Lang leve ons klimaatkabinet.
Klimaat, klimaat, klimaat. Je hoort niet anders. Het kabinet wil er alles aan doen om de gestelde klimaatdoelen te halen. Na het doorrekenen van de kabinetsplannen door de planbureaus gaat Den Haag die doelen waarschijnlijk niet halen en dus moet onder meer minister Wiebes terug naar de tekentafel.
Waar kan nog meer gesneden worden om toch die doelen te halen? Bij de automobilist natuurlijk. Die doelgroep draagt al zo weinig bij hè. Op basis van bronnen stellen de BOVAG en RAI Vereniging dat het kabinet overweegt om de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) flink te verhogen. Dit staat haaks op eerdere beweringen dat het kabinet de BPM juist stapsgewijs zou gaan afbouwen.
Volgens de brancheorganisaties zou de BPM tot wel 50 procent verhoogd kunnen worden in vergelijking met de huidige omstandigheden. Dit zou gedaan worden om de eerder voorgestelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) te kunnen terugdraaien. De aanschafprijs van nieuwe auto’s stijgt daardoor aanzienlijk. Auto’s met een benzinemotor kunnen gemiddeld 4.700 euro tot 7.000 euro duurder worden. Bij diesels is dat 8.900 euro tot 13.500 euro gemiddeld. Hoe dikker/onzuiniger de motor, hoe hoger de BPM. Auto’s als een Mercedes-AMG C63 met achtcilinder kunnen daardoor meer dan 10.000 euro duurder worden dan nu al het geval is.
De BOVAG en RAI Vereniging zijn dan ook zeker niet blij met de mogelijke plannen. Ze vrezen voor de nieuwverkoop van auto’s, die nu al bagger is in Nederland. Een groot deel van de nieuwverkoop ligt in handen van de zakelijke markt. Consumenten die een nieuwe auto kopen en géén grijs haar hebben zijn onderhand op één hand te tellen.
Een hogere BPM zorgt voor minder nieuwverkoop en dan zal de CO2-uitstoot minder hard dalen dan was voorzien. Daarnaast dalen de ingeboekte BPM-inkomsten als de verkoop van benzine- en dieselauto’s daalt en dan zijn er straks dus weer nieuwe maatregelen nodig om het benodigde geld op te halen en om alsnog de klimaatdoelstellingen te halen. Met zulk beleid gaat dit proces zich telkens herhalen en blijf je onnodig geld rondpompen. – Bertho Eckhardt van BOVAG
Het lijkt net of de kabinet niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Nog duurdere nieuwe auto’s betekent nog meer stimulans om jong gebruikte auto’s uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren. Het prijsverschil wordt immers groter en groter. Een eventuele BPM-verhoging zou een averechts effect hebben. De afgelopen jaren zijn nieuwe auto’s in ons land al flink duurder geworden. De gemiddelde BPM op benzine en dieselauto’s is sinds 2012 met ongeveer 56 en 83 procent gestegen.
ghost zegt
We worden weer genaaid, de bpm zou immers afgebouwd worden.
terazino zegt
@ghost: hahaha, mallerd. Er zal zich wel iemand weer verrekend hebben. De meeste autorijders kunnen niet zonder, dus verhogen die hap. Mensen blijven toch wel rijden.
elemento zegt
@ghost: we worden zeker hard genaaid. Bpm , benzine prijzen en niet vooral vergeten kut verzekeringen. Wij zijn het enige land waar men nog steeds naar de nieuw waarde kijkt. Vb. Bmw 5 serie betaal je in Duitsland 700 euro allrisk. Nederland bj 2012 betaal je 200 euro met 9 schade vrij jaren omdat auto meer dan 1 ton heeft gekost destijds
geelbarrel zegt
@elemento: in je laatste zin mist volgens mij het woordje “meer”. Dan nog een ander nadenkertje die mensen bij autoaanschaf niet in calculaties vergelijken: neem een auto, eentje met benzinemotor en exact zelfde auto met dieselmotor. Verder alle parameters als km per jaar, no claim, gewicht, leeftijd enz gelijk. Grote kans dat de dieselauto 30-40 duurder in verzekering zit. Heeft iemand hier en verklaring voor, ik vind het onbegrijpelijk.
Erik zegt
@geelbarrel: ondanks dezelfde kilometers bouwen de verzekeringen een extra parameter in die verteld dat de opgegeven kilometers toch overschreden worden met meer kilometers (meer risico). De verzekeraars gaan er gewoon vanuit dat de diesel rijder niet het juiste opgeeft.
Disclaimer: verzin ook maar wat om het te verklaren.
dutchneon zegt
@ghost: we kunnen beter een flinke heffing op productie van mensen en import van mensen naar NL en EU gaan toepassen.. daar ligt het echte probleem! Wellicht een bonus op abortus €5000 (maximaal 1keer in 3 jaar)…
ghost zegt
@dutchneon: zit wat in..als elke toerist die Nederland in komt €1,- betaald per keer, is het gat in de begroting supersnel opgelost. Jaarkaart €50,-
Maar nee, we pakken gewoon de Nederlander, de persoon die zo graag trots wil zijn op Nederland, die graag wil laten dat ie succesvol is. Iedereen is immers welkom, en wij spreken alle talen.
cloverleaf zegt
@ghost: a. We hebben dit jaar een overschot op de begroting.
B. We hebben zo’n 17,6 miljoen toeristen per jaar. Kunnen ze ook kiezen om 1 keer de staatsloterij op hun eigen lot te laten vallen.
ghost zegt
@cloverleaf: dit soort berichten moet je niet melden. Zodra er weer zo’n klungel in Den Haag hoort dat er nog geld over is, gaat het weer op aan een andere bodemloze put.
unpama zegt
@ghost: Toeristen betalen in hotels toeristenbelasting en daarnaast betalen zij BTW (tenzij van buiten de EU, de meeste toeristen wonen in de EU) en houden mensen aan t werk waardoor er meer loonbelasting binnenkomt…..
unpama zegt
@ghost: onzin. Vergeet niet dat Nederland een export economie is en dat zonder buitenland het hier een stuk onaangenamer zou zijn.
Vergeet niet dat wij het desondanks veel beter hebben dan de meeste andere landen.
ghost zegt
@unpama: wij zijn een doorvoerland, wij hebben de grootste mainport van Europa. Tuurlijk is export belangrijk maar op de in- en export in de vorm van doorvoer wordt meer verdiend. Vergeet niet dat NL’se truckers in Duitsland ook per km betalen. Daarbij rijd ik dagelijks over de A2, en zie meer Fransen rijden dan NL’ers rondom Utrecht – Amsterdam. €1,- per Franse Wiettourist, prima oplossing.
royaledeluxe zegt
@ghost: Ik heb oprecht medelijden met jullie. Wat een regering hebben jullie toch… het blijven uitmelken van de gewone hardwerkende mens kent op automotief niveau in NL geen grenzen blijkbaar. Terwijl er om geld te halen veel betere zaken zijn.
