Het gaat niet goed met de nieuwverkoop van auto’s in Nederland en daarom trekt de BOVAG aan de noodklok.
De Nederlandse autoverkoop knalde eind 2018 nog naar boven, maar dit had alles te maken met het bijtellingsfeest voor duurdere elektrische auto’s. Zonder die kunstmatige verkopen gaat het alles behalve goed. De eerste maanden van het jaar waren dan ook dramatisch te noemen, nu het enorme bijtellingsvoordeel voor de duurdere EV’s is weggevallen. In de eerste twee maanden van dit jaar daalde de nieuwverkoop met zo’n 15 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. En toen waren de verkopen ook al niet fantastisch.
De BOVAG noemt de invoering van de WLTP-cyclus het gevolg van de dalende verkopen. Of beter gezegd, het feit dat de BPM-regels niet zijn aangepast sinds de komst van de WLTP. In een brandbrief aan staatssecretaris Snel van Financiën roept de BOVAG op om de huidige BPM-tabel te herzien.
Sinds de invoering van de WLTP is de BPM op een benzineauto met ongeveer 800 euro (gemiddeld) gestegen. Bij diesels is dit 2.000 euro. Dit staat ook haaks op eerdere uitspraken van de voorganger van Snel, meneer Eric Wiebes. Nu is Wiebes minister van Economische Zaken en Klimaat, maar in het vorige kabinet was de VVD-politicus nog staatssecretaris van Financiën. In zijn functie als staatssecretaris zei Wiebes destijds dat automobilisten niet meer mogen gaan betalen door de overstap van NEDC naar WLTP. Uiteindelijk is dit wél gebeurd en is er vanuit het huidige kabinet tot op heden geen correctie gekomen.
BOVAG wil zo snel mogelijk in gesprek met staatssecretaris Snel om te praten over de BPM. Het is niet de eerste keer dat de brancheorganisatie aan bel trekt. De vraag is dus of het kabinet zich ook maar iets aantrekt van de brief.
Foto: Audi RS 6 Avant in Amsterdam. Via @dutchstylez op Autojunk
reactief zegt
Geduld! Thierry zal alles oplossen!
Althans, dat denken zijn kiezers.
Maar ik hoop rustig mee! :)
silverscope zegt
@reactief: Thierry, Thierry, Thierry
mashell zegt
@silverscope: willen jullie meer of minder boreale oikofobie aan de renaissance uil van Minerva?
Jochempie zegt
@reactief: Professor Pim en Gekke Geert zijn benieuwd!
mick0210 zegt
@reactief: Rutte lost het in ieder geval niet op.
maotje zegt
@mick0210: niemand lost t op. T dichtdraaien van de gaskraan in groningen moet nou eenmaal ergens mee gecompenseerd worden. Bpm energiebeladting verhoging lage btw tarief. Allemaal compensaties voor het steeds verder dichtdraaien van de gaskraan.
tttijn zegt
@maotje: Is niet zo lang geleden een evengrote gasbel in de Noordzee ontdekt.
Jochempie zegt
@tttijn: Dat blijven uitputbare energiebronnen. Misschien moeten we wat minder van de hak op de tak plannen. We hebben maar een halve eeuw kunnen doen met deze bel, en nu moet alles weer om. Daar is niet tegenop te plannen. Maar die brandende bal waterstof->helium->koolstof->neon->zuurstof->silicium->ijzer, die blijft nog wel even fikken. Kunnen we daar niet wat mee?
Stefje zegt
@Jochempie: de overheid had iets duurzaams moeten doen met dat geld ipv brassen. Dat is het probleem. Als ze dat nou wel eens goed doen met die bel in de Noordzee…
Zukunft1 zegt
@maotje: slaat nergens op. Gasinkomsten zijn gigantisch en hebben nooit gezorgd voor minder belasting op de aanschaf van een nieuwe auto.
Robert zegt
@zukunft1: nee, @maotje heeft een héél belangrijk argument te pakken. De inkomsten uit onze aardgasbel ís gigantisch en loopt nu dus ook gigantisch hard terug. En dat heeft meer effect op de landsbegroting dan dat menigeen denkt.
Zukunft1 zegt
@RRRobert: de relatie tussen inkomsten uit aardgas en bpm begrijp ik niet. In vergelijking met de landen om ons heen: hebben we én veel inkomsten uit aardgas én een hoge belasting op aanschaf van nieuwe auto’s. Zeg dan gewoon dat onze begroting niet klopt. De overheid geeft gewoon te veel geld uit. Het is gewoon idioot dat een land als NL bovenop de inkomsten uit aardgas ook nog eens schulden maakt. De overheid moet zich richten op haar kerntaken.
mashell zegt
@maotje: vergeet ook de steeds lagere winstbelasting die moet verhinderen het Nederlandse MKB naar het buitenland vertrekt, dat kost ook veel geld.
