niet naar voren is gekomen…” Hier kan ik nou ook met mijn verstand niet bij. Die Ferrari gasten jakkeren dat ding maanden onder de blakende zon over de wegen zonder dat ze affikken, dan gaan ze in productie en hoppa.. fire galore.. minimaal een discutabel gegeven.
@Alwood: “Overigens schijnt het ook te werken je Ferrari te bewaren op een vochtige plek..” Weet je wat? We doen net als met die Bugatti, we ketsen er 1 in het Lagio Magiore en vissen hem over 20 jaar op. Dan hebben we een mooi kunststukje wat nooit meer wil branden..
Sneep zegt
De lelijkste Ferrari ooit verdient niet beter.
Desnoods moet ik ze zelf aansteken, branden zullen ze.
ascari15 zegt
LOL alle mensen gaan elkaar hier dissen.
Het is voor mij geen reden om geen Ferrari te kopen omdat ze afbranden. Ik moet hem wel eerst kunnen betalen.
Ow en ik denk dat Jochempie gelijk heeft.
jdz06 zegt
hmmmm ik zie hier een oplossing voor eurlings!
alle auto’s zo ontwerpen rij je te hard doet ie boem.
nog steeds zonde van de auto :(
matthis zegt
Italianen kunnen geen auto’s bouwen
HDM zegt
Ferrari moet brandweer auto’s gaan bouwen… of worden het dan ”weer-brand?”-auto’s?
atakan zegt
@HDM: Weerbrandauto’s klinkt imo toch beter ;) !
XiPHiAS zegt
Krijgen eigenaars met een af/uitgebrande 458 dan een nieuwe? Nu Ferrari toch ergens toegeeft in fout te zijn?
Arie op Safarie zegt
Nou het het gehalte pubercommentaren is weer erg hoog vanmiddag
2good4you zegt
italianen kunnen gewoon geen auto’s bouwen .
Dimglor zegt
Mja het kan de beste overkomen…. We zullen 2010 herinneren als een Recall jaar voor auto’s ;)
btw: Best wel coole kleur op die 458 :)
BmwMPower zegt
Het komt door het ventieldopje rechtsachter. Wanneer deze te veel omwentelingen maakt per minuut kan deze naar boven schieten, zo dwars door de benzineleidingen!
–
Het mag ook wel, dufste Ferrari sinds jaren.
Fr€d€r!k_EE8 zegt
Ik kan er niet aan doen maar deze ferrari geeft wel een mooi neusje eigenlijk.
Die 2 kleine plooikes, net naast de voorlichten doen het ‘em, voor mij dan toch ;)
Fr€d€r!k_EE8 zegt
@Mijn-eigen ;) correctie : de 2 kleine plooikes langs de binnenkant van de voorlichten ;) oef!
Frankypanky zegt
“ongelukkig ontwerp van de motor ruimte en het brandstofcircuit in het bijzonder. Zit allemaal wat dicht bij elkaar, wordt het te warm”
Tja, IHMO het meest logische verklaring!
De heren (en dames?) ingenieurs zijn zo druk bezig met het oppompen van de motoren, dat dit soort zaken ‘een beetje’ op de achtergrond raakt…
Maar idd. vreemd dat de testrijders dit niet hebben opgemerkt. En die rijden/reden heel wat harder dat de gemiddelde Ferrari/Porsche/Lambo-eigenaar.
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
In het begin staan dat soort dingen, (details ) hoog op de lijst met aandachtpunten. Maar nadat je het eerste ontworpen hebt en het herontwerpt om de fouten eruit te halen, om alles te laten kloppen, om alles beter te maken. (je weet wel de 7 koppige draak van hercules?, je lost 1 probleem op en je krijgt er 7 in de plaats)
En uiteindelijk worden dat soort dingen dan toch verwaarloosd.
Maar waarschijnlijk is het wel doordacht ontworpen, alleen zullen ze iets te hoogdunkend geweest zijn over de gemiddelde Ferrari 458 klant;
@ RobTWo:
Ik heb nog geen 458 zien herrijzen uit z’n assen.
bozewolf zegt
Goddomme, Alwood! Weer een leuk artikel, nieuwswaardig en leuk geschreven, maar dan toch weer in de laatste zin een spelfout! Nouja, spelfout…je bent een “om” vergeten.
En ja, ik ben inderdaad een mierenneuker :D
On topic: uuuhm, ok!
Zo’n 458 ziet er eigenlijk best geil uit in grijs! Zo vaak zie je geen grijs op een Fezza. Wel leuk eigenlijk.
Kevski-Style zegt
Het is slechts mijn visie van het probleem, maar goed, here goes: Mijn ervaring van fikkende auto’s is als eerste een brandbaar middel: Benzine = check. Ten 2de een 2de brandbaar middel waar er ook de nodige lieters door dit blok gepompt worden: Olie = Check.
Nu wil het alleen dat er nogal wat eigenaren het geweldige idee hebben om inloopolie niet te vervangen, of een motor niet warm te rijden. Inloop + niet warm rijden = fik erin. Ik zeg dus gewoon nog steeds een drivers issue. Niets verkeerd ontworpen systeem. En nee, alles behalve een Fanboy, want vind dit ding spuuglelijk …. :P
CS zegt
Tijdens het testen is er niks opgemerkt. Ferrari zoekt letterlijk wat eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Er is totaal geen sprake van een fout.
pff….wat een nieuws!
RobTWo zegt
Nieuwe naam voor na de aanpassing: Ferrari 458 Phoenix
rene zegt
Japanners denken langer na vooraleer ze iets op de markt brengen.
Hupke zegt
@rene:
Japanners hebben niets op de markt dat met een Ferrari 458 vergeleken kan worden.
(ja de LF-A is een supercar, ja de Nissan GT-R is snel, en ze bouwen echt wel goede wagens(Honda NSX mhhhm), mitsuoka is meer op uiterlijk design gericht en echt geen volume merk als Ferrari)