Jochen zegt
@ghost: is goed voor de restwaarde van het huidige park. Kom maar door ;-)
omarrs6 zegt
Ik ben er momenteel helemaal klaar mee met al die milieu gepraat. Ik geloof er heilig in dat auto’s de boel niet kunnen en gaan veranderen. Ik ben nog jong en wil graag genieten van de dikke verbrandingsmotoren. Helaas wordt dat met de dag steeds moeilijker.
drogerijst zegt
@omarrs6: als je eerst even een beetje onderzoek doet kan ik je ervan verzekeren dat dat je van je geloof af helpt. Auto’s zijn samen met vliegtuigen en vlees nou eenmaal de grootste vervuilers. En het is inderdaad lullig dat eerst wordt gesteld dat de BPM omlaag zou gaan, maar in dit geval, wil je nog enigszibs in de buurt van de klimaat doelstellingen gaan komen, is het geen dom idee.
G-Ammo zegt
@drogerijst: Je zou eens moeten opzoeken hoeveel er vrij komt bij een vulkaan uitbarsting ERGENS in de wereld. Daar kunnen alle auto’s/schepen/vliegtuigen 20 jaar van rijden op max RPM.
Auto’s zijn zo ontzettend schoon, dat dit niets gaat uitmaken. Heel dit klimaat gezeik is 1 grote leugen om onze buidel leeg te halen. Een aantal mensen lachen zich nu rot, waaronder de ”wetenschappers” die ooit dit hebben aangewakkerd. Al onze vuile auto’s worden ergens anders naar geexporteerd. Maar natuurlijk kent het milieu ook onze landsgrenzen… bijna vergeten.
tenaci zegt
@G-Ammo: want een fantastisch punt heb je daar! Laten we dan wetgeving ontwerpen die het vulkanen verbiedt om tot uitbarsting te komen!
berlinetta zegt
@tenaci: En als ze het toch doen, dan mogen ze een paar uurtjes schoffelen in het park. Kunnen ze ook meteen hun eigen troep opruimen. Vieze lava, bah.
G-Ammo zegt
@tenaci: Pas maar op… zoiets durven ze nog te doen ook. Dan geven ze het land/eiland waar de vulkaan uitbarst sancties. Zo gek zijn ze wel.
joost1234 zegt
@tenaci: het gaat om het idee dat alles wat wij doen nergens op slaat, omdat een aantal uitbarstingen gelijk staan aan jaren en jaren menselijke co2 uitstoot.
fanboy zegt
@g-ammo: Jij mist zoals velen het punt bij de export markten. Wat wij in (West) Europa kopen en Japan, domineert de export markten van Azie en Afrika. Dus die krijgen ook betere auto’s. Duurt heel lang, dat klopt maar het gebeurt wel. Dat zie je nu al met die PHEVs die naar Oost Europa gaan.
G-Ammo zegt
@fanboy: Mooi, dus er gaat een tijd aankomen dat we allemaal belastingvrije electrische auto’s hebben?
fanboy zegt
@g-ammo: Zou kunnen, en dat de belasting natuurlijk op andere wijze geheven wordt.
G-Ammo zegt
@fanboy: ja op de electriciteit. HA!
BaRa zegt
@g-ammo: Een vulkaanuitbarsting met een meetbaar effect op het klimaat heb je eens om de zoveel jaar. Dat effect duur nooit langer dan een paar jaar, en het wordt bijna altijd veroorzaakt door stof in de atmosfeer. Vulkanen barsten al uit sinds het ontstaan van onze wereldbol, en hun bijdrage is deel van het ecosysteem. De menselijke bijdrage komt daar bovenop, en dat brengt het ecosysteem uit balans.
G-Ammo zegt
@bara: Geloof je dit nou echt zelf? De wereld bestaat al tig jaren. Om het in perspectief te zetten: Pak 1 jaar als de leeftijd van deze wereld. Wij zijn ontstaan in de allerlaatste 1 seconde; waarvan we de eerste 0,9 nog met stokjes en stenen speelden. En nu is ineens heel het eco systeem uit balans? Te grappig. Deze wereld heeft wel ergere akkefietjes gehad. Als wij echt alles zouden kapot maken, waren we al lang verdwenen.
spylegion zegt
@BaRa: totdat je de rekenmodellen ziet die het ipcc aan haar wetenschappers uitreikt en dan blijkt dat de zowat complete natuurlijke variabiliteit bij de mens wordt opgeteld aangezien de rekenmodellen deze factoren ‘even’ over het hoofd zien of aantoonbaar een veel te lage factor meegeven.
Het is 1 grote oplichterij en het ernstige is nog wel dat een kind dat kan begrijpen.
Maw; iedereen die meelult in deze Scam houdt bewust de ogen en oren gesloten voor de realiteit.
G-Ammo zegt
@spylegion: This ^^^
ghost zegt
@G-Ammo: ik zeg niet dat het een leugen is, maar ben wel compleet met je eens dat het bullshit is, dat je aan de ene kant moeite doet en daarna over de landsgrenzen heen totaal geen moeite doet..#verbolgenpolitiek
Erik zegt
@G-Ammo: de vulkanen zorgen voor een natuurlijke uitstoot die moeder aarde zelf gemaakt heeft en al miljarden jaren beheerst.
De mens zorgt voor een gemanipuleerde uitstoot die veraf staat van het natuurlijke proces, denk bijvoorbeeld aan VA.!
Stel dan ook voor om houtkachels in auto’s in te bouwen zodat we natuurlijke uitlaatgassen hebben. De stoomtrein is zo gek nog niet!
G-Ammo zegt
@erik2907: Niet helemaal waar. We manipuleren geen stoffen, we ”mengen” het. Lucht is natuurlijk en zo ook de stoffen in de benzine. Men kan niet een stof creëren dat NIET bestaat. Er moet altijd een basis zijn van een natuurlijke stof. Maar ik ben geen scheikundige, dus verder kan ik er niet op in gaan.
Erik zegt
@G-Ammo: ‘wij’ mengen stoffen die moeder aarde nimmer zou mengen omdat deze schadelijk zouden zijn. De mensheid kan nog veel leren.
Sir_Vmax zegt
@g-ammo: utter bullshit mate… https://www.skepticalscience.com/volcanoes-and-global-warming.htm
G-Ammo zegt
@srthellcat: En als ik nou een artikel maak / vind die juist het tegenovergestelde zegt. Wat dan? Heeft niemand gelijk, of dan juist wel? Vergeet niet dat mensen betaald worden om bepaalde dingen op het internet te pleuren. Daar wordt men zelf niet beter of slechter van. Zelf nadenken is lastig..
406_v6 zegt
@G-Ammo: ehm…zo’n (enorme) vulkaanuitbarsting als van bijv de Krakatau, zorgt voor een daling van de wereldwijde temperatuur (in het geval van de Krakatau was dat 1.2 graden in het daarop volgende jaar).
