Een schadeauto importeren om zo de BPM te ontduiken: tof idee, maar het mag niet.
Een auto importeren uit Duitsland of België klinkt aantrekkelijk. Daar zijn auto’s immers veel goedkoper. Maar ja, Nederland ziet het al gebeuren dat niemand meer voor een nieuwe auto opteert in Nederland als je net over de grens hetzelfde model kan krijgen voor fors minder geld omdat er geen BPM op zit. Dus moet je bij het importeren alsnog de BPM aftikken, maar dan moet je het zelf doen. De fiscus berekent dan een BPM-bedrag op basis van leeftijd, waarde van de auto en CO2-uitstoot. Net als een nieuwe auto dus, maar dan met leeftijdskorting des te ouder de auto wordt.
Gebruikt
Ook scheelt het als een auto gebruikt is en dus niet van de showroom direct naar het buitenland wordt vervoerd. Daar ging het mis bij de BPM-aangifte van een koper. Die beredeneerde namelijk dat een Volkswagen Golf die hij importeerde dankzij een schadeverleden een gebruikte auto was. Dat was echter niet zo, want de Golf had maar zes kilometer op de klok staan. Het ging dan ook om transportschade.
Geen occasion
Ietwat dubieus, want de koper gaf aan dat de waarde van de Golf daarom niet de nieuwprijs van 35.000 euro was, maar slechts 18.000 euro. De rest-BPM werd vervolgens berekend op basis van die waarde en viel dus fors lager uit. Nou klinkt een waardevermindering van 17.000 euro niet alsof die transportschade gaat om een krasje op de voorbumper, maar als je een beetje handig bent kan het uit. Dan zal het herstel goedkoper zijn dan BPM aangeven op een gloednieuwe auto met zes kilometer op de klok.
Inspecteur
Dit voorval leidde tot een rechtszaak. Wanneer je een auto importeert, wordt er bij de BPM-aangifte gekeken naar de auto en of jouw opgegeven BPM-bedrag correct is. De inspecteur die dat moest doen voor de Golf weigerde het verhaal van de koper en gaf hem niet het BPM-bedrag op basis van de waardehalvering. De koper spande een rechtszaak aan, maar de uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden is dat de inspecteur gelijk krijgt. De Golf was ondanks zijn schade duidelijk een gloednieuwe auto en ‘bevatte niet de kenmerken en/of gebruikssporen van een gebruikte auto’. Het enige wat de Golf-koper ter compensatie krijgt is 500 euro vanwege een overschrijding van het redelijke termijn.
Terecht
Eigenlijk wel terecht natuurlijk, want zoals gezegd: een auto als deze opkalefateren en -schadeverleden of niet- doorverkopen als hagelnieuwe auto kan vast uit ten opzichte van de heftige BPM-bedragen in Nederland. En schade of niet, met zes kilometer op de klok is de auto niet echt ‘gebruikt’. (via Automotive Online)
Headerfoto van een andere beschadigde Golf, niet de auto uit dit verhaal.
ghengiskhan zegt
Je zou toch zeggen dat het redelijk algemeen bekend is: zoek geen ruzie met de fiscus. Die wint namelijk vrijwel altijd.
hotze zegt
Vrijwel altijd… bij de zaak “spaartax” hebben ze toch behoorlijk verloren. En dat kost ws miljarden (per jaar). Het geintje met de “afgewaardeerde auto” was het proberen waard.
mashell zegt
Daar heeft niet de fiscus verloren maar de staat. Of meer nog de politiek die dacht dat ze zich er gemakkelijk vanaf konden maken.
schuimbekje3 zegt
Een auto met schade is ook geen nieuwe. Dus stellen dat het geen 2e handse is, gewoon bullshit maar puur voor het voorkomen dat meer mensen dit gaan doen.
ghost zegt
Toch ergens apart, stel dat er wel transportschade is (er wordt ook veel mee gesjoemeld maar laat ik in het midden), dan zou de auto idd niet gelijk zijn aan nieuw, 6km of niet, er is schade en nieuwe worden niet verkocht met schade. Ik snap de uitspraak van de rechter echter ook wel weer want straks heeft iedereen transportschades op zijn gloedje nieuwe auto…
RutgerK zegt
Jaren geleden genoeg ‘schade’ auto’s de Nederlandse grens over zien gaan. Zijpanelen verwijderd en schadepanelen er naast zetten op de kar. Eén schadepanelen zat zo in elkaar dat de motor minmaal tussen de voorstoelen moest zitten maar op de A-stijl zat nog geen kras.
Robert zegt
Rest-BPM is ook een uitstekend controlemiddel om te zien of je wel of je occasion uit het buitenland wel of niet als schade auto is geïmporteerd.
Een paar jaar terug ging ik met een maat kijken naar een uit Duitsland afkomstige maar reeds in Nederland gekentekende Audi A3. Waar op basis van de leeftijd volgens de Belastingdienst ca. 650 euro aan rest-BPM voor verschuldigd was, toonde de RDW echter dat er een bedrag wat nog niet de helft daarvan was, betaald. Een snelle inspectie ter plaatse toonde slecht spuitwerk en een carrosserienaad in de dorpel die een centimeter was versprongen. Gauw de rug toegekeerd, dus
pechweg zegt
Een lagere rest-bpm hoeft niet per se te duiden op een schade voertuig. Via taxatierapporten worden er ook creatieve manieren gevonden om de rest-bpm te drukken. Wat wel zeker is; als je ziet dat de rest-bpm lager is dan zou moeten, controleer alles voor de zekerheid extra goed.
