
Het kost wel wat, maar dan heb je een Brabus met 6.9 V12 op de oprit staan.
Wat waren de jaren ’90 toch een heerlijke periode als het om auto’s aankomt. Misschien kijken we over 100 jaar terug en realiseren we dat we het tussen 1990 en 2005 heel erg goed hebben gehad. Later werden auto’s wel beter, maar niet op alle vlakken.
Deze Brabus met 6.9 V12 is het overduidelijke bewijs daarvan. De auto komt nog uit de tijd dat Mercedes onnoemelijk ambiteus was. De W140 S-klasse moest namelijk de beste auto aller tijden worden. Dat lukte behoorlijk goed. Het was een enorme auto met enorm veel techniek aan boord.

Vermogen Brabus met 6.9 V12
Hier geen schrale viercilinders met een extra elektromotortje. Een zescilinder was het minimum en je kon zelfs opteren voor een meer dan 400 pk sterke twaalfcilinder. Als je dat niet genoeg vond, kon je naar Brabus toe voor meer vermogen, koppel, luxe en exclusiviteit.
We beginnen maar meteen met het mooiste en dat is natuurlijk die motor. Het is een 6.9 liter grote V12. destijds waren er veel tuners die het slagvolume van de twaalfpitter groter maakten voor meer vermogen. In dit geval gaat het om een maximum vermogen van 504 pk. Daarmee sprint je in 5,7 tellen naar de 100 km/u en haal je op de topsnelheid van 304 km/u.
Rammend ordinair
Het moois is dat wat we in de jaren ’90 rammend ordinair vinden, nu subtiel dik is. De fraaie Monoblock-velgen staan perfect en de verlaging is precies goed uitgevoerd. Ook mooi is dat het geen two-tone lak is, maar één geheel. Dat maakt hem optisch nog dikker en minder oubollig.
Ja, een Tesla is waarschijnlijk sneller. Dat is in vergelijking met de ze Brabus met 6.9 V12 echter een plastic bak met alleen raketprestaties om ‘m te rechtvaardigen. Dit is een rijdende bankkluis die als een Zwitsers uurwerk in elkaar is geschroefd. Interesse? De Brabus met 6.9 V12 staat (zoals de titel verklapt) te koop in Nederland! De auto komt uit 1993 en heeft 198.490 km gelopen. Voor slechts 79.950 euro is deze briljante youngtimer en hoogtepunt van de jaren ’90 voor jou. Check ‘m hier op Marktplaats!

Meer lezen? Check hier onze Brabus special!
Met dank aan Rachid voor de tip!
Dat lijkt mij belachelijk veel geld, maar ja, ik ben dan ook niet in de markt voor zo’n auto.
@ttr6: je betaalt flink wat extra voor de ruim 100pk die deze V12 meer biedt boven de reguliere SEC / CL 600 van deze C140 generatie. Die staan te koop tussen de 12.000 en 25.000 EUR, met vergelijkbare kilometerstanden. Destijds kwam er 394pk uit de V12 in die uitvoering. Deze is veel unieker, daarbij de prijs zeker naar.
Onze geniale Jeremy teste in 1997 de 7.3 V12 S Klasse Brabus.
https://youtu.be/9Nj2V2nm4lg
Wat een geld! Bovendien vind ik de auto een te hoog kamper imago hebben.
Wat een verschrikkelijke proletenbak…..
Ik wil hem!
Hoefijzertje in de grille en gassen maar.
Wat een geld voor een auto die 2 ton gelopen heeft. Ook al is het een Brabus.
En nog origineel in Nederland geleverd ook, in die zin is het helemaal een witte raaf. Je vraagt je onwillekeurig af wie die eerste eigenaar is geweest, want het is natuurlijk een enorm specifiek soort auto om ontzettend veel guldens op stuk te slaan; je moest dit destijds echt wel een beetje actief op gaan zoeken.
@vaakbenjetebang: dit moet ruimschoots het half miljoen gulden zijn gepasseerd destijds. Een 600 S-klasse kostte toen al tegen de 4 ton zonder opties.
@vaakbenjetebang Denk dat Van Dijk het antwoord wel wist. Helaas leg die met een tuintje op z’n buik.
Idd een pareltje dit, bijzonder uniek!
Duur in aankoop maar waarschijnlijk krijg je met een goede stofzuiger nog een kilo coke uit het interieur gerecupereerd.
