Onderaan de streep was het een mooie plus voor de overheid, de extra BPM inkomsten in 2019.
Het zal jullie vast niet zijn ontgaan, maar de afgelopen jaren is er over de BPM het een en ander te doen geweest. Door deze C02-belasting voor auto’s worden de vierwielers steeds duurder, wat – volgens sommigen – neerkomt op een minder grote autoverkoop. Nu heeft onze overheid aangekondigd dat er nog een keer naar die BPM wordt gekeken, maar tot die tijd betalen we als inwoners miljoenen euro’s aan extra autobelastingen.
Welnu, vorig jaar zijn we door een symbolische grens gegaan, als het gaat om de BPM. Volgens BNR, die het via VWE Automotive weet, is het gemiddelde BPM-bedrag per verkochte auto in 2019 toegenomen naar 5.059 euro per auto. Dat is bijna vijf procent meer dan het jaar daarvoor, toen we gemiddeld ‘slechts’ 4.827 euro per auto betaalden.
De verklaring voor die stijging is simpel: er is in totaal meer CO2-belasting opgehaald, terwijl er minder auto’s zijn verkocht. In 2019 leverde de CO2-belasting de Nederlandse schatkist 2,26 miljard euro op, een stijging van 4,2 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De autoverkoop zakte volgens VWE Automotive weer met 0,6 procent naar 447.193 auto’s.
Deze cijfers geven echter een wat vertekenend beeld. Want wie de afgelopen week onze site heeft gevolgd, weet dat een vrij onbekende, Amerikaanse startup goede zaken heeft gedaan in Nederland. En deze autofabrikant verkoopt alleen EV’s, waar je natuurlijk geen CO2-belasting voor hoeft te betalen. In werkelijkheid zal de gemiddelde BPM die mensen moesten betalen dus zijn gestegen, al is het niet bekend naar hoeveel dit is.
Foto: BMW X7 @hhitalia , via Autojunk.nl.
bron: BNR
autojunkiexl zegt
Het gemiddelde bpm is gestegen terwijl de meest verkochte auto van vorig jaar geen bpm heeft. Dan weet je dat de bpm echt veel meer gestegen is per benzine/diesel auto in 2019 tegenover voorgaande jaren. Bedankt roverheid…
jaapiyo zegt
@autojunkiexl: maar wacht, uit dat TNO rapportje bleek toch dat de WLTP cyclus geen invloed had op het BPM bedrag? https://www.autoblog.nl/nieuws/land-rover-logenstraft-woorden-van-onze-roverheid-116157
edward330d zegt
BPM staat voor Beschaafd Pressie Middel. Door de bpm steeds te verhogen wordt je steeds meer gedwongen om een EV of zuinige auto te gaan kiezen. Bekend middel overigens want het wordt ook gebruikt op ons aardgas, tabak alcohol, kortom alles waar de overheid van af wil wordt op deze manier afgedwongen. Misschien niet de mooiste oplossing maar wel de effectiefste want het werkt zien we aan de verkoopcijfers…
RiKe zegt
@edward330d: How kan je iemand nu dwingen naar een EV die veel duurder is dan een brandstof auto door zijn/haar budget te gaat beperken met een laste verhoging op de huidige auto, lagere inruilwaarde, wat dus resulteert in een lagere koopkracht? Ik ben geen econoom maar kan dit hele verhaal nog wel bedenken door gezond verstand te gebruiken. Men heeft minder geld, dus ze kunnen minder uitgeven, zo moeilijk is dat niet te bedenken lijkt me.
edward330d zegt
@rike: ik heb het ook niet bedacht ik constateer alleen dingen. Maar blijkbaar is het de bedoeling dat de welgestelde mensen zich straks nog zelfstandig (elektrisch) kunnen verplaatsen en de rest afhankelijk is van het openbaart vervoer.
hondafiel zegt
@edward330d: Dat zie ik ook zo. Vandaar de nu al enorme uitbreiding van het openbaar vervoer (zowel stations als materieel). Jongeren zijn steeds minder vaak in het bezit van rijbewijs/ auto.
Combi’s van ov en een eigen (elektrische) fiets wordt de nieuwe manier van vervoer in Nederland.
Een auto is ook een vrij onrendabel product om aan te schaffen. Ik gebruik het zelf max. een uur per dag. De overige tijd staat het ding stil.
joki zegt
@hondafiel: over dat onrendabel zijn van een auto. Mijn woning staat ook 10 uur per dag leeg, mijn mixer gebruik ik Max 3maal per week voor 5 minuten. Mijn toilet wordt ongeveer een uur per dag gebruikt, mijn fiets staat ook soms 9uur op mij te wachten aan mijn werk. Ongeveer ALLES wat de moderne mens heeft is ONRENDABEL.
Waarom wordt dit toch te pas en te onpas opgeraapt bij gelijk welk artikel???
