Hoe dikker de auto, hoe meer u mag betalen. Dit zijn de plannen met de BPM voor 2022.
Prinsjesdag gisteren draaide voor automobilisten vooral om de aanpassingen met betrekking tot de bijtelling. Niet zo gek, aangezien we verschrikkelijk veel zakelijke rijders met een leasebak hebben in ons land. Maar er was nog meer nieuws te melden op het gebied van auto’s. Bijvoorbeeld met betrekking tot de hatelijke BPM.
Wiebes in 2015: BPM afbouwen
Zes jaar geleden was het de toenmalige staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, die pleitte om de BPM uiteindelijk in zijn volledigheid af te schaffen. Dat zou dan in stapjes moeten gebeuren. Dat was in 2015 en de verwachting was toen dat het toenmalige kabinet in 2017 zou gaan beginnen met het langzaam afbouwen van de BPM. De lagere BPM zou bijvoorbeeld gecompenseerd kunnen worden met een hogere motorrijtuigenbelasting. In 2016 herhaalde Wiebes nog zijn woorden in de BNR Autoshow.
Bovenstaande bleef bij een idee. Zoals wel vaker in Den Haag. Het tegenovergestelde is gaande. Van hervormingen van de autobelastingen is nog geen sprake en men gaat verder op de oude voet. Geen BPM afbouwen maar BPM verder opbouwen, althans dat zijn de plannen voor 2022 zoals gepresenteerd op Prinsjesdag.
Het credo is: auto’s die meer CO2 uitstoten, moeten meer bpm betalen. Hoe meer uitstoot, hoe dikker de BPM-boete. Want, zeggen de plannen van het demissionaire kabinet, nieuwe auto’s worden steeds milieuvriendelijker door technologische ontwikkelingen. En dit betekent dat er steeds minder bpm wordt betaald.
Aanpassing BPM-tabel
De BPM-tabel voor 2022 t/m 2025 wordt wat het kabinet betreft aangepast. Uiteraard enkel van toepassing op auto’s die rijden op diesel of benzine, EV’s zijn uitgesloten van BPM tot en met tenminste 2024. Wat er daarna gaat gebeuren is nog een vraagteken. Het hele idee van BPM is het extra belasten van auto’s die CO2 uitstoten. Maar elektrische auto’s stoten geen CO2 uit, dus het gaat nog interessant worden wat ze gaan verzinnen voor na 2024.
Met de aanpassing van de tabel zijn de tarieven die gelden per 1 januari 2022 bekendgemaakt. Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de BPM. Ook zijn de categorieën aangepast. De categorie van 86 gram t/m 111 gram wordt bijvoorbeeld 84 gram t/m 109 gram. Tot en met 2025 is het plan om de BPM jaarlijks met 2,3 procent te verhogen.
BPM 2021
BPM 2022
Moet nog goedgekeurd worden
De plannen zijn nog niet helemaal honderd procent in kannen en kruiken. Het voorstel is onderdeel van het Belastingplan 2022. Als de Eerste en Tweede Kamer dit voorstel goedkeuren, gaat het vanaf 1 januari 2022 in.
In de praktijk betekent het dat een b- of c-segment hatchback vanaf januari ’22 enkele honderden euro’s duurder zal zijn. Dat kan nog oplopen als de autofabrikanten de auto in kwestie ook nog eens de prijzen verhogen. De grootste verschillen zitten in het hogere segment. Vooral auto’s met een grotere motor kunnen flink prijziger worden in vergelijking met 2021. Met een dieselauto is het verschil nog groter, door de dieseltoeslag. Dus mocht je nog een nieuwe auto overwegen, dan ben je nog dit jaar voordeliger uit.
bluesbrother zegt
“Dus mocht je nog een nieuwe auto overwegen, dan ben je nog dit jaar voordeliger uit.”
