De Nederlandse regering kan de cadeaumand van de OPEC dit jaar op de buik schrijven, de brandstofverkopen blijven hier teruglopen. De grensstreek blijft het hardst getroffen; in totaal lekte er al € 153 miljoen aan inkomsten weg, aldus de belangenorganisaties, die er weer een slinger aan geven.
Sinds de laatste ronde accijnsverhogingen klagen de transporteurs, pomphouders en hun belangenorganisaties BOVAG en NOVE steen en been, en dat zal nog wel even zo blijven, want voorlopig blijven de accijnzen ongewijzigd.
Op basis van data die 501 aangesloten tankstations ze leverden, becijferden de organisaties dat de grootste klappen bij de diesel vallen: grenspompen verkopen 35% minder van de olie. Bij een straal van 20 km tot de grens is de daling nog ruim 20%, landelijk -13%. Ook koopt u veel minder saffen bij de pomp, wat op zichzelf goed nieuws is, tenzij de verkoop hiervan ook gewoon verschuift naar de buurlanden:
In heel Nederland werd in maart 126 miljoen liter minder benzine, diesel en LPG getankt dan in maart 2013. Bij een verlaging van de brandstofaccijns zal dit niet meteen rechttrekken, dalende verkopen hebben met meer dan dat te maken, maar het zou wel soelaas bieden in de grensstreek want het zijn magere tijden, met spookdorpen, alles.
Overigens bleek eerder uit cijfers over januari 2014 dat de accijnsinkomsten juist toegenomen waren, maar in die cijfers schijnen nog wat inkomsten van 2013 te zitten aldus critici. Ondertussen buitelen de kommer-en-kwel-onderzoekjes van diverse bureaus over elkaar. Makkelijk scoren.
Staatssecretaris Wiebes (de opvolger van Weekers) evalueert en handelt op zijn vroegst als de cijfers over Q1 van het CBS binnen zijn. Het sombere beeld werd eerder deze week deels bevestigd met cijfers uit 2013.
jasperjvr zegt
Idioterie dit in den Haag, zo maken we nog verlies op een bezuinigingsplan ook!
bartteeuwen zegt
@jasperjvr: Ik heb tot op heden geen enkel bezuinigingsplan gezien van de Nederlandse regering. Alsmaar meer en meer geld binnenharken heeft wat mij betreft niets met bezuinigen te maken.
Verder js het huishoudboekje van de regering al jaren niet meer op orde, omdat 3% verlies de norm is. Opzich een prima udee, mits er in betere tijden 3% overschot behaald wordt, maar did situatie kan ik mij niet voorstellen. De overheid heeft een gat in de hand en geeft consequent teveel geld uit (en helaas ook nog aan compleet de verkeerde zaken) waardoor het tegenwoordig normaal is dat hardwerkende zelfstandigen failliet gaan en illegalen gratis eten en onderdak krijgen hier. (Sorry ik dwaal af, terug naar de brandstof)
Ik tank zelf ook vlak over de grens om 2 redenen. Kwaliteit en prijs. In duitsland koop ik Aral Ultimate 102 voor 1,55, waar mijn auto zuiniger en pittiger wordt. De keus is niet zo moeilijk op die manier. Als de prijzen rechtgetrokken zouden worden zou ik weliswaar zeker overwegen om weer aan deze kant van de grens te tanken.
Verder zag je nog niet zo lang geleden veel Duitsers de grens over komen om in Nederland diesel te tanken maar ook dat tijperk is voorbij, waardoor het akelig rustig is bij tankstations hier in de buurt met sluitingen, en overgangen naar onbemand als gevolg.
mashell zegt
@bartteeuwen: “waardoor het tegenwoordig normaal is dat hardwerkende zelfstandigen failliet gaan en illegalen gratis eten en onderdak krijgen hier.” Dat die illegalen eten en onderdak krijgen is niet meer dan normaal dat noemen we medemenselijkheid, doen we gelukkig al jaren. Dat “hardwerkende” zelfstandigen failliet gaan is een heel ander probleem. Allereerst moet de vraag gesteld worden of die mensen wel hard genoeg werken (dat zal meestal wel) en vooral of we wel voor het juiste tarief werken. Er is veel schijnzelfstandigheid, mensen die ergens ontslagen werden geen baan konden vinden en van armoe maar Zelfstandige Zonder Personeel/Pensioen/Perspectief werden. Deze zijn vaak voor veel te lage uurtarieven aan het werk (de bouwvakker die voor €35 per uur met zijn zwarte ZZP bus met lichtmetalen velgen en gereedschap komt opdagen doet iets verschrikkelijk verkeerd en de consequentie zal hij daar (later) zelf van gaan dragen). De werkgevers hebben door dit soort constructies een extreem harde flexibilisering van de arbeidsmarkt gecreëerd die voor hen heel gunstig is maar voor de werknemers en maatschappij erg kostbaar gaat worden. Eigenlijk zou de overheid moeten ingrijpen door het ZZP bestaan erg onaantrekkelijk te maken of aan werkgevers quota op te leggen met een maximum aan flexibele krachten.
