Maar de Brabus S63 930 is dan wel het beste van het beste. En alsnog kneiterduur.
Het is een combinatie die gewoon heel erg goed werkt: Brabus en een Mercedes-Benz S-klasse. De S-Klasse is de beste auto die Mercedes-Benz maakt en Brabus maakt de beste dingen nog beter.
Met een absolute focus op topprestaties is een Brabus vaak ook net eventjes sportiever, zonder het comfort uit het oog te verliezen. En ook wel lekker: Brabus is topkwaliteit met uitstekende garantievoorwaarden. Ze voeren niet alleen het vermogen op, maar modificeren ook alles eromheen. Je krijgt altijd 3 jaar garantie op een nieuwe Brabus. Die krijg je niet bij de tjoenert op de hoek.
Een tijdje terug konden we je al de Brabus S-Klasse laten zien. De basis van die auto was de S500. Voor de auto die je op deze foto’s ziet, is de S63 AMG de basis. Je weet wel, de E-Performance plug-in hybrid. Het maximum vermogen van de Brabus S63 930 is, zoals de naam al verklapt, 930 pk.
Alleen een chipje?
Dat is het systeemvermogen. Het systeemkoppel bedraagt 1.510 Nm. Dat zijn extreme waarden. Brabus zegt niet wat ze er allemaal aan gedaan hebben. De reden daarvoor is vrij simpel, denken wij: er is namelijk niet zoveel gedaan. Standaard levert de combinatie al 830 pk. Dus waarschijnlijk kun je met een externe ECU en sportuitlaat al dit vermogen en koppel halen.
De prestaties zijn uiteraard om van te likkebaarden. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,2 seconden achter de rug. Dat is inderdaad extreem snel voor zo’n grote en zwarte limo. De topsnelheid van 290 km/u is echter vrij bescheiden. Zonder begrenzer moet je met gemak 300 km/u kunnen halen in een standaard S63. De reden voor de bescheiden topsnelheid: waarschijnlijk het gewicht.
En verder dan?
Ook een dingetje is dat de accu op dit soort snelheden behoorlijk snel leeg is. Dus de extra 190 pk van de elektromotor ben je dan kwijt, terwijl de verbrandingsmotor dan alles moet doen. Dat levert weer extra hitte op (wat je niet wil), dus is het geen slecht idee om gebruik te maken van een begrenzer. Naast de ECU is er ook een sportuitlaatsysteem met kleppen, zodat je kunt kiezen tussen engiszins discreet of flink asociaal, al naar gelang je gemoedstoestand of opvoeding.
Uiteraard zijn er ook de nodige uiterlijke wijzigingen voor de Brabus S63 930. Brabus noemt deze wijzigingen ‘sportief doch elegant’. Wij noemen het ‘ordinair maar wel dik’. Er zijn diverse carbon frutsels (grille (met raim-air), splitter, skirts, spoiler en diffusor) die er niet alleen tof uitzien, maar ook aerodynamische voordelen bieden. De wielen zijn de Monoblock ZM’s, in de maat 9×22 (voor) en 10,5×22 (achter). De banden zijn uiteraard ook bijzonder groot: 265/35 ZR22 voor en 305/30 ZR22 achter. Reken maar dat ze bij Profile Tyrecenter een foto van jou én je hond ophangen in de kantine.
Prijs…
Brabus gaat er maximaal 120 stuks van bouwen, zeggen ze. Niets ten nadele van Brabus, maar dit soort berichten horen we net eventjes te vaak. Tuners die een beperkte oplage van 50 tot 250 stuks maken. Dit is een beetje de oplage die ze normaal gesproken doen. Sowieso kun je veel onderdelen ook gewoon los bestellen om je eigen Brabus S63 930 te maken.
Dus ja, het is een bijzonder dikke auto, maar we missen wel een beetje de Brabus techniek. Vroeger lepelden ze dikke twaalfcilinders in dit soort auto’s. Dan is de vanafprijs van 481.000 euro (19 procent btw (Duitsland, wij hebben 21%), geen BPM) best pittig te noemen. Want in principe is het een gechipte S63 met andere wielen, wat carbon frutsels en een nieuw interieur. Voor de context: een S63 AMG kost je tegenwoordig 231.170 euro en die kun je ook in het zwart krijgen.
Fruitcake zegt
De droom van elke kampbewoner.
competition102 zegt
…die Bert heet. Of Boris. Of Badr.
Richmond zegt
of rico
brammetjedeb zegt
S-klasse nog steeds zonder hyperscreen. Das toch hèt vlaggeschip van Mercedes? Komt dat bij de facelift ofzo?