In 2017 werd er meer geld aan nieuwe auto’s uitgegeven dan ooit eerder in ons land, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Het gaat lekker met de autobranche in Nederland. Kocht je een nieuwe auto afgelopen jaar, dan liet je daar gemiddeld €31.498 voor achter bij de dealer. Dat is een forse stijging en een all-time record voor de autobranche. De oorzaak: we kochten meer auto’s, duurdere auto’s én we betaalden meer BPM. En dat is best vreemd, want de BPM zou juist flink afgebouwd moeten worden.
Belangrijkste oorzaak voor de stijging is dat de particulieren meer uitgeven. De consument gelooft weer een beetje in de economie en durft dus centen te spenderen. De gemiddelde particuliere koper gaf afgelopen jaar €29.596 uit aan een nieuwe auto, €6.324 meer dan tien jaar geleden. Het zal jullie niet verbazen dat die vermaledijde crossovers met name in trek zijn. En dan met name de kleintjes uit het L-segment. Het is geen lastig rekensommetje: geld voor nieuwe auto’s zit niet bij de jeugd maar bij de oudere Nederlanders. Van de particulier verkochte auto’s bestaat 31% uit compacte SUV’s / crossovers. Maar liefst 70% van de kopers van een compacte SUV / crossover is ouder dan 55 jaar.
Opmerkelijk: bij de zakelijke aankoop van nieuwe auto’s daalde de gemiddelde aanschafprijs. Tien jaar geleden werd er gemiddeld nog €34.596 aan een nieuwe zakelijke auto uitgegeven. Dat was niet meer dan €33.574 gemiddeld in 2017.
Ondertussen steeg de gemiddeld betaalde BPM op auto’s van €3.927 naar €4.620, een opmerkelijke waarde omdat staatssecretaris Wiebes heeft aangegeven dat de BPM juist flink omlaag moet. Dit om de concurrentie met omliggende landen weer enigszins op orde te kunnen krijgen. De BPM op auto’s wordt berekend op basis van CO2-uitstoot. Een nieuwe auto stoot gemiddeld weer meer CO2 uit. Dit is onder andere het gevolg van andere bijtellingsregels. Het is niet langer voordeliger om te rijden in een (plug-in) hybride auto die, op papier althans, minder CO2 uitstoot. Ook de eerder genoemde populariteit van compacte SUV’s / crossovers levert zijn bijdrage aan het stijgen van de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe auto.
Image-credit: @amgperformancecenter via Autojunk
rickvanbuuren zegt
En ondertussen wordt de WLTP ingevoerd en stijgen de BPM prijzen alleen maar door. Ik ben nu in de markt voor een hot hatch en erg te spreken over de nieuwe Megane RS. Echter voordat ik kan proefrijden in mei, is het te laat om de auto te bestellen voordat de WLTP de prijs verhoogd. Nogal Wiebes..
mashell zegt
@rickvanbuuren: jaren lang wordt er op verjaardagen en het internet gejammerd dat het praktijkverbruik zoveel afwijkt van dat van de testcyclus, komt er een meer realistische tescyclus, wordt er weer gejammerd dat de wagens meer verbruiken en er dus meer BPM betaalt moet gaan worden. De wijze les hieruit is: stop met jammeren, daar komt niks goeds van.
willeme zegt
@mashell: Die nieuwe cyclus toont aan dat de NEDC-richtlijnen ridicuul waren (en zijn). Eigenlijk zou bij een nieuwe cyclus de BPM opnieuw ingecalculeerd moeten worden. Of, omdat we in Europa dezelfde regels hanteren, die complete BPM afschaffen.
De auto-eigenaar betaalt btw over zijn auto. Ook wordt er wegenbelasting overgemaakt naar moedertje staat. Heb je een onzuinige auto? Dan moet je vaker tanken. Op die benzine zit accijns én btw. Dus daar verdiend de overheid ook prima aan.
Uiteraard gaat het niet gebeuren want iedereen betaalt toch wel en het begrotingstekort moet wel aangevuld worden. Zoals blijkt kan dat al jarenlang prima door de automobilist belachelijke belastingen door de strot te duwen.
lekbak zegt
@mashell: Dat die nieuwe test er komt is een goed ding. Maar het is niet meer dan logisch dat belastingen gebaseerd op de onrealistische nedc mee veranderen. Echter doen ze dat natuurlijk op zo’n manier dat het in het voordeel van de staat is, en dat is zoals wel vaker met belastingen ronduit oneerlijk tegenover de burger.
bitd zegt
Zal tegenwoordig wel andere benaming hebben; CO2 tax…. soort pótato-potáto verhaal.