Deze zijn niet meer leverbaar door chip tekorten!
outlook zegt
@bluesbrother: geldt dit ook voor import?
bluesbrother zegt
weet niet wat er nog op voorraad is.
maar als er niks geproduceerd wordt zal het wel wereldwijd zijn.
Johanneke zegt
Haha een nieuwe auto kopen. Wat een grap. Nooit van mijn leven, daar zorgen de heren en dames uit Den Haag wel voor. En nu rij ik in oude vervuilende auto’s omdat nieuw zo duur is. Top geregeld.
Rick zegt
Zo hoort het!
toniominestrone zegt
@Johanneke: beetje zwart wit gesteld!
JanJansen zegt
@toniominestrone: nuanceer het dan eens, volgens mij heeft ze het aardig bij het rechte eind.
doublechevron65 zegt
@toniominestrone: heeft iets met luiers te maken volgens mij…
LaCotse zegt
Bijzonder dat áltijd Den Haag de schuld krijgt? Dus omdat jij geen auto kunt kopen geef je Den Haag de schuld? Niet jezelf? Dus als een Tesla 25k had gekost had iedereen een Tesla gekocht? Of klagen dan de minima hier weer, 25000 wie kan dat betalen, dus een Tesla moet 15000 kosten, ja zeggen de werklozen dan, hoe kan ik dat betalen, zo kan ik nooit sollicteren ver uit mijn woonplaats, man, dat is toch een non discussie zo? Zo kom je ook nooit verder…
cloverleaf zegt
@rs6quattro: wat een onzin. We hebben een van de oudste wagenparken van West Europa, enkel en alleen omdat auto bezit hier veel geld kost, met alle nadelen op het gebied van vervuiling en veiligheid die bij een oud wagenpark behoren. Regeren is vooruitzien maar helaas in Nederland wordt de automobilist (dus heel veel mensen) uitgemolken om elders gaten te dichten. Daarnaast is de BPM eigenlijk tegen alle regels die Europa stelt mbt vrij verkeer van goederen.
por100 zegt
precies goed gezegd. In alles moeten we eendrachtig zijn in Europa, behalve als je in Nederland een auto wilt rijden. Dat is gewoonweg de verantwoordelijkheid van Den Haag. Dat zelfs een petrolhead op autoblog dat niet snapt is al treurig genoeg.
rufctr01 zegt
@rs6quattro: ja, want bezit van een auto wordt door Den Haag heel hard gestraft!
We maken de auto heel duur, heffen veel belastingen en houden de salarissen laag! Vervolgens gaan we de oudere auto’s nog duurder maken zodat het voor mensen lastiger wordt om een nieuwe, milieuvriendelijkere, auto te kopen.
Dus ja, Den Haag is idd heel erg schuldig!
Jack zegt
Je snapt het niet, ze willen helemaal niet dat je een auto koopt, is zonde van je geld en slecht voor de energietransitie. Net zoals met roken.
inflatable zegt
Slecht voor de leasebranche ook, die mensen liever in de private en zakelijke lease ziet als ze een nieuwe auto willen.. Niet voor niks lobbyt die branche tegen afschaffing van de BPM..
bluesbrother zegt
net een nieuwe besteld, wel grijs kenteken natuurlijk dus niks met BPM te maken.
maar inderdaad wel prive extra vervuilende auto erbij ivm bijtelling.
Erik zegt
Gewoon een Dacia Jogger Bi-Fuel kopen voor € 20.000,- met 5 jaar garantie. 10 jaar rijden en dat ding kost je maar € 2.000,- aan afschrijving per jaar. Ik zeg spekkoper, zeker omdat Dacia als een van de meest betrouwbare merken uit de bus komt in een Engels onderzoek (plek 2).
petroldrinker zegt
Wat wonen we toch in een walgelijk land tegenwoordig…
Alsof die paar leuke autos dat per jaar verkocht word hier ook maar iets doet aande CO2 “problemen”… laat ze gewoon de echte vervuilers aanpakken ipv ons als automobilisten….
