Het gaat toch echt gebeuren! BPM op een elektrische auto.
In Nederland hebben we de prachtige belastingvorm op auto’s met de naam BPM. De belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Hoeveel BPM je moet betalen op een nieuwe auto berekent men aan de hand van de CO2-uitstoot. Hoe meer uitstoot, hoe meer BPM. Elektrische auto’s zijn daarom sinds jaar en dag vrijgesteld van BPM.
Maar, lieve kijkbuiskinderen, daar komt verandering in! Het Kabinet Schoof 1 heeft centen nodig. Daardoor kijken de ambtenaren in elk hoekje en gaatje waar ze het geld vandaan kunnen halen. De eerste lade die het ministerie van Financiën dan altijd opentrekt is de auto. De tweede lade is vaak accijns. Maar goed, er is dus geld nodig en dus is de lade weer eens opengetrokken.
Er gaan dingen veranderen, want volgens Autoreview.nl komt er BPM op de elektrische auto vanaf 2025. De Rijksoverheid mag de webpagina over deze aanschafbelasting gaan aanpassen dan. Dat riedeltje van belasting heffen over CO2-uitstoot gaat per 2025 niet langer op:
U betaalt aanschafbelasting als u een auto of motor koopt of importeert. Dit geldt niet voor volledig elektrische voertuigen. De hoogte van de bpm wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Hierop worden motorrijtuigen getest.
Historische uitleg Rijksoverheid over BPM, binnenkort voor de geschiedenisboeken
De BPM op een elektrische auto zou 667 euro gaan bedragen, ongeacht het type voertuig. Of je nu een BMW i7 M60 koopt of een Renault 5. Ze kunnen nog wel aan dat bedrag gaan sleutelen. Die 667 euro is aan de hand van een tabel en op basis van inschattingen.
Naast de hatelijke BPM op bedrijfswagens komt deze aanschafbelasting dus ook naar de elektrische auto in 2025. Gelukkig is er nog subsidie, oh nee dat is ook kapot. Kortom, een nieuwe elektrische auto gaat volgend jaar gaat in prijs omhoog.
Leuker kunnen ze het niet maken.
utregcity zegt
Henk & Ingrid kunnen tevreden zijn.
Robert zegt
Henk en Ingrid zullen al blij zijn als ze volgend jaar nog hun vierdehands Opel Astra kunnen blijven rijden.
werf76 zegt
Wie zegt dat ie vierdehands is?
Hubert zegt
Die kunnen dan in nieuwe jaar mooi een van de vele Tesla’s model 3 kopen die massaal uit de lease komen.
Laat mij dan maar een ‘Henk’ zijn.
Rudy zegt
Ben wel benieuwd wat ze met de BPM op hybrids willen gaan doen?
560pk zegt
Zover nu bekend is (Prinsjesdag moet nog komen hè), verandert er in 2025 niet zo veel voor modellen die vóór 31-12-2024 een NL typegoedkeuring hebben. Zal een paar honderd euro meer worden (inflatiecorrectie, nieuwe vaste voet van €200). Voor hybrides met een typegoedkeuring ná 01-01-2025 geldt het jaar overgangstermijn niet. En voor iedere registratie ná 31-12-2025 óók niet. Die zijn de sigaar (nog niet bekend hoe erg, maar zal niet meevallen, denk ik zo maar). Bron:website ANWB.
Johanneke zegt
Nog geen 700 ekkies per auto. Dat zet toch ook geen zoden aan de dijk. Wat pak je dan, 40 miljoen per jaar ofzo.
Dutchdriftking zegt
In dat geval zouden het ongeveer 60.000 elektrische voertuigen per jaar zijn. Klinkt als een voorzichtige schatting. Zonder voordeeltjes blijven er natuurlijk zat grote bedrijven die elektrische lease auto’s verplichten. Maar goed, meer dan 100.000 per jaar zullen het niet zijn, dus het is meer symbool politiek inderdaad.
pomoek zegt
Nee. Maar dat is ook niet het doel. Coalitie wil gewoon de libs ownen. Omdat er van hun plannen verder weinig terecht gaat komen.
harrie zegt
‘Omdat er van hun plannen verder weinig terecht gaat komen.’
Inderdaad, wat dat betreft verandert er helemaal niks tov de afgelopen 12 jaar, of eigenlijk decennia. Een beetje doormodderen en af en toe een zelf veroorzaakt crisisje bezweren met een dik rapport en belofte op beterschap.
pomoek zegt
Off topic maar okay. Het is een mening.
mashell zegt
De BPM werd ooit omgevormd van een algemene auto belasting tot een uitstootbelasting, handigerwijs ook BPM genaamd, omdat de algemene autobelasting BPM illegaal was volgens de EU. Blijkbaar wil het kabinet Schoof wel de ezel zijn die zich meermaals aan dezelfde steen stoot.
