We hadden het al door, maar RAI Vereniging drukt onze neus op de feiten.
Het mag eigenlijk geen verrassing zijn, na de berichten dat de overheid aanzienlijk meer BPM-inkomsten binnen heeft geharkt, maar toch heeft RAI Vereniging nog even een berekening gemaakt om het vermoeden te bevestigen. En wat blijkt? Precies, tussen 2012 en 2018 is dde gemiddelde aanschafbelasting (BPM) op nieuwe auto’s enorm gestegen. Waar BPM bij benzineauto’s met 56,4 procent toenam, werd de belasting bij dieselauto’s zelfs 82,7 procent hoger.
In concrete, absolute termen ziet de stijging van de BPM er zo mogelijk nog dramatischer uit: de gemiddelde belasting op benzineauto’s steeg van 2.967 naar 4.643 euro, bij de diesel steeg de gemiddelde belasting van 4.857 naar 8.876 euro. Het grote probleem hierbij voor de RAI Vereniging is niet alleen het feit dat de kosten tegenwoordig dermate hoog zijn, maar ook dat hierdoor het Nederlands wagenpark alsmaar verouderd en daarmee steeds minder schoon wordt. Immers, er zijn tegenwoordig bijzonder schone benzine- en dieselmotoren, maar als deze voor de meeste mensen onbetaalbaar zijn, dan heeft het bestaan weinig nut.
RAI Vereniging onderbouwt zijn constatering door aan te tonen dat de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark sinds het begin van het millennium is gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar. Voorzitter Steven van Eijck legt uit:
“We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.”
Naast het feit dat nieuwe auto’s tegenwoordig flink duurder zijn dan enkele jaren geleden, ziet RAI Vereniging ook dat de nog altijd stijgende belastingkosten haaks staan op eerdere beloften van het kabinet. In plaats van de BPM deels af te bouwen, is hij alleen maar gestegen. “De BPM ondermijnt ons [RAI] streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar,” zo stelt van Eijck. De voorzitter legt zijn positie nog beter uit met de volgende quote:
“Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen. Mede door de almaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.”
pielemuis zegt
Nee joh, is niet zo. Alles voor een beter millieu.
Mooier kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
s73phan zegt
@pielemuis: en duurder.
harrie zegt
EV’s zijn vrijgesteld van BPM.
Dus dat milieu argument van RAI is wel een beetje krom.
KUYL zegt
@harrie: Alleen kan Jan modaal geen EV betalen. Helaas kan Jan modaal door de absurde belastingen ook geen moderne nieuwe benzine auto kopen dus moet deze uitwijken naar een tweedehands. Niks kroms aan volgens mij.
Robert zegt
@kuyl: jij snapt het.
In de nieuwe kabinetsplannen komt er naar verwachting ook weer een subsidieregeling voor EV’s. Die in de praktijk dus óók weer de rijken gaat sponsoren in de aanschaf van hun Tesla of E-tron van 90 mille of meer…
harrie zegt
@rrrobert:
Niet zo ongenuanceerd, Kia en Hyundai met goede range vanaf 40 mille, prijzen zakken en Jan Modaal komt ook aan de beurt.
scorpion80 zegt
@harrie: Dat duurt nog wel flink wat jaartjes voor Jan Modaal dan aan de beurt komt. Of denk jij dat het modaal is om een auto van 25-30 mille aan te kunnen schaffen?
pomoek zegt
@rrrobert: onzin. Mensen die een Tesla leasen doen dit in plaats van het leasen van een auto van 40k. Heeft niets te maken met het sponsoren van rijken, dat is een gele hesjes mythe.
harrie zegt
@kuyl:
Ik zeg ook beetje krom, want klopt deels wel.
Maar RAI gebruikt een halve waarheid als vol argument. EV’s worden wel degelijk gepromoot, wat dan ook weer tegen het zere been van bijna iedereen hier is.
Aan de andere kant, de overheid gebruikt milieu doorgaans als excuus voor ordinaire belastingverhogingen.
