Voor als een 620 pk sterke Mercedes-Benz CLS Shooting Brake je iets te tam is, heeft Brabus nog eens extra aan de knoppen van de stijlvolle pakezel gedraaid. Het resultaat is deze B63S – 730. Raad eens hoe veel vermogen?
Juist. 730 paardjes dus. Daarnaast knalt deze CLS er maximaal 1.085 Nm uit. De topsnelheid die hun ‘vorige’ Shooting Brake haalde was met 320 km/u lachwekkend. Met zo’n sukkelvaartje halen de Priussen je links en rechts in natuurlijk. Daarom is deze B63S – 730 afgeregeld op 350 km/u*. Kan je tenminste een beetje meekomen met het overige verkeer.
Om tot deze gigantische waarden te komen werd eens een keer geen antiek V12-blok uit de kast getrokken. Brabus bereikt de vooruitgang door te knutselen aan de bekende 5,5 liter biturbo V8 uit de AMG-modellen. Twee grotere turbo’s met een hogere laaddruk en een extra ‘low-temperature water-to-air intercooler’ nemen de vooruitgang voor hun rekening.
In de titel vermeldden we extra bling. Welnu, kijk onder de motorkap en je ziet het. Een zogeheten Gold Heat Reflection system bedekt inlaat en laadbuizen (tussen turbo en intercooler). Het is bekend dat goud een uitstekende hittegeleider is, niet voor niets bevindt het goedje zich onder de motorkap van de McLaren F1. We vermoeden dat hier van een soort goud-folie gebruik is gemaakt.
Naast de Shooting Brake lanceert Brabus deze kit overigens ook direct voor de ‘gewone’ CLS, zoals te zien op de foto’s in de gallery. De kans dat je er hier eentje tegen gaat komen is vrij minimaal, maar je kunt er donder op zeggen dat een hoop (olie-)sjeiks en vermogende Aziaten hier behoorlijk van gaan watertanden, en er een bestellen.
Prestaties: 3,8 seconden voor de 0-100. 0-200 km/u gaat in 10,8 tellen. Het differentieël heeft 40 % sperwerking. Driftplezier gegarandeerd.
* Hier is een grote ‘maar’ aan verbonden. Omdat de Shooting Brake meer aslast op zijn achteras heeft, is deze op 300 km/u begrensd. Wil je 350, dan moet je de sedan/coupe-versie nemen.
shapeshifter zegt
leuk die 730 paardjes, maar graag wel een ander omhulsel er omheen..
ghost zegt
Voor oliesjeiks met kinderen..
4991 zegt
@ghost: ik vrees dan dat dit niet genoeg is
Megakix zegt
Beescht…de oude Brabus Rocket cijfers :)
sebasjuhh zegt
De uitlaten zijn wel een beetje overkill, wil je op zo’n grote slee toch wat subtieler hebben lijkt me!
MARS zegt
@sebasjuhh: dat zijn gewoon lelijke sier stukken!
sebasjuhh zegt
@MARS: You get the point
kapiteinaudi zegt
Ik ben echt niet voor tuning, maar dit ziet er toch goed uit.
maiik0ll zegt
Toch wel gestoord, dat een ‘shooting-‘
break’ Stationwagen een Lamborghini Aventador bijhoudt…
kaasboerin zegt
@maiik0ll: Op welk circuit?
Oh, je bedoelt de autobahn..
Pordon zegt
@maiik0ll: dat doet die dus niet. De shooting brake is begrensd op 300km/h. Goed het hele berichtje doorlezen volgende keer.
maiik0ll zegt
@Pordon: sorry baas, dan gaat als nog de Sedan/Coupe net zo hard als een aventador
jrk68 zegt
Zo dat is een rappe lijkwagen….
robert110 zegt
….maar mooi zal hij nooit worden.
syliaca zegt
Lelijke kit
kevlard zegt
Rechtdoor inderdaad en dan houdt-ie ‘m nog niet bij. De eerste de beste bocht is sowieso funest.