Ik blijf zowiezo lekker oud rijden, veel leuker en beter kwa plezier etc. dan al die nieuwe eco troep
toniominestrone zegt
@petroldrinker: Gaaf land!!!!
kwaks zegt
@petroldrinker: new is always better
goodvibrations zegt
Dan maar wat langer doorrijden in een oude zuinige diesel zonder EGR (zullen velen denken).
Als je kijkt wat iemand die weinig rijdt nu moet betalen voor een nieuwe leuke snelle auto dan is dit bijna pesterij..
por100 zegt
Bijna?
slickrick zegt
Nog meer koekblikjes op de weg dus
Variomatic zegt
@slickrick: en hele dikke benzine-pluginhybrides waar (bijna) geen bpm op zit!!
karhengst zegt
Afijn, er zal dus een nog grotere scheefgroei komen tussen dat wat de leasemarkt (naar het buitenland) verlaat en wat men als tweedehands zal/moet importeren.
Maar verder wel fijn dat de overheid zich zo inzet voor schonere auto’s in het buitenland.
goodvibrations zegt
Ik zou voorstander zijn van BPM korting op (schone) auto’s die alleen geldig is in Nederland.. En die terug betaald moet worden als de auto wordt geëxporteerd. Dan blijft het wel hier. Want nu idd, alle Ampera’s en Outlanders PHEV zijn naar het buitenland vertrokken..
karhengst zegt
Yep, dat roep ik al sinds de eerste Prius die je nu nergens meer ziet. Perfect voorbeeld van een relatief ruime, zuinige en schone wagen. Het uiterlijk is discutabel, maar hetzelfde geldt voor de smaak van de gemiddelde Nederlandse automobilist dus dat loopt wel los.
De export verstoort de complete werking van de wet van vraag en aanbod, terwijl men met de belastingkortingen deze juist in de hand wilde werken.
Ik durf wel te stellen dat hadden ze niks bevoordeeld en in plaats daarvan de BPM nooit verhoogd, we gemiddeld en jonger wagenpark hadden gehad.
por100 zegt
Is wat lastig handhaafbaar. Hoe weet je of de volgende bezitter van jouw auto de auto niet gaat exporteren? En bij bedrijven ook lastig: bedrijf failliet en dan?
Zou handiger zijn als Nederland zich houdt aan de regels omtrent een vrij verkeer van goederen in Europa en zou nog handiger zijn als Het Europese Hof Nederland met een effectieve maatregel gaat dwingen zich aan die basis regel van de EEG te houden.
560pk zegt
@goodvibrations: gelukkig wel
banderas zegt
Em chip tekort zullen vast ook auto’s duurder maken.
dalmore zegt
De auto’s worden schoner dus we verlagen de CO2 grens want we moeten ze natuurlijk wel blijven beboeten …
Wat ik misschien nog wel interessanter vind; wat gaat er in de toekomst gebeuren met de MRB? Ooit kwam kilometer heffing ook ter sprake
goodvibrations zegt
Die MRB komt er wel.. En terecht als je het mij vraagt.. Zwaardere auto is meer bandengruis (zwaar kankerverwekkend spul, wat nog nergens in meegenomen wordt…).
En ja.. de auto moet natuurlijk wel de melkkoe blijven, daar zorgt den Haag wel voor ;-).
mark_mulder zegt
Bizar. Ik woon zelf in Polen en ben aan het kijken voor een nieuwe CLA35. Hier volledig geconfigureerd omgerekend zo’n 54k euro. In nederland kaal 75k, dus met opties ruim 80k. En dan hebben we hier ook geen wegenbelasting en de benzine is goedkoper, en een heel stuk minder flitspalen en veel lagere boetes.