Nu ik toch op dreef ben… als we eens goed eten zijn we het ook 3 uur later kwijt, maar het rendement van mijn toilet wordt dan wel weer beter, dat dan weer wel!
lekkerlinksrijden zegt
@edward330d: er is 1 maar, de mensen blijven langer in hun oudere auto’s rijden en daar wordt de luchtkwaliteit niet echt beter van. Dat kost dus ook weer extra enz enz
laptom zegt
@edward330d: Goh, volgens mij is dit nu precies de taak die de overheid heeft. Bevalt je de koers niet, dan moet je de volgende keer wat anders stemmen. Ik ben overigens als een echte petrol head een voorstander van om fossielloos en dus onafhankelijker van Midden-Oosten en USA te worden. Mijn flat-6 en V8 gebruik ik met veel liefde af en toe in het weekend. Is nog leuker ook om er speciaal van te genieten.
edward330d zegt
@laptom: dat is nu juist het probleem. Veel mensen hebben bijvoorbeeld vvd gestemd om een wat rechtser bestuur maar niemand had ook maar kunnen denken dat een aantal jaren ze het partij programma van groenlinks uit gaan voeren. Er wordt zoveel beloofd maar uiteindelijk gebeurt er iets heel anders
RiKe zegt
@edward330d: Simpel, geen VVD meer stemmen. Kans gehad, volledig de maatschappij verkloot op veel vlakken, DOEI
ghost zegt
VWE zijn echt kneuzen als het gaat om onderzoek en data. Als je gemiddeld BPM wilt over alle verkochte auto’s in 1 jaar met BPM, dan tel je de auto’s zonder BPM toch niet mee..
mashell zegt
@ghost: ehh ja, als je de gemiddelde BPM over alle auto’s wilt bepalen dan tel je alle auto’s ook die zonder BPM. En dat is geweldig. Want dan merk je op dat de meest verkochte auto vrijgesteld is van BPM en daar kun je dan een hele paragraaf aan wijden, dan kun je een extra tabel maken waarbij je deze auto’s uit sluit en zo zinvolle conclusies trekken en je hebt we drie pagina’s extra in je rapport. Moet je als onderzoeksinstituut wel zin in hebben natuurlijk.
ghost zegt
@mashell: wat een klinklare onzin. Ik ben werkzaam in de business Intelligence, en je hoeft echt geen 3 pagina’s hieraan hoeven wijden. Gewoon iets meer feitjes uitrekenen, en alles past in 1 kleine matrix. Dus nogmaals blijven gewoon kneuzen!
degrotemuis zegt
@ghost: Ik zou wel 3 pagina’s vol willen knutselen op basis van de ruwe data, misschien wel meer. Zoveel leuke dingen mee uit te zoeken, veel meer uit te halen dan dat tabelletje in het BNR artikel. Bij dat ding staan niet eens de uitgangspunten.
Het is mij niet duidelijk of het om eerste toelating gaat, of BPM bedrag betaald ( dus incl import, misschien zelfs min BPM op export).
Met een fatsoenlijke BI tool is het uitsluiten van BPM vrije auto’s een makkie, kwestie van een filtertje. Dus met je eens dat het niet bepaald topwerk is. Dat zie je helaas wel vaker bij onderzoeken die voor het nieuws zijn, liever snel iets roepen dat de richting van het beoogde artikel bevestigt dan er goed over nadenken en extra waarde toevoegen voor geïnteresseerden.
ghost zegt
@degrotemuis: Jip, in SSMS idd simpel te realiseren. VWE ook wel eens van binnen gezien qua BI, echt een ramp, zodoende mijn opmerking eigenlijk ook.
Overigens is het niet eens zo heel lastig. Onlangs nog soortgelijk iets mee zitten knutselen obv de open data van de rdw. Welicht iets beperkter data maar wel genoeg om leuke dingen in op te zoeken. Aantal Lamborghini’s op NL
Kenteken etc..
RiKe zegt
Boeven zijn het, boeven die niet opgepakt worden door de politie omdat ze dan de wet wel weer wijzigen waardoor hun diefstal en volkverraad ineens “legaal” zou zijn.
mwti zegt
Nu voelen wij ook eens wat een dictatuur is. Je bent als burger helemaal niks. En dan kunnen wij nog emigreren.
mashell zegt
Ik denk dat degenen die bij dit artikel het hardste klagen over het regeringsbeleid helemaal nooit een nieuwe auto zullen kopen. Die vinden ze veel te duur. En gelijk hebben ze! Maar zij hebben al een oplossing gevonden.