Benny_Weisz zegt
Niks bijzonders…. de auto is en zal altijd dé favoriete melkkoe van Den Haag. Get used to it!
Benny_Weisz zegt
@bennyweisz:
Niks bijzonders….de auto is en zal altijd dé melkkoe van Den Haag blijven. Get used to it!
Breinstein zegt
@bennyweisz: je bent het wel met jezelf eens, of niet?
Benny_Weisz zegt
@Breinstein:
Was bedoelt als re-edit….?(#Autoblog: het is 2018! Wake the fuck up!!!!!)
Dizono zegt
@bennyweisz: je zit zelf te slapen en dan moet Autoblog wakker worden? ?
lekkaah zegt
Volgens mij wordt het alleen maar meer? Ik pleit voor een BPM artikel @autoblog want ik ben helemaal de weg kwijt ik niete begraaip
bilscobar zegt
@lekkaah: lijkt mij ook interessant. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de import/export cijfers van 2017. Wat voor auto’s worden er geïmporteerd en geëxporteerd? Daaruit kunnen we concluderen of huidige belastingbeleid duurzaam is.
Stefje zegt
@lekkaah: de bpm wordt minder, de co2 tax wordt meer. Simpel als dat.
Voor een ieder die klaagt, België heeft BIV (ong een 6e) van onze bpm, betaal je bij elke overdracht, en bijtelling). Spanje heeft een soort BPM. Frankrijk heeft de Carte Gris, ook een soort BPM. Steeds meer en meer landen krijgen dure autobelastingen. Alleen Luxemburg, Engeland en Duitsland ontspringen de dans momenteel nog van de rijkere westerse landen.
Oftewel ben je autogek, ga in Duitsland wonen. Das veruit het makkelijkst. Over een jaar zakken de autoverkopen overigens weer ver onder de 400k terug. De overheid is reactief. Die gaan dus eerst een jaar lang dealers om zeep helpen voor ze bedenken dat het een bijzonder domme beslissing was om te taxeren adhv WLTP en CO2 uitstoot.
kratoss zegt
Allemaal leuke praatjes, maar de BPM zal alleen maar stijgen en niemand die daar iets tegen kan doen.. “Democratisch land”
trustmeiamanengineer zegt
Wordt de hoogste tijd dat we met hooivorken en fakkels richting Den Haag gaan…
spykerboy zegt
@trustmeiamanengineer: dat denk en zeg ik wel vaker, helaas doe je weinig als je er in je eentje of met zn 2e gaat… die groningers die gaan wel naar denhaag voor die gaswinning (wat ik vind dat ze juist moeten opschroeven, economisch belang gaat voor in mijn optiek) maar als er iets met de autos is waar je iedereen over hoort staat niemand er….
rcolt zegt
@spykerboy: makkelijk praten als je vijf hoog woont in de randstad
spykerboy zegt
@rcolt: Maakt mij niet uit, al werd de gas hier gewonnen, economisch belang gaat voor, ik snap niet dat de overheid niet iedereen gewoon het bedrag geeft wat de huizen die getroffen waren waard waren om ze uit te kopen en zeggen: jullie moeten groningen uit… dan kan de productie vd gaswinning flink omhoog en heeft niemand er meer last van… win-win
dakarbemo zegt
@spykerboy: Maar goed dat jij geen zeggenschap hierover hebt want je kraamt totale waanzin uit…
spykerboy zegt
@dakarbemo: mag je vinden, zie niet wat er gek aan is (en ik weet vele anderen met mij)
dakarbemo zegt
@spykerboy: Wat er totaal idioot aan is: risicogebied is ruim half de provincie. Dat betekend 300.000+ mensen verhuizen, al die duizenden huizen en bedrijven opkopen waaronder een totale haven. Dus uitkopen en duizenden gebouwen snel moeten bijbouwen want we hadden al totaal geen woningnood… Dan hebben we t nog niet over cultuurhistorische dingen die dus ook gewoon door aardbevingen verdwijnen. Onder de streep misschien net 1 miljard winst na alle schade, verhuiskosten etc maar voor die 1 miljard wel een halve provincie totaal onbewoonbaar niemandsland….. Hoop wel dat als je stemt je ff verder kijkt als wat tweets van een of andere lijsttrekker die wat roeptoetert
lekbak zegt