Zukunft1 zegt
@maotje: wat stel je dan voor de Groningers laten zakken? Als de overheid inwoners van Groningen gewoon netjes zou compenseren voor het gedoe waar ze mee zitten dan hadden we nog decennia kunnen profiteren van aardgas. De overheid heeft het zelf zover laten komen. Aardgas winnen is prima maar haal er gewoon uit wat we zelf nodig hebben (dus geen verkoop aan het buitenland) en help mensen die er last van hebben.
maotje zegt
@zukunft1: dat hoor je me toch niet zeggen.
Maar t probleem is gewoon dat de staatsinkomen hard teruglopen. Dat willen ze gaan omdervangen en doen ze op deze manieren. Ik heb geen idee van de uitgave die ze hebben. Dus ik heb geen idee hoe het op te lossen. Maar het probleem begint bij het te veel geld uitgeven door de overheid.
gove zegt
bovag ook zo’n kansloos clubje, maar allemaal een jonggebruikte auto het buitenland halen en met taxatie invoeren, probleem opgelost
El-Loco zegt
@gove: goede onderbouwing over de BOVAG
phevtreb zegt
Beetje laat, die brief.. had beter een paar weken voor de verkiezingen verstuurd kunnen worden, dan had de VVD nog stemmen kunnen winnen met een aanpassing en hadden ze dus meer haast gehad.
por100 zegt
@phevtreb: ik vind het juist beter om het nà de verkiezingen te doen. Als je het vlak vóór dan zal de politicus denken dat je de verkiezingen misbruikt om je standpunt naar voren te brengen.
mashell zegt
@phevtreb: maar weet jij veel hoeveel stemmen de VVD wel niet bij GroenLinks heeft weggekaapt toen ze zich oppeens als klimaatpartij gingen profileren?
phevtreb zegt
@mashell: daar heb je zeker een punt
alassad zegt
@mashell: not sure if sarcasm or….
werf76 zegt
Iedereen deed huilie om de NEDC methode, zie nu de WLTP methode…
Iedereen deed huilie om de loze uitspraken van de politici..maar wel op dezelfde lui blijven stemmen.
Zolang iedereen op z’n luie gat blijft zitten i.p.v. voor jezelf opkomen zoals ze dat in veel andere landen het doen veranderd er niets. We hebben de regering doe we verdienen..
Enjoy.
dawwg zegt
De nieuwprijs van m’n huidige dikke diesel is 9K omhoog gegaan na invoering van het nieuwe systeem. Nu ben ik toe aan vervanging, maar dat wordt dus een dikke import uit Duitsland ipv zaken doen bij de dealert in Nederland. Zonde voor hem, maar 9K meer betalen voor ”dezelfde” auto ga ik echt niet doen…
lekbak zegt
@werf76: volgens mij is men twee dagen geleden voor zichzelf opgekomen…
str8six zegt
Denken ze nu echt dat een van Neerlandsch grootste melkkoeien naar de slacht gebracht zal worden door een briefje? Net nu deze nog vetter wordt? Natuurlijk niet!
vervelend zegt
Gaat lekker in duitsland geven ze subsidie op een gasaansluiting in huizen
slickrick zegt
@vervelend: ja ze Zijn slim, hebben een deal gesloten met Rusland, wordt een directe gasleiding naar Duitsland gelegd, kunnen ze weer honderden jaren vooruit op goedkoop gas.
Daarnaast hebben ze een aanzienlijk deel groene energie dus een prima mix zonder de burger extreem te belasten.
vervelend zegt
@slickrick: moraal van het verhaal: deutschland ist 1 reich! En nederland allemaal eilandjes die zelf alleen beter willen worden
ghost zegt
Aanpassing? Afschaffing. 1 Europa zie ik als zelfde regels voor elke lidstaat. Dus ook graag overal 130km/u als adviessnelheid op de snelweg. Amen??
Edge zegt
@ghost: Hehe, ik wilde al roepen dat dat dan einde autobahn is, maar gelukkig heb je heel wijselijk het woord “adviessnelheid” gebruikt.
ghost zegt
@Edge: hahaha, dat was idd letterlijk ook wat door mn hoofd ging bij het schrijven ???
Stefje zegt
@ghost: beetje kortzichtig. Zullen we dan de belasting uit Denemarken invoeren? Of Oostenrijk? Denk je dat het in andere landen zo goedkoop is?