Ik stel dus voor dat we vulkanen actief gaan porren.. ?
G-Ammo zegt
@406_v6: het gaat niet om de temperatuur. Dat is een ander punt.
406_v6 zegt
@G-Ammo: opwarming van de aarde is -door de CO2 uitstoot- is volgens mij dé reden dat we dit nu over ons heen krijgen. Geen opwarming, smeltende poolkappen etc, dan zouden we dit nu ook niet horen denk ik zo.
c4seum zegt
@406_v6: CO2 is ook het voedsel van al het leven op aarde. Als er geen CO2 was, waren wij er ook niet en zou deze steen waarop we zweven nog steeds levenloos zijn. De minimale hoeveelheid CO2 in de lucht moet 180-200 ppm (marge van een paar procent) zijn. Rarara wat er gebeurd als we daar onder komen. Inderdaad, de balans slaat om, leven op aarde voor groen is lastig, sterft/groeit niet goed en de opname van CO2 gaat omlaag. Met als gevolg dat de waarde CO2 gigantisch hard stijgt. Wordt de waarde CO2 hoger dan 2000 ppm (marge van een paar procent) dan slaat de balans weer om. Veel te veel groen, en te weinig natuurlijke CO2 productie, wat ervoor zorgt dat de waarde CO2 daalt. 20 jaar geleden toen deze hele gekte aangezwengeld werd, was de waarde CO2 gevaarlijk dicht bij 200 ppm. De balans slaat om, CO2 waarde stijgt. Daarnaast, welke genie ooit heeft bedacht dat het smelten van de poolkappen slecht is, de aarde heeft tijden gekend, toen wij nog niet eens bestonden, zonder aanwezigheid van landijs. Net als dat de noordpool tot aan Nederland kwam. Er zijn geen harde conclusies te trekken dat wij, gijzelaars van planeet aarde, met ons kleine beetje uitstoot, verantwoordelijk zijn voor het natuurlijk veranderende klimaat. Nog naïever vind ik dat we bewust het klimaat kunnen stoppen te veranderen dan wel terugdraaien. Zo. Dat wilde ik even kwijt. MAND.
enjoypunani zegt
@c4seum: compleet mee eens. Thanks.
Vanquish zegt
@G-Ammo: Ik vroeg me al af 9f er mensen zijn die op de FvD gaan stemmen. Hier dus eentje die ook gelooft dat het een hoax is :’)
huub14 zegt
@drogerijst: de energie sector is de grootste vervuiler, die mannen krijgen het voor elkaar om een rendement van rond de 40% te realiseren op zo’n 20 voetbalvelden aan ruimte. De auto Industrie haalt ongeveer hetzelfde met een verbrandingsmotor onder een klein motorkapie, in de formule 1 zelfs meer dan 50%. We kunnen dus net zo goed allemaal een diesel aggregaat in de tuin zetten
drogerijst zegt
@huub14: een tl-buis heeft een rendement van 65% en is nog kleiner. Wat is je punt precies? Het is niet alsof ze daar maar gewoon even goed moeten nadenken en dan opeens op 80% zitten.
drogerijst zegt
@huub14: Overigens stoten de energiecentrales heel veel minder uit per kW die wordt geproduceerd dan een verbrandingsmotor
huub14 zegt
@drogerijst: je hebt helemaal gelijk. Er zijn natuurlijk ook veel meer mensen die stroom verbruiken dan dat er rijden dus vandaar dat ze een groter aandeel hebben in de uitstoot. Mijn comment was niet helemaal doordacht?
widodh zegt
@huub14: Het is geen of/of, we moeten en/en doen. Auto’s aanpakken, de energie sector, vlees consumptie, vliegen, alles. Niet met een vingertje naar de ander wijzen om dan zelf maar niets te hoeven doen
huub14 zegt
@widodh: klopt
fanboy zegt
@huub14: Deze post slaat echt helemaal nergens op. Iets vergelijken op grootte en vervolgens verder gaan op rendement slaat nergens op.
huub14 zegt
@fanboy: je hebt gelijk mijn comment was niet doordacht
nasty zegt
@drogerijst: allemaal heel plezant, maar waarom de bpm in klein mierenlandje Nederland verdubbelen, terwijl landen als USA, India of China nauwelijks zaken wil veranderen?
stalensnuitje zegt
@nasty: dus doen we maar niks, “want zij doen het ook niet”? Klinkt als wat ik tegen m’n ene zoontje zeg als hij niet wil opruimen omdat z’n broertje het ook niet doet.
nasty zegt
@stalensnuitje: beetje serieus blijven. In 2018 reden er ongeveer 9 miljoen personenwagens in nederland. In 2018 werden 279 miljoen geregistreerd in usa. In India (in 2016) 230 miljoen. Zolang die landen niks aanpassen zijn de nederlandse voornemens een druppel op een hete plaat.
antoombom2000 zegt
@drogerijst: En u gelooft nog steeds dat als we auto’s hadden die niks uitstoten dat het klimaat opeens veranderd?
flutterby zegt
@omarrs6: jij liever dan ik. Ik ga nooit meer benzine of diesel rijden, wat ouderwets. Het geluid is leuk voor een hobby auto, maar in dagelijks verkeer heb ik liever rust.
smultie zegt
@omarrs6: Je kunt je oprecht niet voorstellen dat die honderden miljoenen auto’s die allemaal zut uitstoten (rijd eens achter een oude MB diesel, als voorbeeld) een negatief effect hebben op onze planeet?
enjoypunani zegt
@smultie: wie heeft er nog een oude MB diesel?
gove zegt
lol flikker toch op, zorg f dat huisen beter geissolleerd worden, of in de haven die grote schepen op sleeptouw nemen ipv op eigen kracht, enz, dat grammetje verschil met nieuwe auto’s schiet toch niet op.
Dutchdriftking zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
donjunior zegt
@dutchdriftking: Ik snap de ontevredenheid, maar besef je wel wat je hier ‘even’ schrijft? Mensen zouden eens wat langer dan 5 seconden moeten nadenken alvorens ze dergelijk commentaar leveren. Ongehoord dit.
berrybentley zegt
@donjunior: Op uw pik getrapt? Onee, die heb je inmiddels niet meer.
str8six zegt
“Het lijkt net of de kabinet niet verder kijkt dan zijn neus lang is” – what’s new? -_-
vaakbenjetebang zegt
@str8six: Wat dat betreft hebben we met die gok van Wiebes nog geluk, dus!
loserboi932 zegt
Ik denk dat ik speciaal voor het milieu dalijk even een parkeer kickdown in de 14 jaar oude 4.4 V8 als ik 200 meter naar de supermarkt rijd.
smultie zegt
@loserboi932: Je doet je naam eer aan!
fanboy zegt
@loserboi932: Doe dat nog even 20x met koude motor en ze zijn alleen maar blij met je denk ik :)
caspart zegt
FvD. Die waanzin moet echt worden gestopt nu.
cloverleaf zegt
@caspart: Ben het grotendeels eens met FvD maar hun standpunten mbt de EU en de Euro zijn me veel te radicaal! En grote beslissingen overlaten aan het volk mbv referenda is in mijn ogen een heel slecht idee. Zeker als je de hoeveelheid babyboomers in ogenschouw neemt en je bedenkt dat iedereen uiteindelijk stemt voor hun eigen portemonnaie.
