Vanaf 2025 word je als ondernemer niet meer gematst met BPM-vrijstelling. Hoe zit dat precies?
Bij de aanschaf van diesels hoef je tegenwoordig niet op veel belastingvoordelen te rekenen, maar met bedrijfswagens is het een ander verhaal. Als ondernemer kun je nog gewoon een bestelwagen kopen zonder dat je een cent BPM hoeft te betalen. Nóg wel…
Dat gaat echter veranderen. Vanaf 2025 is het uit met de pret en moet je als ondernemer ook BPM aftikken bij aanschaf van je bedrijfswagen. Dat wil zeggen: bij bussen die niet volledig elektrisch zijn. Als je dus toe bent aan een nieuwe bedrijfswagen is het slim om deze voor 2025 te kopen.
BPM op basis van CO2
BPM op bedrijfswagens bestaat natuurlijk al, maar deze wordt momenteel anders berekend dan bij personenauto’s. De BPM voor bedrijfswagens wordt namelijk niet bepaald door de CO2-uitstoot, maar is puur gebaseerd op de cataloguswaarde.
Dat gaat echter ook veranderen. Als de BPM-vrijstelling in 2025 verdwijnt zal de BPM gebaseerd worden op de CO2-uitstoot. Dat betekent dus dat de meeste busjes in één keer fors duurder zullen worden. Uiteraard is het idee dat je dan denkt: ‘weet je wat, ik koop wel een elektrische bus.’
Het is te verwachten dat veel mensen nog voor 2025 een dieselbus bestellen. Wat daarbij ook een rol speelt zijn de zero-emissiezones die vanaf 2025 in veel binnensteden ingesteld worden. Bestelwagens tot Euro 4 worden vanaf 2025 geweerd, Euro 5-bestelwagens vanaf 2027 en Euro 6-bestelwagens vanaf 2028. Nog een reden om tijdig een nieuwe bedrijfsauto te bestellen.
Met of zonder BPM, hoeveel scheelt het?
Bestelwagens met een ouderwetse verbrandingsmotor worden per 2025 dus fors duurder, maar hoeveel gaat het nu echt schelen? Dat hangt natuurlijk af van het model en de motorvariant, maar we kunnen alvast een indicatie geven.
Laten we bijvoorbeeld een Peugeot Expert nemen. De instapversie is de 1.5 BlueHDI met 102 pk, die op dit moment €26.000 kost. Dat is dus exclusief btw én BPM. Daar komt vanaf 2025 echter €66,91 aan BPM per gram CO2-uitstoot bovenop.
De Expert 1.5 BlueHDI heeft volgens de WLTP-cyclus een uitstoot van 171 gram per kilometer, dus een snelle rekensom leert dat er €11.441,61 aan BPM betaald moet worden. Daarmee wordt de totaalprijs opeens €37.441,61.
Peugeot Expert 1.5 BlueHDI 100 | |
Prijs ex. btw en BPM | €26.000 |
BPM | €11.441,61 |
Prijs ex. btw, incl. BPM | €37.441,61 |
Op het moment dat je voor een bus gaat die groter is en/of een zwaardere motor heeft loopt de BPM alleen maar op natuurlijk. Ter illustratie nemen we even een Mercedes Sprinter in L2H2-uitvoering met de krachtigste motor, de 190 pk sterke 419 CDI.
Deze kost zonder belastingen €50.871. Met een uitstoot van 322 gram per kilometer komt daar €21.545,02 aan BPM bovenop. Daardoor wordt het prijskaartje ruim €72.400. Deze bus wordt dus ruim 42% duurder.
Mercedes Sprinter L2H2 419 CDI | |
Prijs ex. btw en BPM | €50.871 |
BPM | €21.545,02 |
Prijs ex. btw, incl. BPM | €72.416,02 |
En hoe zit het met import?
Met het schrappen van de BPM-vrijstelling lijkt de overheid niet alleen het aanschaffen van elektrische bedrijfswagens te stimuleren, maar ook het importeren van bedrijfswagens. Op dat vlak gaat er echter ook wat veranderen. De afschrijvingstermijn van de BPM wordt namelijk aangepast.
Waar de BPM op bedrijfswagens momenteel in 5 jaar wordt afgeschreven wordt dit per 2025 verlengd naar 25 jaar. Dat betekent dat de rest-BPM maar langzaam afneemt naarmate een bedrijfsauto ouder is. Óók een bedrijfswagen importeren wordt dus aanzienlijk duurder na 2025. Al met al genoeg reden om niet te lang te wachten met de aanschaf van een nieuwe bus. Of anders toch maar elektrisch…?
simonbv zegt
Ik snap het volgende zinnetje niet” Óók een bedrijfswagen importeren wordt dus aanzienlijk duurder na 2025”. Als je een busje gaat importeren dan neem je toch eentje van 2024 of ouder? Het gaat toch om dat busjes gemaakt vanaf 2025 waar bpm op komt? Of het moment dat de auto een Nederlands kenteken krijgt?
machielvdd zegt
Zodra de BPM-vrijstelling vervalt moet je als ondernemer ook rest-BPM betalen als je een tweedehands bus importeert.
jaso013 zegt
Wel ja, ipv electrisch rijden aantrekkelijker te maken knallen we gewoon de prijs van de diesels omhoog. Ik ben helemaal voor verduurzaming maar we slaan de plank echt volledig mis in Nederland.
marcomanta zegt
En op deze manier wordt ons wagenpark nog ouder, wat is er toch mis met onze beleidmakers. We gaan niet massaal op stroom rijden, waarom snapt men dat niet.
johnhert zegt
Omdat dit allemaal verkapte smoesjes zijn voor het uiteindelijke mondiale doel:
Alle burgers volledig afhankelijk maken van de overheid.