Joerek zegt
@harrie: Niet alleen EV’s, maar ook PHEVs betalen aanzienlijk minder co2. BPM is volledig CO2 gebaseerd, dus voor nieuwe autos geldt wel dat de zuinigere autos goedkoper zijn dan hun minder-zuinigere tegenhanger. Maar ook de zuinigere autos zijn minder bereikbaar geworden
karhengst zegt
@kuyl: Eigenlijk zou het op den duur dus naar de tweedehandsmarkt door moeten vloeien, ware het niet dat het gros geëxporteerd wordt en we alsnog geen lagere kosten door een hoger aanbod hebben.
ghost zegt
@kuyl: perfect verwoord! Amen!
Stefje zegt
@harrie: niet iedereen kan/wil EV rijden. Daarnaast wordt het tijd dat je voor gebruim belast wordt en niet bezit. Waarom moet je voor je v8 waar je 2-3k per jaar mee rijdt meer bpm betalen dan voor een Prius waar 60k pj mee gereden wordt?
jasper_flanderhijn zegt
@stefje: Dat is toch logisch, een V8 is onzuinig en een Prius is ‘milieu vriendelijk’ dus de Prius moet goedkoop zijn
wahltiroler zegt
Ih hoorde her ner op BNR (streaming)
Nederland wordt steeds meer een autohel.
Je betaalt je blauw en kunt bijna nergens meer fatsoenlijk leuk auto rijden.
Zelfs “budget-bolides” als Dacia zijn gemiddeld 30% goedkoper.
https://www.dacia.at/dacia-modellpalette/downloadcenter.htm
Mijn geboorteland Nederland vind ik nog steeds een geweldig land maar ben blij dat ik in Oostenrijk woon.
De regering hier is autovriendelijker de auto’s goedkoper, de belasting lager en een liter euro 95 kost slechts
€1.15 ?
Oh ja en je hebt hier nog veel ruimte op leuke “stuurmanswegen”
Nou ja succes daar??
occasiefapper zegt
@wahltiroler: nadeel is dat men over het algemeen wel Duits praat in Oostenrijk (:
rickknows zegt
@occasiefapper: Ik woon in de Duitse Eifel en ook hier is het nog ouderwets genieten van je auto. Ruimte, hoogteverschillen en oneindig veel bochten. Ik rij graag stevig en heb na 9 jaar nog steeds nul komma nul boetes opgelopen. De wegenbelasting is hier een vierde van wat je in Nederland betaald. Om de hoek van mij ligt de Nurburgring, gek genoeg de Groene Hel genoemd, terwijl al die Co2 toch echt bijdraagt aan onze mooie bossen.
wahltiroler zegt
@rickknows: De Eiffel is idd heel 2rg mooi. Ik vind ZW Duitsland sowieso mooi.
3x pj rijden we naar Breda en een “Abstecher” im Eiffel staat op de Planning (Auch schön: Ahrtal ?)
Ik rij als Sociaal Psychiatrisch verpleegkundige er veel. Bergop Dal in etc…
Helaas hebben de Agenten hier veel koffiepauzes.
Bij mooi weer nemen ze een leuke collega, een thermosfles koffie en een laserpistool mee m.a.w
Ik heb helaas wel eennpasr boetes moeten incasseren….
Maar ook die zijn goedkoper, 17 kmh te snel € 20 als je direct betaalt
rickknows zegt
@wahltiroler: Dat is grappig, ik rij zo eens in de 6 tot 8 weken naar Breda, woont mijn schoonfamilie :-)
wahltiroler zegt
@rickknows: Blijft een leuke stad met Brabantse gezelligheid….
Mocht je iets zuidelijker rijden… ? Bier staat koud hier ?
sirprize zegt
@rickknows: iets nuanceren. CO2 is goed voor planten, bomen. Maar als je op wereldschaal kijkt hoe hard de bossen verdwijnen, gaat er toch iets mis in de balans. Als wij met z’n allen meer CO2 uitstoten dan dat de natuur kan opnemen gaat het mis. Dus minder CO2 is een deel van de oplossing, maar daarnaast ook stoppen met massale ontbossing en tevens opnieuw aanplanten van nieuwe bomen.
rickknows zegt
@sirprize: Dat is zeker zorgelijk, maar wordt grotendeels veroorzaakt door hebzucht en verkeerd bosbeheer. Hier in de Eifel stoken nog enorm veel mensen op hout en er wordt hier behoorlijk gekapt. Maar van ontbossing is geen sprake door goed bosbeheer.
wahltiroler zegt
@occasiefapper: Ach ja daran gewöhnt man sich schon.
