







Het is alsof de klassieke Bentley jaloers is op zijn jongere rivalen. Afwachten tot de Ferrari’s in de fik vliegen was geen optie, dus nam hij het heft in eigen handen.
Ik zou bijna mijn uitspraak over de kwaliteit van de wagens bij RM Auctions terugnemen, ware het niet dat een brand ook bij de best onderhouden oldtimer kan gebeuren. Er hoeft maar ergens spontaan een lek te ontstaan, waardoor een vloeistof op een heet onderdeel druppelt en de boel in de hens zet. Brandwerende matten? Nooit van gehoord.
De 1929 Bentley 6,5-liter veranderde binnen no time in een razende vuurbal nadat iemand aan het gaspedaal zat. Er werd direct alarm geslagen, zodat de medewerkers van RM Auctions de Ferrari F50, F40 en 288 GTO die eromheen stonden snel in veiligheid konden brengen. De Ferrari Enzo kreeg het iets warmer, slechts centimeters verwijderd van de brand.
Gelukkig heeft dit verhaal een happy end. Er werd een peloton aan brandblussers ingezet om de Enzo te redden terwijl er gezocht werd naar de sleutels. Toen de deur eindelijk open kon, werd de handrem eraf gehaald en rolde de auto naar een veiligere plek. Geen van de Ferrari’s hebben schade, slechts een witte laag stof. De Bentley ziet er iets minder vrolijk uit, maar zal vast gerestaureerd kunnen worden. Op naar zijn volgende slachtoffer. (via Jalopnik)
Je zou het eerder andersom verwachten
En dat witte poeder is heel goed voor de elektronica….not!
@rufctr01: Welke elektronica verwacht je in een Bentley uit 1929?
@citroen4life: een Ferrari, onder het stof. Laatste keer,dat ik er eentje bekeek, waren ze nog steeds niet luchtdicht. Zeker bij het motorcompartiment, de auto mag wel goed afgespoten worden.
Eind goed, al goed.
Foto’s zijn opvallend goed voor zo’n situatie. Mooi dat er (zo te zien) genoeg brandblussers en mensen in de buurt waren om de schade binnen de perken te houden!
@bosje: Op zo’n event zijn er meestal professionele fotografen aanwezig. Die weten meestal wel wat te doen.
Best zonde, vooral als je nagaat dat dat apparaat 6 tot 7 ton op had moeten leveren….
Bij mij zien de foto’s gewoon zwart van ellende………
@ropbp: kijk je ook mobiel op de app? Ik heb hetzelfde namelijk.
@redneckdarian: op een Android tablet…
@ropbp: ik zie de foto’s ook niet met de Android app…
@ropbp: hier ook geen beeld (Android 4.2.2).
@opabrutus: met Android 4.3 dus ook niet :-(
@ropbp: samsung galaxy ace ook geen beeld
@ronaldddvos: vindt je dat heel gek? ;-)
Het werd hem te heet onder de voeten.
Daar ben je mooi klaar mee als Ferrari eigenaar! In dat witte “stof” zitten ook agressieve bestandsdelen dat echt elk stukje metaal gaat laten roesten…
@cupsport: idd ik heb geleerd als je moet kiezen tussen een poederblusser of brand bij een auto, dat je de auto beter uit kan laten branden en het verzekeringsbedrag pakken. Schijnt rampzalig te zijn voor auto’ s. Liever een CO blusser.
Als dat inderdaad poederblussers zijn, dan kan die Enzo ook naar de sloop! Die dingen zijn gevuld met een zout dat alles wat metaal is aantast, en overal inkruipt.
Op ten duur tast het alle elektronica aan dat blus poeder, dus misschien was het verzekering technisch beter geweest ze af te laten fikken.
Nu zou ik als eigenaar echt alle elektronica laten controleren schoonmaken.
Want zie over een paar jaar nog maar eens de schade te verhalen op dit gebeuren.
Natrium Bi-carbonaat basis of kalium sulfaten, oftewel zouten met additiven en siliconen vormen de basis voor bluspoeders.
En dat spul is uitermate corrosief, enige oplossing is het droog wegblazen met veel perslucht.
Het schoonspuiten met water zal de corrosieve reacties alleen maar verergeren.
Wat ik kan aanraden is een brandblusser gevuld met AFFF- AR (alcohol bestendig), een synthetisch schuim op basis van lanoline (een basis voor zeep)
Waarom alcohol bestendig?
Wel, wat zijn de moderne benzines van tegenwoordig ?
Juist !