Als je alle aanpassingen aan in- en exterieur wil hebben, ben je wel een flinke som geld kwijt.
Laatst schotelden we je een E-klasse met wat minimale Brabus-aanpassingen voor, maar dit is de andere kant van het spectrum. Brabus is namelijk compleet losgegaan op een van de dikkere Mercs, namelijk de gefacelifte S-klasse coupé (C217). Je weet wel, die walvis die nu verticale baleinen in zijn grille heeft zitten.
Hoewel Mercedes de optische wijzigingen bij de kloeke tweedeurs (los van de grille) subtiel heeft gehouden, zijn de wijzigingen onder de kap groter, met name in het geval van de S63 AMG (rijtest). Voorheen had deze variant nog de dubbelgeblazen 5.5 liter V8 onder de kap, maar die is nu vervangen door de bekende 4.0 liter V8 met de turbo’s in de hete Vee. Zomaar anderhalve liter minder inhoud dus.
Voor mensen die hun auto standaard laten is dat geen enkel probleem, immers heeft de nieuwe krachtbron méér vermogen dan de oude. Maar aangezien een bekend spreekwoord luidt dat er geen vervanging bestaat voor kubieke inches, is het voor tuners wellicht toch een uitdaging. Gevoelsmatig zou je toch verwachten dat je uit 5.5 liter makkelijker een kleine 1.000 pk kan peuren dan uit 4.0 liter.
Desalniettemin trapt Brabus er gewoon 800 stuks uit in het geval van de door hen aangepakte S63, middels de B40S powerkit. Deze bestaat niet alleen uit een chippie, maar ook uit andere turbo’s. De anabolenkuur zorgt voor een 0,4 seconden snellere sprinttijd van nul naar honderd. Standaard duurt dit sprintje namelijk 3,5 seconden, met Brabus-goodies nog maar 3,1 seconden. Ben Johnson zou trots zijn. De topsnelheid is gelimiteerd op 300 kilometer per uur.
Zeker als je ook het interieur door Brabus laat aanpakken, zal die 300 kilometer per uur nooit comfortabeler gevoeld hebben. Alleen al de dikke laag leder die over de stoelen heen zit, zal al de nodige vering en demping voor zijn rekening nemen. Kost wel wat, namelijk ruim 300.000 Euro, exclusief Nederlandse fun-tax. Zorg wel dat je de S650esque putdeksels aanvinkt op het spec sheet en niet de saaie andere velgen.
denniss00 zegt
Putdeksels onder een Brabus, JA
Gelimiteerde top op een Brabus, NEE
Leuke brievenbussticker opzich..
pindakoning zegt
Wel makkelijk schoon te houden die putdeksels
Robert zegt
@pindakoning: ik had vroeger Ronal Aero velgen onder m’n Audi 100 en ja, die dingen zijn stukken prettiger in het onderhoud dan vrijwel elke andere (spaak)velg.
rolov zegt
Die s coupe is een wereld bak
gerjan zegt
Waarom zitten er 2 stoelen achterin ? zitten kan je er volgens mij niet. Heb wel is het idee dat in een c coupe meer been ruimte zit. Maar misschien zie ik het wel verkeerd.
dirkiii zegt
@gerjan: klopt precies wat je zegt.
Ik moet de eerste 2deurs coupe waar je met 4 personen fatsoenlijk kunt zitten nog tegenkomen.
mb10 zegt
@dirkiii: Rolls Royce wraith/dawn
iphonistvongates zegt
@gerjan: Om de 2 Burmester subwoofers netjes weg te werken. Achterstoelen worden uitsluitend gebruikt in een Mercedes S 4-deurs uitvoering bij voorkeur de Lang-versie. Het bekende spek-en-bonen fenomeen zoals bij de Porsche 911.
Benny_Weisz zegt
@gerjan:
Als Wesley achter het stuur kruipt, gaat best!…
mistermini zegt
Wat een naden bij de motorkap zeg…
f40racer zegt
@mistermini: Niet meer dan bij andere auto’s
beefcake zegt
@mistermini: dat is de grille.
ghengiskhan zegt
Niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen van een Brabus, maar met die putdeksels is het bijna een sjieke auto. Erg comfortabele manier om je rijbewijs door de shredder te halen.
Vroem.
moveyourmind zegt
Fantastisch ding.
Echt een Benz zoals Mercedessen vroeger ook waren, onbereikbaar en verheven boven de meeste andere automobielen.
Ook ontzettend mooi hoe Mercedes moderne technologie heeft geïntegreerd in het dashboard. Alle techniek die je kan bedenken zit er in, maar eist niet de aandacht op. Die eer gaat naar de mooie materialen en hoe die verwerkt zijn.
allesmetturbo zegt
Doe mij maar een dik aangeklede S zonder brabus spulletjes, veel stijlvoller maar uiteraard wel een chippie
ikleesookoverautos zegt
@allesmetturbo: een AMG dan?
allesmetturbo zegt
@ikleesookoverautos: ja AMG vind ik top, heerlijk blok
tjongejongejonge zegt
Schitterende auto! Alle lijnen kloppen
mashell zegt
Ik houd best van beetje kleur in het interieur maar die pindakaaskleur overal gaat zelfs mij te ver.
kniesoor zegt
@mashell:
Eensch, teveel van het goede. Toch zie je ‘t redelijk vaak in dit soort auto’s, spreekt de doelgroep kennelijk wel aan.
steelfighter zegt
echte dubbele chrome bumpers erop en hij is af
jorden zegt
Al zou ik gratis het exterieur optielijstje mogen invullen… Ik zou er mijn denkbeeldige S-coupe niet mee verzieken.
exclusieviteitsfreak zegt
Zal ik maar ‘ns gaan afkomen met ’n AMG S 65 die naar 1.000 pk gekitteld wordt door Brabus . . .