Ja, de Brabus G 900 Rocket Edition ziet er zeer bizar uit. De specificaties zijn dat gelukkig ook.
Brabus is zo’n tuner die je soms kan verrassen. Af en toe komen ze met een vrij subtiele auto. Zo eentje die er weliswaar iets dikker uitziet, maar dan ook aanzienlijk sneller is. Combineer dat met de kwaliteit die je gewend bent van de veredelaar uit Bottrop en u zult begrijpen dat we geregeld fan zijn.
Maar er is tegenwoordig ook een trend dat alles dikker, uitbundiger, agressiever en nog meer overdreven moet zijn. De G63 is standaardvorm al geen muurbloempje. Deze Brabus G 900 Rocket Edition is werkelijk knettergek.
Grotere motor
Nu is de techniek van deze G-Klasse dat gelukkig ook. Zoals de naam al een beetje weggeeft, heeft deze auto 900 pk onder de koolstofvezel motorkap. Nu is dat niet direct heel nieuw, er zijn meer tuners die dergelijke waarden weten te halen. Het koppel van 1.050 Nm (1.250 zonder begrenzing!) is wel ongelooflijk hoog.
Dat komt mede doordat ze bij Brabus niet alleen de turbo’s hebben vervangen. Het blok heeft ook daadwerkelijk een grotere cilinderinhoud. In de fabriek van Brabus wordt de cilinderinhoud namelijk vergroot van 3.982 cc naar 4.407 cc. Zowel de boring als slag groeiden. Speciaal werden er nieuwe gesmede zuigers gebruikt.
De turboschoepen zijn niet alleen groter, ze blazen ook harder: 1.4 bar. Verder is zo ongeveer alles aangepast aan de motor. Zelfs de krukas is vernieuwd. Om de motor van voldoende lucht te voorzien, is er een ‘ram-air’-intake aan de voorzijde. De brandstofpomp is nu een stuk groter. Het geheel wordt afgemaakt middels een Brabus-motorcover.
Prestaties Brabus G 900 Rocket Edition
Dan de prestaties, die zijn uiteraard bijzonder indrukwekkend. Wie had eigenlijk anders verwacht? Van 0-100 km/u accelereren is in 3,7 seconden gepiept. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u. Dit is gedaan om de banden te beschermen. En ja, dat zijn Pirelli-banden! Maar als je Max of Lance heet, kun je gelukkig ook kiezen uit rubber van Yokohama of Continental. Uiteraard is alles aangepast op het hogere vermogen en het nieuwe prestatiepotentieel.
Qua exterieur- en interieurdesign kunnen we kort zijn: het is allemaal niet subtiel. Brabus heeft er ongetwijfeld goed over nagedacht. Dit is nu eenmaal wat de vermogende clientèle wenst. Brabus gaat er 25 van bouwen. Dan hebben we als laatste de prijs voor je. De Brabus G 900 Rocket Edition kost 480.059 euro. Dat is de Duitse export-prijs, zonder BTW en zonder ‘onze’ BPM.
De Brabus G 900 Rocket Edition gaat nú in productie. Brabus neemt zijn, tegen het einde van 2022 loopt het laatste exemplaar van de band.
stuko zegt
Inclusief kekke the A-team spoiler op het dak, poahh!
jeaup zegt
Zou er nou echt iemand bij Brabus rondlopen en denken ‘wauw, dit is gaaf’? Of zouden ze het enkel produceren omdat ze weten dat hun klanten totale debielen zijn?
Robert zegt
@jeaup: ja.
Zolang er nog profvoetballers en rappers zijn met penisnijd of oliesjeiks met geldingsdrang rondlopen, bij wie het geld tegen de plinten op klotst, verkoopt dit
bullgod76 zegt
Wat gaat het kosten als je een Jimny als besis neemt?
silverscope zegt
Leuke cijfers maar wil je toch niet dood in gevonden worden XD
tjorque zegt
@silverscope ik geloof niet in leven na de dood… het is vooral dat proces van stervende zijn en zich in dit geval bevinden waarover ik me zorgen ziu maken… 🤣
mattr zegt
4.407 cc en een stickertje met 4.5L op de motorafdekking. Ben niet zo van tuners die aan badgetuning doen…
katoenboer zegt
@mattr: doen autofabrikanten soms zelf ook…
SimonMc zegt
Heb ooit eens gelezen dat men in Duitsland cilinderinhoud naar boven afrond.
Benny_Weisz zegt
@willeme
Waarom plakken jullie bij Brabus de label “tuner” er op en bij Alpina “fabrikant”?
Wat mij betreft doen zij allebei nagenoeg hetzelfde. (voor zover mijn persoonlijke mening et toe doet, ik vind “tuner” beter passen bij hun activiteiten, zowel bij Alpina als bij Brabus)
Hubert zegt
Gevoelig punt hier.
Menig liefhebber vindt dat Alpina een fabrikant is omdat dit op kenteken staat.
Maar het blijft evengoed een getunede BMW.
Benny_Weisz zegt
@Hubert:
Wat er op een kenteken staat is meer een administratieve handeling (waarbij allerlei regels in acht worden genomen).
Ik denk dat Alpina zicht als fabrikant wilt profileren omdat het qua regelgeving mogelijk is maar ook omdat….. Alpina dat vindt:
“Wij zijn niet zomaar een tuner hoor, kijk, het staat ook op het kenteken!”
Ergo, als BMW morgen failliet gaat, dan kan ik je precies vertellen wie overmorgen aan de beurt is…
willeme zegt
bennyweisz: goede vraag!
Alpina en Brabus zijn zowel tuner als fabrikant. In beide gevallen hebben de bedrijven de status van fabrikant. Echter, het zijn beide ook tuners. Een groot verschil is dat Alpina eigenlijk alleen maar complete auto’s verkoopt. Daarnaast kun je ook velgen, verlagingsets, spoilers, voorbumpers en dergelijke bestellen voor je reguliere BMW. In dat opzicht is het een tuner.
Bij Brabus zit het iets anders. Die verkopen enorm veel tuning. Zowel cosmetisch als technisch. Bijna elk Mercedes is te modificeren. De keuze uit onderdelen is enorm. Daarnaast heb je nog de Brabus Supercars afdeling. Dat is waar de Rocket, deze Rocket Edition, de Bullit en dat soort auto’s worden gebouwd. Dat zijn echt kleinserie auto’s met een eigen typegoedkeuring. Een Mercedes A45 AMG met Brabus tuning heet alsnog Mercedes op het kentekenbewijs staan. Bij bovenstaande G-Klasse staat Brabus vermeld als fabrikant. De auto heeft ook eigen typegoedkeuring en eigen chassisnummer.
tjorque zegt
Wie wil mee sponsoren, ik heb al een deal bij medrepair voor aan afgeschreven 20voet container en twee raketmotoren bij spaceX.
Enkel het onderstel moet nog verder uitgewerkt worden. De wielen moeten wel 32” zijn verder kan alles nog.
Hubert zegt
De wielen haal je bet J#tcars.
kosten 50 euro heb ik begrepen.
R zegt
Heeft die vleugel nog nut…..zonder vleugel en compleet in t zwart graag afleveren voor m’n deur.
Charles Taycan 4S zegt
280 kmu!! Waanziinnig! Heb ooit 210 met een G-55 gereden… dat was al een zeer bijzondere ervaring!😉
mustang750supersnake zegt
dus zo’n 6,5 ton hiero nadat rutte je in je gezicht heeft gekwakt…..