Je moet juist oog hebben voor de toekomst.
/Dit was een programma in de zendtijd van politieke partijen
berlinetta zegt
@cloverleaf: Referenda mogen van mij verboden worden. We hebben teveel achterlijke mensen daarvoor. Is al erg genoeg dat ze stemrecht hebben.
lekbak zegt
@berlinetta: aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat mensen de dom zijn om beslissingen te maken. Aan de andere kant is het gevolg van referenda ook dat je de politiek kunt sturen. Nu is er geen enkele manier om politici te straffen. Zelfs op een andere partij stemmen werkt niet meer want na de verkiezingen doen ze toch weer gewoon allemaal hetzelfde. Als mark rutte van GroenLinks was geweest had hij voor 75% hetzelfde beleid gevoerd, terwijl de VVD en GroenLinks volgens de verkiezingsboekjes juist haaks op elkaar zouden moeten staan. Met referenda zou je bepaalde keuzes die ze wel beloven maar nooit uit zullen voeren af kunnen dwingen.
Daarbij zijn de verstandigste keuzes niet altijd de beste keuzes. Neem bijvoorbeeld de open grenzen. Economisch en diplomatiek is het misschien verstandig om de grenzen open te laten, maar als de mensen dan het gevoel hebben dat buitenlanders hier hun banen afpakken, de bezittingen weg roven, uitkeringen uitmelken en de cultuur willen vernietigen dan is het wellicht toch beter om de grenzen te sluiten. Zelfs als dit helemaal niet waar is, het gevoel van mensen is ook belangrijk. Want uiteindelijk is economische welvaart geen doel, het is een middel om gelukkig te worden/blijven. En alleen de bevolking zal “domme” beslissingen maken die eigenlijk slecht zijn maar toch gelukkiger maken.
berlinetta zegt
@lekbak: Referenda kunnen inderdaad wel sturend werken, dat ben ik met je eens. Maar de politiek heeft ook al bewezen zich er niks van aan te trekken. Hoe het ook zij, in mijn ogen moet je de beslissingen over laten aan mensen die er verstand van hebben. Nu zeg ik niet dat dat het huidige kabinet is (verre van lijkt het wel), maar er leven genoeg mensen in NL die er ook geen hol van begrijpen.
cloverleaf zegt
@lekbak: de bevolking heeft altijd wat te zeuren. En diegene die vaak het hardste roept zit op dinsdagmiddag half 1 z’n uitkering weg te zuipen.
Uitkeringsfraude moet sowieso keihard aangepakt worden. Met celstraffen want terugbetalen kunnen ze nooit!
flutterby zegt
@cloverleaf: uitkeringsfraude moeten we gewoon voor lief nemen en niet op controleren. Weet je wel niet wat het kost om alles bij te houden, registreren en te controleren? Tijd voor een basisinkomen.
wahltiroler zegt
@berlinetta: +1?
De meeste problemen zijn te simpel.voor JA/NEE
alleen.zijn sommigen te simpel omdat te begrijpen.
Moeilijke doch dringend noodzakelijk thema’s worden zo eeuwig geblokkeerd…
Een probleen waar ook Zwitsers steeds meer tegenaan lopen
berlinetta zegt
@wahltiroler: Gelukkig zit ik volgend weekend weer even in het Zillertal om me nergens druk om te maken ;)
wahltiroler zegt
@berlinetta: laat mij daar nu net wonen
? & ? staan koud?
gregorius zegt
@wahltiroler: in Zwitserland voelt men zich wel gehoord. Er zitten goede voorstellen tussen (zowel op National, Kantonaal als gemeenteniveau). Deze voorstellen komen voornamelijk van de midden-partijen en ook van ‘rechtste’ partij.
Daarnaast zitten er ook vaak voorstellen tussen die slaan als een lul op een drumstel.
En dan zijn er nog voorstellen die wel een probleem aankaarten, maar het alternatief is zo extreem, dat het voorstel het daarom ook niet haalt.
En ja, af en toe zit er iets tussen dat het wel haalt, maar niet gewenst is.
Maar goed, er wordt hier wel gepraat over dingen en mensen voelen zich gehoord.
Het verschil met NL zal zijn, dat in NL alleen referenda plaatsvinden over grotere zaken waar moeilijk Ja of Nee over te zeggen is. Dan krijg je mensen die proteststemmen gaan uitbrengen.
En als er heel weinig referenda zijn, nemen die extreme figuren met uitgesproken meningen de kans om weer goed op tv te komen met hun kop (PVV, FvD, PvdDieren, SP, SGP).
Overigens ben ik niet per se voor of tegen referenda. Wel ben ik tegen heel-af-en-toe een referendum.
wahltiroler zegt
@gregorius: wow kijk dat is nou eens een goed onderbouw antwoord ?
Om de reden die jij noemt ben ik tegen referenda.
Wel ben ik voor meer burgerparticipatie daarvoor moeten meer mogelijkheden gemaakt worden.
Een ding is bijvoorbeel vrij naar all politics are local, de lokale politiek.
Democratie is niet het recht van de sterkste maar van de meederheid bepaalt…
en nu komt het…
rekeninghoudend met de minderheid/heden!
Dit vermis ik node bij referenda die idd misbruikt worden door bepaalde politici om hun eigenbelangen en Ego’s te sterken…
Ze doen dit door (zogenaamd) namens hét Volk te spreken terwijl ze schlechts spreken voor een deel daarvan.
En wat die eigenbelangenbetreft gaat het om welbegrepen eigenbelang…
ik moet andermans belangen rechtdoen om mijn eigenbelang te dienen.
Dat mis ik node bij de schreeuwers die nu het referendum als “magicbullit” doen voorkomen.
Dit soort mensen hebben goede antennes voor de problemen en de ontevredenheid onder (delen van de).
Dit is vaak waar de zittende politiek het laat liggen (zeker de beroeps en langzittende politici)
Probleem is echter dat eerstgenoemden wel het probleem herkennen maar geen échte oplossingen hebben.
Het zijn hoogstens makkelijk schijnoplossingen die geen ander belang dienen dan hun eigenbelang…
He t referendum is een van “zulke” oplossingen.
Mooiste voorbeeld:
Brexit een paar schreeuwers hebben gezorgd voor het referendum en de uiteindelijke keuze. De “magic bulliit for te Empire”
Maar ze hadden weder een idee hoe dit uit te voeren noch echte oplossingen voor, binnenlands (veroorzaakte) problemen…
Gevolg CHAOS en terug naar AUTO ?…
de zo belangrijke auto industrie krijgt zware klappen
Terug naar Nederland groen populisme wil ook hier met schijnoplossingen scoren…
Resultaat ze stijgen in de peilingen zonder voor echte pragmatische oplossingen te zorgen.