Tirolerisch klinkr sowieso wel aangenaam ??
berlinetta zegt
@wahltiroler: Waar woon je in Oostenrijk als ik vragen mag?
wahltiroler zegt
@berlinetta: Zillertal Tirol
berlinetta zegt
@wahltiroler: Ah prachtig. Ik kom er al 10 jaar zo’n 2x per jaar. Voornamelijk om te wintersporten. Afgelopen januari ben ik er geweest en in maart weer. Schitterende omgeving en zeer vriendelijke mensen. Kom er altijd met plezier.
wahltiroler zegt
@berlinetta: Nooi volgende keer ff PM beeichtje ?? staan koud en smaken uitstekend?
berlinetta zegt
@wahltiroler: Welk dorp woon je?
wahltiroler zegt
@berlinetta: stumm
bmw2coupeeigenaar zegt
@wahltiroler: Mag ik ook langskomen met mijn BMW 2 coupe? ;-P
wahltiroler zegt
@bmw2coupeeigenaar: met zo’n auto zeker ?
wel juiste volgorde aan houden…
eerst berwgeggetjes afraggen
dan pss ??
ghost zegt
@wahltiroler: 6 maanden per jaar doorgaans ook kut met peren. Komen al die Ollanders op visite met hun leasebakkies! Maar oprecht zou er niet willen zitten..
wahltiroler zegt
@ghost: ieder zijn ding zo zou ik niet in de randstad willen wonen.
en die leasbakkies is idd probleem bij Ollanders Belgen en Duitsers.
In Holland Paniek chaos Weltuntergang bij 2 cm snee wij knallen bij diepe sneeuw met 80 verder (max 59 met kettingen)?
Btw kom eens in de zomer kijken
Natuur bergen meren goed eten dito bier en wijn.
landklimaat dus stabieler weer dan in NL in alle seizoenen
str8six zegt
@wahltiroler: niets nieuws onder ze zon toch? Onze overheid heeft een dagtaak aan burgers de auto uit te pesten.
wahltiroler zegt
@str8six: Daae lijkt het wel op ja…
solche Schweine???
desjonnies zegt
@wahltiroler:
Maar Nederland is wel zeer populair bij de EU bonzen, iedereen wil hier naartoe migreren/vluchten, in Amsterdam wonen alleen maar lieve tolerante mensen , sympathiek gewoon en onze leiders hebben heel veel dure hobbies die hun overal bijzonder geliefd maken, behalve in eigen land.
Ik durf te wedden dat Rutte gevraagd wordt voor een topfunctie in Brussel, waar hij nog meer geld kan uitgeven ! Omdat hij hier al zo goed heeft kunnen oefenen
pomoek zegt
@wahltiroler: en jij succes daar.
wahltiroler zegt
@pomoek: danke ?
thomasthomas zegt
@wahltiroler: succes daar op het adelaarsnest.
berlinetta zegt
@thomasthomas: Dat ligt in Duitsland.
wahltiroler zegt
@berlinetta: 1,5 uur rijden. Ligt bij Salzburg
caprio zegt
@wahltiroler: Ik ben het helemaal met je eens, in NL sta je overal in de file, barst het van de stoplichten en camara’s die overigens geen groene golf kennen (zo raar dat Groen Links daar niet op hamert) en is de aanschaf, het rijden en de belasting ongelofelijk duur gemaakt door overheidsingrijpen. Waar voel je je nog vrij in NL?
