Ze hadden het er gewoon druk mee.
Als je in vier tot zes jaar tijd 80 keer bij een botsing betrokken raakt moet je wel een hele slechte chauffeur zijn. Tenminste, dat zou je denken. Wat bleek echter: het was iedere keer de schuld van de andere partij.
Dat is in ieder geval wat een echtpaar uit Den Bosch de verzekering wijsmaakte. Dat ging lang goed. Keer op keer op wisten de botsende Brabanders succesvol een schadeclaim in te dienen. Bij elkaar hebben de twee op deze manier bijna €180.000 binnen weten te harken.
Dit was al aan de gang sinds 2014. In 2018 begon de verzekeringsmaatschappij onraad te ruiken. Ze stelden daarom een onderzoek in en kwamen erachter dat het echtpaar verdacht vaak als benadeelde partij bij een botsing betrokken was. Het bleek uiteindelijk om bijna 80 aanrijdingen te gaan.
Hoe kregen ze dit voor elkaar? De man en vrouw wachtten op grote parkeerplaatsen van bijvoorbeeld een winkelcentrum of een meubelboulevard hun kans af. Vervolgens reden ze opzettelijk tegen een achteruitrijdende auto aan. Daarna deden ze alsof ze veel haast hadden, waardoor het schadeformulier slordig werd ingevuld. Dit flikten ze zowel in Nederland als in België.
Gelukkig is het echtpaar inmiddels opgepakt in Den Bosch en hun (bots)auto is in beslag genomen. We zijn benieuwd hoe die eruit ziet, maar de politie deelde helaas geen foto. De parkeerplaatsen zijn er in ieder geval weer een stukje veiliger op geworden.
retetikker zegt
Lekker Gewerkt!
Wim zegt
Meegemaakt, rijd met 40 km achter een auto met grote achterschade, heb ongeveer 10 meter afstand, weg was leeg en stil, voorganger gaat zomaar boven op de rem, ik tikte hem aan, dus fout..politie vroeg waarom hij zonder kennelijke noodzaak remde, man beweerde dat hij een eend op de rijbaan dacht te zien???
Ach zei de politie zo krijgt hij de schade volledig betaald, goed gespeelt toch, mijn verzekering betaalde, want ik was natuurlijk fout!
Resultaat: heeft u achterschade ga gerust boven op uw rem staan, succes verzekert!
Helaas zal ik dat niet doen, ben geen ASO.
sulobb zegt
” en hun (bots)auto is in beslag genomen”
?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Laatst parkeerde mijn vrouw ook haar auto tegen andere aan. Foto’s gemaakt en netjes telefoonnummer achtergelaten. Een uurtje later belde de eigenaresse. Daarna samen het schadeformulier ingevuld. Lang verhaal kort: die eigenaresse claimde dat wij haar hele auto Total loss hadden gereden (haar auto zat vol met oude schades) en onze verzekering trapte daar nog in ook. Pas toen ik aandrong op een onafhankelijke schade-expert die onze schade vergeleek met haar auto werd de uitslag teruggedraaid. Van €3000 schade (economisch total loss) naar €150 schade.
Ben je een keer eerlijk, trekt de tegenpartij je het vel over de oren. Misselijkmakende mensen zijn dat. “De verzekering betaalt toch?” Ja, van mijn no claim k#t!
christian85 zegt
@F36GC: zulk soort mensen moeten direct uit de verzekering gesmeten worden. Soortgelijk, alleen dan anders heb ik ooit met stormschade meegemaakt. Verzekering stuurt een bedrijf voor het opnemen en repareren van drie dakpannen. Dit bedrijf rekende daar 2500 euro voor dus voordat ze over gingen tot reparatie heb ik de verzekering even ingelicht. Dit bedrijf nooit meer gezien en een ander eerlijk bedrijf kwam het maken. Profiteurs om van te kotsen.
goodvibrations zegt
@christian85: goed gedaan! Ja profiteurs genoeg… zouden ze gewoon een straf + strafblad voor koeten krijgen.
barchettadriver zegt
Zo’n fijn persoon had ik laatst ook, wissel in de file bij een wegversmalling netjes van baan, gat was er, persoon duwt m met opzet tegen ons zij-achterpaneel. Uiteraard ben ik dan fout ook al kon ik er nul niks aan doen. Eerste wat ie zei: Tsja, had je me maar voor moeten laten gaan. Ik heb m daar bijna 2 rijstroken over geschopt. En dan verwachten ze nog dat je hoffelijk blijft.
Hij heeft bereikt dat ie een heel speciaal plekje in m’n geheugen heeft getriggerd. Een plekje waar je niet wilt zitten.