Als ze nu eens allen een goed respectvol debat aan zouden gaan en rekening houden met de burger komen we misschien wel tot echte oplossingen…
Die hebben dan ook een breder draagvlak want een ieder van ons heeft baat bij een gezonde leefomgeving, toch ???
Is alleen te hopen dat Thierry & Jesse dit ook gasn begrijpen en pittige discussies gaan voeren ipv wederzijdse moddergooierij met pseudofeiten??
ghost zegt
@wahltiroler: maak gewoon een app waar je moet digID kan stemmen over alles wat er besloten moet worden. Kan de helft van die gekke mensen in Den Haag eruit, scheelt ook weer 75 Balkenende normpjes. Digitaal is de toekomst toch?!
wahltiroler zegt
@ghost: beste ghost volgens mij heb je de bovenstaande post niet goed gelezen ?
Daarin waarschuw ik nu juist voor de risico’s van ja/nee vragen aan de burger voor te leggen.
Als men verstand heeft van de smaakverschillen tussen Mayonaise en Joppiesaus of Ketchup en Curry…
Dan mag je die mensen inderdaad een eenvoudige keuze geven
Maar goed daar geb je geen DigId
en een app voor nodig.
Specifiek beleid voor een bepaald thema kun je beter aan vakmensen overlaten…
Wat zou er gebeuren als er iemand een Referendum tegen bv Alcohol of Audi zou organiseren?
De uitkomst zou dan wel eens onzinnig kunnen zijn.
Vergelijk het zo:
Zou jij jouw Audi A1 aan bv de goedgebekte slager of die leuke medewerkster van de kinderboerderij toevertrouwen…
Of ga je toch naar de vakman?
De keuzevrijheid ligt bij jou in de keuze voor welke garage en de ANWB is hier een mooi voorbeeld van belangenbegartiging.
Zo is het ook in de politiek waarbij toegegeven de belangen der burgers een beter belangenbehartiging behoeven…
Vraagje bij een belangrijke operatie…
vraag je dan je café vrienden wat te doen is…
organiseer je misschien een referendum…
of vertrouw je doch meer op de expertise der doktoren?
Ghost leuke poging, zorgt voor heerlijke discussies aan de stamtafel bij een goed glas Heineken…
Maar daar moet ook blijven.
Maar hé ouwe Heinekenman het is bijna weekend aldus zeg ik
Proost Ghost??
ghost zegt
@wahltiroler: hahaha Oostenrijks-Nederlandse vriend, ik hoop oprecht dat je doorhad dat mister spooky bij deze niet al te serieus was…maar toch blij dat je een exposé hebt geschreven erop!
En yes, nog 4 uurtjes, dan mogen we de 0.0% verruilen voor het echte premium pilsener!
wahltiroler zegt
@ghost: ik ga nu een heerlijk
koude Zipfer drinken..
https://pin.it/swkfzwgzjc66um
Dat Is trouwens in bezit van Heineken
Proost?
viezefreddyw zegt
@gregorius: Heb het al vaker gezegd hier maar doe het gewoon nog een keer.
Maar wat een is Zwitserland toch een ongelooflijk prettig land om te zijn. Fijn volk om zaken mee te doen, heel veel dingen erg goed geregeld, straten zijn brandschoon, natuur is prachtig etc etc etc. Met heel veel plezier stap ik volgende week weer in de auto om die kant op te gaan.
ghost zegt
@viezefreddyw: alleen als je niks te bieden hebt kom je Zwitserland niet zo makkelijk in. Goede vriendin van mij gaat met een Zwitser, in eerste 3 jaar niet welkom, toen ging zij werken bij Google in Zürich. “You are most welcome!”.
cloverleaf zegt
@berlinetta: precies. Eigenlijk zou je stemwaarde een factor IQ en een factor maarschappelijke betrokkenheid moeten bevatten. Ik geloof in Ierland stem je dmv van punten te geven. Dat is ook wel wat
jagftype zegt
@cloverleaf:
Toch hoe dan ook FvD.
Als je je zorgen maakt over je toekomst, zou ik me eerder ernstig achter de oren krabben over de huidige partijen die hier een enorme groep hebben toegelaten die onverenigbaar willen zijn met deze samenleving.
lekkerlinksrijden zegt
@jagftype: alles en iedereen in de politiek liegt, draait en bedriegt. Maakt niet uit bij welke partij. Helaas maar waar, ieder voor zich en God voor ons allen( als je gelooft)
cloverleaf zegt
@jagftype: FvD is ook van het lekker makkelijk roepen. Ik hoop dat ze straks gaan groeien. Ik hoop dan wel dat ze dan enigzins capabele kamerleden kunnen vinden anders krijg je een LPF 3.0
mashell zegt
@caspart: inderdaad de waanzin van de FvD moet gestopt worden, aartsconservatieve doodsbange witte mannen. Daarmee komen we nergens.
nopetrolnofun zegt
Natuurlijk complete waanzin. Maar ik kreeg even een mini hartaanval, dacht dat het ook bij import zou zijn. Dat zou niet erg prettig zijn als ik straks een C63 AMG importeer ?
rijnounsdoor zegt
@nopetrolnofun: uiterrard ook bij import betaal je bpm, alleen wat minder aangezien je ook op bpm afschrijft.
ghost zegt
@nopetrolnofun: doe het nou niet, het is hier al zo vaak gezegd een c63 sedan is een foute auto!
berlinetta zegt
De beste stuurlui staan al wal lijkt het wel, want dit kabinet maakt er toch een zooitje van. Lijkt wel alsof niemand daar ook maar een beetje logisch verstand heeft.
jwcroy82 zegt
Ik zal never nooit een nieuwe auto aanschaffen in Nederland. Ik blijf mooi importeren keuzes genoeg van mooie jong gebruikte auto’s.
racemees1 zegt
Laat men eens wat doen aan de productie en import van mensen, het werkelijke probleem.
donjunior zegt
Zijn we verbaasd? Lijkt me niet toch?
drogerijst zegt
@donjunior: ik niet hoor, alleen over de hoeveelheid onzin die hier soms wordt uitgekraamd?
berlinetta zegt
@drogerijst: Je hebt gelijk dat er wat moet gebeuren om de klimaatdoelen te bereiken, maar wat vind je dan van de stellingen in het artikel? Daar heb ik je nog niet over gehoord.
drogerijst zegt
@berlinetta: Ik ben groot fan van een fors hogere import belasting. Er zijn twee nadelen voor de staat aan import. De eerste is dat er inderdaad vooral grootvervuilers worden geimporteerd, denk aan de vrachtwagenladingen mercedessen, audi’s en porsches die je op autoblog zier langskomen. Tweede nadeel is dat dit ontzettend slecht is voor onze eigen (auto) economie
lekbak zegt
@drogerijst: onze eigen auto industrie bestaat uit het leveren aan de Duitste auto industrie. Geen import heffingen en bpm achtige dingen op Duitse auto’s is goed voor de Nederlandse economie.
berlinetta zegt
@drogerijst: Het zou slecht zijn voor onze eigen autoindustrie als we die hadden, maar we hebben geen autofabrikanten. Onze autoindustrie bestaat vooral uit toelevanciers en die moeten het juist hebben van buitenlandse fabrikanten, zoals Lekbak ook al aangeeft.
