Stekker-rijders gaan dokken voor de kilo’s van hun auto.
Je kunt zeggen van elektrische auto’s wat je wilt, maar de EV houdt de auto-industrie in ieder geval wel spannend. Nieuwe merken die komen opzetten en succesvol zijn, grootmachten die het zwaar hebben: het gebeurt grotendeels dankzij de elektrische auto. Ook de beleidsmakers weten nog niet perfect om te springen met de nieuwkomer. De regelgeving omtrent deze gamechanger blijft dan ook veranderen. Zo ook rondom het betalen van BPM en wegenbelasting voor EV’s.
BPM
Eerst even opfrissen. De BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) is een bedrag dat je betaalt aan de staat bij de aanschaf van een nieuwe auto in Nederland of wanneer je er eentje importeert uit het buitenland en in een aantal andere situaties. Hoeveel BPM je dient te betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van je auto. Daarnaast is er een vast bedrag dat in de berekening wordt meegenomen. Dit bedrag noemen we vaste voet.
Wegenbelasting
Met wegenbelasting bedoelen we de motorrijtuigenbelasting (mrb). Dit is een belasting die je betaalt voor het mogen gebruiken van een in NL geregistreerde auto. Het bedrag is afhankelijk van in welke provincie je woont, welke brandstof er in je auto gaat, de uitstoot van je auto en het gewicht van je auto. Deze belasting kun je maandelijks of per kwartaal betalen.
Bekijk ook: Politici: EV’s langer belastingkorting, benzineauto’s hoger tarief
In sommige gevallen zijn er uitzonderingen op de BPM en mrb. Zo hoeven ondernemers tot eind 2024 geen BPM te betalen over bedrijfswagens/bestelwagens dankzij de ondernemersregeling. Anderzijds zijn oldtimers van 40 jaar en ouder en elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Dat was tenminste zo in 2024, maar er verandert een boel volgend jaar.
BPM op EV’s in 2025
Tijdens het rijden stoten elektrische auto’s geen broeikasgassen uit. De ‘lokale’ CO2-uitstoot is dus 0. Tot en met 2024 waren EV’s dan ook vrijgesteld van BPM. Dat verandert volgend jaar. Vanaf 2025 betalen bezitters van EV’s het basisbedrag aan BPM dat niet gelieerd is aan de CO2-uitstoot (de vaste voet, weet je nog). Vanaf 1 januari 2025 betalen eigenaren van EV’s € 667,- BPM per auto, eenmalig bij aanschaf.
Elektrische bedrijfswagens blijven wel vrijgesteld van BPM. Dat is wel even anders dan de bestelbusjes met plofmotor. Daarbij vervalt de ondernemersvrijstelling waar we het eerder over hadden. Voor bedrijfsauto’s met een benzine- of dieselmotor gaan zakenmensen € 74,41 per gram CO2-uitstoot per kilometer betalen. Zo ben je volgend jaar voor een nieuwe Caddy met benzinemotor al ruim € 11.000 aan BPM kwijt.
Wegenbelasting op EV’s in 2025
Nog meer slecht nieuws voor de stekker-rijders van Nederland. 2024 is het laatste jaar waarin er geen wegenbelasting wordt verhaald op elektrische auto’s. Vanaf 2025 krijgen EV’s wel te maken met wegenbelasting. Zowel elektrische personen- als bedrijfsauto’s worden extra belast. Op basis van het gewicht van de auto wordt de mrb berekend.
Om de klap nog een beetje op te vangen, wordt er wat schappelijker omgegaan met het gewicht van de elektrische auto’s. In 2025 start er een tariefkorting van 75 procent op basis van het werkelijke gewicht van de auto. Dat wil zeggen: je kijkt naar het tarief bij het werkelijke gewicht en daarop krijg je 75% korting. Dit geldt ook voor elektrische bedrijfsauto’s. Later wordt deze korting afgebouwd.
Hoe zit het met PHEV’s?
Je weet nu dat het BPM-bedrag afhankelijk is van de CO2-uitstoot van de auto. PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) stoten niet zo gek veel uit, maar kregen alsnog een eigen berekening. Dat komt doordat de CO2-uitstoot in de echte wereld groter bleek dan bij de tests.
