De Brabus GLB B25 is dikker dan alle GLB’s, behalve de AMG.
Wie weleens door een prijslijst heen bladert, zal zijn dat het op dit moment stikt van de niches. Er is geen segment dat eigenlijk niet bediend wordt op het moment.
Niches
Zeker als het gaat om de wat onzinnige autotypes. Naar een driedeurs hatchback, fullsize MPV of compacte coupé zul je tevergeefs zoeken, maar qua crossovers is er een hele hoop te krijgen. Mercedes-Benz heeft met de GLB een bijzondere te pakken, die van de compacte zevenzits crossover. Ideaal voor een gezin dat klein van stuk is, maar graat qua aantal.
Snelle zevenzitter
Maar de niche gaat nog veel verder. Want stel dat je vanuit je Zafira OPC of S-Max 2.5T een nieuwe snelle zevenzitter zoekt die niet al te groot is, is er niet veel keuze. De Mercedes-AMG GLB35 is dan wellicht een optie.
Brabus GLB B25
Maar mocht dat weer een beetje overkill zijn, kun je nu bij Brabus terecht. De Brabus GLB B25 zit namelijk precies tussen de ‘250’ en ’35 AMG in. De basis is de GLB250 met het AMG-pakket. Daarvoor heeft Brabus een arsenaal aan spulletjes in de aanbieding, zoals voorspoiler, Brabus-grille met B-logo en wat kleine zwarte details zoals de ‘vleugeltjes’ in de ‘grille’ in de bumper. Het heeft uiteraard geen functie (de grille is daar zelfs gesloten), maar het toont zo sportief.
LED-lampen
Voor een ruig accent zijn er twee enorme LED-lampen op het dak gemonteerd. Het is een rage die al een tijdje woedt. Echt veel toevoegen doet het niet, tenzij je verlichting wenst tijdens de betere drugsdeal langs een slecht verlichte parkeerplaats in de polder. Ofzo.
Nieuwe wielen
Uiteraard kun je ook kiezen uit nieuwe wielen voor de Brabus GLB B25. De patta’s komen er in 18, 19 of 20 inch qua diameter. Op de foto’s zie je uiteraard 20″. Het model in kwestie is de Monoblock Z, die naast 20 inch in diameter maar liefst 8,5 inch breed zijn. De banden (255/40 R20) worden gemaakt door Pirelli, Continental of Yokohama. Om de wegligging verder te verbeteren, monteert Brabus zijn eigen veren, die de auto 30 millimeter dichter naar het asfalt brengen.
B25 upgrade
In dit geval is de basis van de Brabus GLB B25 een GLB250. Deze levert in standaardvorm 224 pk. Maar als je de Brabus PowerXtra B25 upgrade bestelt (en laat monteren), stijgt het met 46 pk naar een gezonde 270 pk. Het maximum draaimoment was van origine 350 Nm, maar na de kietelbeurt uit Bottrop is dat 430 Nm.
Positief effect
Dat heeft een positief effect op de prestaties. De Brabus GLB B25 kan namelijk in 6,6 tellen naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is 240 km/u. Je kunt de Brabus GLB B25 bestellen met vierwielaandrijving op voorwielaandrijving. Of het verschil maakt in prestaties, zegt Brabus niet. Wel geven de Duitse paardenfluisteraars aan dat er meer upgrades komen voor motoren uit de range. Ook kun je een enorme hoeveelheid accessoires bestellen voor het interieur.
Prijzen
De prijzen voor de Brabus GLB B25 zijn nog niet bekend. Het voordeel is dat je bij Brabus precies kunt kiezen welke upgrade je wilt. Ook zit je niet vast aan een hogere BPM-boete omdat je voor een snellere versie gaat. Als laatste zijn het accessoires en geen opties, dus qua kosten zal het waarschijnlijk erg meevallen.
scalvaro zegt
@willeme worden er nou alleen maar persberichten uitgestuurd met dit soort maffiose bakken? Dit is al de zoveelste zwarte bak met dito velgen en ramen….
mennok zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@scalvaro:
Brabus werkt al sinds jaar en dag met zwart. Heel af en toe gebruiken ze wit of rood, maar 95 van de 100 keer is het zwart.
Daarnaast zijn er meer tuners die graag met zwart werken. Daar zit op zich ook wel een logica achter: die auto’s moeten vaak ook weer doorverkocht worden. Een donkergroene met cognac is supergaaf, maar dat wil bijna niemand: ergo, niet te verkopen.
Daarbij wordt bijna elke demo volgehangen met alle opties en de meest extreme opties. Simpelweg om aan de klanten te kunnen tonen hoe de accessoires eruit zien. Zwarte velgen en zwart ramen zijn over het algemeen vrij populair, dus die zie je ook op af-fabriek producten veel voorbij komen.
Overigens moest ik een klein beetje gniffelen bij de combinatie ‘maffioso’ en zweem van Huishouidbeurs die de GLB kenmerkt :-D
ghost zegt
Ik weet eigenlijk al niet eens wat ik van de GLB moet vinden. Was zelf onlangs voor een beurtje bij de dealer waar een nieuwe GLB250 in de showroom stond. Eigenlijk vind ik het nog het meest vergelijkbaar met een Q2, maar ook weer niet. En toen kwam het bordje met de prijs, ik meen iets van €74k. Voor een auto waarvan ik van mening ben dat ie rond de €45k zou moeten zitten. Anyway, en dan gaat Brabus er nog een speciaaltje van maken, ben benieuwd wie dat koopt?
993carrera4s zegt
@ghost: Die opmerking geld voor alle duitse auto’s, als je flink wat opties aanvinkt worden ze allemaal duur. Dezelfde ruimte en vermogen gaat je bij Audi en BMW meer kosten. Q2 is echt de helft kleiner. Ik vind het wel wat als familiebak, over een jaar of 3 als 2e hands. En dan de tesla 3 eruit en een 2e hands Taycan zakelijk.
shaguar zegt
Dit gedrocht hadden ze beter BLB kunnen noemen. Dat klinkt meer zoals het eruit ziet.
bsxc2 zegt
Voor de vervoerders van GHB.
tortuga zegt
Buiten de dak verstralers vind ik het wel een geslaagd bakje, een mini GLS alhoewel zoals hier boven al vermeld is de basis vrij duur. Maar nu deze gezien te hebben staat het ver boven op men familie wagen verlanglijstje!
jack_abarth zegt
Vind het al vanaf het begin een tof ding om te zien op foto’s. In werkelijkheid nog geen enkele kunnen aanschouwen, maar denk dat ik mijn Passat er graag op in zou willen ruilen.
jometdebanjo zegt
Pfff zowel 224 als 270pk noem ik Brabus en AMG onwaardig. Ze plakken er maar wat op met die kleine grasmaaier motortjes. Maak er dan gewoon GLB 250 van of GLB 250 S. Meer dan genoeg labels