En dat er vooral grootvervuilers worden geïmporteerd, waar baseer je dat op?
drogerijst zegt
@berlinetta: Beetje logisch nadenken. Je hoort vaker mensen die een C63 importeren dan mebsen die een peugeot 107 importeren. Dit is natuurlijk een voorbeeld, maar als jij een duurdere (sport)auto wil halen is het relatief gezien(ten opzichte van kleine stadauto’s) voordeliger om ze uit het buitenland te halen. Procentueel gezien zal er relatief veel van de duurdere auto’s(vergeleken met de kleine stadsauto’s) uit het buitenland komen.
trustmeiamanengineer zegt
Ben blij dat ik vorige week nog een leuke autmosferische zescilinder heb aangeschaft. Voor je het weet mag het allemaal niet meer. Opzich zijn er wel zat leuke auto’s gemaakt tot nu toe waar ik me de rest van mijn leven mee kan vermaken. Rij ik er wel een nieuw elektrisch zielloos hok naast….
desjonnies zegt
Grappig
Chinezen hebben allemaal hun fietsen van de klif gepleurd samen met hun MAO pakken en zijn BMW grootverbruikers geworden en wij mogen straks blij zijn als we onszelf een Gazelle uit het jaar kruik kunnen veroorloven.
fanboy zegt
@desjonnies: Altijd weer die onzin vanuit je onderbuik. Er klopt geen reet van. Ja ze kopen luxe Europese auto’s, vinden ze mooi.
Maar het is ook het land waar het hardst gewerkt wordt aan elektrische auto’s.
35% van de elektrische auto’s wereldwijd wordt daar verkocht. Ze maakten al als eerste elektrische bussen.
De stad Shenzen heeft 11 miljoen inwoners en heeft ALLEEN maar elektrische bussen.
En de helft van de investeringen in elektrische auto’s (dus ook door VW groep bijvoorbeeld) gaat naar China komende jaren, vanwege productie. De Europese merken hebben China nodig.
Het is ook het land van lekker vasthouden aan goedkope ranzige kolencentrales om de rest van het geld in zonnepanelen te steken, waarmee wereldwijd de prijs naar beneden heeft gebracht. En ze rollen zonnepaneel parken uit met lange afstandsverbindingen waarbij de Europese inspanningen klein lijken.
lekkaah zegt
@fanboy: dat is nu juist net het probleem wat hij aankaart, er vloeit veel te veel geld vanuit Europa (en Amerika ook o.a.) naar China. En China wil uiteindelijk gewoon de wereld regeren.. Het verschil tussen arm en rijk is daar ‘expres’ gigantisch en blijft ook zo d.m.v. het communisme, waardoor zij altijd cheap labour hebben en dus al hun goedkoop geproduceerde teringzooi aan penny wise, but pound foolish volk in Europa kunnen slijten
fanboy zegt
@lekkaah: Dat is nog eens een argument, maar dat las ik er niet uit. Ik dacht dat hij weer eens aan het wijzen was naar iemand anders met beschuldigend vingertje.
Hubert zegt
Ik snap niks van de getallen.
Gemiddeld 4700 tot 7000 (kan ik hier niet gewoon het gemiddelde van nemen???) voor benzineauto’s.
En vervolgens maar 10.000 verhoging voor een C63 van 150.000.
Totaal niet in verhouding lijkt me.
Belangrijkste lijkt me gewoon wat de jan-met-de -pet-kadett straks gaat kosten.
Edge zegt
De verkiezingen voor de Provinciale Staten en daarmee de ook de benoeming van de Eerste Kamer staan voor de deur, dus ik zou alles even met een korreltje zout nemen. Zeker nu coalitiepartijen haar meerderheid in de EK kwijt dreigen te raken, wordt er een hoop dingen geroepen in een soort wanhoopspoging om stemmers weg te trekken bij GroenLinks en dergelijke partijen.
lekbak zegt
De domheid van het kabinet blijft me verbazen. Het gemiddelde schaap is nog slimmer!
Nouja, dan blijf ik nog wel wat langer door rijden in mijn verouderde benzine auto. Een schonere nieuwe auto word steeds minder goed te betalen…
wahltiroler zegt
BLOEDZUIGENDE GROEN GAJES?
Begrijp me niet verkeerd het milieu/klimaat is belangrijk. Ik geniet graag van de natuur tijdens bergwandelingen of mijn bezoeken in ons mooie Nederland.
Dus JA een verantwoorde omgang met de natuur is belangrijk.
Maar NEE groene griezels daar moet niet de reeds bijna leeggezogen automobilist nog meer voor bloeden.
Nederland is sowieso nu al de autohel van Europa (kosten betreffend)
Ze zouden al die vegane PVDD huppelkutjes en groen griezelige extremisten naar het platte land moeten verbannen en ze dan met het OV naar hun werk in Den Haag of Amsterdam laten reizen.
Een kennismaking met de realiteit van de normale Nederlander, kan geen kwaad….
Kunnen ze tegelijk nadenken over het feit dat Automobilisten niet alleen nu al hun OV financieren maar tevens de gaten in de begroring dichten.
Wat dat betreft ben ik blij in Oostenrijk te wonen…
Mooie natuur, veel meer bewustzijn hiervoor dan in Nederland…
maar toch met een meer pragmatisch omgang met milieumaatregelen
Daarom is autorijden hier niet alleen leuker maar ook stukken goedkoper.
Hoop oprecht voor jullie autoliefhebbers in NL dat de soep niet zo heet gegeten wordt?
lekbak zegt
@wahltiroler: jij noemt milieu en natuur en klimaat alsof het hetzelfde is. Maar milieu is plastic soep, chemicaliën in ons eten, fijnstof etc. Klimaat is de verandering van de temperatuur waar de mens op z’n best weinig invloed op heeft. Natuur is het wandelen in de bossen en het genieten van bloemetjes en bijtjes. Natuur en milieu gaan veel meer hand in hand dan klimaat en milieu. Klimaat, wat men wil veranderen, is wat mij betreft grote onzin. Milieu daarentegen heeft elk mens elk moment van de dag last van…
wahltiroler zegt
@lekbak: beste Lekbak volgens mij haal je wat dingen door elkaar
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Milieu
Onder milieu (omgeving) wordt het geheel van voorwaarden en invloeden verstaan die voor het leven van organismen (zoals mens, dier, plant) en voor levensgemeenschappenvan essentieel belang zijn. Het is de omgeving waarin de organismen leven
Een milieu is een omgeving waar in men zich begeeft. Er zijn sociale milieus, criminele milieus….
