Hou je vast! Het Financiële Dagblad weet te melden dat het kabinet plannen heeft om de BPM op nieuwe auto’s volgend jaar met 6,5% te verlagen… Er is zelfs kans dat aanschafbelasting ook de jaren daarop met ongeveer eenzelfde percentage omlaag gaat… Dit zou volgens bronnen moeten leiden tot een totale daling van 25% aan het eind van de kabinetsperiode.
Maar dit soort regelingen gebeuren natuurlijk niet zomaar. In plaats van BPM krijgen we waarschijnlijk hogere accijns en hogere wegenbelasting, het is echter nog onduidelijk hoe dat exact wordt geregeld.
Deze maatregelen zijn tevens een eerste start met betrekking tot de landelijke invoering van de kilometerheffing, daarvoor wil minister Eurlings deze kabinetsperiode de eerste stap zetten. De beprijzing moet voor de gemiddelde automobilist lastenneutraal uitpakken.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Frank zegt
Volgens mij is BPM in strijd met de europese regels omdat het in combinatie wordt geheven met wegenbelasting, BTW en accijns… Dus alles wat je minder kwijt bent met aanschaffen ben je extra kwijt aan nieuwe belastingen.
Heerlijk landje is Nederland op dit gebied :(
Wat zou er gebeuren als echt ALLE automobilisten eens een week of 2 niet gingen rijden?
vo!vo zegt
heel goed, maak het kopen van nieuwe auto’s aantrekkelijker, zodat die oude vervuilende bakken een keer naar de sloop kunnen en het straatbeeld niet meer verpesten.
scheelt ook een boel werk om een auto zelf uit het buitenland te importeren :)
joost zegt
Partij voor de Automobilisten…kwestie van tijd. De werkende loonslaaf is het zat iedere keer weer verder en verder uitgemolken te worden. En terecht!
Rick S. zegt
Dit is een verschrikkelijk goeie ontwikkeling. Maar echter niet dat dit vrijwillig gaat, de komende jaren zullen de regels binnen europa steeds meer op elkaar aangepast worden. BPM is nergens anders en dit zal dan ook moeten gaan verdwijnen.
Hetzelfde geld voor de monopoliepositie van de Nederlandse overheid op kansspelen en loterijen. Dit gaat ook verdwijnen omdat dit in strijd is met de europese regelgeving. Stem dus ook voortaan niet meer tegen aub iedereen als er weer gestemd moet worden voor Europese regelgeving, want dit pakt voor ons Nederland alleen maar zeer gunstig uit.
Chrizzzie zegt
In de lijn van verwachting. De BMW moet in Europa recht getrokken worden. Het duurt nog wel ff voordat wij op het niveau zitten van Denemarken en Griekenland.
Chrizzzie zegt
BMW moet BPM zijn :) ben twee dingen tegelijk aan het doen en dat werkt niet.
Ruud zegt
Even een opmerking over die Europese regels: zit een kern van waarheid in. Volgens EU-regels (richtlijnen?) mag je niet meerdere keren over hetzelfde belasting heffen.
Het enige waar dat betrekking op heeft is bpm. Over het bpm-bedrag wordt namelijk ook btw geheven.
mashell zegt
Hoe laat zou de Bovag gaan klagen dat zoiets de handelsvoorraad 2e handsautos van hun leden in waarde laat dalen?
Wie schrijft die zegt
Jammer voor alle autoverkopers. Als dit nieuws inderdaad waar blijkt te zijn zal ook ik wachten met de aanschaf van mijn nieuwe auto op het jaar 2008.
Wil niet pessimistisch zijn maar is dit niet een reden voor autoverkopers om hun prijzen net weer een stukje hoger te leggen in het nieuwe jaar? Valt in 2008 toch niet zo op hè???
Billy zegt
@ Ruud over BPM word geen BTW geheven, er word over de netto catalogus prijs BTW geheven en los daarvan komt de BPM erbij. gebruikte zogenaamde BTW auto’s dient men ook eerst het restbedrag BMP uit te rekenen en die van het totaal bedrag af te trekken alvoorens men de BTW kan berekenen van de auto.
Greg zegt
Criminelen zijn het in Den Haag. Het Europese Hof van Justitie heeft de BPM regeling al lang strijdig verklaard met het Gemeenschapsrecht in de EU. De BPM werkt namelijk prijsharmonisatie binnen de EU tegen.
