Voor het eerst sinds hij het wereldkampioenschap Formule 1 in 1983 binnensleepte, vlamde de Brabham-BMW BT52 weer full speed op het racecircuit.
BMW bracht de auto afgelopen weekend op de baan tijdens de AvD Oldtimer Grand-Prix op de Nürburgring. Het is het chassis waarmee Nelson Piquet in 1983 de titel won. Marc Surer, voormalig Formule 1- en Formule 2-coureur voor onder anderen BMW, mocht nu de tijd van de vuurspuwende turbogeblazen motoren laten herleven.
Het ontwerp is het geesteskind van Gordon Murray, die voor het chassis verantwoordelijk was, en BMW’s motorengoeroe Paul Rosche. Dit kampioensexemplaar is eigendom van het BMW Museum en is dit jaar gerestaureerd nadat hij 10 jaar had stilgestaan. BMW riep hiervoor het team van technici bijeen dat ook in 1983 aan de auto werkte. Nu het nog kon, zei een van hen tegen ons, want we zijn er allemaal nog.
De motor draait nu 10.000 toeren, waar hij vroeger in wedstrijdtrim 13.000 toeren haalde. Hij heeft zijn echte werk gedaan, nu is het maar voor de lol, zei een monteur met een vet Beiers accent, glimmend van trots. Het 1,5 liter viercilinder turboblok perst er maximaal 790 pk uit in kwalificatiesetup. Voor race-spec schroefde BMW de turbodruk iets omlaag waardoor er 700 pk overbleef. Uit anderhalve liter!
De racewagen is grotendeels origineel. De magnesium velgen zijn uit veiligheidsoverwegingen nieuw, want dit materiaal veroudert waardoor het instabiel wordt. Ook de brandstoftank is nieuw. Daar zit nog een leuk verhaal aan vast, vertelde de BMW-crew ons. De tank werd door de leverancier per abuis afgeleverd bij BMW Motorsport in plaats van BMW Classic. Daardoor ontstond meteen het gerucht dat BMW weer bezig was met voorbereidingen om terug te keren in de Formule 1.
De voor- en achtervleugel zijn opnieuw gemaakt van carbon, aan de hand van de originele maten. Daaraan hielp het designteam van BMW’s designchef Adrian van Hooydonk mee, dat de originele vleugels heeft ingescand. Van Hooydonk was tijdens de Oldtimer Grand-Prix trouwens zelf ook op de baan actief. De Nederlander deed in een M3 E30 mee in een race met alle beeldbepalende BMW racetoerwagens.
BMW had nog veel meer lekkers meegenomen, zoals de BMW V12 LMR. Joachim Winkelhock liet zien dat hij nog steeds hard kan gaan met de auto waarmee hij in 1999 de 24 uur van Le Mans won. Dat was de kroon op zijn lange racecarrière bij BMW.
BMW maakte het feestje compleet met volop BMW M1 Procars in actie en ook fraai geconserveerde ex-DTM BMW M3 E30’s lieten hun kenmerkende aanzuiggeluid weer eens luid en duidelijk horen.
Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!
casey zegt
Gaaf! Leuk dat een fabrikant hier op gedetailleerde wijze aandacht aan besteed.
EB zegt
Die E30 is ook erg dik!
bmwpowerm5 zegt
jammer weer een prachtig evenement gemist
had ik erg graag bij willen zijn
klote werk gaat veels te veel vrije tijd inzitten
john4545 zegt
Link? Link? Link? Link? juno, voor beeld+geluid?
rotarypowah zegt
@john4545: https://www.youtube.com/watch?v=sa96-rneVLI skippen naar 9 minuten voor geluid enzo. Maar de eerste 9 minuten zijn de moeite ook wel.
john4545 zegt
@rotarypowah: THANKS MAN! WOW!!!
rotarypowah zegt
@john4545: en op de ring waar het artikel over gaat: https://www.youtube.com/watch?v=C8lrIjqwoKA
waverider zegt
De cijfers kloppen niet. Het gaat om 1500 PK, dat is wel ff meer dan die 790 pk:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12
StijnB zegt
@waverider:
Lees artikel, nu slechts maximaal 10.000 ipv 13.000 toeren, mogelijk ligt ook de turbodruk vandaag de dag lager. Polepositions moeten er niet meer worden gereden…
waverider zegt
sorry typfout: 1500cc, 850 pk.
waverider zegt
Rond de 1400 was max in de kwalificatietrim van een opvolgend model:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_in_motorsport
ezrider zegt
Die BT52 is één van de mooiste F1-bolides ooit, wat een prachtige machine.
meneer zegt
Niet de enige die stukken opliep. In de tweede ronde lagen er al stukken op de baan, en niemand die het opruimde
steelfighter zegt
Zo gaaf dat blok: M POWER, zowel op de weg als circuit