







Brabus boort met zijn nieuwste product een vrij specifieke doelgroep aan: een oliesjeik met geld als drek, constant haast, een onstilbare honger naar Apple-gadgets, maar toch zonder interesse in een langere S-Klasse-variant. Dit is de 850 6.0 Biturbo “iBusiness”. Raad eens hoeveel pk er onder de kap ligt?
Met komst van de nieuwe S-Klasse werden de engineers in Bottrop direct aan het werk gezet, om zo spoedig mogelijk een Brabus-waardig product neer te zetten, en ook hier werd er teruggevallen op de Apple-formule, als opvolger voor de W221 iBusiness. in feit houdt dit in: maak uitsparingen in je auto en stouw deze helemaal vol met slicke Apple-gadgets, doch nog geen 6 inch phablets en dat soort zaken.
Terwijl de collega’s van Apparata bij het lezen van bovenstaand nieuws met een flinke jodocus rond lopen, worden wij iets opgewondener van de 850 paarden en 1.450 Newtonmeters die de technici uit het 5,5 liter V8 AMG-blok hebben weten te trekken. Hoewel, 5,5 liter…door een en ander op te boren werd de cilinderinhoud vergroot naar 5.912 cc. 6.0 dus, indien je naar boven afrondt.
Deze 265 bonus-pk’s zijn al bij 5.400 tpm beschikbaar. Het koppel wordt teruggeschroefd tot 1.150 Nm, dit heb je tussen de 2.500-4.500 toeren tot je beschikking. De standaard 7-traps MCT werd niet vervangen, hoewel Brabus wel aangeeft de bak enigszins gemodificeerd te hebben.
Tot nu toe was 800 pk uit een V12 het meeste dat we in een S-Klasse zagen, maar Brabus doet mee aan de downsizing, en is overgeschakeld op de achtcilinder. 0-100 gaat in 3,5 seconden, en bij 350 km/u hapt de begrenzer er in, terwijl je door je nutteloze apps aan het scrollen bent. Als je wilt, monteert Brabus een diff met 40% sperwerking. Wie durft?
Ik zou hem best willen hebben.
@danielj: Ik ook! En die apple meuk is voor de kids; ik rij wel.
Wel stevig naar boven afgerond. Dan heb ik ook 100 euro op zak nu!
@Vincegail: Tsja, wat doe je er aan? Aston Martin noemt zijn 5,9 liter V12 ook steevast 6.0 V12. Kennelijk denken de PR-boys dat ronde getallen mooier zijn.
Aan de andere kant: ik heb Bugatti zijn 8.0 W16 ook wel eens 7.9 W16 zien noemen…
@sir_smokalot: er zijn dr velen die naar boven afronden. PSA heeft er ook n handje van aan.
De vroegere C5 1.8 was eigenlijk een 1.7.
De v6 benzine uit de C5 was geen 3.0 maar een 2.9
Er zijn er nog wel enkele die we zo kunnen noemen. …
Met een beetje normaal interieur zou ik hem zeker wel willen hebben :)
Echt iets voor mensen die wonen in een huis op wielen en die veel swarovski & goud hebben.
Ik ben normaalgesproken een ontzettende fan van het werk dat ze bij Brabus verrichten, maar dit….. Die frontbumper is totaal buiten proporties en van dat interieur moet ik al helemaal kotsen. Ik ga in deze liever voor een standaard AMG, mits ik het geld mocht hebben.
@mlbenz: helemaal mee eens. Achterkant vind ik wel mooi
Echt iets voor mensen zonder smaak. Nieuw geld met een witte boerderette met een coniferenlaan en een jakoezzie in de tuin. brrrrrrrrrrrrr
Is ‘ie ook zonder iCrap te koop?
@fritsie: Nee, de iShit moet je erbij nemen. Enkel oppassen dat je de juiste adapters hebt wanneer er een nieuwe iCrap uitkomt…
Ik wacht op de android versie!
De voorbumper is inderdaad lelijk. Voor mij ook liever de “standaard AMG”..
@stanny: dan kan je lang wachten maat
En een half jaar later is alle Apple meuk outdated.
Ik zou de W16 lekker naar boven afronden. Dikke 20 cilinder! :-)
Nou nog een tuner die een granieten aandrijflijn ontwikkelt. 4×4 en vol koppel en dan lekker veyrons pesten.
Zou ‘gewoon’ een standaard S500 nemen (zelfs geen AMG), maar wel even bij brabus langsgaan voor een upgrade van interieur en dan vooral die sterrenhemel ;) !!
@ukbob: neem een Opel Adam, mooiere “sterrenhemel” en veel goedkoper.
Een bak voor -=edit: wat minder grof graag=- met veel te veel geld. Mooi is het niet, op het circuit kun je er niets mee en op de openbare weg ook niet (als je het al aandurft om met 2 ton 300+ te gaan rijden moet je ook nog eens een stuk weg vinden waar dat kan). En op een bergweggetje rijdt de locale dorpsgek je helemaal zoek in z’n gti-tje.
BAM! en de klasse is weg.
Geen fan van appel. Maar die upgrade: Holy mamma!
Roept bij mij de vraag op: wat als ze straks de s600 gaan tunen… 1000pk?
Ik weet één ding zeker. Die chauffeur gaat elke dag met een brede lach op z’n gezicht naar huis.
@Dev: En de eigenaar met een nog bredere grijns..
@crackdavid: en de verkoper een nog bredere:)
Met een iets ander interieur mag je deze voor de deur zetten!
@kaya: nou, nu ook wel hoor, al was ie knalroze van binnen.
ik wil hem ook wel, ik zet er dan zelf met Nexus en ander Google apparatuur in!
@Jantje_555: en toen had al e nexus en google apparatuur andere afmetingen.
Mulsanne had dit ook toch?
@babybenzer: dat in de mulsanne wordt ook door Brabus gemaakt
In de optielijst, een plug-in Hybride …. en bam 14% bijtelling :-)
Wat een prestaties! Jammer dat de auto niet mooi is…
Ik blijf de E-klasse mooier vinden ook al vind ik de nieuwe S een hele verbetering ten opzichte van de oude.
Maar ik wacht dus wel even op de E850
Lijkt wel een pornofilm locatie (binnenzijde).
Ouch. Dat interieur hebben ze lelijk afgekeken van de 6-serie Individual.
Vreemde stof als alcantara of leer op de dakhemel doet bij mij om de 1 of andere reden goedkoop aan.
@mashell: alcantara bij mij niet. Prachtig vind k da op n dakhemel.
Leder om n dakhemel vind k nix!
-=edit: check!=-
On topic: erg mooie auto met monster prestaties! Eigenlijk niet van deze wereld en overbodig. Wel leuk dat het “gewoon” kan!!
Waarom deed dat woord drek me heel erg aan het interieur denken?
Ander kleurtje graag, verder mag er een strik omheen.
Oh, en die bumpers, skirts en velgen mag je ook houden.
Wat een ongelofelijk beest van een Merc! Zou hij ook zonder 2-spaaks stuur komen, blijft er maar raar uit zien.
uhmm dat interieur komt me bekend voorr.. uhm 6 serie gran coupe.. owjah kopieren plakken verw8 niks anders van Mercedes, Brabus whatever…
Normaal gesproken ben ik helemaal geen Brabus fan, maar dit vind ik nog wel wat hebben!
Maar dat is volgens mij vooral omdat ik het meer zie als een alternatief voor de Maybach die niet komt.