En wat doen ze hier, ze verlagen het tarief. BPM IS ILLEGAAL, niet verlagen maar WEG ermee, stelletie maffioso!!! En omdat het illegaal is, wil ik ook een restitutie ontvangen voor de BPM die ik een aantal jaren terug heb betaald voor mijn VW.
Chrizzzie zegt
Dit zorgt er wel voor dat de autoverkopen aan het einde van dit jaar nog dramatischer zullen zijn als normaal. Maar goed dat trekt weer bij in begin 2008
Arnold_GT zegt
weet niet of iedereen hier blij mee moet zijn…. kijk die BPM is sowieso belachelijk, om dat geld dan terug te verdienen via (nog hogere!) bezine kosten?
er zijn ook mensen die gewoon geen nieuwe auto kunnen kopen! en als je dan die mensen die al een goedkoop 3ehandsje rijden ook nog eens NOG meer benzine kosten zou laten betalen wordt autorijden voor een hoop mensen niet betaalbaar meer…
Kijk naar omliggende landen wat zij voor een litertje peut betalen, das vrijwel overal veel minder als dat wij doen, alleen maar omdat onze regering zo vreselijk gek op geld is, want waarom kost het zelfde goedje in Canada een euro per liter minder?
OWD zegt
logisch, er zijn meer oude dan nieuwe auto’s, oude auto’s meer belasten, en nieuwe auto’s minder levert per saldo altijd meer op.
mashell zegt
Als BTW over BPM niet mag, hoe illegaal is de bijtelling van leaserijders dan wel niet. Daar betaal je dus belasting over belasting over belasting.
classic red zegt
Dus wie de komende jaren geen nieuwe auto koopt, wordt gestraft. Je hebt de volle mep aan BPM betaald en gaat nu ook meer betalen aan belasting. Bovendien gaat de inruilwaarde omlaag, wanneer de prijzen van nieuwe auto’s lager worden.
En voor wie vindt dat het goed is voor het milieu dat er meer mensen een nieuwe auto kunnen kopen. De produktie en sloop van auto’s levert ook milieuverontreiniging op. Dus of iemand met een oudje meer vervuilt dan iemand die iedere paar jaar een nieuwe koopt, is nog maar de vraag.
V-power zegt
@ Arnold_GT
brandstofprijzen.
Laatste gewijzigd op 29/08/2007.
Land, Loodvrij RON 95, Loodvrij RON 98, Diesel, Munteenheid.
Albanië ? ? ? ?
België 1.371 1.402 1.086 €
Bosnië-Herzegowina 1.93 2.00 1.88 BAM
Bulgarije 1.98 2.07 2.00 BGN
Cyprus ? ? ? ?
Denemarken 9.91 10.20 8.86 DKK
Duitsland 1.334 1.421 1.143 €
Estland 13.20 13.80 12.90 EEK
Finland 1.314 1.346 1.002 €
Frankrijk 1.273 1.307 1.092 €
Griekenland 1.017 1.217 0.987 €
Groot-Brittannië 0.959 1.025 0.969 GBP
Hongarije 285.8 259.0 HUF
Ierland 1.178 1.090 €
Italië 1.302 1.404 1.229 €
Kroatië 7.76 8.00 7.42 HRK
Letland 0.653 0.683 0.625 LVL
Litouwen 3.10 3.26 3.04 LTL
Luxemburg 1.107 1.144 0.922 €
Macedonië 64.50 65.50 55.00 MKD
Malta ? ? ? Lira
Moldavië ? ? ? ?
Nederland 1.458 1.523 1.089 €
Noorwegen 12.10 12.45 10.80 NOK
Oekraïne 4.60 5.10 3.80 UAH
Oostenrijk 1.150 1.282 1.050 €
Polen 4.37 4.61 3.74 PLN
Portugal 1.389 1.404 1.094 €
Roemenië 3.27 3.29 3.06 RON
Rusland 20.29 21.24 17.63 RUB
Servië-Montenegro 1.080 1.090 0.950 €
Slovenië 1.037 1.073 0.998 €
Slowakije 37.99 – 37.25 SKK
Spanje 1.057 1.164 0.974 €
Tsjechië 30.80 32.40 28.70 CZK
Turkije ? ? ? Lira
Zweden 11.64 11.94 10.74 SEK
Zwitserland 1.70
DAT zegt
@Wie schrijft die schrijft
Precies, dikke kans dat de prijzen nagenoeg gelijk blijven. Is het niet dat Nederlandse importeurs auto’s goedkoper inkopen omdat hier z’on hoge BPM geldt? Dat argument wordt zwakker naarmate de BPM daalt. Dus zullen de producenten meer geld voor hun auto’s vragen.