Feitelijk zijn de slachtoffers van dit beleid de leasemaatschappijen, die wel nieuwe auto’s kopen; de klanten van de leasemaatschappijen dit doorberekend krijgen; en de leaserijders die over deze BPM, BTW en daarover weer bijtelling en inkomstenbelasting berekend krijgen. Je zou er elektrisch van gaan rijden!
sjonniedeluxe zegt
@mashell: newsflash: ook op occasions is ooit bpm betaald, daarom zijn die duurder dan zou moeten
faalhaas zegt
Goed om te zien dat de inkomsten over de CO2 heffing goed worden gebruikt voor de reductie/compensatie van de CO2, en niet zoals gewoonlijk voor verrijking van de schatkist.
schuimbekje3 zegt
Maak nu een lijstje waar je alle EVs eruit filtert. En maak daar een gemiddelde van over de afgelopen jaren.. je gaat ook geen armoede onderzoek doen op de masters of lxry beurs.
911targa zegt
Feitelijk wordt er gezegd: wij gaan het autorijden zo duur voor jullie maken, dat je het niet meer kan betalen (tenzij je voldoende geld hebt voor een EV). Dit alles onder de schaamlap van milieu. BS, want het zijn de Tesla rijders die veel vliegen, etc. Wil je stappen maken, maak dan vliegen duurder. Nope, want dat Tesla rijders veel.
Maar dit hard opzeggen, is een dingetje naar het electoraat: ze willen je stem!
Eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Als iemand zijn niet EV auto parkeert bij een laadpaal: mijn zegen heb je!
mcshine zegt
@911targa: wat een kortzichtig idee. Alsof een Tesla-rijder er iets aan kan doen dat de overheid méér BPM binnenharkt. Dat komt met name door de WLTP-meetmethode.
911targa zegt
@mcshine: nee, die maakt slechts van de mogelijkheden die er zijn. Het is de overheid die het draagkracht principe overboord heeft gegooid.
Wat ik zeg is, dat het zeker niet zo is dat de vervuiler betaalt. Vervuilen is meer dan autorijden.
joki zegt
@911targa: Hoe noemen ze dat, een plant/dier die leeft op de energie van een andere plant of dier tot deze sterft van uitputting? Een parasiet?
buddy991 zegt
We betalen rijtuigen belasting, brandstof accijns, bijtelling (lease), provinciale opcenten en BPM. Alleen dE BPM opbrengsten waren al ruim 2mrd € in 2018 (bron CBS) en zullen ruim hoger zijn in 2019.
Maar uiteindelijk maakt het niets uit, links of rechtsom zal de overheid dit geld binnenharken, via BPM, accijns, whatever…geen ontkomen aan !
RiKe zegt
@buddy991: Daarom de huidige regerende partijen zo snel mogelijk weg stemmen, tijd voor vernieuwing, deze partijen verkloten het land en dat bewijzen ze keer op keer op heel veel vlakken
buddy991 zegt
@rike: probleem is echter dat alles naar links verschoven is, VVD is groener dan Groen Links, terwijl hun verkiezings programma anders aangaf.
Het lijkt wel of er een nieuw geloof/religie aan het onstaan is, onder het mom van klimaat. Waarbij de gekozen oplossingen (auto belasten) slechts minimaal bijdragen aan de benodigde klimaatverbetering maar wel maximaal geld bijdragen. Ze zouden beter echt werk vh klimaat moeten maken en de grootste vervuilers aanpakken (niet de auto trouwens). Bouw thorium centrales (geen CO2 uitstoot afgezien van bouw), reduceer veestapel (zorgt momenteel voor 48% van stikstof uitstoot), terwijl we meeste vlees exporteren.
Maar of je uiteindelijk links of rechts stemt, het maakt niets uit. Het klimaat = het nieuwe verdienmodel
autodrome zegt
Ik ben bezig om te verkassen naar Spanje/Barcelona, dit soorr nieuws versnelt mijn stappen alleen maar. Ik moet voor mijn werk regelmatig rijden, de Nederlandse overheid maakt er een sport van om autorijders zo veel als mogelijk uit te krijgen, zowel via de verkoop als het gebruik en ik ben er klaar mee. Dit is totaal uit verhouding, NL is met stip het duurste land om auo te rijden
rogers zegt
@autodrome: Het ga je goed in Spanje !
autodrome zegt
@rogers: Dank je, het is een kwestie van Yolo. Hou van Holland en ben zeker niet stuur, maar het leven, wonen en ondernemen in NL wordt wel steeds murder en de verhoudingen zijn al te lang, scheef en unfair. Dus ik heb mijn keus gemaakt 50/50, 50% hier, 50% Espana
guillaum zegt
Heb net een X5 e45 besteld, € 1.850,= BPM, eigenlijk “ wansin” met zo’n 340 pk 6 cilinder.
elemento zegt
Nederland is het gewoon duur om een auto te rijden. Als je vergelijkt bijv Duitsland. Op deze manier bevorderen wij ons economie niet. Daarom staat Duitslamd top 5 wereld economie. Nederland nummer 15
rs62k5 zegt
@elemento: Nederland heeft 17 miljoen inwoners, Duitsland 82…
Daarnaast is het inkomen per hoofd van de bevolking in NL (52k USD) groter dan DE (47K usd).
Als je nog meer van deze diepgaande economische analyses hebt, dan hoor ik het graag!