mashell zegt
Het uw natuurlijk niet de branche die de accijns misloopt, die moet immers aan de overheid worden afgedragen. De branche loopt omzet mis, de overheid accijnzen. Doordat er ook een landelijke daling is zal de overheid eerder geneigd zijn de accijnzen verder te verhogen om dat verlies te compenseren dan de accijnzen te verlagen om die arme pomphouders in de grensstreek te compenseren. Ook moeten we niet vergeten de pomphouders in de grensstreek de afgelopen jaren heel veel extra omzet hebben genoten van buitenlanders die in Nederland kwamen tanken.
mrrallycross zegt
@mashell: dan ben je als buitenlander wel helemaal van de pot gerukt, als je in Nederland komt tanken!
motoragent zegt
@mrrallycross: Voorheen was dat nog wel eens lucratief, volgens mij voornamelijk met diesel.
mashell zegt
@mrrallycross: tot eind vorig jaar stonden er zaterdags in de grensstreek vaak rijen met Duitsers te wachten voor het tankstation. Om hier goedkope diesel te halen. Dat is jaren zo geweest.
sir_smokalot zegt
Jes! Had eerst de liters in de titel staan, daarna toch maar voor bedrag gekozen, maar deel 1 niet meer aangepast…
TDI-goeroe zegt
@mashell: er zijn mensen in de grensstreek, die nu nog in NL tanken, bv zzp’ers, die de BTW op brandstof hier (deels) kunnen aftrekken. Als de overheid de accijns weer gaat verhogen, gaat ok die groep afhaken en naar B of D tanken, omdat het verschil in BTW-aftrek niet meer opweegt tegen het prijsverschil.
motoragent zegt
Ah, geweldig. Geld stroomt letterlijk de Nederlandse economie uit en heel Den Haag staat er bij en kijkt er na.
Met een enorm bord voor zijn kop, dat dan weer wel. Onbegrijpelijk dat ze dit nog altijd durven te ontkennen.
reistje zegt
@motoragent: Sowieso is het toch idioot dat de mensen in Den Haag die voor ons land keuzes moeten maken niks goed kan door denken….
Dit is weer een mooi voorbeeld “We verhogen de accijns dan krijgen we meerrr geld!!” En aan de rest van de gevolgen denken we niet van te voren?
PolarWolf zegt
Gedragseffecten zijn niet door te rekenen en dus wordt er bij het bedenken van nieuwe wet- en regelgeving maar geen rekening mee gehouden.
Tja, “jezelf rijk rekenen” noemen we dat meestal.
hillegaar zegt
En in plaats van dat dit bericht ze wakker schudt worden eerdaags de accijnzen gewoon verder omhoog gegooid. Wat ik je brom.
Ash zegt
Eigen schuld dikke bult..
Als landen als Duitsland en Belgie het veel goedkoper kunnen leveren dan wij hier, dan gaat er ergens iets mis.. :) En dat zijn geen noodlijdende landen..
RiKe zegt
En dit wordt alleen maar erger met het “geweldige” belasting over belasting systeem wat wij hier hanteren.
Onze buurlanden lachen zich rot en wij worden steeds harder en harder genaaid door onze Roverheid.
Vooral op de huidige regerende partijen blijven stemmen mensen, dat doet ons land vast goed!
Het is sowieso belachelijk dat mensen die totaal niets van economie weten, en er niet voor gestudeerd hebben (of open staan voor enige vorm van gezond verstand vanuit de maatschappij), over onze economie moeten beslissen.
RiKe zegt
Je laat een loodgieter toch ook niet een Boeing 747 zelfstandig besturen?
hillegaar zegt
De sluiting van de Philip Morris fabriek in Bergen op Zoom die meer dan 1200 mensen hun baan kost, uiteindelijk te danken aan doorgedraaide accijnsverhogingen.
sergio72 zegt
In Den Haag zitten geen handel/ondernemers! Zolang wij op links blijven stemmen blijven we deze toestanden houden. Wij krijgen straks weer de rekening door de belastingen weer te verhogen om dit gat op te vangen!
sergio72 zegt
En zo helpen we de Belgen en Duitsers aan 153 miljoen inkomsten! @sergio72:
Alfarobert zegt
Maar de regering die alles verkloot zit er nog steeds.Rara hoe kan dat?
sergio72 zegt
@Alfarobert: Omdat er nog teveel stemmers zijn die in de mooie beloftes trappen!
jackhammer zegt
Willen we meer of minder brandstofaccijns?
dannyvaessens zegt
En dit dan nog allemaal los van andere inkopen die in het buitenland ineens worden meegepakt, zoals het kopen van alcohol of andere benodigdheden…
Maar dat zal in den haag nog wel even duren voordat ze het begrijpen….