Weet iemand nog dat de BTW verlaging voor b.v. kappers, van 19% naar 6%?
Gingen de prijzen omlaag? Dacht het niet.
En wat betreft de euro?
De prijs van een biertje bleef ook hetzelfde, de horeca had alleen de f verandert in een €.
Bart zegt
Leuk voor alle auto handelaren die met de afschrijving zitten.
mashell zegt
@DAT misschien valt het wel mee, een paar jaar terug is er in Nederland een forse prijstijging geweest van nieuwe auto’s omdat de EU het niet toestond dat in Nederland de kostprijs lager was dan in andere landen. Het is natuurlijk wel een reeel risico dat de de importeurs een verkapte winstverhoging proberen als de BPM daalt, hopen dat concurentie dat kan voorkomen.
Heel erg offtopic: mijn kapper is toen wel goedkoper geworden :-)
DAT zegt
@mashell
Ik weet bijna zeker dat de korting op de BPM niet in zijn geheel zal worden doorgegeven aan de consument.
Maar laten we inderdaad hopen dat de concurentie zijn werk zal doen.
Nog meer offtopic: Mag ik de naam van je kapper?
Alwood zegt
omg… best lekker van die bpm…
nog steeds verkeerd geregeld alleen als je het mij vraagt. De kosten zouden niet het kopen en hebben van auto’s moeten zijn maar het rijden ervan. Als de wegenbelasting dan omhoog gaat maakt het geen R*** uit of ze de bpm laten vallen. De wegenbelasting is in nederland al belachelijk. Ik ben voor een systeem waarbij er alleen nog maar accijnzen en rekeningrijden bestaat en bpm en wegenbalasting afgeschaft wordt.
Alwood zegt
ah, en de aloude heksenjacht op oude autos die hier weer gestart wordt… wie hou je voor de gek?! het kost veel meer om een auto te produceren dan om er 20 jaar in rond te rijden! Zolang de auto goed onderhouden wordt vervuilt die ook niet meer dan een nieuwere auto. Je zit alleen met minder kracht.
Oude auto’s gaan pas meer vervuilen als je permanent volgas rijdt. Maar bij goed onderhouden auto’s maakt het niet uit of je een van 20 of een van 2 jaar oud hebt. Bij 100kmu vervuilen ze allebij niet heel veel. Behalve dan Audi Q7 4.2 V8’s :)
JLJ zegt
@mashell
Check de netto prijzen van de auto’s in de EU. In geen enkel land worden exact dezelfde bedragen gevraagd. Kan ook niet, want (o.a.) de overheadkosten zijn ook verschillend. Wat wel opvalt is dat b.v. Fiat en Subaru in NL (netto) stukken goedkoper zijn dan hier in Italia, terwijl de levensstandaard zo goed als gelijk is.
mashell zegt
@JLJ
Dit artikel, over 2e handsjes import, uit NRC-Next http://www.nrc.nl/next/article474050.ece bijschrijft vanaf “Waarom deze plotselinge groei?” dat de netto prijzen 3 jaar terug gelijk getrokken zijn.
Benny1 zegt
@Alwood het systeem wat jij aangaf zijn denk ik wel meer “fan’s” voor te vinden (ja ik ook). Maar dat gaan ze toch nooit doen wat dat levert veels te weinig vast inkomen voor de overheid op, ik geloof er niet echt in dat ze dat ooit aan durven.
JLJ zegt
@mashell
Praktijkvoorbeeld:
Subaru Legacy 2.0R
prijs in NL: 31.265 -> netto (ex btw, bpm) 19814
prijs in I: 28590 -> netto (ex btw 20%): 23817
Inderdaad op het verschil van 4 mille na, zijn de netto-prijzen gelijk…
jaap zegt
SUPRA SUPRA SUPRA
Rick dos zegt
Ik durf het wel aan door te stellen dat we er vrij weinig van terus zullen zien simpel en alleen, omdat de autoboern hun prijzen omhoog gooien. De reden zal dan wel weer zijn dat de grondstoffn etc duurder zijn geworden…
Kijk maar naar de uro, iedereen roept wel “dure euro” maar niemand die Jan de Verkoopman veroordeelt voor het opkrikken van de prijzen. En de zogenaamde “prijzenoorlog” in de supermarkt is natuurlijk ook een lachertje…..
