Én duur.
Als Mercedes iets bouwt dan gaat Brabus daar zonder na te denken mee aan de slag. Toen er een elektrische Smart kwam, hebben ze misschien nog heel even geaarzeld, maar ook die heeft in 2017 gewoon een Brabus-behandeling gekregen. Ter gelegenheid van de facelift hebben ze nog maar eens een rondje gelopen om de Smart om te kijken wat ze konden veranderen. Het resultaat is de vernieuwde Brabus Ultimate E.
De Smart Fortwo mag dan een klein elektrisch stadautootje zijn, dat betekent niet dat Brabus zich heeft ingehouden. Integendeel. Een Smart heeft al uitgeklopte wielkasten, maar Brabus heeft ze gewoon nog wat verder uitgeklopt. Verder heeft de tuner de neus van het nodige extra gaas voorzien. Aan de achterkant treffen we een heuse diffuser aan. Je raadde het misschien al, maar ook de 18 inch velgen zijn niet standaard.
Ook in het interieur heeft Brabus geen concessies gedaan. Als je de leren stoelen met rode stiksels ziet, zou je bijna vergeten dat het om een Smart gaat. Indien gewenst is Brabus ook nog zo vriendelijk de auto geheel aan je persoonlijke smaak aan te passen.
Brabus heeft ook nog wat geprutst aan de aandrijflijn. Dit betekent dat het vermogen van de stadsrakker uitkomt op 68 kW, oftewel 92 pk. Dit is niet heel indrukwekkend, aangezien de Smart normaal al 82 pk levert. Het koppel is gestegen van 160 Nm naar 180 Nm. Brabus heeft naar eigen zeggen een volle seconde van de sprinttijd af weten te snoepen, waardoor de 100 km/u in 10,9 seconden bereikt is. Daarna is het snel klaar, want de topsnelheid ligt nog altijd niet hoger dan 130 km/u.
De Ultimate E moet het dus vooral hebben van zijn uiterlijk. Daar betaal je stevig voor, met een prijskaartje van €49.449 exclusief belastingen. Mocht je dat ervoor over hebben: vergeet niet dat de actieradius 160 km is, in het gunstigste geval.
techniekmeneer zegt
Goh, kunnen we een Smart nóg triester maken? Jazeker! We maken hem elektrisch.
seanxtype zegt
@techniekmeneer: vind een elektrische smart logischer dan een op brandstof. Het is een prima auto voor korte afstanden in de stad. Juist dan vind ik elektrisch logischer.
parasite888 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mpc007 zegt
Best een leuk ding om te zien, maar zulke velgen én dan trommelremmen achter is echt een proletencombinatie.
ouwedibbes83 zegt
@maarten_zoutendijk: hij zal wel vooral afremmen op de electro motoren, maar t ziet er door de grote velg en tikkeltje sneu uit
sleepyj zegt
@ouwedibbes83: ook al remt hij niet af op de elektromotoren, schijfremmen zijn overbodig achter bij dit type auto.
stephane8200 zegt
@sleepyj: precies. Achterremmen zijn voornamelijk bedoeld om de auto recht te houden tijdens het remmen. Met zo weinig gewicht loop je dan zelfs het risico dat je te veel remkracht achter hebt en dat wil je ook weer niet. Dan is het net alsof je aan de handrem zou trekken.
bpc zegt
Schijfremmen bieden niet noodzakelijk meer remkracht maar koelen voornamelijk beter dan trommelremmen, trommelremmen hebben dan weer het voordeel dat ze deels zelfbekrachtigend zijn waardoor je minder rembooster nodig hebt, bovendien is de constructie voor de handrem een pak minder complex. In stadswagentjes hebben trommelremmen achter de voorkeur.
Over de smart, damn dat ding ziet er belachelijk uit op die karrenwielen
parasite888 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
supertjeduc zegt
Ik ben een jaar of 10 geleden een keer bij Brabus geweest
We kregen een rondleiding, die tuningafdeling was schoner dan een operatiekamer
En ze hadden een apart gebouw waar de smartjes om gebouwd werden
Er stonden er een stuk of 20 die ze aan het verbouwen waren
Blijkbaar genoeg vraag
roadster1976 zegt
Deze auto ga je veel zien in Monaco en Cannes!
spartannl zegt
@roadster1976: en Rome. Daar krioelt het van de Smarts.
derx zegt
Ik vind deze interessanter: https://youtu.be/U08dME4r3ug
stefetta zegt
Ik was benieuwd of iemand dit project al gepost had… bijna 500pk bij 8000 toeren is in mijn ogen een betere manier om een Smart stoerder te maken! Leuk kanaal en deze build was leuk om te volgen! ?