Belgie BIV max 11.4k
Frankrijk Carte de Gris 20%
Oostenrijk Co2 ong 35%
Denemarken 100% luxury tax
Spanje 35k registratiebelasting. Ben je direct kwijt. Bpm krijg je bij export tenminste nog deels terug.
In (oa) Duitsland tegenwoordig ook al bijtelling.
De ‘goedkope’ tijden in andere landen zijn net zo goed voorbij…
fiattotal zegt
WLTP? Geen idee. Ach ja, met mn oude panda maak ik mij hier ook niet druk om. Er zijn heus nieuwe mooie wagens, maar bij de meeste denk ik: ja zoiets kan je bedenken, maar het hoeft niet.
bakboord1 zegt
Laat vraag en aanbod maar eens zijn werk doen. Minder vraag zou theoretisch moeten leiden tot lagere prijzen en daar zijn wij als consument alleen maar bij gebaat.
Lagere belastingen geloof ik niet zo in net zo min als in een overheid die zich bemoeit met de verduurzaming van ons wagenpark.
In de tussentijd kijk ik op gaspedaal naar een 6 jaar oude auto (middenklasse) waar al bijna 25 mille op is afgeschreven.
Dutchdriftking zegt
Of het nut heeft geen idee,. maar niet geschoten is altijd mis.
kniesoor zegt
Zolang er nog geen Tweedekamer verkiezingen voor de deur staan, gaat er niets noemenswaardigs met dat BOVAG-briefje gebeuren. Maar het moest desondanks geschreven worden, zodat de BOVAG geen passiviteit verweten kan worden wanneer die verkiezingen wél aanstaande zijn. It’s all politics.
rotjeknor66 zegt
Het is helaas al te merken aan het huidige beeld in de straat qua auto’s, de A en B segmenter vieren hoogtij, en de meeste rijden ermee als doorgesnoven randdiebielen want hey ik moet me wel laten gelden met mijn 65pk 3 cilinder, ik wil wel maar kan niet, maar ja ik rij wel lekker calavinistisch zuinig dat dan weer wel…en dat het blokje tot in het oneindige word doorgetrokken is ook heeeel goed voor het milieu…zucht
Nu het nog kan en de groenlinks gekkies het nog niet helemaal voor het zeggen hebben, ga ik mijn droom waarmaken en ben ik opzoek naar een fijne 8 cilinder, over een paar jaar zijn dit soort auto’s verboden en of mogen ze de steden niet meer in, want om op de topic terug te komen, wie er ook zit in de politiek, het word alleen maar erger en niets word teruggedraaid, eerder opgeschroeft zodat een A of B segmenter straks nieuw ook onbetaalbaar is….en dan is het weer van, we zijn geschokt en hadden dit niet verwacht…..
justsomebody zegt
@rotjeknor66: helemaal gelijk ben ik ook aan het doen die totaal gefreakte linkse kerk kan mijn rug op die bestaat volgens mij voor 90% uit de arrogante amsterdamse elite en BN’ers die allemaal dikke auto’s rijden over de hele wereld vliegen en grote villa’s met olie stoken aangevoerd door een vliegende etalagepop
Jochempie zegt
Ik heb geen interesse in een nieuwe auto. Die 30 a 40k stop ik liever in een Aston Martin V8 Vantage die z’n waarde behoudt en met een beetje eigen sleutelwerk ook goed te onderhouden is (veel spul komt gewoon van Ford of Volvo).
ghost zegt
@Jochempie: ik geef je groot gelijk, maar met oog op milieu zijn nieuwe auto’s vaak schoner dan oudere modellen. Zodoende zou de overheid nieuwe auto aanschaf juist moeten motiveren, niet demotiveren.
timowouters zegt
@ghost: wat denk jij dat de productie van een auto aan milieuschade met zich meebrengt?
Liever een auto langer gebruiken dan elke 10 jaar je koekblik naar de sloop brengen.
ghost zegt
@timowouters: wat denk je dat de productie van accu’s teweegbrengt? De productie van een EV is ook niet bijzonder milieuvriendelijk. Maar rondrijden in een 15 jaar oude Mercedes G-klasse of een 12 jaar oude Aston Martin Vantage V8 is sowieso ook niet schoner dan een nieuwe auto die wel voorzien is van de nieuwste (roet-)filters. Het is overigens niet eens de productie alleen, heel Congo wordt ondersteboven gekeerd voor Lithium. Wat denk je dat dat aan schade aan het milieu aanricht? Maar ja, is Afrika, dat is toch een 3de wereldland waar wij niks om geven, dus het boeit helemaal niemand. Ga voor de grap eens achter een Volkswagen T3 hangen op de snelweg, na 10 min stik je ws de moord. Maar ja, Beun de Timmerman kan geen nieuwe kopen want er zit absurd hoge BPM op een nieuwe transporter, maar die is 50x schoner dat zijn oude borrelbus.
timowouters zegt
@ghost: grappig dat ik beargumenteer ook langer in auto’s rond te rijden en jij dit probeert te weerleggen door te vermelden hoeveel milieuschade de productie van elektrische auto’s met zich mee brengt.