Robert zegt
Mwah, de EV produceert evengoed wel uitstoot; zolang niet alle elektrische energie gegarandeerd groen is opgewekt komt er hoe dan ook ergens rook uit een uitlaat, alleen niet meer van onder de auto vandaan. En daarbij, vanwege de hoge massa produceert een EV flink wat fijnstof wat van de verhoogde bandenslijtage afkomt.
audirs3 zegt
@Robert al is dat extra gewicht ook al steeds meer achterhaald. Een benzinemotor en versnellingsbak blijven zwaar, terwijl een accupakket steeds lichter wordt. Een M5 weegt bijvoorbeeld meer dan een Model S Plaid.
degrotemuis zegt
Inderdaad benieuwd of ze hiermee weer een bommetje leggen onder de BPM. Als ze de BPM voor EVs nog zouden koppelen aan een CO2 emissiefactor gebaseerd op verbruik houden ze dezelfde grondslag, kan je het mogelijk zelfs eerlijker noemen, zoals dit kabinet in het regeerakkoord ook aangaf. Maar een vast bedrag maakt van de BPM weer niet een zuivere uitstoot belasting. Eentje die daarnaast de vergroening van het wagenpark verder in de weg kan staan. Benieuwd wat Europa van die keuze vindt.
cdlop01 zegt
Waarom al die subsidies, je leaset een EV toch omdat je zo begaan bent met het milieu en de frisse lucht voor je kinderen????? Of is het toch om een grotere auto te kunnen uitkiezen dan de buurman door geen bijtelling?
De hele subsidieonzin snel afschaffen, worden EV’S vanzelf stuk meer betaalbaar!
mashell zegt
Gisteren stond er hier een artikel dat de accijnskorting (oftwel benzine subsidie) nog een jaartje geldt. Ook die maar afschaffen? Wordt autorijden niet goedkoper van maar is wel goed voor Shell aandeelhouders…
waterisnat zegt
een vermindering van een belasting gelijkstellen aan een subsidie is net zoiets als een enkel frietje teruggeven, nadat je eerst de hele bak friet hebt gestolen, gelijkstellen aan een vol bakje friet aan iemand geven, dat je eerst van iemand anders hebt gejat. Is dit jip en janneke taal genoeg?
pomoek zegt
Nee hier begrijp ik geen r33t van. Doe nog eens een poging.
degrotemuis zegt
Is dat zo? Oké, dan even lezen wat cdlop01 getikt heeft. Subsidies op lease EVs. En laat daar nou net geen subsidie op zitten… Bij privé aanschaf van een EV met een fiscale waarde tot 45k geldt wel een subsidie maar niet voor de zakelijke lease.
Bijtellingskorting is namelijk ook een belastingkorting. Dus volgens mij wordt hier een belastingkorting vergeleken met een belastingkorting.
carguy24 zegt
Hoezo geen bijtelling? Dat verhaal geldt al een paar jaar niet meer. Hoogstens een paar procent korting over de eerste 30k. Net genoeg om de hogere prijs van die veel duurdere EV mee te kunnen compenseren.
LDE zegt
En vergeet de “Vermindering energiebelasting openbare laadpalen” niet!
Die vervalt per 1-1-2025. Dat scheelt nu 8,5 cent /kWh.
Dat maakt openbaar laden tot 30% duurder!
Terwijl de belasting korting op brandstoffen blijven wel!
Zo wordt elektrisch rijden steeds duurder voor mensen zonder eigen laadmogeljkheid.
Het beleid lijkt toch wel op eerst lokken en dan straffen…..
PunicaOase zegt
Oei, dat is wel een flinke verhoging.. Maar in de meeste gevallen moet ‘de baas’ die betalen..
potenza zegt
Als dit klopt heeft dit wel flink impact!
AudiRS zegt
Ach ja. Kabinet Schoof moet nou eenmaal de zooi van vorige kabinetten opruimen. En dus bezuinigen.
Specht zegt
Mensen die EV’s rijden hebben geld zat.
Dus van mij mag de bpm en belastingen op EV’s nog veel verder omhoog om de rotzooi van hun vriendje Rutte op te ruimen.
PunicaOase zegt
Lijkt me niet slim: dan gaat de EV verkoop sterk achteruit en dan moeten er weer andere maatregelen volgen om CO2 te verminderen die mogelijk veel minder fijn zijn..
cdlop01 zegt
Co2 hoeft helemaal niet minder, volkomen onzin en massahysterie. Co2 maakt 0,04% uit van onze atmosfeer en 6% daarvan is afkomstig van de mens….. allemaal zeer goed gedocumenteerd door geologen en wetenschappers. De opwarming van de aarde is dingetje van moeder aarde en al 300 jaar aan de gang en zal nog wellicht duizenden jaren voortduren. Co2 is juist prima voor ons.
PunicaOase zegt
Ben bang dat je in een YouTube-fuikje bent terechtgekomen..
beder zegt
Dat denk ik ook. Lees even dit, daarin staat het uitgelegd: https://www.knack.be/factcheck/factcheck-nee-deze-cijfers-over-de-menselijke-impact-op-de-klimaatopwarming-kloppen-niet/
PunicaOase zegt
Voor dat bedragje switcht natuurlijk niemand van EV naar benzine.. dus makkelijk verdient..
Donstil zegt
Oh dit was een reactie op een andere. Nevermind.
JelmerS zegt
Duitsland en Frankrijk al onder de 2% inflatie, met dit soort wispelturigheid houd de inflatie hier nooit op
MarcoM zegt
Jawel, wederom worden we genaaid en zal de EV sterven aan haar eigen succes.
Tip aan iedereen, ga lekker in een auto rijden van voor bouwjaar 2010.