Variomatic zegt
Klopt, steenslag en lichte parkeerschade e.d. kunnen de bpm ook al halveren. Daarom gewoon vragen naar het raxatierapport voor invoer.
Robert zegt
Niet iedereen laat een voertuig wat men wil importeren, taxeren. Taxatierapporten kosten tenslotte ook geld. Het wordt pas interessant als men een (flink) lagere bpm verwacht t.o.v. de verschillende calculators.
Variomatic zegt
Zucht.. een flink lagere bpm wegens schade of gebruikssporen kan ALLEEN door invoer op taxatiemethode!!!
tenaci zegt
Heb ooit een Kever geïmporteerd uit Duitsland. Ding was uit 1980 dus een Mexicaan en die waren zo kaal als een kerkrat. Ik woonde 500 m van een keuringsstation vandaan dus geen gedonder met eendagskentekens of trailers. Gewoon er in alle vroegte naartoe gereden. Fluitend door de keuring. Op dat moment was de auto 24 jaar oud, maar ik wilde gewoon rijden en de rest BPM was 25 euro. Dus daarvoor wilde ik niet wachten.
Het betreffende keuringsstation had geen douane kantoor dus ik kon de rest BPM niet aftikken. Dichtstbijzijnde mét douanekantoor was Nieuwegein. Dus ik even gebeld of ik daar heen kon rijden om rest BPM te voldoen. Wilde die pennenlikker ook de auto zien. Of er niet af fabriek opties op zaten waarover ook BPM betaald zou moeten worden. Kon ik verdorie nog een trailer gaan huren en met de kever naar Nieuwegein alwaar onze vriendelijke ambtenaar en na controle achter kwam dat er inderdaad niet af fabriek airco, cruisecontrol of stoelverwarming op zat. Na 25 euro BPM en 150 euro huur van een trailer kon ik weer huiswaarts gaan en de papieren afwachten……
ouwedibbes83 zegt
Rest BPM op een 24 jaar oude auto? Dacht dat t sowieso wel klaar was met BPM betalen op een import auto na 17,5 jaar. Dan is die 100% afgeschreven volgens de afschrijvingstabel.
Kan zijn dat ze deze regeling veranderd hebben, mijn laatste import was zomer 2021.
tenaci zegt
Heb het hier denk ik over 20 jaar geleden. Toen keken ze nog 25 jaar terug. Ik importeerde die als student.
mashell zegt
Om het eventjes rechts populistisch te stellen: waarom staan we het importeren van schade bakken eigenlijk toe? We moeten die rommel uit het buitenland hier niet! En waarom geven we BPM korting op auto’s waarover helemaal nooit ene rode cent BPM betaald is, ze betalen maar gewoon het volle pond en anders komt het gewoon het land niet in! Al die goedkope import uit het buitenland maakt onze eerlijke Nederlandse autohandel kapot!
@Geert neem jij het na deze voorzet weer over?
pechweg zegt
Ik ben het met je eens dat we geen echte schade-auto’s zouden moeten willen. Maar korting op de bpm bij gebruikte auto’s is meer dan logisch. De bpm schrijft door de tijd af, ook bij origineel Nederlands geleverde auto’s. Als je op gebruikte import de volle mep bpm dient te betalen, dan klopt er niets meer van het hele principe.
En daarnaast; we hebben die import hard nodig. Nederland heeft een groot tekort aan goede occasions.. algemeen bekend feit. Een deel verdwijnt ook weer onze markt door export. Als we over gebruikte import de volle mep bpm berekenen dan gaat de hele occasionmarkt hier naar de kloten (en wordt het onbetaalbaar door schaarste).
Dus nee, de import maakt onze handel niet kapot. Dat doen degenen die er misbruik van maken.
racerx zegt
Dat is nu juist de crux: door BPM is er tov de rest van Europa geen eerlijke autohandel in NL.
ghost zegt
Hele bpm gewoon afschaffen, onzin belasting
kevindb zegt
Invoeren met tegenbewijs kan heel gunstig zijn maar is wel gebonden aan enkele regels. Zo is het gewoon bekend dat een auto met minder als 3000 km en minder als 6 maand oud door de belasting wordt gezien als een nieuwe auto. Transportschade of niet de koper had dus kunnen zien aankomen dat de volledige BPM betaald diende te worden op de betreffende Golf. Er zijn in het verleden bedrijven geweest die kilometerfraude pleegde door de teller vooruit te zetten naar bijvoorbeeld 3500 km. Dan werd de nieuwe auto als gebruikt gezien en kon er BPM afgeschreven worden.
Dr.Dre zegt
@kevindb. Precies! Als iemand niet eens de moeite neemt om de regelgeving rondom de BPM bij invoer van een auto te bestuderen, ook nog een rechtszaak gaat aanspannen en niet alsnog voor dat besluit, zelf of met advies van een expert dit gaat uitvogelen, tja…