De Brabus B50 is voor de mensen die nog nét even wat beter opgelet hebben op school.
Elke keer is het de auto waarop zijn concurrentie kan stukbijten: de Mercedes-Benz S-Klasse. Het is niet dat de Audi A8 en BMW 7 Serie niet goed zijn, verre van dat. Het is bewonderenswaardig hoe Mercedes tóch altijd weer een voorsprong weet te nemen met zijn vlaggenschip.
Dat de beste auto ter wereld, zoals de S-Klasse vaak genoemd wordt, toch beter kan, bewijst Brabus. Want de tuner c.q. fabrikant uit Bottrop weet er bijna altijd een schepje bovenop te doen. Dat eindigt vaak met de meest wilde V12-conversies. Die gaan er ongetwijfeld komen. Mercedes heeft deze namelijk onlangs bevestigd voor de Maybach S-Klasse. Brabus heeft dus straks een passende motor waarmee ze aan de slag kunnen gaan.
Brabus B50
Maar voor nu richt Brabus zich meer op het ‘midden’ van het gamma. Het gaat in dit geval om de Brabus B50. Hoe de Duitsers te werk gaan, mag geen verrassing meer zijn. Ze hebben een zwarte Mercedes-Benz S500 (V223, V, dus de lange versie) gepakt en deze aangekleed met de nodige items. Het aerodynamicapakket is verrassend ingetogen.
Het is allemaal iets dikker, maar zeker niet over de top. Helaas kiest Brabus er bijna altijd voor om een zwarte auto te ‘veredelen’, waardoor het nauwelijks opvalt. Ook de verlaging (dankzij een Airmatic Sport Unit-module) van 25 mm is zeer subtiel te noemen. Neem een donkerblauwe Brabus B50 en je kunt bijna anoniem door het leven.
Gesmede Monoblock M Platinum Edition-velgen
Waar je niet omheen kunt, zijn de 21 inch grote Monoblock-velgen, de M Platinum Edition-wielen om precies te zijn. Ze zijn uiteraard gesmeed en kenmerkend dankzij een ‘pannenkoek’-design. Voor zijn ze 9Jx21 (met 265/35 ZR21 banden) en achter 10,5Jx21 (met 305/30 ZR 21 banden). Verder zien we vier ronde uitlaten en zwarte ‘Brabus’ en ‘B50’-badges.
Motortuning Brabus B50
Dat B50 slaat op de motortuning. Het is een vrij simpele vorm van kietelen: geen vergrote cilinderinhoud, gesmede zuigers of wildere nokkenassen. Nee, gewoon een PowerXtra-module. Dankzij deze module stijgt het vermogen van 435 pk naar 500 pk. Het maximale koppel bedraagt maar 590 Nm (plus 70 Nm), dat verkrijgbaar is van 1.800 tot 5.800 toeren. In dit geval gaat het om een Brabus B50 4Matic, die nu in 4,7 tellen naar de 100 km/u kan sprinten. De topsnelheid is alsnog begrensd op 250 km/u. Misschien wel belangrijker is dat Brabus grantie geeft (3 jaar of 100.000 km).
Diesel
Als je heel veel kilometers maakt, of van bijzonder veel trekkracht houdt, is er ook een Brabus B40. Deze is gebaseerd op de S400d, inderdaad met zelfontbrander. Ook deze krijgt een PowerXtra-module, waardoor het vermogen stijgt naar 370 pk en 750 Nm aan trekkracht. In 5,2 seconden zit je op de 100 km/u met de turbodiesel, ook hier is de topsnelheid begrensd op 250 km/u.
Interieur
Als laatste is er natuurlijk het interieur. Mercedes is hier zelf ijzersterk in, maar bij de Brabus B50 is het net eventjes wat fraaier gedaan. Waarschijnlijk hebben ze iets meer budget gehad. In dit geval is er gekozen voor een two-tone interieur, maar je kan in principe alles kiezen wat je maar wenst. Leuke touch zijn de Brabus ‘B’s in de hoofdsteunen. Minder gepast zijn de aluminium sportpedalen. Alsof je een maatpak aan hebt met Nike-sportsokken. Ook het carbon is een beetje misplaatst, maar diverse soorten hout zijn vast mogelijk.