Ik ben ook uitgeweken naar een land met maar 25% van het aantal inwoners/km2, waar je volop natuur hebt, leuke stuurmanswegen en overal vrijheid ervaart. Dan bedoel ik niet alleen op de weg maar ook op NL’s repressie mentaliteit. Dagelijks gaat het over het halen van CO2 doelen en het Akkoord van Parijs. Daar hoor je in Zuid Europa nooit iets over. NL is maar een speldenprik op de wereld maar we doen alsof we China zijn.
wahltiroler zegt
@caprio: nu ben ik wwl nieuwsgierig hoor…
Welk lqnd?
appeltaartislekker zegt
@wahltiroler: Spanje. <3
wahltiroler zegt
@appeltaartislekker: ook lekker …. waarschijnlijk iets minder sneeuw daar❄❄❄
caprio zegt
@wahltiroler: Portugal, niet zo ver van Spanje dus beschouw ik het hele schiereiland als één. Op de snelwegen hier zie je op de vierbaanswegen af en toe een auto, avonds rij je soms helemaal alleen. Files, eigenlijk nooit, hooguit in de spits op de rondweg van Sevilla10-15min vertraging.
karhengst zegt
@caprio: Het argument zal wel zijn dat een groene golf zorgt voor gelukkige automobilisten, wat dus autogebruik niet ontmoedigt.
Om moedeloos van te worden.
gove zegt
kwartje van cock wil ik ook terug
dijan zegt
@gove: Van wie ? Met cock? Geloof niet dat er iemand iets van de politieman tegoed heeft.
vroaaar zegt
@dijan: “Hou je d’r buiten Cock!”
flatsix010 zegt
Is hergebruiken of op rijden van een auto niet beter voor het milieu dan als maar een nieuwe iets schonere auto kopen?
Jochempie zegt
@flatsix010: Nee, de uitstoot van een auto draagt significant meer bij dan de milieubelasting van de productie.
reactief zegt
@jochempie: Het zou best intressant zijn om te weten waar het omslagpunt ligt. Bij hoeveel km of welke leeftijd je het best kunt inleveren.
Maar eigenlijk zou de auto dan wel direct gerecycled moeten worden, maar dat betekent ook nul tot weinig restwaarde..
Toch betwijfel ik of nieuwer beter is. Zijn in dat soort berekeningen ook wel de grondstofschaarste meegenomen en de langetermijnimpact van het delven? En op basis van echte verbruikcijfers ipv theorie?
Jochempie zegt
@reactief: Jazeker, dat zijn well to wheel analysy:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/onderzoek-ev-versus-diesel-well-to-wheel/
w0o0dy zegt
@jochempie: @jochempie: ik vraag me serieus af of dat wel klopt. Als je namelijk alle grondstoffen meerekent en alle energie voor de productie van ieder onderdeel en het staal en de (onderdelen en productie van) machines en gebouwen die nodig zijn voor de productie dan denk ik dat je gaat schrikken en dat die uitstoot nogal meevalt. Ik krijg bij de meeste onderzoeken het idee dat de hele toeleveranciers-stroom buiten beeld blijft en dat er bij de productie alleen maar gekeken wordt naar wat plaatwerk en het in elkaar zetten van de auto. Een EV heeft flink minder onderdelen en de aannames over de levensduur van accu’s is niet juist. De accu pakketten gaan vrijwel zonder uitzondering 150.000 tot 200.000 km mee…
vroaaar zegt
@w0o0dy: en de CO2 uitstoot van de werknemers die dagelijks naar de fabriek rijden om die auto’s te maken…
desjonnies zegt
@w0o0dy:
Alleen al het harden van onderdelen als de krukas is bijzonder milieubelastend
slickrick zegt
@w0o0dy: een auto motor gaat makkelijk 500.000 km mee of zelfs meer
harrie zegt
@flatsix010:
Je denkt toch niet dat RAI daar echt over nadenkt? Die schrapen milieu als buzzword er met de haren bij.
Alfarobert zegt
Die hele BPM zou toch moeten worden afgeschaft? Het is toch tegen de Europese regels. Geen ander land heft BPM. Het hele milieugezeik slaat nergens op. het milieu en klimaat veranderd al sinds de aarde bestaat. Het wordt gebruikt om onze portemonee leeg te plunderen. Wij betalen ons scheel aan CO heffingen terwijl de industrie er miljoenen per jaar mee verdiend.
harrie zegt
@alfarobert:
Er komt meer rotzooi uit een uitlaat dan enkel het niet giftige CO2. Schone lucht is iedereen bij gebaat, wat dat betreft zijn EV’s een goede ontwikkeling.
