In een Brabants dorp vielen er opeens op mysterieuze wijze allemaal auto’s stil.
Met een benzineauto diesel tanken is tegenwoordig best lastig, omdat het vulpistool van diesel in principe niet in de opening past. Toch kan het alsnog misgaan, als degene die het tankstation bevoorraadt de brandstoffen door elkaar heeft gehaald…
Dit komt voor, want vorig jaar was er een Rotterdams tankstation waar diesel uit de benzinepomp kwam. En nu was het raak in het Brabantse Middelrode. Daar vielen vorige week op mysterieuze wijze allerlei auto’s stil. Wat bleek? Iemand had de benzinepomp bijgevuld met diesel.
Daar kwamen ze pas vrij laat achter. Op donderdag ging het mis en pas op zaterdag werd er alarm geslagen. Bij de ANWB ging het toen opvallen dat er wel heel veel auto’s uit Middelrode en omstreken problemen hadden.
Hoeveel auto’s er slachtoffer zijn geworden van deze wisseltruc is nog niet duidelijk. Toen het Brabants Dagblad met Tinq sprak hadden ze veertien meldingen binnengekregen, maar dat worden er waarschijnlijk nog een stuk meer. De lokale garage (die pal naast het tankstation zit) schat in dat er zeker vijftig auto’s schade hebben opgelopen.
Uiteraard gaat Tinq de kosten vergoeden, dus dit wordt een dure vergissing voor de prijsknaller onder de tankstations.
Bron: Brabants Dagblad
MetalLaires zegt
Balen maar kan helaas gebeuren.
En ze willen de schade vergoeden.
Ik weet niet hoeveel schade zoiets kan doen met je auto. (kan het wel goochelen hoor)
techniekmeneer zegt
Diesel in een benzine auto kan niet heel veel kwaad, alles goed spoelen en schoonmaken is meestal voldoende, wellicht nog een paar nieuwe bougies.
Benzine in een diesel auto brengt veel meer kosten met zich mee, de verstuivers en hogedruk brandstofpomp kunnen niet goed tegen de schrale benzine.
Jan-Jaap zegt
Diesel in een benzine auto is juist heel slecht. Niets in een benzineauto is daarop gebouwd dus de injectoren, katalysator, bougies en als je pech hebt je hele motor. Zeker omdat mensen zich niet bewust zijn en dus doorrijden tot het te laat is.
alloallo zegt
Ik heb een keer benzine in mijn direct ingespoten diesel gegooid. Na 100km was de schade circa 10k. Mijn werkgever was niet blij 🙂, maar wel sportief.
Ik vermoed dat de schade afhankelijk is van de moderne techniek. Hoe ouder minder schade
kennone zegt
Buren van ons zijn ooit met een Landcruiser V6 diesel en een tandemasser er achter met een volle tank benzine aan de Pyreneeën begonnen. Serieus gewoon door gereden tot camping in Calella waar ze toch maar de wegenwacht hadden geregeld want ze miste wat vermogen en de auto liep niet zo lekker. Het advies, leegrijden en opnieuw afvullen liefst met V power diesel. Zo gezegd zo gedaan, Auto liep daarna weer als voorheen en ik denk zonder interne schade aangezien ze hem nogsteeds hebben.
DeWitteCondor zegt
Dit zegt ook veel over de toyota. Zie ik met een VAG tdi’tje niet zo snel gebeuren.
baardmijt zegt
Oeps.
Die tankwagenchauffeur tinQt de volgende keer wel twee keer na voordat ie de kraan opendraait.
HZW zegt
Als hij nog niet ontslagen is.
Denk dat dit pompstation, alle kosten gaat verhalen op de brandstof leverancier.
Alle opslag tanken bij het pompstation moeten leeg gezogen worden en gereinigd , dan de juiste brandstof er in.
Vervolgens nog alle kosten van de auto’s die er getankt hebben.
Zal een grote schade post zijn voor de brandstof leverancier, genoeg reden voor ontslag lijkt mijn, want de kosten verhalen op de werknemer lijkt me ook financieel moeilijk.
peewee05 zegt
Kosten verhalen op je werknemer die tijdens zijn werk een fout maakt, is natuurlijk onmogelijk. Je bent als werkgever verantwoordelijk voor de schade en uiteraard ben je dus verzekerd voor dit soort schades.
sportevo zegt
Ik denk dat er niemand ontslagen wordt. Fouten maken is menselijk, die chauffeur zou het niet met opzet hebben gedaan en misschien is het al wel bij het laden fout gegaan. Voor dit soort zaken ben je als bedrijf verzekerd.