Rick dos zegt
*tik tik* Ja mijn toetsenbord tikt wel…….
Rick zegt
Ha, NIEUWE auto’s en geen 2e hands komt mooi uit want mijn pa’s zijn auto kan volgenjaar wel een Focus worden terwijl we nu in een Grand Scenic rijden XD
alfa156 zegt
Lees hier dat de BPM in strijd is met Europese regelgeving. Voor zover ik weet is elk land nog steeds vrij om zijn fiscaal regime te regelen mbt auto en nog wat andere elementen. Volgens mij bedoelen de meeste hier dat er een Europees bedrag bestaat dat zegt het heeft over het “non bis in idem” beginsel. Dit wil zeggen dat men niet tweemaal dezelfde belasting over hetzelfde mag innen.
Mbt de BPM en BTW is dit dus niet het geval, BTW is totaal iets anders dan de BPM. Dus de opmerking ivm leaserijders gaat niet op, daar bet men BTW over de rijtaks ed. Dit zijn 2 verschillende belastingsvoeten. En daarbij voor bedrijven is BTW een neutrale activiteit.
@Rick dos
kom dan maar eens shoppen in België :-)
Rick dos zegt
@alfa156
Nee dank je, mijn boeddruk is al hoog genoeg gestegen na het boodschappen doen in Spanje…….Ik ben bang dat mijn rikketik het dan niet meer houdt…… ;) :P
de sjonnies zegt
WAKKER WORDEN ALLEMAAL !
Het geld dat uit de BPM pot wordt gewonnen is AL LANG uitgegeven door welk kabinet dan ook; dus als de BPM komt te vervallen worden we ergens anders dubbel teruggepakt, als de overheid zichzelf niet saneert maar heel de tijd op ieder vlak nieuwe regeltjes voor ons verzint zal de zucht naar geld van de Staat der Nederlanden echt niet ophouden.
Nederland wordt niet gerund als een onderneming maar als een charitatieve instelling.
Sjon zegt
Kut regering, al dat geld gaat altijd ergens anders heen, alleen maar de automobilisten gebruiken als melkkoe. Te triest. Halen ze de BPM wellicht in fase weg, komt ’t net zo goed via andere domme belastingen terug.
Alles wat leuk is, maar belasten en de economie maar belemmeren door opzettelijk files te maken (oa door die klote hippie boomknuffelaars). Bah bah.
Leejon zegt
Liever de aanschafprijs van de auto hoger, dan wegenbelasting hoger. Op termijn gaat dat toch in je nadeel werken. Verhuizen naar belgie dan maar?
PeterVanHteV zegt
Flink sparen en dan je lievelings auto kopen!! Niet meer inruilen en niet meer zeuren over belastingen (die blijven toch wel) maar ga genieten nu het nog kan tegen deze betaalbare prijzen.
R32 HGP zegt
@ Frank
BPM is volgens mij niet in strijd met de EU-regelgeving. In Nederland ligt de basisprijs (dus Ex-BPM en Ex-BTW) lager dan in andere EU-Landen en daar is de EU niet blij mee, omdat door een belastingmaatregel de auto’s hier goedkoper zijn dan in andere landen wordt hiermee een voordelige concurrentiepositie gecreeerd voor de Nederlandse verkopers.
Overigens is het dus handig als mensen naar Belgie (of waar dan ook) verhuizen dan hier eerst een nieuwe auto te kopen, dan BTW en BPW Terugvragen en de auto in Belgie op kenteken te laten zetten, ben je dus minder kwijt (als je al die moeite wilt doen voor een paar duizend euro, ik wel!).
Nederland is overigens niet duurder, want Portugal en Denemarken zitten nog net boven ons.
eMiz0r zegt
@R32 HGP
eMiz0r zegt
@R32 HGP
eMiz0r zegt
Hmm, keer op tab + enter drukken en het bericht staat al weer =)
@R32 HGP,
In Denemarken kennen ze zelfs 180% BPM, maar met een maximum van 16.000 euro. Rond de 50.000 euro cataloguswaarde zit je op dat bedrag. Koop je een auto van meer dan 50k, is de BPM sowieso hoger dan in Denemarken. Voor een auto van een ton betaal je dus bijna 30.000 euro BPM hier in Nederland! Groot verschil :)