Robert zegt
@F36CG: omgekeerd gebeurt dit ook. Een jaar geleden stond ik stil in een file, rijdt er een motorrijder tegen mij aan. De man erkende gelijk z’n schuld (kon ook weinig anders doen) en we hebben samen het schadeformulier ingevuld.
Het duurde vervolgens een kleine maand voordat ik de schade kon laten taxeren, omdat de verzekering van de tegenpartij nauwelijks bereikbaar bleek. De taxatie kwam uit op 1560 euro schade aan o.a. voorscherm en bumper, en het resultaat dat ik van de verzekeraar geen enkele actie of reactie meer vernam. Na (een wettelijke termijn van) 90 dagen moest ik mijn rechtsbijstandsverzekering aanspreken om die kl**tzakken tot acceptatie van de schuldvraag en betaling van de schade af te dwingen.
Poulusma zegt
Ik heb dat ook een keer met de motor gehad, verkeer voor me stond ineens stil, remde me onderuit. En de motor schoof tegen de achterbumper van mijn voorganger. Zij claimde alle schade van de achterkant, hele achterklep werd opnieuw gespoten. Terwijl die tijdens de crash niet geraakt was…
Henk zegt
bots tokkies, verschrikkelijke lui
rbw afpakken, en voor fraude aanklagen
ricksmits zegt
Toch vreemd hoe ze zoveel schade hebben kunnen claimen. Mijn ervaring is dat experts toch al vlug achter de oren krabben en daarbij bestaat ook nog zoiets als schade over schade .
dees zegt
Na 80x begon men onraad te ruiken? wtf
okdoei zegt
@dees: Dat dacht ik in eerste instantie ook maar ze hebben dit in BE en NL geflikt. De tegenpartij is schuldig dus hun verzekering draait er voor op. Je hebt tig verzekeringsmaatschappijen… dus misschien daarom?
escort77 zegt
@dees: als er over de schuldvraag weinig discussie is, het schadebedrag per gebeurtenis is laag, geen lichamelijk letsel. Waarom zou een verzekeraar dan goed onderzoek doen naar het “slachtoffer”?
lekbak zegt
Deze mensen zijn gewoon eerlijk. Deze man is zelfs laatst op klokhuis geweest (van 17 augustus). Volgens mijn dochter is het de meest onhandige man ter wereld!
mopar70 zegt
@lekbak: Ja en Pino kan vliegen.
lekbak zegt
@mopar70: volgens mij is Pino niet meer op tv…
mashell zegt
@lekbak: omdat hij weg gevlogen is natuurlijk…
janhenvol zegt
Heb dus laatst bij het file parkeren zachtjes de auto voor mij aangetikt. Tja shit happens, gekeken en zag een klein krasje. Netjes een briefje achter gelaten. Krijg de rekening, 1800,-. Tja, nu even kijken of ik het zelf betaal of dat ik het via de verzekering doe(eerste eigen auto). Wordt een duur geintje voor zo een klein krasje. Kan nu wel begrijpen dat sommige mensen wegrijden.
karhengst zegt
1800€ voor een klein krasje? De volgende keer toch maar niet op de sensoren vertrouwen wanneer je ‘m achter de gouden koets probeert te zetten…
janhenvol zegt
@karhengst: Had ik die maar haha, nee was heel lullig. Gebruik altijd de reflectie van mijn koplampen om in te kunnen schatten hoeveel ik nog heb. Was er dus 1 kapot.
theghost zegt
€1800 euro voor een klein krasje!!? Ik heb ooit in het donker een zwarte BMW geraakt (stond niet onder een lantaarnpaal, dus kon het ding niet zien) toen ik achteruit reed, was 1 van de parkeersensoren van de auto waar ik meer reed stuk, die reageerde pas toen ik de BMW raakte… scheur in de bumper, €800 euro schade… Duur geintje, maar €1800??? dat klinkt als oplichterij! Is dat ding van goud ofzo?
autoliefhebber002 zegt
@janhenvol: Ik heb dit ook keer gehad. Bij het stoplicht zachtjes op zijn trekhaak gebotst, netjes gegevens uit gewisseld en de beste man kwam 2 dagen later met een bedrag van 1500 omdat hij zogenaamd een nieuwe bumper nodig had. Ik heb dit toen door een onafhankelijk herstelbedrijf laten bekijken en zij gaven aan dat het niet nodig en de schade misschien 500 euro was. De man wou het perse via de verzekering maar ik niet want had toen pas net 2 jaar mn rijbewijs en de premie zou flink omhoog schieten. Ik vond het het waard om het uit eigen hand te betalen aangezien je premie niet omhoog gaat waardoor je uiteindelijk meer betaald. Dus misschien ook nog door onafhankelijke partij laten kijken
janhenvol zegt
@autoliefhebber002: Het is een München gebeurd, nu even bekijken wat ik doe en hopen dat de eigenaar een beetje coulant is.