Snap niet hoe dit met elkaar verhoudt. Ik ben juist voor lánger gebruikmaken van het huidige wagenpark en het vervangen van het huidige wagenpark over een veel langere periode uit te smeren.
skelter zegt
@ghost: weer een goede reden om niet te bumperkleven…
Jochempie zegt
@timowouters: Vent, je bent de zoveelste die met die vraag komt, en die is al lang al beantwoord. Slechts 16% van de totale klimaat-impact komt bij een auto met dieselmotor van de “drivetrain + glider” (aandrijflijn + auto):
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/onderzoek-ev-versus-diesel-well-to-wheel/
Als je nu een gloedjenieuwe auto koopt, is het beter voor het milieu om die direct te verkopen, en er NOG één te kopen die >16% zuiniger is dan dat. Auto’s bouwen kost veel minder uitstoot dan auto’s rijden.
timowouters zegt
@Jochempie: sterk onderbouwd ook met een artikel van de Autoweek. Volgende keer even een echt onderzoek proberen aan te halen.
Jochempie zegt
@timowouters: Het staat je vrij om te proberen me af te branden, maar ik heb het werkelijke onderzoek, waar AutoWeek uit citeert, een paar keer doorgepluisd, en ik raad je aan hetzelfde te doen voordat je premature conclusies trekt.
timowouters zegt
@Jochempie: dat is slechts éen onderzoek van de velen. En zoals je weet is vrijwel ieder onderzoek financieel gesteund door éen van de twee kampen en daardoor bij voorbaat al kansloos om aan te halen.
ghost zegt
@timowouters: zo kan ik ook alles wel de wind in slaan. Feit is, jij zit bij het kamp dat lekker doorrijdt met zijn oude auto, en als iemand zegt; “nieuwe auto’s moeten goedkoper worden”, kraak je die andere kant want stil je voor dat andere mensen iets beters en schoners rijden dan wat jij rijdt. Wat een onzin zeg!
por100 zegt
De bovag had beter kunnen uitrekenen wat dit onze samenleving kost in geld (werklozen omdat de autobranche wordt uitgeknepen), extra uitstoot (mensen blijven langer in oude auto’s rijden die meer uitstoten en als ze al importeren dan zijn die auto’s minimaal een half jaar oud) en daarnaast kost het de samenleving een hoop expertise die zich nu gaan omscholen naar een ander vakgebied (niet helemaal hetzelfde maar enigszins vergelijkbaar met wat een gemiddelde bouwvakker deed in de crisis).
Doodzonde allemaal.
mashell zegt
@por100: meer oudere auto’s = meer onderhoud noodzakelijk = meer blije Bovag leden. De winst wordt immers in de werkplaats gemaakt.
monsieurleloure zegt
Thierry Baudet for President
spykerboy zegt
Jahoor nl gaat door een brief van de bovag de belasting verlagen? bovag leeft echt in een sprookje geloof ik XD NL zal het eerder nog verder verhogen…
vaakbenjetebang zegt
Of Wiebes een prutser is durf ik niet klip en klaar te stellen, maar hij is wel vaak het gezicht van faal-tastisch beleid wat anderen bakken met geld kost, maar hem niet zijn positie. Bij de Belastingdienst ging het onder zijn inspirerende leiding helemaal mis, de ex-medewerkers die daar met een grote zak geld uit dienst konden dansen nu nog op tafel. Vervolgens heeft hij de plank volkomen misgeslagen in de jacht op de 25-jaar-oude-190D-rijders, door de leeftijd voor ‘oldtimers’ op te schroeven naar 40 jaar waar in de rest van Europa 30 de norm is en heeft hij als doekje voor het bloeden een draak van een regeling (het kwarttarief/winterregeling) in het leven geroepen. Daarna pakte hij lekker door in het Groningen-dossier, wat dan wel een vergiftigde erfenis was, maar waar hij ook zonder echt plan of visie met gestrekt been erin ging, waardoor nu heel Nederland op de achterste poten stat om in Godsnaam van het gas af te komen. Dat zijn belofte dat de BPM niet zou stijgen als gevolg van de WLTP geen gestand wordt gedaan, verbaast me weinig.
ghost zegt
@vaakbenjetebang: mooi verwoord! Eerste klas drietrapsdebiel die Wiebes. Naait iedereen waar die bij staat. Er is ooit een boek geschreven over politiek getiteld: “ De puinhopen van 8 jaar paars”, denk dat we ook wel een boek kunnen schrijven over Eric; “ De puinhopen van 8 jaar Wiebes”.
