De Van Dale omschrijft de term branchevervaging als “het economisch verschijnsel dat takken van bedrijf en handel niet meer scherp af te bakenen zijn”. Daarvan is wat mij betreft sprake wanneer tuner Prodrive carbon stijgbeugels voor de paardensport gaat maken. Alhoewel het voor Prodrive niet vreemd is om zoveel mogelijk rendement uit pk’s te halen, dus misschien heb ik het helemaal mis en ligt dit juist heel erg voor de hand.
Net als bij de motorsport is ook bij de paardensport gewicht een belangrijke succesfactor. De jockeys mogen maximaal 1 meter lang zijn en moeten verplicht lijden aan anorexia. Vaak zit het verschil in winnen of verliezen in een honderdste zo niet duizendste seconde. Op zulke momenten kan ieder grammetje het verschil maken. De carbon stijgbeugels zijn met slechts 40 gram per stuk, de helft lichter dan de traditionele aluminium varianten en bovendien is carbon een stuk sterker. Ze kunnen belast worden tot 600 kilo, maar tijdens testen bezweken de carbon stijgbeugels veelal pas na 1.800 kilo belasting. What’s next? (via: carscoop)
dotternetta zegt
…tja, wat moet je hier nu over commenten
BeLikeNoOther zegt
pff wat een zever, ik doe aan paardensport en het kan inderdaad wel aankomen op een 500 g, maar 40 g meer of minder maakt echt niet uit !
corrado vr6 slc zegt
PaardenBlog?
@ BeLikeNoOther:
Net als met autosport moet gewichts-besparing toch ergens beginnen.
lodewijk zegt
ik denk dat ik op een verkeerde site zit..
Linkador zegt
Voor de rennen wordt een jockey inclusief zadel en beugels op de weegschaal gezet.
Misschien wel goed voor de jumping…
Esprit_de_Flandre zegt
Bwa, branchevervaging zou ik het niet noemn. Pro-drive zit niet gewoon in de autobranche, ze zitten in de Snelheidsbranche. Alle producten die erop gericht zijn om snelheid te verhogen passen dus in het gamma. Een carbon-koersfiets bvb zou ook niet misstaan.
Hoe noem je een Bentley-laptop dan? Da’s ook geen branchevervaging zelfs, eerder marketing.
floryn zegt
wat zou een paard wegen? 50 gram is voor patsers. Je kunt beter je paard te eten geven van dat geld
wortel zegt
@ BeLikeNoOther:
als je op 100 punten 40 gram kan besparen, scheelt dat alweer 4 kilo..
dus, ja die 40g maakt zeker wel uit!
Klassiekerrally zegt
Ik denk dat de hoefijzers als volgende aan de beurt zijn. Zwaar dat die krengen zijn joh! ;)
Het kaalscheren van de jockey en het amputeren van overbodige ledematen doet een overige duit in ’t zakje :)
Leo zegt
@dotternetta:
Comment dan gewoon niet..;)
Jandepandaman zegt
Ik vind het fors logisch dat dit bedrijf zich hiermee bezig houdt en alleen maar fors vooruitstrevend- Binnenkort is de olie echt op en dan rijden we allemaal weer op enkele paardenkrachten.
Zo gaan wij zien komen dat straks ook andere bedrijven uit de auto-industrie zich voluit gaan storten op paardenwagens GT, sportzadels van carbon, paardenradio’s in plaats van autoradio’s, Pimp-My-Paard accessoires, enz. En oliebedrijven gaan zich voluit storten op krachtvoer voor paarden waardoor minder scheten worden gelaten en ferme droge drollen worden geproduceerd die dan weer worden opgevangen in de Pimp-My-Paard carbon-drollevangers.
:roll: Let maar op! Dat gaan we krijgen!
JanJansen zegt
Jandepandaman verdient Quote van de maand!
Bij Pimp-My-Paard lag ik al onder mijn bureau te rollen van het lachen, briljant!
ps wist-je-datje: een paard heeft 12pk
bron: http://www.mobilis.be/MOBILIS/pdf/mob40nlpdf/40nlart07.pdf
dekster zegt
@Klassiekerrally
En niet alleen de Jockey, dat paard moet ook kaal geschoren worden. ;)
Erik zegt
@ JanJansen
Interessante materie. Dat wil dus zeggen dat een Bugatti Veyron een vermogen van 1001 x 10 = 10.010 goedgetraindewedstrijdpaardenpeekaa’s heeft! Dat mogen ze wel eens in de brochure zetten!
rikkon zegt
Andersom, Erik. Een Veyron is zo sterk als 1oo paarden en heeft 1000 pk.
Simpson zegt
die SUV’s worden ook steeds groter
Nick zegt
Ach ja, Lotus Engineering en Caparo Vehicle Technologies doen ook meer dan alleen autotechniek of zelfs de mobiliteitsbranche.
Automotive engineering is the pinaacle of modern day technology zegt men ook wel.
Vroeger was dat vliegtuigtechniek, maar tegenwoordig gebruikt men technologie uit de automobiliteitsbranche voor de luchtvaart.