tourbillion zegt
@janhenvol: kan best duur zijn een bumper schade. Wilde laatst een krasje laten maken, polijsten ging niet meer. Dacht een bumper spuiten is een paar honderd euro. Maar helaas, volgens de dealer mochten ze de bumper niet spuiten volgens de richtlijnen van de fabrikant (in mijn geval Mercedes) en kunnen ze alleen een bumper vervangen. Dat komt door de blind spot sensoren. Die zouden dan misschien niet optimaal werken. Even €1500,- voor een krasje. Heb dat krasje maar laten zitten.
janhenvol zegt
@tourbillion: zo nieuw was deze bmw cabrio niet. Misschien wat parkeersensoren maar dat verklaard de prijs niet.
sprankel zegt
Autofabrikanten, zeker de “luxe” merken profiteren hiervan door typerende kleine schades heel duur te maken, immers ofwel is het ding all risk verzekerd ofwel is het de tegenpartij dus dat mag lekker rinkelen aan de kassa.. Rij maar eens een klein krasje in 1 koplamp hier, dat is 5000 euro aub, zonder plaatsing, zonder afstelling, zonder werkuren. Spiegeltje gaat ook los over de 2k en een bumper herspuiten, dat mag niet want er zitten behalve klassieke parkeersensoren ook dode hoek sensoren en radars achter. Vanwege het zelfrijdend karakter en mocht een herstelling toch maar iets fout doen waardoor de fabrikant aansprakelijk gesteld zou kunnen worden, als er iets aan die bumper is, bestel maar een nieuwe, mogelijks zit er teveel metaal ofzo in de lak van de spuiter, fabrikant neemt geen risico als het op aansprakelijkheid aankomt en de rekening, die is toch voor de verzekering. (en alleen al die systemen her kalibreren en controleren gaat je veel geld kosten)
Voor het geval je dacht dat ik met een of ander exotisch ding rijd, een gewone Mercedes C klasse maar wel met hun projector koplampen.
Daarnaast is het gewoon zo als de verzekering moet betalen mensen altijd het maximale er proberen uithalen, ik heb dan maar in dashcams geïnvesteerd, dat scheelt al de helft aan discussie.
freshlife zegt
Hele schade branche is verrot. Ga maar eens met een barst in je ruit naar autotaalglas of carglass. Eerste vraag als je binnenkomt: is het vd verzekering of betaal je zelf? Als de verzekering betaald kost het ineens het dubbele. En dan maar afvragen waarom de premies zo hoog zijn…
mashell zegt
@freshlife: dat weten de verzekeringsmaatschappijen natuurlijk ook. Die hebben vaak toch graag dat je naar Carglass gaat, daar zullen ze wel 60% korting krijgen of zo.
Richmond zegt
@mashell: plus jij betaald eigen risico als je naar een niet aangesloten reparateur gaat.
1ercoupe zegt
Een aantal jaar geleden draaide ik op een weg in België waar je eigenlijk niet mocht draaien en tijdens het draaien rijdt er een Golf IV met hoge snelheid bij me naar binnen. Ik meende goed gekeken te hebben maar ja, eigen schuld. De Golf IV in kwestie had al schades, 290.000km en betrof een 1.9D. Mijn verzekering had ruim €4500 uitgekeerd voor die auto terwijl een vergelijkbare auto in België misschien €750 doet. Boeven zijn het en ook mijn verzekering heeft geen enkele moeite gedaan om uit te zoeken of de claim wel terecht was. Na een aantal klachten gedaan te hebben heb ik het maar opgegeven..
spence zegt
Aansluitend toch even melden hoe “uitblutsers” heel veel kunnen herstellen zonder vervangen van stukken of herverven.
Ik kwam met die mensen een eerste maal in contact tijdens een openlucht autobeurs in de UK. Later ook met een Duits bedrijf dat bij koetswerkbedrijven in België rondging voor het bijwerken van grote hagelschade.
Tot 2 maal toe moest ik aandringen bij de hersteller tot die oplossing. Hij geloofde er niet in, maar elke keer werd de herstelling perfect uitgevoerd, voor een belachelijke prijs (deur voor 85 €, achtervleugel voor 185 €) en de voldoening dat je nadien geen kleine kleurverschillen moet zien.
Ik zit niet in de branche en haal geen voordelen uit de reclame, maar wens enkel zoveel mogelijk mensen aan te moedigen naar dit soort oplossingen te proberen. Raar ook dat de verzekering er nooit naar vraagt.
Mogelijk kan Autoblog hier eens een artikeltje aan besteden ?