En ook het milieu zoals boven beschreven.
Naast natuurlijke in vloeden, zoals bv de eerder genoemde, vulkaanuitbarstingen heeft ons handelen wel degelijk invloed op het klimaat EN het milieu net zoals het klimaat invloed op het milieu en dus óók de natuur heeft.
Dat betreft idd Chemicaliën overigens zijn wij mensen ook een verzameling chemicaliën)…
en de door jou genoemde plasticsoep, rietjes zijn leuk, maar heb je ze nodig om te drinken?
Het zelfde geldt voor bv auto’s.
800 pk is leuk, erg leuk zelfs? maar heb je het echt nodig om leuk te kunnen auto rijden?
Dus ja Plastic Chemie maar ook auto’s hebben invloed op het milieu.
Vraag is hoe gaan we op een beetje leuke manier deze problemen te lijf?
Wij zijn nog vd Petrolhead generatie Maar diegenen die nu geboren worden weten straks niet beter…
en genieten met “volgas” van 500 pk EV?
Beste lekbak het lijkt me dus beter gezamelijk met allen naar oplossingen te zoeken…
Dan het simpelweg te ontkennen zoals jij en bv Thierry het doen…
dat is tich een beetje alsof je als kleuter met volle mond en gezwollen wangen nee schudt als mamma vraagt of je de snoeppot hebt leeg gegeten?
Maar OT die idiotie van de groenen en de milieufundamentalisteb is idd ook géén oplossing
Prettig weekend lekbak??
lekbak zegt
@wahltiroler: klimaat: temperatuur, neerslag, wind, zonneschijn.
Natuur: dingen die leven.
Als jij in de bossen wilt wandelen maakt het echt geen ene flikker uit of het nou 15 graden gemiddeld is of 15,1.
Wel hebben chemicaliën invloed op bloemetjes en bijtjes, heeft uitstoot invloed op planten en dieren etc. Ik vind het naïef om te denken dat wij iets kunnen doen aan de temperatuur. Deze schommelt altijd al op de aarde, en dat is zeker bewezen.
We komen nog maar net uit een kleine ijstijd en in de jaren ‘70 koelde de aarde nog af. Vele miljarden uitgeven om te proberen iets te doen aan de temperatuur (klimaat) vind ik ronduit onnozel. Want ondertussen zit bijna al ons eten in plastic, wat gewoon gif afgeeft aan het eten. En we gebruiken de meest vreselijke zooi om alle wegwerp artikelen te maken en vanuit China te vervoeren om onze ronduit achterlijke consumptiemaatschappij in stand te houden. Als je al deze miljarden zou steken in ontwikkeling zodat we zonder aardolie (en dus plastic), zonder chemicaliën en met alleen nog hernieuwbare grondstoffen kunnen leven doe je veel meer.
Maar nee, ondertussen gaan we alleen maar meer chemische giftige troep uit China halen zodat we heeeeel misschien een duizendste van een graad opwarming kunnen voorkomen, wat dus niet eens zeker is…
usmurf zegt
Vooral op die VVD blijven stemmen mensen, vooral doen.
enjoypunani zegt
@usmurf: in de basis is vvd toch voor minder regulering en meer vrijheid. Dus voor minder belasting? Of bedoelde jij em niet zo dat de bpm verhoging van de vvd af komt?
steelfighter zegt
Alle Auto’s taxfree verkopen en 4 euro per liter….. Zo makkelijk kan het zijn
steelfighter zegt
@steelfighter: o ja bus, trein,metro ook gratis en alleen electrische taxis
berlinetta zegt
@steelfighter: Dan moeten we alleen nog een oplossing bedenken voor de werkloze pomphouders in de grensstreek, maar die kunnen vast en zeker wel een uitkering krijgen.
steelfighter zegt
@berlinetta: die mogen weer biertjes verkopen…. Autonoom rijden verplicht:)
RiKe zegt
Lekker links blijven stemmen dames en heren. Koop dat huis en die auto, kan makkelijk volgens de huidige regerende partijen! Wil je dat deze fabeltjes over het kunnen aanschaffen van het huis en die auto ook werkelijkheid kunnen worden? Stem op een partij die nu NIET in de coalitie zit.
fanboy zegt
@rike: Huizenmarkt is een totaal ander verhaal. Compleet scheve verhouding vraag en aanbod.
Heeft weinig met milieu te maken, ik denk ook zelfs dat energielabels en dat soort dingen helemaal ondersneeuwen, want men moet toch een huis hebben, energierekeningen e.d. zijn van latere zorg.
RiKe zegt
@fanboy: Mijn punt over de huizen was niet zo zeer gekoppeld aan het klimaatbeleid, echter aan de beperking van financiële middelen waar de huidige (en vorige) linkse coalities voor hebben gezorgd door gigantische lasten verzwaring. Men roept daar in Den Haag wel “koop dit” maar staan zo ver van de werkelijkheid af dat ze niet door hebben dat zij zelf de algehele handel aan het wurgen zijn. Men KAN het simpelweg niet kopen, hoe graag ze het ook zouden willen.
roland78 zegt
Kijk maar eens naar de prijzen van auto’s in Denemarken. Zoiets zal het hier ook wel worden.
fnouco zegt
Als deze inkomsten (extra BPM) dan ook nuttig t.b.v. het milieu besteed wordt oké met meetbare resultaten, maar dat is natuurlijk niet het geval!
Ik denk dat het niet helpt. Milieu moet je Global of op Europees niveau aanpakken.
T5Power zegt
Ik woon al sinds 2004 in Duitsland, onder meer vanwege het feit dat je hier (nog steeds) niet wordt uitgekleed als je een zwak voor auto’s hebt. Geen BPM en een wegenbelasting die in de meeste gevallen maar zo’n 25% bedraagt van hetgeen je in Nederland voor dezelfde auto betaalt.
Voorbeeld voor mijn (Euro4) A8 4.2 TDI: 650€ jaar versus 2.400€. Waarbij 650€ uitzonderlijk veel is in Duitsland. Verreweg de meeste auto’s zitten op 200-400€. Per jaar. En de ene Baustelle in Duitsland na de andere dus ze komen daarmee kennelijk geen centjes tekort ;-)
Het wordt tijd dat jullie een petitie starten.
reactief zegt
Stemmingmakerij!
BNR heeft het gecheckt en het is totaal niet aan de orde dat er een verhoging aan komt van BPM.