Bovendien, je moet het anders zien: de Lambo blijft die dommekracht met slechts de helft van het aantal nm’s toch vrij simpel voor ;-)
norge zegt
Begrijp het niet, je mag toch niet harder als(dan) negentig met je woonwagen erachter?
Mbaas zegt
@norge: dan, als is alleen wanneer twee dingen gelijk zijn. Dus, jij bent even groot als ik. Jij bent groter dan ik.
ot. Brute bak, die uitlaten zien er alleen niet uit, zeker niet op de shooting brake
straatpiraat zegt
@norge: Tja.. Kampers en Benzen. Een natte pot.
Jochempie zegt
Als je klanten nu nog hun vliegtuig missen…!
jrk68 zegt
@Jochempie:
Met 730pk ga je echt niet harder in de file….
Jochempie zegt
@jrk68: Een beetje taxichauffeur pakt de vluchtstrook!
SummerSky zegt
Natte droom van elke kamper
lambo4all zegt
al die negatieve reacties hier, brabus heeft het gewoon bescheiden gehouden, andere uitlaatstukjes erop en je hebt gewoon een station die alles en iedereen eruit rijdt!
david36254 zegt
Toch grappig dat een standaard E63 amg s de sprint naar 100 sneller aflegt!
darrock zegt
@david36254: licht gewoon aan de limiet van de banden, de achterbanden kunnen dit gewoon niet aan, en spinnen dus een hoop.
Als ze hier ook 4 wiel aandrijving op zouden zetten gaat deze weer sneller
noriega zegt
@darrock: snapje,, al zou die sedan 4-matic hebben dan rijd die alles zoek! Aventador ook denk ik na de 3e versnelling.
ropbp zegt
Zag net een gewone uitvoering van het ding rijden. Wat een kermisverlichting aan de voorzijde. Ziet er niet uit……
rikus zegt
Ik zeg: rij-impressie!
300e zegt
@rikus: ik ook :)
300e zegt
prachtig! niks meer aan doen.
9000cse zegt
Al kon ik hem 100 keer uit m’n linker vestjeszakje betalen, dan kwam hij nog niet bij mij op de oprit. Ik blijf het een lillik ding vinden. Maar goed. Smaken verschillen.
vale46 zegt
@sir smokalot: “Het is bekend dat goud een uitstekende hittegeleider is”.
Het is net het tegenovergestelde! Goudfolie is de beste hitte reflector die er bestaat, waardoor er zeer moeilijk warmte in/uit de betreffende buik kan.
Bij de F1 gebruiken ze het om de motor van de brandstoftank te scheiden, of om bepaalde onderdelen dicht bij de uitlaat te beschermen.
Mocht je niet genoeg technische kennis hebben: goudfolie werkt als een thermos-fles, of zoals isolatie in je dak.
On topic:
Zeer vette auto! de goudfolie zou ik er uit laten, en ik zou er betere velgen onder zetten, maar hij mag steeds bij mij op de oprit komen. welke variant ze op de oprit zetten maakt mij niet uit, ik zie ze allebei graag.
vale46 zegt
@sir_smokalot: “Het is bekend dat goud een uitstekende hittegeleider is”.
Het is net het tegenovergestelde! Goudfolie is de beste hitte reflector die er bestaat, waardoor er zeer moeilijk warmte in/uit de betreffende buik kan.
Bij de F1 gebruiken ze het om de motor van de brandstoftank te scheiden, of om bepaalde onderdelen dicht bij de uitlaat te beschermen.
Mocht je niet genoeg technische kennis hebben: goudfolie werkt als een thermos-fles, of zoals isolatie in je dak.
On topic:
Zeer vette auto! de goudfolie zou ik er uit laten, en ik zou er betere velgen onder zetten, maar hij mag steeds bij mij op de oprit komen. welke variant ze op de oprit zetten maakt mij niet uit, ik zie ze allebei graag.