De Brabantse politie heeft er geen probleem mee om tuig uit Duitse patserbakken te halen. Ze vallen nogal op.
Worstenbroodjes, Bosche Bollen en Eierkoeken! De Brabantse politie past gewoon in dat rijtje! Ze zijn namelijk bijzonder goed aan de weg aan het timmeren. Nu hebben ze het ook extra zwaar, als provincie met een drugs-export waar ze in Columbia diep respect voor hebben. Een ander probleem dat zich – onder andere – in Noord-Brabant afspeelde: mensen uit de onderwereld in dikke Duitse huurauto’s.
De politie kondigde al aan om die keihard aan te zullen pakken, maar die frase kent natuurlijk ook een andere betekenis. Als de politiek het zegt, betekent dat er niet zoveel gebeurt, maar als de politie (zonder ‘k’ dus) het zegt, dan gebeurt er dus wel wat! Sinds de nieuwe aanpak zijn er maar liefst meer dan 100 Brabantse vaklui in hun kraag gegrepen! Dat meldt Omroep Brabant (en die hebben veel verstand van hetgeen er in Brabant gebeurt).
Dezelfde auto’s
De politie doet dit door alle dikke Duitse huurauto’s naar de kant te halen. Criminelen hebben geen auto op hun eigen naam staan, maar willen met hun zwarte geld toch wel iets leuks rijden. Dus via allerlei schimmige constructies huren ze dan dikke auto’s uit Duitsland. Niet alleen vallen de auto’s op omdat het altijd dezelfde auto’s zijn (snelle Golfjes, AMG’s), maar ook ‘omdat ze echt niet kunnen rijden’). Leuk detail: het zijn vaak de jonge aanstormende talenten van de onderwereld. De gevestigde orde van het gajes hoeft niet zo nodig te showen dat ze het goed doen. Je weet nu ook waarom.
Er zijn nu al meer dan 100 auto’s aan gehouden met potentieel gajes achter het stuurwiel. In veel gevallen piepjonge aspirant-penozeleden met nauwelijks ingedaalde testikels. Deze heren zijn naast erkenning en moedermelk naarstig op zoek naar een vaste verblijfplaats, lijkt het. Want in veel gevallen zijn de papieren niet orde. Als het via een onderverhuur-constructie is geregeld, is er sprake van joyriding en kan de politie de auto in beslag nemen en de bestuurder inrekenen.
Brabantse politie werkt samen met fiscus
Een andere methode om deze heren (het is zijn nooit dames gek genoeg, bij hen zijn de fontanellen wel dichtgegroeid kennelijk) aan te pakken is om de Belastingdienst te informeren. Het huren van een dergelijke dikke auto kan flink in de papieren lopen. Legaal huren kost je zo 3-4 mille. Als de politie de auto niet kan innemen, sturen ze de fiscus op je af. Dan mag je gaan uitleggen hoe je niet of nauwelijks belasting betaalt, maar wel zo’n nieuwe AMG kunt huren.
Mocht je het sneu vinden voor de verhuurbedrijven: maak je geen zorgen. Die zijn speciaal voor deze carrièretijgers in het leven geroepen. Het is niet zo dat ze bij Hertz of Avis aankloppen, die weigeren tegenwoordig dikke auto’s te verhuren. Het zijn vaak schimmige en louche zaken die op vreemde locaties gevestigd zijn. Bijzonder: ondanks dat er al meer dan 100 auto’s in beslag genomen zijn, is er geen één verhuurbedrijf dat aangifte heeft gedaan.
Via: Omroep Brabant.
Fotocredit: Duitse GLC63 door @spotcrewda via Autoblog Spots.
Robert zegt
Marktplaats staat ook vol met dat soort verhuurbedrijfjes: https://www.marktplaats.nl/q/auto+huren+km+vrij/
Ik stel me zo voor dat contant afrekenen bij deze ‘dienstverleners’ een pré is. Misschien moet de FIOD dáár ook eens langsgaan.
lekkaah zegt
Hoe makkelijk is dit dan, ze maken zich makkelijk zichtbaar door in dergelijke auto’s te gaan rijden. Fiod, eat your heart out..
@Robert: Mwa, dat zou je door iemand in burger kunnen laten doen. Aan de andere kant, laat ze lekker. Zo vind je ze toch makkelijker?
Dutchdriftking zegt
Nou inderdaad! Als wij het kunnen bedenken kunnen hun dat toch ook….
Johanneke zegt
Wat ik niet snap aan deze ondernemers eh, waarom zo’n snelle en opvallende auto willen rijden. Als ik in dezelfde sector aan het werk was reed ik rond in een 5 jaar oude Skoda Octavia 1.5 TSI met kinderzitje.
