Vroeger, toen de gulden nog van hout was, kocht je je auto bij de dealer, je kleren bij de C&A, en je pennen bij de HEMA. Tegenwoordig is dat niet meer vanzelfsprekend, want Jan en alleman gaat plots op de lifestyle-toer met hippe brand stores en zulks.
Het begon met MINI, en dat snappen we. De BMW-dochter profileert zichzelf nadrukkelijk als lifestylemerk, dus dan zijn brand stores logisch. Ook bij Tesla is een Store inherent aan het marketingconcept (dat in de VS, met zijn ‘supervrije markt’ nog steeds heftig tegengewerkt wordt door dealers en hun politieke vriendjes, maar dat terzijde).
Het truukje werd echter afgekeken, en nu hebben we plots brand stores van Opel en, jawel, Mazda, dat in september in Amsterdam een filiaal stichtte. In 2013 opende er overigens al een Mazda store in Leiden.
Ook opende deze week in Londen de eerste Bugatti-store zijn deuren: zonder auto’s, maar met veel mode, en staat de eerste BMW Store ter wereld in Brussel (zie kopfoto).
Nu doet branding veel voor je imago: veel merken hebben wel wat ijzers in het vuur. De Porsche Design Group is een volle dochter van Porsche AG, iedereen kent de pepermolens van Peugeot, en dan is er nog een automerk dat simpelweg overal waar het maar kan zijn naam op plakt (we noemen geen namen). Daarnaast levert branding tegelijkertijd een aardig zakcentje op, maar dit moet niet overschat worden. De echt substantiële neveninkomsten voor autoconcerns komen van eigen bank- en leaseactiviteiten.
Om nog maar eens te onderstrepen dat de autowereld zich niet meer laat afkaderen in een simpel hokje noemen we nog even een persbericht van Porsche dat vandaag in onze mailbox plofte, met de titel “Germans prefer to buy clothing in-store rather than online“. Precies de informatie die je wilt ontvangen als autoblogger *kuch*.
De vraag die zich bij deze explosie van lifestyleconcepten opdringt is: ‘moet iedere fabrikant nu in het lifestylegebeuren springen, of is voorzichtigheid geboden?’ Ik neig zelf meer richting het laatste, omdat niemand zit te wachten op een Dacia Store vol accordeons en werkschuwe klaplopers die alleen maar ‘lalallalala geld!’ kunnen zeggen. Of op een GTI-store waar je alleen maar petjes kunt kopen, om maar een dwarsstraat te noemen.
Of mis je juist nog iets in de verknoping tussen de auto en je persoonlijke leven? Een commercieel/branding-concept dat je wel graag zou willen, maar dat er nog niet is. Schiet maar raak in de comments.
560pkferrari zegt
Doe mij maar een zwarte coltrui van Fiat-Chrysler
wesley072 zegt
Niet te vergeten de Ferrari Stores natuurlijk!
eklasse zegt
@wesley072: dat lijkt mij het gevalletje: we noemen geen namen.
roppp zegt
@eklasse: zou dat echt??
utr1984 zegt
Klassieke autodealers zijn ouderwets. Mensen zijn vaak al voorbereid en willen gewoon wat extra info en de auto bezichtigen. Geen verkoper die je liefst meteen een auto aansmeert. Sterker nog, eigenlijk heb je geen verkoper meer nodig. Wel een adviseur. Iemand die iedereen gelijk behandeld en weet waar hij het over heeft. Bij VW was er laatst niemand die maar iets wist over de e-Golf. Alsof het ze niks boeit.
mashell zegt
@utr1984: verkopers dienen niet voor informatie, daar is het internet voor, verkopers dienen om mee te onderhandelen.
lambo4all zegt
@mashell: vind ik niet! Als ik een dealer binnen loop, dan wil ik dat hij mijn wensen vertaald in de beste auto voormij. Hebt u twee kinderen, Want vindt u van deze auto? Oh iets groter, dan kunt zal dit model u het best bevallen.
Een echte verkoper moet de klant het gevoel geven precies te hebben wat hij/zij wilt. Niet alleen een rekening schrijven.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@mashell: een goede verkoper vertaalt jouw wensen naar het juiste product en is in staat je verwachtingen te overtreffen en je positief te verrassen met input, info en onverwachte mogelijkheden die het internet jou niet kan bieden. Internet leest immers niet tussen de regels door maar voert jouw omkaderde zoekopdracht uit. Helaas zijn goede verkopers dun gezaaid dus ik begrijp wat je bedoelt.
lekkaah zegt
Gewoon bedrijfsvoering.
Een auto is een enorm statussymbool bij de gemiddelde consument, dat versterkt het tevredenheidsgevoel bij dat ene merk waarin hij/zij rijdt. Waarom dan het assortiment beperkt houden terwijl die ene klant trouw is aan jouw merk?
Autofabrikanten spelen daarop in door het assortiment uit te breiden.