Jan-Jaap zegt
Hoezo ontslag? Alleen als hij het bewust gedaan heeft maar een fout maken is gewoon menselijk, geen enkele reden voor ontslag dan.
mashell zegt
En dan zeggen ze dat een EV laden lang duurt… In Middelrode kan je vriendin (m/v/d) tijdens het tanken zelfs naar de kapper!
leefvrij zegt
Ik heb het ook een keer gehad. Er zat toen diesel in de pomp voor benzine. Ook alles vergoed gekregen. Meteen teruggegaan naar de pomp en die pomp werd meteen afgezet. Hoe iets zo lang kan doorgaan is mij een raadsel.
SanderB zegt
Ik vermoed dat er nog bezine in de tank zat die gemixt is met diesel. Dat in combinatie met nog benzine in de tank van je auto, zal het wel verdund hebben, waardoor de auto het mogelijk niet direct voor gezien houdt.
Als je auto dan een dag later pas stopt wordt de link wellicht niet meteen gelegd.
pomoek zegt
Ik snap het niet. Verkeerde voltage?
waterisnat zegt
Hebben die mensen dan geen neus???
waterisnat zegt
Hebben die mensen geen neus?
techniekmeneer zegt
Er zal nog een hoeveelheid benzine in de ondergrondse tank gezeten hebben, ze hebben dus een mix van diesel en benzine getankt, waardoor er altijd een benzineluchtje aanwezig blijft.
Daarnaast zullen er niet veel mensen bewust aan het tankpistool gaan ruiken tijdens het tanken..
timdawg zegt
Call me stupid, maar als je 2 verschillende vulsystemen maakt van tankwagen naar ondergrondse opslag bij het tankstation kan een verwisseling toch niet plaatsvinden? Gewoon andere aansluitingen gebruiken
DeWitteCondor zegt
Of een sensortje
Peter zegt
Het kan ook al fout gaan tijdens het beladen van de tankwagen. Een tank oplegger heeft verschillende compartimenten, met verschillende inhouden. Deze compartimenten worden elke rit met andere producten beladen, afhankelijk hoeveel liter benzine/diesel meegenomen moet worden. Dan zijn er nog oudere opleggers met visgraat of andere systemen waar maar 1 schakelaar verkeerd hoeft te staan en dan mixen de producten zich ook. Er zijn inmiddels wel wat nieuwere systemen op de markt die “door” hebben door de soortelijke massa dat als je benzine invoert maar dan dat compartiment vult vervolgens met diesel de chauffeur waarschuwt dat het product niet klopt met wat er volgens de computer in moet zitten. Maar het blijft een centen kwestie, dus opleggers worden pas vervangen als ze “op” zijn dus voordat deze uitgefaseerd zijn duurt nog wel even.
schuimbekje3 zegt
Wat voor sufkutten zitten daar bij de ANWB?
Na 3 auto’s zouden toch alle alarmbellen moeten afgaan, niet na 50 auto’s?
Tis al heen knap dat je een dieselpistool in een benzine auto krijgt, dus dat had al een alarm moeten zijn. En dan drie op rij had meteen de vraag moeten zijn ‘waar heeft u getankt?’ Zeker een club als wegenwacht zou zoiets meteen moeten spotten. Of het nu diesel in benzine of benzine in diesel of regenwater in brandstofopslagtank is.
Weer jammer. Maar eerlijk gezegd verbaast het me niets. Anwb is eigenlijk alleen nog geschikt voor mafkezen die een 300 euro camper kopen en zonder onderhoud met droogtescheurtjes in banden, brandstofleidingen en remleidingen naar de franse of spaanse camping rijden. Daar zijn ze sneller met hulp dan hier in nederland.
pomoek zegt
Euh, volgens mij is het niet perse het werk van de ANWB om dit soort, redelijk uitzonderlijke incidenten te signaleren. Hoe dan ook hebben ze het wel ontdekt en zijn ermee aan de slag gegaan.
Jan-Jaap zegt
Lees het artikel nog eens en herschrijf dan je reactie, Het vulpistool van benzine gaf dus diesel en andersom, dus heel makkelijk om diesel te tanken terwijl je benzine wil tanken.
Daarnaast is het niet de zaak van de anwb om te herkennen dat een specifiek tankstation een probleem veroorzaakt. Per dag komen ze vele mensen tegen met een tank verkeerde brandstof. Ik weet niet wat voor ervaring jij met de anwb hebt maar ik heb duidelijk heel andere ervaringen, en nee ik heb geen camper van 300 euro.
mc96 zegt
Diesel in een benzine auto is minder erg dan benzine in een diesel auto. Bij benzine in een diesel geen meter meer rijden en auto laten afslepen. Zelfs een kleine hoeveelheid (bijv 5 liter) heeft op den duur dure gevolgen. De diesel heeft ook smerende eigenschappen en benzine bewerkstelligt juist het tegenovergestelde. Na een paar duizend km ga je onheroepelijk defecten krijgen aan brandstofpompen enz.