De nieuwe Brabham BT62R eet Ferrari’s voor ontbijt, zeg maar.
Zo ongeveer elke maand kunnen we een nieuw supercarmerk verwelkomen. Het is altijd even afwachten wanneer de plannen stranden en men failliet gaat. Dat is niet denigrerend bedoeld, maar helaas de keiharde realiteit.
Ergens weten enthousiaste petrolheads investeerders te vinden voor een supercar-project dat bijna altijd strandt in het grote niets. In sommige gevallen lukt het overigens wél en dat is precies waar die supercarmerken voor gaan.
Brabham BT62R
Een van die merken is het Australische Brabham. Aanvankelijk was Brabham een Formule 1-raceteam. Heel veel later zagen we Brabham terugkomen als BMW-tuner, alhoewel dat een compleet ander bedrijf was dat gewoonweg de naam Brabham gebruikte. Nu is Brabham weer iets meer terug naar zijn roots. De eerste Brabham was een trackday-wapen, voor nu is er de Brabham BT62R, die helemaal straatlegaal is!
Roadlegal
Dus in dit geval staat de ‘R’ in de naam niet voor Race, maar voor Roadlegal. De BT62R heeft een grotere rijhoogte, alhoewel de betere verkeersdrempels in Capelle aan de IJssel vermeden dienen te worden. Ook is de uitlaat een stukje stiller en staat de Britse supercar op straatbanden.
Interieur van de Brabham BT62R
In het interieur zien we de conversie ten opzichte van de trackday-versie nog duidelijker. Met dit soort projecten is het dan meestal een raceauto, maar dan met de racekuip in Connolly-leder en bluetooth-speaker. Zo niet in de Brabham BT62R. Deze heeft namelijk een raai afgewerkt lederen interieur, airconditioning, radio (optioneel) en verwarmbare voorruit. In een supercar!
Bruutste motor van 2020?
Onder de achterklep van de Brabham BT62R tref je een van de bruutste motoren van 2020 aan. Het is niet zozeer de sterkste in zijn klasse, maar wel een heel coole. Want de 5.4 liter V8 is namelijk geheel atmosferisch. Qua vermogen en trekkracht kom je niets te kort, want de achtcilinder in de Brabham BT62R levert namelijk 700 pk en 667 Nm. Deze is gekoppeld aan een sequentiële transmissie, die de krachten overbrengt aan de achterwielen, uiteraard.
De Brabhan BT62R komt sneller dan gedacht, want verwacht wordt dat het eerste exemplaar ergens in de komende weken al afgeleverd gaat worden. Prijzen zijn (nog) niet bekend.
dappers zegt
Benieuwd of dit nog steeds die ene auto is die ze steeds opnieuw ‘releasen’.
willeme zegt
@dappers: grote kans dat het telkens dezelfde is. Sommige Britse fabrikanten veranderden de kentekens of zelfs de complete kleur over om zo de pers te laten geloven dat er meerdere exemplaren waren.
Iets dat je ook veel ziet bij Pagani: enkele uitvoeringen kunnen gebowd zijn op één chassis, dat door de eigenaar telkens is voorzien van de nodige upgrades.
dappers zegt
precies waar ik op doelde inderdaad :)
okdoei zegt
Wat weegt die unit?
dare2think zegt
Ik ben nog even op zoek naar iets wat deze supercar uniek maakt. Tegenwoordig is er zo extreem veel extreems op de markt dat iets extreems als een auto met dit uiterlijk een beetje lijkt te verbleken. Wat maakt dat deze wagen opvalt naast een AMG Project One, een Valkyrie, een Jesko, een Sian of een SF90 Stradale? Ik ben oprecht benieuwd eigenlijk.
willeme zegt
@daretothink: dit is een ‘echte’ raceauto met wat aankleding. Vrij simpel doch effectie in de benadering. Dus het rauwe komt vooral neer op het karakter. met de AMG zul je waarschijnlijk gewoon door de stad kunnen paraderen op de elektromotor. In vergelijking met de rest is het vooral een heel erg rauwe en brute racer, maar volgens de britse pers wel erg goed ontwikkeld en relatief verfijnd. Het is niet echt een fashion statement of een patsbak, maar een ‘volbloed’. De Sian is gewoon een omgekatte Aventador. De Jesko is meer op snelheid in een rechte lijn gebouwd.
Wellicht dat de Valkyrie dan het dichtste bij zit, alhoewel die auto nog exotischer en sneller is.
dare2think zegt
duidelijk!
harie zegt
Wat een rare titel…..hij is niet ‘zomaar’ straatlegaal, maar ‘extreem’ straatlegaal…..?
thijnv05 zegt
Jees lekker wage
kniesoor zegt
Inderdaad best een raai afgewerkt interieur. Al had ik liever alcantara dan leder op de racekuipen gezien, dat biedt toch wat meer grip bij het betere bochtenwerk.
antoonniels zegt
Als ik even de tijden van het filmpje bekijk is een rondje van 0:10 tot 2:11 ( Is wel de non R versie dus ik weet niet of die ook straatlegaal is? ) Dat is gelijk aan de rondetijden van de GT3 racewagens. Er zit dus serieus gang in het pakket. Ter referentie een MB AMG GTR doet er 2:16,5 over. Ik vind het niet moeders mooiste, maar het gaat hier dan ook om de snelheid neem ik aan.
Van zegt
Rond de wielkasten is het lelijk. Ziet er niet uit. Oogs onprofessioneel.
clubbtraxx zegt
Die zwarte flapjes enzo bedoel je?
Nodig voor straat legaliteit, iets met wielen die niet mogen uitsteken en het opgooien van water wat moet worden tegengegaan.
Vind hem zelf wel goed gelukt, en natuurlijk een mooie historische naam.
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal, zet maar voor de deur.
Kvgorp zegt
Jeejtje wat loop dat ding zeg.
flyerbunch zegt
Heeft de voorkant van een Koenigsegg Regera met de achterkant van een Lamborghini terzo millennio.. ziet er wel leuk karretje uit. Benieuwd naar meer!
exclusieviteitsfreak zegt
De opzet is goed bedoeld, maar de acceleratie is te traag . . .