Ok, de wegen zijn niet altijd even geweldig hier in Polen, maar in de wetenschap dat ik 30k minder uitgeef aan de auto dan in Nedeland kan ik de adaptive suspension optie vrolijk aanvinken :)
Natuurlijk zijn er meer factoren die een rol spelen dus in zekere zin is het appels met peren vergelijken, dat snap ik, maar het verschil is wel heel gortig.
rutgerg zegt
@mark_mulder: het loon in polen zal vast ook veel lager zijn. Anders kan ik mij niet voorstellen dat de gemiddelde Pool zich in NL zo laat uitbuiten.
por100 zegt
Dat doet de gemiddelde pool al steeds minder, het zijn nu langzamerhand meer Roemenen en Oekraïners.
petroldrinker zegt
@mark_mulder: dan kan je wel stellen dat jij op een betere plek zit inderdaad
Variomatic zegt
Lekker belangrijk: dan kopen we toch gewoon alleen nog dikke bakken met een excuusstekkertje (plugin) waar bijna geen bpm op zit? Fantastisch voorbeeld: BMW X5 Xdrive 45e: heerlijke 286pk drieliter zes in lijn met turbo, 2400 ultra elegante kilo’s schoon aan de haak en dankzij de stofzuigermotor ergens achterin op wltp-papier slechts 39 gram co2 uitstoot.. De bpm bij nieuwe aanschaf anno sept 2021? Een whopping 399,- euro!!! Waha!!! En bedankt, Groenlinks en Urgenda!!
Nog geen fractie van de bpm van een Polo! Heerlijk blaffen met die dikke drieliter en nooit stekkeren natuulluk!!
deduitsedrie zegt
Even de open deuren intrappen (ik ontken het probleem/ de uitdaging niet), (let op! mening, geen feiten)
Dit zorgt er toch gewoon voor dat de meeste van ons een oudere auto kopen en/of langer doorrijden? (en dus meer CO2 uitstoten).
Ik zit op dit moment in de situatie met een auto vd zaak. Elektrisch kan helaas niet zonder dat ik verhuis, want onverzekerbare parkeergarage. Dus waar dit voor zorgt is dat er opties op de auto vervallen, ik naar een lager segment ga, of ik meer ga uitgeven (uitstoot gelijk). Ik kijk niet naar het exacte BPM bedrag maar naar het totaalpakket.
Behalve wat uitgeklede modellen geloof ik ook niet dat veel merken speciaal voor ons kleine landje gaan ontwikkelen. Er zijn al Europese regels om dit te forceren.
Kortom: dit heeft, zoals altijd, NIETS met de klimaat doelen te maken maar alles met de begroting.
Het enige mogelijke effect is minder auto’s maar daar hebben we geen CO2 formule voor nodig. Noem het dan gewoon “elite tax”
—
Het is dat brandstof al zo prijzig is maar ik zie persoonlijk meer in het belasten van gebruik dan bezit. Dus geen BPM en MRB en meer accijns op brandstof. Dan is het (straks) ook nog eens makkelijker om bio brandstoffen te stimuleren.
Daarnaast kunnen we ook het recyclen van oude barrels nog wat stimuleren.
Marc zegt
Nee iedereen in n vrachtwagentje vol met nikkel koper, kobalt, delving zeer milieubelastend . Elektra netwerk hiervoor idemdito. Leukker kunnen we t niet maken wel gekker:).
kevertje zegt
We leven in een Europa dat met de dag meer aan de oude DDR doet denken, in hetzelfde bedje ziek is om alles keurig te bepalen voor de burger, tot het toiletpapier dat hij mag gebruiken. Iedereen dus een moderne elektrische Trabant – zeg maar een Renault Zoe of zo, met ingebouwde reisbeperking, aan de grens stopt dit ding toch vanwege te weinig autonomie. Dat is de ultieme droom van onze politici. En terwijl zoeven ze zelf met het laatste model Audi A6 over de baan, op kosten van de belastingbetaler. Noblesse oblige, hé.
kniesoor zegt
Het zou in het geval van mijn otootje van 2015 een verhoging van de BPM van 50% betekenen (20.942 nu vs 13.932 Euro toen). Vrij fors, vinnik.