BaRa zegt
Het is de facto een achterhoedegevecht. Jongere mensen hebben minder interesse in autorijden om allerhande redenen. Vroeger was het ondenkbaar dat je geen rijbewijs had. Tegenwoordig is dat volstrekt normaal. Autorijden is langzaam maar zeker op z’n retour. En dat is ook te begrijpen. Het is te duur, de auto’s zijn minder leuk (want gefliterde rij-ervaring), het rijden op de weg komt neer op van de ene naar de andere file rijden, en het is niet hip want stevig vervuilend. Wat ze vroeger verkocht kregen als ‘vrijheid’, is al even niet meer geloofwaardig. Ook niet met de SUV-hype. Voor de echte autoliefhebber maakt dat allemaal niets uit, natuurlijk. Je zal altijd fans hebben van de MX-5, de A110, de 911, de M3, de AMG 63xxx enzovoort Maar die groep maakt maar een paar procent uit van de autokopers. Daar gaat de BOVAG en bij uitbreiding de autosector z’n broek niet mee ophouden.
lekbak zegt
@BaRa: in de stad is een auto ook een echt luxe ding. Rationeel gezien totaal niet nodig, een deelauto voor die drie keer per jaar dat je verder weg gaat voldoet prima. Maar buiten de steden en dorpen zijn auto’s een absolute onbetwiste eerste levensbehoefte en rijden heel veel jongeren al met 17 jaar af. Gestimuleerd door ouders vaak omdat die dan niet meer hoeven te taxiën.
ghost zegt
@lekbak: dus dit!! Jongeren in de steden geven alleen om hun IPhone en EarPods, en wellicht hun fiets, al is dat tegenwoordig ook een abonnementje; genaamd Swapfiets.
Buiten de stad is het OV dusdanig hoerig en slecht dat een auto het altijd wint boven alle alternatieven.
lekbak zegt
@BaRa: in de stad is een auto ook een echt luxe ding. Rationeel gezien totaal niet nodig, een deelauto voor die drie keer per jaar dat je verder weg gaat voldoet prima. Maar buiten de steden en dorpen zijn auto’s een absolute onbetwiste eerste levensbehoefte en rijden heel veel jongeren al met 17 jaar af. Gestimuleerd door ouders vaak omdat die dan niet meer hoeven te taxiën. Helaas word het platteland niet gehoord en volledig genegeerd door alles wat maar bestuurlijk is of onderzoeken doet (op heel veel vlakken, niet alleen mobiliteit) en denkt men nu dat jeugd een auto niet meer waardeert. Het is echt maar de halve waarheid…
BaRa zegt
@lekbak: helemaal waar. Maar het gros van de bevolking woont ook in Nederland in verstedelijkt gebied. Beleid moet je afstemmen op de meerderheid, terwijl je de minderheden moet beschermen.
lekbak zegt
@BaRa: beleid moet je niet afstemmen op de meerderheid. Beleid moet voor beide geschikt zijn. Maar ze vergeten het platteland volledig, terwijl dat echt een cruciaal stukje Nederland is, zowel economisch als om de stad te voeden met grondstoffen.
quinn zegt
Wiebes is een Kwiebes. Alles waar deze man (vlgs velen is hij homofiel) zich mee bemoeit loopt uit op een fiasco en zo iemand mag gewoon z’n “werk” blijven doen. Bizar!
vaakbenjetebang zegt
@quinn: … en zijn seksuele voorkeur is relevant omdat?
quinn zegt
@vaakbenjetebang: nee integendeel, zeg ik dat dan?
vaakbenjetebang zegt
@quinn: Waarom dan deze “informatie” toevoegen? Waarom niet tussen haakjes “vlgs velen is zijn favoriete kleur blauw” of “vlgs velen is hij gek op broodjes met oude kaas”? Het doet allemaal exact even weinig ter zake in relatie tot de rest van je stelling, die op zich behoorlijk lijkt te kloppen. Dan is, van alle mogelijke zaken, zijn vermeende seksuele voorkeur een behoorlijk arbitrair gegeven om in de mix te gooien.
kempenaer zegt
@vaakbenjetebang:
Is ie homo ja?
daniel1975 zegt
We hadden pas nog record op record…