De Brabus 450 is ook nog eens verrassend ingetogen en subtiel.
De nieuwe Mercedes C-Klasse is nu al een paar maandjes oud. De D-segment auto van Das Haus lijkt bijzonder veel op zijn voorganger. Waarschijnlijk viel het design erg in de smaak. Waarom iets aanpassen dat zeer succesvol is?
In technisch opzicht zijn er wel een paar dingen anders. Het meest vervelende is wellicht dat er voor de liefhebbers geen dikke motoren meer zijn. Het begint met viercilinders en daar eindigt het ook. Zelfs de C63 AMG zal een viercilinder krijgen (met behulp van elektromotoren).
Jong gebruikte C43
Wat je ook kan doen is een jong gebruikte C43 AMG opsporen en dan naar Bottrop togen. Dat is de thuisbasis van Brabus, die verantwoordelijk is voor hun laatste project, de Brabus 450. Het is een bijzonder geval, want waarom zou je een ‘subtop’-model naar een tuner brengen? Kun je dan niet gewoon beter het topmodel (de C63) kopen?
Nee, want de C43 is een stukje milder qua karakter (stiekem is het ook geen ‘echte’ AMG). Dat neemt niet weg dat je een dikke geblazen drieliter V6 in het vooronder hebt. Standaard levert deze 390 pk, de Brabus 450 maakt er, jawel, 450 pk van. Het koppel bedraagt nu 575 Nm, dat was voorheen 510 Nm. Daarmee kun je nu in 4,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Sterker nog, in regenachtige of koude condities kun je zelfs C63’s plagen, want de C43 AMG heeft standaard vierwielaandrijving.
Brabus 450-kenmerken
Wat vooral opvalt is hoe voorzicht Brabus te werk is gegaan. Uiteraard zijn er de nodige BRABUS en 450-badges. Maar die velgen bijvoorbeeld, die zijn erg klein: 19 inch in diameter. Voor zijn ze slechts 7,5 inch breed, achter slechts 8,5 inch. De banden (van Pirelli) hebben zelfs een beetje wang over met 225/40 en 255/35. Kortom, keurig.
In het interieur is er gekozen voor rood leer, dat je smaak moet zijn. Met unieke Brabus vloermatten, deurknopjes, pedalen en instaplijsten is de ambiance aan boord een stukje beter, maar zeker niet overdreven.
Prijzen vermeldt Brabus niet, maar reken er maar dat de Brabus 450-conversie niet bijzonder duur zal zijn. De vermogensstijging gaat via een een power-box en de rest van de modificaties zijn behoorlijk subtiel en eenvoudig. Geen gekke bodykits, spoilers of extreme verlaging en gigantische wielen. Kijk, soms is smaakvoller beter en dus ook goedkoper. Nu even de zwarte wielen grijs maken.
Meer lezen? Check hier onze Brabus Special!
Charles Taycan 4S zegt
Lijkt me een keurige en fijne auto om mee te rijden, heb er zelf ook wel eens naar gekeken… echter bekruipt mij bij deze C43 toch het gevoel van net Niet…. en kijk je toch naar een echte AMG de C63 V8….😉
technopatat zegt
@Charles Taycan 4S: mwa, ik heb 3 jaar en dik 60.000km een C43 AMG gehad en de C43 heeft de funfactor die van een AMG een AMG maakt! Klinkt goed, kan wat powersliden en heeft echt wat karakter!
Heerlijk ding dus (en ik ging stage 1 met 430pk in 4.0 seconden rond naar de 100. Geen enkele C63 heeft mij OOIT het nakijken gegeven, droog of nat!). Hield zich goed op circuit ook… Voor mij de badge AMG gewoon waard, gelijk wat de internethelden (die nooit eentje hebben) dan ook beweren.
Maar daarna heb ik een E53 AMG gekocht die ik nu anderhalf jaar heb (voor 2 kindjes…) en ik kan je wel zeggen dat dat een teleurstelling is. Snel is hij wel, maar geen beetje hooligan of speels. Gewoon een heeeel erg goede Mercedes die snel is in een rechte lijn… 5 minuten doorborstelen en de remmen stinken al, motorgeluid komt via de boxen op een crappy manier en onderstuuuuuuuuur… vreselijk! Maar wel een heerlijke daily kilometervreter en perfect voor de kindjes hoor. Gewoon geen AMG badge waard helaas :-(.
Stijnson zegt
@technopatat: dan is nu natuurlijk de vraag. Wanneer en wat wordt de opvolger?
technopatat zegt
Goeje vraag! Ik had eerst gedacht aan een E63 want de E-klasse is wel echt een heerlijke auto!
Maar die belastingen en alle andere kosten zijn daar gewoonweg belachelijk van.
Ik heb het dus anders aangepakt: er is een W204 C63 bij gekomen (wou altijd al die 6.2 nog eens gehad hebben!). Ander diff er onder en wat andere upgrades en ik heb een heerlijke speelkameraad naast m’n zalige daily! De opvolger van de E53 wordt dan waarschijnlijk iets fiscaal interessanter die nog beter dan die E53 de trailer kan trekken: GLC350dE ofso, dat zien we wel als ik de E beu ben :-).
SimonMc zegt
Dat ik het nog mag meemaken. De dag dat iemand 19 inch velgen “erg klein” noemt.
Dieseltor zegt
Dat kleur interieur is volgens mij een fabrieksoptie op de facelift w205. Denk dat Brabus niet veel aan het interieur heeft gedaan.
technopatat zegt
@dieseltor: dacht het ook! Ik ken er allesinds met dat interieur in hun cabrio, dan zal een sedan het ook wel kunnen krijgen vermoed ik?
Nino zegt
Het gave van een C43 is juist dat hij op een C180 met amg pakketje lijkt. Van mij hoeven die wielen en “B” in de neus niet. Powerbox erin en je hebt een schitterende daily.
MarcoM zegt
Blijft een uienbak, nee doe mij maar het maatje groter van Benz, bij dit model kijk ik de andere kant op.