Achterlijk dat jullie dit politieke spelletje van de BOVAG en RAI zo publiceren. Op basis van hun ‘bronnen’. En die bedragen die dan ook nog genoemd worden om de bangmakerij nog te vergroten.
frank2b zegt
@reactief: Ja halloo zeg! Met dat soort feiten kunnen we helemaal niets hier!
lucasdewitte zegt
Slaat echt nergens op
BaRa zegt
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. Er zijn voldoende auto’s te vinden met een relatief beperkte uitstoot en toch bakken fun. Een Caterham 270 heeft een 1.6-blok, zonder turbo. Fun met hopen. Een Alpine A110 heeft een 1.8-blok met een C02-waarde van 138. Een Mazda MX-5 ND 1.5 zit aan 143. Allemaal heel veel plezier mee te beleven, zonder meteen een gigantische aanslag op je portefeuille. Dat ze de benzineslurpers eruit willen, is niet meer dan logisch. Teveel wagens gebruiken vandaag nog steeds evenveel als een kwarteeuw geleden, ondanks alle evoluties op automotive vlak. En teveel wagens bieden ook met een benzineblok simpelweg geen fun. Die zijn beter af met een elektrische aandrijving. De laatste keer dat dit me opviel was met een testrit in een 228i. Totale disconnectie tussen de chauffeur en het rijden. Bakken power, maar compleet kunstmatig rijgevoel. Dat geldt voor heel veel auto’s vandaag. Geen reden voor die soort om niet naar elektrische aandrijving over te gaan.
RiKe zegt
@BaRa: Zijn de Caterham, Mazda en Alpine ook praktisch of een beetje luxe/comfortabel? Ik wil ook wel langere afstanden kunnen rijden met de auto. Dat doe je niet voor de lol in een Spartaanse auto als de Caterham.
vaakbenjetebang zegt
@bara: Spot on. Een 2 ton zwaar 5-zits slobberhok is beter af met elektropower. Brandstoftorretjes lekker in lichter of onpraktisch spul voor de fun. Petrolheads blij, huisvaders blij, klimaatdrammers blij. Probleem opgelost.
inflatable zegt
@bara: Je beseft kennelijk niet dat ook een Mazda MX5 in Nederland al zo’n 10.000 euro duurder is dan in België of Duitsland, puur door de BPM.. En dat er nu dus gesproken wordt over het verder verhogen van die BPM.. Misschien snap je dan het probleem wel..
towi1989 zegt
Hoe duurder een nieuwe auto wordt, hoe langer ik door moet blijven rijden met mijn oude (vervuilende) auto.
alassad zegt
Ach… van de positieve kant is het waarschijnlijk goed voor de restwaarde van je huidige auto
drommedaris zegt
Ziek. Het is nu klaar met dat hele kl*te klimaat. Stelletje f*ckers daar in Den Haag. Schijt aan. Oplichtersbende is net.
RiKe zegt
@drommedaris: enige manier om er iets aan te doen is door te stemmen
werf76 zegt
En maar op deze partijen blijven stemmen….Nederland krijgt een kabinet wat ze verdienen..
lecomte zegt
Klimaatwaanzin. Ik wacht nog op de zure regen die jaren geleden zo’n beetje het einde van de wereld zou betekenen…
bennyyy zegt
@lecomte: die komt nadat ze het kwartje van Kok hebben afgeschaft.
lecomte zegt
@bennyyy: Haha ja die moeten we ook nog terug krijgen. Al die mooie beloftes van die partijen.
Ondertussen is het geldklopperij met om de zoveel tijd weer een prachtig onderwerp hiervoor.
Dutchdriftking zegt
Dit bericht zo kort voor de verkiezingen naar buiten. Gedurft.
kobus1967 zegt
Al dat verongelijkte commentaar hier, waar is jullie VOC mentaliteit?
Koop die nieuwe Tesla dan, de prijs is nog nooit zo laag geweest.
ghost zegt
@kobus1967: VOC-mentaliteit is zo’n fkn bullshit. Dat vind ik ten minste. We hebben het altijd over onze “glory days” maar eerlijk, ik ben totaal niet trots op die mooi verpakte landjepik/mensenhandelpraktijken die toen zijn uitgevoerd. En ben het niet met mij eens of wel, maar een groot deel van de verloedering van het NL anno nu, komt mijn inziens daaruit voort.
RiKe zegt
@ghost: Dat klopt dan toch? Voorheen was het landjepik, nu doet de overheid “geldpik” bij de arbeiders. Anders gezegd, de linkse overheid hanteert de Voc mentaliteit grandioos want dat ging toen ook ten koste van de minder bedeelden.
intimrasiert zegt
De BPM is nu al absurd hoog, werkelijk bizar deze plannen. Van welke partij zijn die autohaters?
ghost zegt
@intimrasiert: je zou zeggen linkse partijen maar deze Eric Derk Wiebes is toch echt een VVD’er.
Maar zeg eerlijk; de VVD is allang de VVD niet meer toch?
intimrasiert zegt
@ghost: wegstemmen die idioterie. Het is te gek voor woorden.
inflatable zegt
@ghost: De VVD zit teveel in de zak van de leasebranche lobby vrees ik.. Want die branche vaart wel bij het fiscaal beleid van Nederland wat betreft nieuwe auto’s.. Op dit moment is al meer dan 50% van de nieuwverkoop is (zakelijke of private) lease en dat zal bij een verhogende BPM alleen maar meer worden.. Net zoals het VVD beleid wat betreft de huizenmarkt met de hypotheekrenteaftrek alleen maar de hypotheekverstrekkers spekt..
maotje zegt
Autodealers hebben net zware tijden achter de rug tijdens de crisis. Waarbij sommige al omgevallen zijn. Als dit doorgezet word worden er gewoon weer minder nieuwe auto’s verkocht en gaan er een hoop dealers kapot.
harleytijn zegt
Wat een korte termijn visie daar weer in Den Haag!! Belasting op nieuwe auto’s, die veel schoner zijn, lekker verhogen, waardoor we met z’n allen langer in onze oudere, lees meer vervuilende auto’s blijven rijden! Daar gaan we onze doelstellingen voor de Co2 uitstoot wel mee halen.
Beter stimuleren om het wagenpark te vernieuwen, meer schone auto’s = minder uitstoot = sneller doelstelling halen! Is allemaal niet heel ingewikkeld!
enjoypunani zegt
@harleytijn: het is allemaal dubbel. Het is ook weer milieu bewust om te zeggen om langer te blijven rijden in je oudere auto, omdat er dan geen nieuwe grondstoffen nodig zijn. Is toch weer een stukje duurzamer dus.
randy zegt
Volgens mij werkt zoiets juist averechts. Een nieuwe auto is en blijft veel te duur voor veel mensen. Dus blijven ze in oude vervuilende auto’s rijden.
RiKe zegt
@randy: jij snapt het! Maak vernieuwing onbetaalbaar en de vernieuwing vindt niet plaats
quinn zegt
Huh BPM is toch in strijd met de EU regelgeving?!?!?
frank2b zegt
Er komt helemaal geen BPM-verhoging.
Drukte en herrie om helemaal niks.
dbar zegt
Ongeloofelijk. We willen schonere auto’s, dus maken we nieuwe auto’s duurder (facepalm).
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/028/007/Screen_Shot_2018-12-31_at_1.19.26_PM.jpg