inflatable zegt
Er zijn auto’s waar ruim meer dan 100% belasting op zit, KIA Stinger GT b.v… Daarvoor betaal je dus veel meer aan de overheid via BTW en BPM dan aan de fabrikant als je die nieuw koopt.. In Nederland is niks te gek als het om belasting op nieuwe auto’s gaat.. De auto is immers slecht in druk en duurzaam Nederland en iedereen die het lef heeft er een nieuw te kopen mag financieel helemaal uitgekleed worden.. Nu nog alleen ICE auto’s, maar straks gaat men ook gewoon doodleuk BPM heffen op nieuwe EV’s, die plannen zijn er al.. Ga er maar niet vanuit dat autorijden door EV’s goedkoper wordt, de schatkist zal gevuld moeten blijven worden..
auto62 zegt
Alsof elektrische auto’s geen CO2 uitstoten. Misschien niet aan de uitlaat van auto, maar wel aan de uitlaat van een of ander gebouw. Misschien wordt de elektriciteit daar wel opgewekt met het verbranden van bomen uit Scandinavie. Lekker bezig
sabrerator zegt
Nou, voorlopig nog lekker doorkachelen met de zescilinder Euro-4 diesel dus.
Wel op HVO, dat is dan mijn concessie aan het milieu.
waterisnat zegt
Heerlijk! “ het idee van bpm is dat je extra betaald voor meer CO2 uitstoot” LOL
Wie geloofd dat? Zelfs de fruitvliegjes die geloven dat CO2/klimaat een issue is geloven dit toch niet?
cls350sb zegt
Tja, was te verwachten.
Grappig feitje trouwens: mijn buurman op Curaçao heeft een relatief nieuwe BMW 530d meegenomen vanuit Nederland. En hier moeten nu op aanraden van de dealer de EGR klep en roetfilter gedemonteerd worden ivm slechte kwaliteit brandstof wat kan leiden tot motorschade door al die milieu-eisen en foefjes wat is ingebouwd tegenwoordig. Omgekeerde wereld hier.
RiKe zegt
Ach ja, Nederland, het land der oplichting en uitbuiting van de eigen bevolking.
willemveenstra zegt
Hoe hoger de BPM hoe meer ouwe gebakjes op de weg. Wie kan er tegenwoordig nog een nieuwe auto kopen?
marcomanta zegt
Wiebes, de man met mooie praatjes en ondertussen overal weggepromoveerd. Beloofd van alles maar ondertussen, waar werkt hij tegenwoordig? Ongelooflijk hoe dat allemaal kan.
marcomanta zegt
Oja, gaan we aan de grens ook controleren welke vervuilers er binnenkomen? Ik moet bijvoorbeeld een groene ronde sticker kopen als ik naar een stad wil in Duitsland, kost toch gauw iets van 15 euro, Oostenrijk en Zwitserland moet je ook al een sticker kopen, dus Den Haag, hark ook eens naar onze buurlanden in plaats van ons uit te melken.
inflatable zegt
Ze geven het nu in ieder geval gewoon zelf toe dat het gewoon ordinair geld graaien is voor de schatkist.. Er wordt steeds minder nieuw verkocht, dus de BPM moest omhoog om de inkomsten op peil te houden.. Staat echt letterlijk in de tekst op de website van de rijksoverheid zelf, zonder enige schaamte..
Aangezien EV’s ook niet echt goedkoper worden en daar na 2024 waarschijnlijk ook BPM over geheven gaat worden (ik ben benieuwd welk excuses men daar dan weer voor verzint want het uitstootverhaal gaat dan natuurlijk niet meer op) en andere fiscale voordelen zoals geen wegenbelasting etc ook zullen verdwijnen, zal ik en velen met mij gewoon 2e hands blijven rijden.. Een nieuwe auto wordt je in Nederland gewoon niet gegund, en een leasemaatschappij spekken via private lease ga ik ook niet doen..