Als eerste reactie kwam er een eigen tarief voor de PHEV’s. Daarnaast beloofde de EU dat de tests scherper worden. Hierdoor is de verwachting dat uitstoot op papier ook omhoog gaat in 2025. Om ervoor te zorgen dat PHEV-rijders straks niet teveel bpm gaan betalen, vervalt het eigen tarief begin volgend jaar. Vanaf 1 januari 2025 rekent de Belastingdienst met dezelfde getallen als waarmee de BPM op benzineauto’s wordt bepaald. De BPM over jouw auto berekenen, doe je hier.
En wegenbelasting op plug-in hybrides?
Als je in 2024 een PHEV bezit, krijg je korting op de wegenbelasting. Je betaalt de helft van het bedrag van wat je eigenlijk kwijt zou zijn aan mrb. In 2025 verlaagt dit voordeel naar 25 procent korting. Je betaalt dan dus niet de helft van wat je eigenlijk zou betalen aan mrb, maar driekwart.
En andere hybrides?
Stoot je hybride meer dan 50 gram CO2 per kilometer uit, dan betaal je het volle tarief aan wegenbelasting. Dat haal je al snel met een gewone hybride auto. Zelfs de zuinige Yaris Hybrid stoot al 87 gram CO2 per kilometer uit. Mild hybrides doen het over het algemeen nog slechter voor Moedertje Natuur en gaan dus ook voor het volle mrb-tarief.
Een hybride die wel onder die grens valt, is de Mazda MX-30 R-EV. Bij deze auto zorgt de elektromotor voor de aandrijving en is er een verbrandingsmotor die stroom genereert voor de accu. Deze specifieke ‘EV met range-extender’ stoot maar 21 gram CO2 per kilometer uit. De Belastingdienst plaatst deze auto in de categorie PHEV’s en krijgt dus 25 procent korting in 2025.
b088y zegt
‘75% korting op het gewicht van je auto’ volgens mij klopt dit niet.
Volgens mij krijg je 75% in vergelijking met een benzine auto In de zelfde gewichtsklasse.
En niet als je bijvoorbeeld een auto hebt van 2.200kg dat je in de klasse van 550kg komt.
RiKe zegt
En hoe wil men nu gaan promoten om over te stappen naar een EV als de aanschaf hoger ligt voor veel mensen (de kleine budgetten hebben geen mogelijkheid voor een tweedehands Tesla van 15k), de vaste lasten worden duurder dan bij een ICE, en de meeste mensen hebben in hun buurt helemaal geen mogelijkheden om op te laden.
b088y zegt
Vaste lasten (mischien) hoger, maar variabele kosten (brandstof, onderhoud) veel lager. Is niet een hele lastige rekensom, maar vaak te veel moeite.
RiKe zegt
Als dat al klopt (wat lang niet altijd het geval is, vooral in het geval als je zelf een oprit hebt met laadpaal en zonnepanelen) dan blijft de aanschafprijs en onhandigheid voor veel mensen over. De EV is gewoonweg en nog niet ver genoeg doorontwikkeld product en de infrastructuur blijft ook ontoereikend.
MarcoM zegt
@b088y: stroom aan de publieke paal als je thuis niet kunt laden? Nu zie je al in woonwijken dat bij de laadpalen de hele nacht dezelfde auto staat, zo een laadpaal geeft soms amper 4 Kwh per uur.
b088y zegt
Ik sta altijd aan de publieke lader, ‘s avonds erop de volgende ochtend vol in mijn gemeente voldoende palen beschikbaar (ook op 300m van mijn huis).
SanderB zegt
Brandstof is niet perse goedkoper als je afhankelijk bent van publieke laadpalen. Dit is een wildwestmarkt geworden waarbij je bij de ene laadpaal €0,25ct/kWh betaald en bij een laadpaal verder zomaar €0,68ct/kWh kan betalen. En met die €0,68ct kom je toch aardig dicht in de buurt van de brandstof kosten van een zuinige benzine auto
werf76 zegt
Om het niet te hebben over het vervangen van een accu als de tweedehands EV dermate op leeftijd is.
PunicaOase zegt
De aanschafprijs stijgt maar EUR 667, dat zal voor mensen die al nieuw een EV kunnen betalen (of leasen) niet echt een probleem zijn. Overigens komen er best wat voordeligere EV’s bij, denk aan de Renault 5. De meeste mensen kunnen/willen overigens geen nieuwe auto betalen en dat verandert niet.
