Daarmee is de Brabus GLE 800 een bizar snel accelererend vakantiehuisje.
Nog niet zo lang geleden onthulde Brabus de een hele snelle versie op basis van GLS, de Brabus GLS 800. Een enorme SUV met gigantisch veel vermogen en een bizar prijskaartje. Het kan natuurlijk zijn dat je dat heel erg gaaf vindt, maar nét even iets te veel van het goede.
Dan is er een uitstekend alternatief in de vorm van deze zeer ‘bescheiden’ Brabus GLE 800. De basis voor dit zwarte monster is de Mercedes-AMG GLE63S 4Matic (V167). Deze wordt vervolgens door Brabus he-le-maal onder handen genomen. Dermate fors onder handen zelfs, dat de vraagprijs meer dan verdubbelt.
Drie ton
Want een normale standaad GLE63S kost in Duitsland 138.646,90 euro. Deze Brabus GLE 800 moet volgens Brabus 299.005,35 euro kosten. Wat krijg je nu voor dat geld? Uiteraard een motor met 800 pk, zoals de naam suggereert. Het M176-blok is gevoelig voor tuning en dat is met dit exemplaar niet anders. De 4.0 is voorzien van het Brabus PowerXtra B40S-800-pakket.
Dat houdt in: twee aangepaste turbo’s met grotere schoepen én een nieuwe ECU. Nice. Dat zorgt ervoor dat de auto 800 pk bij 5.900 toeren levert. Maar het mooiste getal is van het maximale koppel. De V8 levert namelijk 1.000 Nm, al vanaf 3.500 toeren. Er is nu echt geen reden meer om diesel te rijden op deze wijze.
Uiteraard zijn de prestaties enorm verbeterd. Nu was de standaard GLE63 al geen kinderachtige auto, maar de Brabus GLE 800 is sneller dan menig sportauto. Het is nu mogelijk om in 3,4 tellen naar de 100 km/u te sprinten, 0,4 seconde sneller dan voorheen. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u, 30 km/u meer dan voorheen.
Wijzigingen Brabus GLE 800
Uiteraard zijn er ook de nodige uiterlijke wijzigingen. Denk aan 24″ velgen met 295 brede banden. Er is een verlagingsmodule, waardoor de Brabus GLE 800 25mm dichter bij het asfalt staat. Oh, en er is natuurlijk het nodige carbon aanwezig. Ergens moet dat gewoon. De grille, luchtinlaat, wielkastranden, spoilers en diffuser zijn van het peperdure goedje gemaakt.
Ook in het interieur van de Brabus GLE 800 zijn de dames en heren uit Bottrop bezig geweest. Er is gekozen voor een combinatie van rood en zwart leer. Brabus heeft badges gemonteerd waarop staat ‘Brabus Fine Leather’, dus dan moet het wel goed zitten. Zonder gekheid, al het standaard leer van de Mercedes is er uit gehaald en de auto is met veel zachter (en duurder) leer bekleed. Uiteraard zien we ook hier de nodige koolstofvezel elementen.
Al die dingen zorgen ervoor dat de prijs enorm stijgt. Je bent dus zo drie ton kwijt en dat is nog vóórdat de fiscus zijn plasje er over gaat doen om de BPM te innen. Je hoeft je echter geen zorgen te maken over de techniek, want Brabus geeft 100.000 km of 3 jaar garantie op de Brabus GLE 800. Netjes he?
Benny_Weisz zegt
Typisch BRABUS…. Technische tuning: +1…. Optische tuning: Bleah!!!!
petermb zegt
Ook typisch BRABUS…. PK’s +1…. Service/garantie zum kotzen, oftwel 0!!
mpgc zegt
@petermb: serieuze vraag. Is de service/garantie inderdaad slecht? Ervaring mee?
petermb zegt
Helaas wel, van superfan naar iemand die nooit meer iets van BRABUS zal kopen. Was in de tijd van de Rocket en de Bullit (wat vond ik dat mooi, vooral de 204 Bullit).
sirdrinksalotofpetrol zegt
Geen reden meer om diesel te rijden? Ik denk dat het verbruik wel 5x zo veel is als een diesel. Nou ja als je zoveel geld hebt om zo’n auto te kopen zal je dat ook aan je reet roesten.
fromtheg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Groninger zegt
Heel mooi werk van Brabus, vooral motorisch. Uiterlijk vind ik ook mooi maar smaak is natuurlijk persoonlijk, ik vind het nog relatief subtiel.
SpiderIV zegt
@groninger: mooi is dat die verschillende smaken. Een logo in de gril met een doorsnede van pakweg 50cm en dan het woord subtiel gebruiken 🤔. Maar goed wat jij redelijk subtiel noemt vind ik een afzichtelijke patserbak. Smaken verschillen gelukkig.
pcooperworks zegt
Deze is niet carbon-neutral, in geen enkel opzicht ;)
cossiekiller zegt
De Mercedes grille en zilvergrijze velgen eronder. Én getinte ruiten achteraan opzij. Zodat die lelijke c-stijlen niet opvallen.
Zet maar voor de deur dan!