En hoe verdient ‘de industrie’ precies miljoenen met CO2?
ff40 zegt
@Alfarobert: ja het is tegen EU
Hoe kan het toch dat Nederland hiermee weg komt?
verplicht zegt
@ff40: Volgens mij ging dat over auto’s op buitenlands kenteken die door een nederlender worden gereden in NL.
Ook mag NL gewoon BPM heffen over auto’s die in NL verkocht worden. Zodra de auto NL verlaat krijg je de BPM weer terug. Zo staat het geen Europees vrij verkeer van goederen in de weg.
Dat NL de BPM aan de CO2 uitstoot heeft gekoppeld is gewoon geniaal. Of van de ratten besnuffeld. Afhankelijk van hoe je het bekijkt.
NL is grootmeester in vernuftige belasting constructies en heffingen.
Dat brengt voor een nadelen met zich mee.
Voordeel: wat is verreweg het meeste toch goed geregeld in NL
Nadeel: wat is alles toch duur in NL
gregorius zegt
@alfarobert: even wakker worden.
BPM is de naam; het beestje erachter (de heffing) is voor 100% een uitstoot heffing bij de aanschaf (sinds 2013).
En in de EU betaal je in het meerendeel van de landen een CO2 belasting bij de aanschaf van een auto of een jaarlijks terugkerende belasting; in sommigen landen is het alleen wat meer dan in andere.
Bijv: in Portugal is het ook vrij duur (vergelijkbaar met NL).
slickrick zegt
@Alfarobert: lijkt me een slecht plan, om de simpele reden dat NL volledig dicht slibt, nog meer mensen met een auto, nog meer files, minder parkeerplekken etc. Ik ben zeker een auto liefhebber maar hoe kan je van een auto genieten als er geen plek voor is.
Dutchdriftking zegt
Tja, een BPM correctie naar doorvoering WLTP had wel op zijn plaats geweest. Korte termijn visie daar in Den Haag.
karhengst zegt
@dutchdriftking: Daar was toch ook sprake van?
Waarschijnlijk komt er over twee jaar een onderzoek naar het verouderd wagenpark en twee jaar daarna de “oplossing” in de vorm dat het probleem zichzelf oplost omdat we allemaal elektrisch gaan rijden.
slickrick zegt
@dutchdriftking: nee hoor, de visie is, zorgen dat de belasting inkomsten blijven stijgen….is dus vrij goed gelukt.
pomoek zegt
Moderne benzine en diesel auto’s zijn ook slecht voor het klimaat want inefficiënt vergeleken met elektrische auto’s. Dat ze veel milieuvriendelijker zijn is echt flauwekul. Maar ik ben het er wel mee eens dat dit een belasting is die niet goed werkt. Belast het gebruik van een auto, niet het bezit. Dus: voer rekening rijden in.
caprio zegt
@pomoek: Nee dan de kolencentrales die de elektriciteit leveren voor de Tesla’s, hartstikke schoon inderdaad
smultie zegt
@caprio: Sterk onderbouwd argument!
harrie zegt
@caprio:
Zelfs een kolenstroom centrale is vele malen efficienter dan miljoenen kleine ineffciente verbrandingsmotortjes die ook nog eens het grootste deel van hun tijd niet op hun hoogste rendement draaien.
Ja een V8 is veel leuker, nee dat kan je niet verdedigen met domme argumenten. Grow a pair.
caprio zegt
@harrie: Is het wel eens echt uitgezocht wat een Tesla op kolengestookte centrale elektriciteit uitstoot aan grammen CO2? Dan praten we verder
caprio zegt
@harrie: Ik kom net een onderzoek tegen bij Autoweek. Als je Polen neemt met veel kolencentrales dan komt elektrisch rijden met een verbruik van 0,2KWh/km op
130gr CO2. Dus 100% kolencentrale opgewekte energie ligt nog hoger, alhoewel NL misschien meer of betere filters op de centrales hebt. Maar hoe dan ook, 130gram is schrikbarend veel, ook voor een moderne bezinemotor, die gaan veelal richting 100.
smultie zegt
@caprio:
“Polen komt als slechtste uit de bus in het onderzoek, maar zelfs in dat land zou een elektrisch voertuig gedurende z’n leven 25 procent minder CO2 uitstoten dan een diesel die iedere kilometer 120 gram achterlaat.”