@dakarbemo: Wat denk je van al die boeren daar. Agrarische sector is de grootste exporteur van nl. Groningen is een provincie (samen met bijvoorbeeld friesland) die de dure randstad betaalt. Want dat is een onrendabel zootje. Aldus de cijfers…
dakarbemo zegt
@lekbak: boerenbedrijven had ik onder bedrijven geschoven want dat zijn t tenslotte. Over rendabele agrarische sector gesproken ja we exporteren veel maar elke nederlandse boer valt om als de subsidiekraan dicht gaat dus of t nu echt zo veel opbrengt, nee. Net als Franse boeren zijn Nederlandse boeren eigenlijk failliet en middels de EU houden we ze in leven. Maarrrrr dat is weer een heel ander artikel op een andere site waard ;)
lekbak zegt
@dakarbemo: Dat is dus pertinent onjuist. Niet alleen ontvangen de nederlandse boeren relatief weinig subsidie (niet te vergelijken met de fransen, maar dan ook echt niet). Wel is de regeldruk zo groot dat dat het beetje subsidie makkelijk compenseert. Zou je de regels en wetten, samen met de subsidies in heel Europa gelijk trekken dan kan elke andere boer in europa wel gelijk opdoeken want dan zijn de Nederlanders met enorme afstand superieur.
Dit kleine landje is een van de vruchtbaarste gebieden op aarde, en Nederlanders een van innovatiefste volkjes. Dat is een hele sterke combinatie, zo sterk dat er in europa actief regeltjes bedacht worden om de boeren in nederland tegen te werken en zo boeren elders in het europese rijk een kans te geven. Geloof mij, niet het gas, niet de banken, niet de havens maar de boeren laten de schoorsteen roken in Nederland.
dakarbemo zegt
@lekbak: Mee oneens en kan t onderbouwen met ee giga artikel maar daar is dit de plek niet voor. maar weleens af gevraagt waarom we in de EU een giga tax leggen op import van perfect gezonde en okay groente, fruit en vlees van buiten de eu? Zonder die belasting en subsidie waren alle Nederlandse boeren al lang schilder, stukadoor of agrarisch adviseur in China of Afrika.
tge1 zegt
@spykerboy: Je lijkt een beetje wereldvreemd.
autodrop zegt
@spykerboy: jij hebt nog minder verstand in je hoofd dan Victor Muller. Teveel verroeste spy(ij)kers te pakken gehad?
stationcar zegt
@trustmeiamanengineer:
Goede reis knul, en doe voorzichtig!
nicolasr zegt
Maar de dividendbelasting is wél afgeschaft! Da’s ook best mooi!
Als je een beursgenoteerd bedrijf runt tenminste…
jack_abarth zegt
@nicolasr:
Daar hoeft overigens een bedrijf niet voor genoteerd te staan op de beurs.
dakarbemo zegt
@nicolasr: Als je aandelen hebt en de belastingdienst geen dealtje al had gesloten zodat je niet dubbel belasting hoefde te betalen aka t selecte groepje van Unilever aandeelhouders blijft over…
kobus1967 zegt
We moeten electrisch gaan rijden en versneld van het gas af, hierdoor zal het electraverbruik hard gaan stijgen.
Wedden dat de belasting op electra net zo hard mee stijgt.
JanJansen zegt
@kobus1967: of zou dan, ik durf het bijna niet te zeggen, rekeningrijden weer boven water komen?
mashell zegt
@kobus1967: Onderschat de overheid niet, de belasting op electriciteit is al bijna net zo hoog als die op benzine aan de pomp, de overheid is al voorbereid op electrisch rijden.
dutchneon zegt
@mashell: uuuh is al lang hoger! basisprijs voor electriciteit is 3-4 cent rest van de 19 cent is belasting!
kobus1967 zegt
@dutchneon: boven de 10.000 Kwh daalt de milieubelasting snel met zo’n 11 ct.
Ik gebruik nu 15.000 Kwh dus met een EV en electrisch verwarmen schuif ik nog meer naar het goedkope tarief.
lekbak zegt
@kobus1967: De eerste 10.000 is gewoon duur. En aangezien wij slechts 1853kwh verbruikt hebben afgelopen jaar zal er nog een heleboel belasting betaald moeten worden voordat het goedkoop word. Meer dan we met verwarming en elektrisch rijden op krijgen.