Niks mis mee, die fabrikanten weten heus wel hoe ver ze kunnen gaan.
dakloos zegt
Peugeot en pepermolens, Smoke toch.
Hubert zegt
@dakloos:
Midden 19e eeuw maakte Peugeot al molentjes.
Maar hoe ze in hemelsnaam hebben kunnen laten evolueren tot auto’s… Geen idee.
stamp zegt
@Hubert: die evolutie is er dan ook nooit geweest. Peugeot maakt pepermolens; zonder en mét wielen: fietsen, brommers en auto’s.
e1000bmw zegt
@stamp: ik dacht eigenlijk koffiemolens…
Esprit_de_Flandre zegt
@e1000bmw523i: Peugeot maakte bijna alles wat van metaal was. Horlogeveren, houtzagen, korsetbaleinen, …
BmwMPower zegt
Niet direct een branding van Mercedes, maar Gucci, Louis Vuitton, Prada, Armani, trainingspakjes en lelijke heuptasjes komen toch anders aardig in de buurt.
desjonnies zegt
’t begon helemaal niet bij MINI.
’t is al eeuwenoud, sinds Martini begon met een kleding lijn gerelateerd aan de racerij, John Player Special, STP, ELF noem maar op.
BMW – M kleding is net zo oud als M zelf van BMW.
Lederen race tassen van Marlboro
Rally jacks met het FORD logo.
“pokdalige jongens met Bardahl jacks en Porsche petjes op het hoofd ”
“puisterige pubers met ELF ski jacks en Renault sport petjes, aan de kant van de Col de Turini, allemaal wachtend op het voorbijstormend PK geweld ”
Moon boots dragende lange lullo’s met een groen wit Williams F1 ski-jack en een nu o zo ouderwetse RayBan bril a la Lee Towers en gezichtshaar, dat was ik toen !
En ik stond er, op de Col de Turini !
Ow ja, die geel/grijze/witte rally jacks van Opel, Renault en Peugeot Sport kleding.
En wat te denken van de Subaru lijst van merk meuk ?
BmwMPower zegt
@desjonnies:
”
‘t is al eeuwenoud, sinds Martini begon met een kleding lijn gerelateerd aan de racerij, John Player Special, STP, ELF noem maar op.
BMW – M kleding is net zo oud als M zelf van BMW.
Lederen race tassen van Marlboro
Rally jacks met het FORD logo.
”
Noem je de mooiste kleding er uit!
dikdraak zegt
@desjonnies: Het gaat hier om al die merchandising in één winkel verkopen, niet over merchandising zelf.
e1000bmw zegt
@desjonnies: die rayban is nog steeds hip hoor. Net als de Persol. Dat zijn blijvertjes. ;)
desjonnies zegt
Trouwens, de pepermolens van Peugeot zijn ouder dan de auto’s, Peugeot maakte al allerlei producten, waarvan een groot gedeelte bestemd was voor de lokale bosbouw en fietsen voordat de eerste Peugeot in elkaar werd geschroefd.
e1000bmw zegt
@desjonnies: en brommers/scooters…
jaapiyo zegt
Ik vind het meestal een beetje sneu zo’n autologo op een stuk kleding, behalve als je een race bezoekt…
E34M5Touring zegt
Geen automerk meer maar ik vind de kleding van Triumph erg fraai. Vooral die ‘vintage’ lederen jacks. Perfect voor bij je Bonneville.
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: Triumph is ook een stijlvol pluspunt bij een mooie dame..
jaapiyo zegt
Een GTI store met alleen petjes dat lijkt me wel wat trouwens.
henkhupelschoten zegt
@sir_smolalot: Je bent de Mercedes store’s in Parijs en Berlijn vergeten, in Berlijn is een van de oudste dealers ter wereld geloof ik ookal staan er maar 4/5 modellen. En die bmw store op Wall Street.
granlusso zegt
Het draait allemaal om beleving, aanzien, dromen waarmaken. Een verdere ontwikkeling van merktrouw, wat mij betreft een goede ontwikkeling. Past helemaal in het tijdsbeeld van nu!
rolov zegt
In vleuten is een winkel pand met 2 Peugeots erin. Maar ik weet niet of je erin kan.
Sracerr zegt
Ik pak de buurt-super wel, wat een verwijfde zooi zeg!, bah.
potver7 zegt
Ja ik ken die pepermolens van Peugeot.
nl.wikipedia.org/wiki/Pepermolen
Waarschijnlijk zijn ze auto’s, brommers en fietsen gaan maken om de pepermolens te promoten, en niet andersom!
auke100 zegt
Die mazda-store in Leiden is al lang en breed verdwenen, dus een groot succes zal het niet geweest zijn voor ze!
granlusso zegt
@auke100: Die van Mazda zijn ook tijdelijk (pop-up stores)
larsyboy1997 zegt
krijgen die kleren ook recalls?
rob5nismo zegt
Ik vind de schoenen van puma wel relaxt van Ferrari en bmw en Ducati
e1000bmw zegt
Brand stores, ik loop er met een hele grote boog omheen…