Wat een prachtbak, had ik het geld maar haha…
@fendercd60: nee grapje
ik sla dit wel over…
In elk geval had Mercedes toen de banaan nog niet ontdekt.
Weet niet of het zo hoort? Maar de ‘punt’ tussen de 6 en de 9 mist op de kofferklep. Voor dat geld moet het wel echt állemaal kloppen.
Los daarvan vind ik dit soort auto’s stiekem heel gaaf.
Ah 6.9 bedoel je… Die mist inderdaad zo lijkt het.
@clubbtraxx: Misschien dat 69 een knipoog is naar de branche waarin de vorige eigenaar deze sloep bij elkaar heeft gespaard.
Héle grote (maar echt hele grote) guilty pleasure.
Heerlijk.
Ik zal wel ‘ouderwets’ klinken, maar wanneer je naar deze auto kijkt, heb ik de indruk dat het huidige Mercedes-Benz een Hyundai-kuur ondergaan heeft. Alvast wat het interieur betreft. Maar ook de huidige uiterlijke design-kultur doet het bij mij niet. En de elektrische hype van Mercedes is al helemaal een ramp, het merk onwaardig.
De zwarte Mercedes logo’s vind ik dan wel wat jammer
@pindakoning: ach, ’t is beter dan zo’n enorme Brabus B op de neus.
Als ex w140 rijder vind ik de coupe niet om aan te gluren. De koplampen zijn zo ontzettend lelijk.
Het blok is een pareltje, alleen vraag ik me af of hij daadwerkelijk over de 300 kan. Bij de gewone 600 is het namelijk niet mogelijk vanwege de automaat.
Ik heb eens iemand gesproken en die heeft de bak moeten vervangen.
@wza1979: dit komt wel heel dichtbij zo. Ik heb ook eens iemand gesproken.
Fijn dat Tesla er bij wordt gehaald voor een vergelijk, en die buiten zijn prestaties een depressieve kut bak is.
@homer55 Ai kerel. Vervelend dan voor je dat er een goede 40k van rijden in Nederland… dat zijn vele depressieve momentjes voor je.
Gelukkig zijn ze qua exterieur nog wel te doen. Behalve de X…. Die is op alle fronten lellik.
Dit lijkt me zo’n auto waar Glenn Helder vroeger in reed
Wat een gaaf ding! Ik heb op zolder nog wel een leren gilletje en een gouden ketting liggen!!! Kopuhhh
Toch gaat er niks boven de W126 met Brabus kuur. Die was echt fouter dan fout.
Wat een brute bak, zo fout dat ie weer goed is, goed fout! ;-)
Heerlijk dik. Typisch zo’n auto waarmee je ‘even’ naar Zuid-Frankrijk rijdt. Die boetes en benzine zijn toch niets, vergeleken met de Dom Perignon 2006 die je daar wegtikt.. :D
Als je een liefhebber bent van zoiets, dan koop je het niet om continue mee te rijden, maar alleen om het motorgeluid en er naar te kijken. Het is beslist niet ieder zijn smaak, maar wat zal deze een bekijks hebben gehad toen hij net nieuw was.
Ik mis wel de “Bitte ein bit” sticker
6.9ltr v12 en dan gewoon netjes 2 pijpjes aan 1 kant hebben zitten. Nu hebben we kleine 4 cilindertjes die 4 knalpijpen “nodig hebben”…
ik zoek nog steeds foto’s van een coupe die toen in samenwerking met (ik geloof carlson èn brabus) tot cabriolet is omgetoverd….weet niet of er productiemodellen van bestaan, maar dat was toen wel de bedoeling dat die er zouden komen? weet iemand daar wat van? stonden toendertijd nog foto’s van in aw….
@mustang750supersnake: bedoel je die met die “Testarossa” bodykit?
@thearchitect: nee niet die ziet er verder gewoon standaard uit, maar dan met amg velgen en cabrio ombouw
Ik heb eens met een oom in zoiets gereden paar jaar terug.
Na 150 km was de helft van de tank leeg
@blikmetwielen: Dan had je toch nog een helft over.
Lekker bakkie! Zet maar op de oprit! Geweldig uniek apparaat en ziet er goed uit naar mijn mening.
Als ik zo een auto zo kopen had ik idd geval star gallery gehaald. Gasten werken met een mercedes specialist in Assendelft. Wij hadden Sl500 gehaald 2 maanden geleden. Afleveren werd zelfs kleinste knopje vervangen. Ze zijn youngtimer specialist. Wat een dikke bak.