Leuk praten heb je dus met je bedrijf. Maar het volk moet gewoon betalen hoor.
lekbak zegt
@mashell: Eh, 20.000km is ongeveer 4000kwh aan stroom. Dat is 600 euro aan belasting. Als je heel zuinig bent (net als met de ev in dit voorbeeld) verbruik je 1000 liter benzine. Daar zit meer belasting op dan op die stroom. En aangezien de meeste mensen al snel 1800liter peut stoken voor die kilometers is het werkelijke verschil nog groter. Die belasting verhoging komt er wel hoor.
zegheteens zegt
Even wat aanvulling:
– Het is uiteraard niet opmerkelijk dat de gemiddele zakelijke prijs daalt. Dit heeft alles te maken met het verdwijnen van de 14% regel. Mensen willen max X euro per maand besteden aan de auto, als het bijtellingspercentage stijgt dan moet je cataloguswaarde dus dalen.
– De afbouw van BPM gaat pas dit jaar echt beginnen (als we het moeten geloven!) dus zo gek is de stijging van afgelopen jaar niet. En de andere reden wordt al gegeven: de veranderende bijtellingsregels.
–
volvod5 zegt
En je leest niet voor niets dat de auto import ook weer een nieuw record heeft behaald. Als je dan toch bpm moet betalen, dan maar over een goedkopere auto.
cossiekiller zegt
BPM, wat is dat?
Groetjes,
Een bezorgde Belg.
Alfarobert zegt
@cossiekiller: Extra belasting nog eens over de 21% die we al betalen.Nederland is enige land ter wereld die dat heft.Is tegen de regels van Brussel maar we blijven dokken.
gregorius zegt
@alfarobert: Nederlands is bij lange na niet het enige land dat een extra belasting heft, naast de BTW, op nieuwe auto’s, dat ook nog eens gerelateerd is aan de zuinigheid van de auto…
chrism zegt
Dingen zeggen en daarna niet doorvoeren…. Dat is nogal Wiebes.
ennoe34 zegt
Ik snap niet waar we ons druk om maken, koop een gebruikte auto, dan heeft de eerste koper de hoofdsom aan BPM al betaald……en zeker bij oudere auto’s kan dat oplopen tot flinke besparingen. Mijn autootje had een BPM waarde net boven de 10000 EUR lag……en ook al is ie 16 jaartjes oud, hij rijdt nog steeds voortreffelijk. En net zo onzuinig of misschien zelfs iets zuiniger als de fabrikant in de folder had aangegeven.
stationcar zegt
@ennoe34:
Dat is niet superslim om te roepen eigenlijk. Een hogere aanschafprijs inclusief bpm resulteert uiteraard ook in een hogere tweedehands prijs. Waarom denk je dat het aantrekkelijk kan zijn om een auto uit het buitenland te importeren?
mout zegt
Pfff. Ik lees dat de BPM echt wordt afgebouwd, maar de stramme 60+er zijn A-segmenter door een rijdend bushokje vervangt.
En laat dat nu precies zijn wat ik ook op straat zie.
hollandbest zegt
Hoe meer BPM, hoe harder de afschrijving……
st220 zegt
En 91% is gefinancierd…..
ghost zegt
Wanneer komt er een vakbond die zich hier eens mee gaat bemoeien, gewoon even allemaal een maandje niet wegenbelasting betalen als pressiemiddel totdat de overheid de BPM afschaft. Lijkt me wel wat.
730ld zegt
We worden gewoon weer opgelicht. O.a btw, bpm en wltp toeslag op autos, accijzen en btw op brandstof en de wegenbelasting. Want de Staat bepaalt dat door de WLTP de bpm weer is verhoogd. En niemand doet iets!!! Auto rijden maar duurder en duurder maken. En omdat er een nieuwe manier van testen is stijgt een X5 30d van €85.000 naar €100.000 en niemand die het merkt. €15k nota bene!! Of het niks is. Waarom moet een nieuwe en strengere manier van testen meteen duurder zijn? En waarom zoveel? Laat dit de autofabrikanten zelf betalen. Bijvoorbeeld VAG. Gvd!! Dit is weer zo’n achterlijke regel. Het moet een keer klaar zijn met al die verhogingen. Echt.