Uiteraard heb je vervolgens nog de keuze HOE je je electriciteit opwekt. Zweden en Frankrijk realiseren beiden meer dan 80% minder CO2 per gereden km (groene energie resp. kernenergie).
Bovendien heb je sterk gecentraliseerde uitstoot, wat uiteraard te prefereren is boven 100-duizenden torretjes die alle snelwegen, stadscentra etc dag en nacht vervuilen.
caprio zegt
@smultie: Als we in NL blijven, hier hebben we ook
Kolencentrales en als daarmee je EV opgeladen wordt heb je een uitstoot van rond de 130gr per km.
Ik ben een behoorlijke fan van Tesla, begrijp me niet verkeerd, maar dan wel zonne-energie geladen. Ik heb hier zonnenpanelen die hem mooi zouden kunnen laden. Echter, zo’n € 70.000 voor de model 3 privé aanschaf is me veel te duur.
pomoek zegt
@caprio: nog altijd zo’n 5 keer zo efficiënt.
thomcarspotter zegt
Meer foto’s van de 812; https://www.autojunk.nl/2018/01/812superfast-211677
bmwfreak038 zegt
Noem eens iets wat niet in prijs is gestegen..
frankvantpietje zegt
Wat een onvolledig verhaal. Is de gemiddelde bpm gestegen door dat de bpm hoger is geworden of kopen we duurdere auto’s? Dat de bpm na 1 september geweldig is gestegen moge duidelijk zijn. Maar wat is er voor 1 september met de bpm gebeurd?
Dat jaarlijks de bpm met de inflatie omhoog gaat is te begrijpen ( daarmee niet gezegd hebbende dat ik blij ben met de bpm), maar als deze meer gestegen is dan de inflatie is de overheid weer aan het graaien.
Denk dat we eens moeten strijden voor een wet dat elke belasting en heffing bestemd moet zijn. Wegenbelasting voor het onderhoud en aanleggen van wegen, hondenbelasting ten gunste van honden, ww-premie ten gunste van werkelozen,enz.
flatsix010 zegt
@frankvantpietje: Make the Netherlands great again!
dijan zegt
@frankvantpietje: Precies , Overal worden gaten gedicht met belastinggeld wat er niet voor bestemd was. Wat denk je van vermogensbelasting? Daar heb je al 51 % over betaald en dan bepaald de regering dat je 3 a 4 % rente krijgt . Terwijl je 0,03 % krijgt bij de roversbanken. Dus je pensioen gespaarde geld komt weer bij de belasting terecht.
dare2think zegt
Ik denk dat de politiek inderdaad de BPM gaat afschaffen, maar dan wel door een andere inkomstenbron aan te boren: rekeningrijden. Die 20 miljard die ze nu binnenhalen mogen niet zomaar verminderen, dat zou bezuinigen betekenen. Per saldo betekent dat voor de gemiddelde Nederlander (die toch altijd een occasie rijdt) dat hij niet profiteert van het afschaffen van de BPM, maar wel bovenop zijn normale belasting een extra belasting krijgt.
Het milieu is de leugen die dat er zal helpen doorduwen.
We kunnen nog langer blijven klagen over de leugens van de politiek, maar volgens mij moeten we in actie komen… met zijn allen.
dijan zegt
@dare2think: Ik heb nog een geel hesje!
caprio zegt
@dare2think: Ik ben bang dat, gezien de ervaringen met de bv NL op autogebied, je het te positief ziet. Men zal de bpm ecotax gaan noemen en rekeningrijden komt er vrolijk bij. Ok, je krijgt dan misschien een kwartje korting op de wegenbelasting, want die afschaffen voor rekeningrijden, nee vast niet. Ik hoop dat ik ongelijk ga krijgen …
wahltiroler zegt
@berlinetta: 1,5 uur rijden. Ligt bij Salzburg aan de grens
maotje zegt
Als je als overheid zijnde meer geld wilt uitgeven dan er binnenkomt zul je dat ergens moeten binnenharken weer. Autorijdend nederland is dan uiteraard weer de lul.
RiKe zegt
Ik mompel maar weer iets in de richting van “open deur”