Specht zegt
Waanzin. Meer woorden heb ik er niet voor.
Betekend namelijk dat alle ondernemers gewoon weer de prijzen gaan opschroeven vanaf 2025.
En de milieuwinst is 0,0000whatever % dus het slaat nergens op, zolang ze in de rest van de wereld gewoon nog kolen verbranden.
lekkerlinksrijden zegt
Voorrijkosten vanaf 2025 gaat naar de 200 Euro?
marcomanta zegt
De 230V stekker wordt bij de klant geplugged.
mrbowser zegt
Ben straks verdomme 30.000 duurder uit voor mijn Sprinter die ik nodig heb om de zware machines te trekken. Heb geen andere mogelijkheid dan een diesel te rijden. Met een electrische bus sta ik elke 100km aan de lader met 3000 kg op de aanhanger. Verschrikkelijk deze overheid met dit zwabberbeleid.
kevindb zegt
Leuk he, als je 48 uur per week werkt en omdat je hard werkt en weinig vakantie neemt dat 50 weken per jaar doet moet je om die 30.000 euro extra te “verdienen” (voor de overheid) al € 12,50 euro per uur extra doorberekenen aan je klant voor belastingen wel te verstaan. Als je concurrenten die extra kosten niet hoeven te maken is de kans groot dat jij je uit de markt moet prijzen om uberhaupt wat te kunnen verdienen.
Mike zegt
Volgens mij gaat een busje wel langer dan een jaar mee. Als je van jouw cijfers uitgaat over een periode van 5 jaar is dat EUR 2,50 per uur toeslag. Ik blijf het zelf wel een slechte maatregel vinden om overal altijd maar de belastingen te verhogen. Uiteindelijk leidt dit allemaal weer tot extra inflatie.
fanboy zegt
@mrbowser: Dan toch nog een V6 Sprinter kopen in 2024?
Heb je ook de 5 tons Sprinter?
De nieuwe elektrische Sprinter die er nu aankomt wordt in ieder geval wat serieuzere accu. Maar ik denk dat het nog tegenvalt qua trekgewicht.
mrbowser zegt
Ja ik ga inderdaad een busje bestellen begin volgend jaar, ergens heel zonde want ik heb hem eigenlijk nog niet nodig. Is die V6 nog wel leverbaar? Ik hoor dat je alleen nog een 4 cilinder kan krijgen. Ik denk het ook, en met 3500 achter de auto zal die accu 200% sneller leeggaan.
sportevo zegt
Je moet wel rekening houden met levertijden. Ik heb van een leasemaatschappij gehoord dat Volkswagen niet kan garanderen dat als je nu een Transporter besteld, deze ook voor januari 2025 binnen is en op kenteken staat. Het moment van bestellen maakt niets uit of je wel of geen BPM moet aftikken.
waterisnat zegt
Heeft nul met verduurzaming te maken, en dat irriteert ja. Nog grotere irritatie is die domme leugen die herhaalt blijft worden, telkens weer, dat bedrijven belasting betalen, en dit dus enkel een tax voor bedrijven is. Blijf op ons sTEmMen!
Mensen betalen tax, bedrijven nooit. There is no free lunch.
sabrerator zegt
Het einde van de RAM’s en andere te grote pick ups in Nederland.
shellplc zegt
Dat vrees ik ook inderdaad, eind dit jaar stopt de productie van de Ram TRX ook al.
Die wagens worden wel heel duur met BPM lijkt mij.
Alleen exemplaren op vrachtwagen kenteken ontspringen de dans nog denk ik.
schuimbekje3 zegt
dodge 1500 trx 6.2 kost dan 180.000 eypo inc btw inc bpm (bijtelling is inc btw die je terug kreeg na 1 of 3 maanden, inc btw die verlegd werd totdat er 5 jaar btw gereden werd. bijna 1800 euro nettoaan bijtelling dus)
sirdrinksalotofpetrol zegt
Het is een verkapte belastingmaatregel. Omdat er meer elektrische personenauto’s worden verkocht mist de roverheid daar een stuk aan bpm inkomsten. Die gaan ze nu deels ophalen bij de bedrijfsauto’s. Het gaat dus niet om het milieu, maar om een gaat in de begroting te dichten.
Probleem is echter dat de regelgeving vooruitloopt op de techniek. Nu heeft de aannemer welke en zware kar moet trekken (nog) geen alternatief voor de diesel. Die mag daarom bloeden en veel bpm betalen. Ook campers zullen onbetaalbaar worden.
Paul zegt
Het vervelende aan deze regel is dat er wederom niet goed over is nagedacht. Gebeurt helaas wel vaker dus daar staan we niet van te kijken. Het is een makkelijke manier om 2 doelstellingen te halen, namelijk snel geld verdienen en een wagenpark vergroenen. Er zijn betere manieren om geld te verdienen dan deze laffe manier bij een doelgroep die het financieel lastig kan dragen.
Daarnaast zijn er voor veel doelgroepen geen goede elektrische alternatieven. Ik las hierboven al iemand die een aanhanger van 3000kg moet trekken bijvoorbeeld. Dan kom je meteen op het volgende probleem. Zover ik weet zijn bijna alle laadpalen zo geconstrueerd dat je inparkeert en achteruit weer weg rijd, of anders om. Echter is er bijna nooit ruimte voor auto’s met een aanhanger. Dus het laden van de auto met aanhanger op openbare locaties zal dus een groot probleem opleveren.
De regel komt te vroeg, er is onvoldoende over nagedacht en creeert alleen maar grotere problemen aangezien er geen 100% alternatieven zijn voor het huidige aanbod.