Je kunt de Brabus B50 nu bestellen. Mocht je dit exemplaar direct (op de foto’s) van Brabus willen overnemen, dan dien je 293.464,71 euro (excl. BPM) af te dragen.
The Stig NL zegt
Sorry hoor, maar noem je dit béter!? Dit is een van de foutste en meest misplaatste auto’s die ik in een hele lange tijd gezien heb.
Robert zegt
Ik kwalificeer dit eerder als megalomaan dan beter.
berlinetta zegt
Ik vraag me af of mensen die dit kopen überhaupt op school hebben gezeten.
renskuhh zegt
@berlinetta: ze hebben in ieder geval iets goed gedaan om een nieuwe S te kunnen kopen.
marcomanta zegt
@berlinetta: dat valt mij ook al op.
erce zegt
Dat, beter? Wat een kampbak is het geworden, maar goed, dat is wat Brabus doet: auto’s veranderen in kampbakken.
por100 zegt
Het komt vast wel weer in de mode
lluq zegt
Beetje teleurstellend voor Brabus begrippen qua vermogen. Hoog maandagochtend gehalte, lijkt alsof ze er niet heel veel zin in hadden. En die putdeksels vind ik ook persoonlijk ook echt geen gezicht… Doe maar opnieuw Brabus.
Alfarobert zegt
Dan te bedenken dat een Alfa Giulia met 510PK nog minder dan de helft kost en vele malen mooier is.
vindik zegt
En ik maar denken dat Brabus was voor mensen die op school nét voldoende hebben opgelegd bij scheikunde om pillen te draaien ;)
wetdualclutch zegt
“Het maximale koppel bedraagt maar 590 Nm (plus 70 Nm)”.. ik vind het anders best veel koppel… Mist er een woord (“liefst” of zo)?
jajeroenja zegt
@wetdualclutch: Voor een auto met 500pk, is 590nm niet erg hoog
wetdualclutch zegt
@jajeroenja: nee hoor, ligt aardig in lijn met de standaard koppel-berekening bij het gegeven toerental waarop de motor zijn piekvermogen levert
jajeroenja zegt
@wetdualclutch: een c43 amg (wat ook een 3.0 6cilinder is), heeft met een chippie 430pk en 640nm.
Dus ik vind het koppel bij 500pk vrij laag uitvallen bij de S-klasse.
wetdualclutch zegt
@jajeroenja: tuurlijk, er zijn meerdere motoren met hoger koppel uit een vergelijkbare opstelling, dat wil ik ook niet ontkennen. De S500 heeft nog ondersteuning van de ISG, die levert nog 250Nm in boost; Ik denk dat de aandrijflijn zo genoeg te verwerken krijgt. Ik vind alleen die 590Nm niet ‘maar’, ik vind het gewoon wel veel (ik heb het nog nooit gehad iig) :-)
ouwedibbes83 zegt
@jajeroenja: +65pk / +70 Nm, meestal scoren die tuners een andere verhouding, meer Nm’s dan PKtjes. Aan de andere kant, deze stijging is dus aardig in lijn met de originele verhouding.
lecomte zegt
Ik sla even over, want dit ziet er niet uit.
vindik zegt
En ik maar denken dat Brabus was voor mensen die nét voldoende opgelet hebben bij scheikunde om pillen te kunnen draaien.
rikus zegt
“Helaas kiest Brabus er bijna altijd voor om een zwarte auto te ‘veredelen’, waardoor het nauwelijks opvalt.” Nou maak jezelf geen illusies. Brabus plakt overal een logo waar het maar kan. Elk onderdeel krijgt een flink Brabus logo. Oftewel je ontkomt er niet aan. Iedereen moet en zal weten dat je allerlei Brabus onderdelen op je auto hebt.
Dutchdriftking zegt
Tja, Brabus mechanisch is geniaal, maar optisch altijd een beetje fout. De kwaliteit zal hoog zijn, maar dat is het woonwagen gehalte ook. Ik heb een andere smaak zal ik maar zeggen.
vacano zegt
Ik denk niet dat er véél zakenlui zijn die deze Brabus aanschaffen, is eerder iets voor schenenstampers en poederverdelers.
marcomanta zegt
Dat is nou wat je noemt “een dikke Mercedes”. De meeste van vandaag zijn simpele 4 cilindertjes met nep geluiden.