Of iets dergelijks.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Nou echt he! Ik zag laatst een mooie sleeper, een Superb met de 2.5 5 pitter van de RS3. Zoiets in een saaie kleur lijkt mij een betere optie als drugsdealer.
rollingstoned zegt
Alleen domme dealers doen dat, degenen die niet willen opvallen rijden gewoon in een VW Polo of of 208je ofzo.
pomoek zegt
Het percentage mensen met een licht verstandelijke beperking is 6,4%. In gevangenissen is dit 15-25%, sommige onderzoeken hebben het over 30-40%. Dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
mashell zegt
Met zo’n auto maak je jouw succes zichtbaar, daarmee trek je potentiële partners aan. En het werkt, in zulke auto’s zit ten naast de bestuurders vaak wel drie potentiële partners. Dat die potentiële partners vaak toevallig ook een neef van de bestuurder zijn daarover hebben we geen mening, dat is cultuur…
Gulli zegt
Hoe moet je anders aan je matties (en de meisjes) laten zien dat je 90k hebt betaald om een auto te kopen? De simpelen onder die doelgroep weet toch niet dat ze gehuurd zijn, die zien alleen dikke waggie. De hele reden waarom dit soort figuren in de bedrijfstak werkzaam zijn geworden is zodat ze dikke auto’s kunnen rijden en Louis Vuitton nektasjes kunnen kopen.
MarcoM zegt
En als de heren in kwestie zijn “aangehouden”, volgens mij boeit het die gasten niet eens namelijk.
pignon zegt
Dankjewel Willem. Zo is het wèl leuk te lezen over de crème de la crime i.p.v. de T open te slaan
ttr6 zegt
Off topic: staat een fraaie Ferrari voor die Duitse container. een uit de 250 serie als ik mij niet vergis. Zouden er crimineeltjes bestaan met wel een goede smaak? iets zegt mij dat je die 250 NIET kunt huren.
mashell zegt
Ik mag hopen dat de spotter 130 foto’s van de Ferrari gemaakt heeft en ook 1tje van de Mercedes omdat hij er toch was.
stefanham zegt
Prima zaak, het wemelt ervan hier in Den Bosch. Opbossen die gasten.
potver7 zegt
Laat ik vooropstellen dat het tegengaan van criminaliteit een groot goed is.
Maar ik hoop dat de politie deze manier van werken juridisch goed heeft dichtgetimmerd, en de agenen in kwestie zich aan de opgestelde instructies houden. Want dit schurkt wel heel dicht tegen etnisch profileren aan, en dat is (terecht) niet toegestaan.
DeWitteCondor zegt
Een prima zaak, maar ik vraag me wel af wat de grondslag hiervoor is. Het is niet verboden om een dikke Duitser te huren en hier te gaan rijden. Dat zou op zich geen redelijk vermoeden van een strafbaar feit moeten opleveren en als je daarop gaat selecteren en controleren (wat het artikel lijkt te impliceren), is dat dan niet profileren op afkomst (Duits kenteken?) of onderbuikgevoel? Ben geen expert, maar het leek me wat vreemd.
pomoek zegt
Je mag als Nederlander niet voor langere tijd rond rijden in een auto met buitenlands kenteken. Als ik het goed begrijp, dat is mij niet helemaal duidelijk dus ik wordt graag gecorrigeerd, heeft de politie dus inzage in de kenteken database van Duitsland en kunnen ze zo achterhalen of het om een huurauto gaat of niet.
mashell zegt
De politie heeft geen toegang, jij als bestuurder moet een verklaring hebben ingevuld.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik
timdawg zegt
Het is wel verboden om geld wit te wassen. En dat is wat er gebeurt. En dat gebeurt vooral door types die jij en ik allebei kunnen aanwijzen. Ze zien er echter wat anders uit dan Sietse uit Harlingen en dan is het dus maar meteen racisme? Er zijn de afgelopen paar jaar in Brabant een paar ernstige ongelukken gebeurd met huurauto’s en doden tot gevolg en jij mag raden wie er achter het stuur zat…
DeWitteCondor zegt
Ik heb het woord racisme niet in de mond genomen, dat gaat me wat te ver. Het is meer profilering op basis van het feit dat je bij de oosterburen een auto hebt gehuurd. Natuurlijk kunnen we ze ‘aanwijzen’, maar dat heeft strafrechtelijk geen betekenis volgens mij.
Hubert zegt
Ik heb begrepen dat als je met een gehuurde duitse auto in Nederland wil rijden, het verhuurbedrijf hiervoor een aanvraag moet indienen.
Anders bestaat de kans dat je bij aanhouding in Nederland alsnog de BPM en BTW mag aftikken.
Bij de grotere verhuurbedijven is dit doorgaans goed geregeld, maar kan me voorstellen dat dit niet gedaan is bij die louche AMG verhuurders.
mashell zegt
Dat is niet de verantwoordelijkheid van het verhuurbedrijf maar van de huurder.
Hubert zegt
Dat snap ik en is juist ook het leuke van het geheel. Eens kijken heo ze dat gaan oplossen als ze een dikke naheffing krijgen.
bunnylebowski zegt
Wat een waanzinnig lekker geschreven tekst. Chapeau. Fontanelletjes die nog niet dicht zijn en balletjes nog niet ingedaald, Ik kom niet meer bij
mc96 zegt
Er was een franchisenemer van een grote internationale autoverhuurder in een grote brabantse stad die al drie jaar bezig was maar zijn pinapparaat nog niet had aangesloten. Go figure… Gelukkig inmiddels een andere franchisenemer namens dit internationale bedrijf.
werf76 zegt
En dit allemaal omdat de wetgever/overheid uitzonderingen maakt. Als ze dat niet doen. Is het zo klaar met huren als NL’er met buitenlandse auto’s.
slickrick zegt
Staat bij de sportschool hier om de hoek ook altijd z’n dikke auto op Duitste kenteken platen voor de deur . Standaard op de invalide plek , deze week een nieuwe cayenne…..