Vaste lasten gaan niet omhoog: laden blijft goedkoper dan tanken, MRB blijft lager dan vergelijkbare benzineauto en onderhoud van EV zal ook lager zijn, tenzij je continu je banden rookt bij optrekken ;-)
Opladen lijkt me meestal ook geen probleem. De meeste mensen rijden niet heel veel km’s en zat palen in NL. En mocht je nou net ergens wonen waar wel weinig palen zijn dan koop je toch gewoon geen EV..
Flutterbear zegt
Hoezo moet een elektrische auto gepromote worden? Het is toch gewoon superieur.
MarcoM zegt
Kortom, lang leve 1 Europa en v.w.b. Nederland, succes met je energie transitie, de hele EV markt stort in, het nut van een EV vakt helemaal weg, BPM, MRB op kilo’s, nee dan gewoon weer een benzine auto. Oja en zonnepanelen plus warmtepomp, ook die markt zakt in.
Johanneke zegt
Ajoh komt nog wel. Hoe veel olie hebben we nog? Voor de komende 50 jaar? 80 misschien? I dunno. Maar als het op is is het op en dan moet je fietsen. Of een EV.
MarcoM zegt
@Johanneke: olie genoeg, overal klimaat discussies en geld rondpompen, maar het vliegverkeer neemt alsmaar toe, meer en meer auto’s.
PunicaOase zegt
De EV markt stort in NL helemaal niet in.. In oktober werden 10.984 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, een stijging van 32,2 procent ten opzichte het aantal registraties in oktober vorig jaar.. En die eenmalige 667 euro en dat beetje MRB zal het ook niet de nek omdraaien.. wellicht dat de subsidies die volgend jaar stoppen wel een duit in het zakje doen, maar ook dat valt misschien wel mee met alle goedkopere nieuwe EV’s die komen..
mark_mulder zegt
Geweldig, wordt je eerst met allerlei voordelen een electrische auto in gelokt, om vervolgens de spelregels te zien veranderen en alsnog te moeten betalen.
En dat op basis van gewicht, en dan 2025 nog 75% “korting”. Vervolgens nog 25% en daarna gewoon volle mep dokken, want tegen die tijd wil de overheid je in een waterstof auto hebben en niet in zo’n vieze electrische auto met vervuilende batterijen.
Richmond zegt
Waterstof heeft dezelfde “vervuilende” batterijen plus nog de brandstofcellen. Die worden ook niet gemaakt van gerecycled plastic.
In hele specifieke gevallen is waterstof als aandrijving schoner, maar als de bev nog veel ontwikkeling nodig heeft om voor de grote massa interessant te zijn, dan heeft waterstof een veelvoud daarvan een ontwikkeling nodig. Plus ook nog eens moet de hele productie minder energie intensief worden.
Flutterbear zegt
Het probleem van waterstof alleen is nog steeds de opwek. Drie keer zoveel energie per kilometer dus drie keer zoveel windmolens, 3x de zonnepanelen en 3x de kerncentrales. Zullen we anders eerst 1/3de voorzien en gewoon met accu’s rijden?
Robert zegt
“Een hybride die wel onder die grens valt, is de Mazda MX-30 R-EV. Bij deze auto zorgt de elektromotor voor de aandrijving en is er een verbrandingsmotor die stroom genereert voor de accu. Deze specifieke ‘EV met range-extender’ stoot maar 21 gram CO2 per kilometer uit. ”
Heel benieuwd wat de grondslag is voor de 21 gr./km CO2 uitstoot. Natuurlijk, ‘WLPT’ is de norm, maar hoe vaak zal (moet?) iemand in deze auto daarvoor daadwerkelijk aan de laadpaal staan? Uit diverse rijtesten en gebruikerservaringen is al naar voren gekomen dat als je de accu leeg rijdt, de stationaire rotatiemotor als aggregaat bijschakelt, je zo verder op weg komt. Maar… dan wel tegen een verbruik van ca. 9 ltr./100 km qua benzineverbruik en 0,1 ltr./100 km qua olieverbruik. En daarmee is die 21 gram CO2 per kilometer m.i. niet meer dan een utopie.
Ik kreeg in ieder geval een flashback naar al die leaserijders die 7, 8 jaar geleden massaal in de Metsubsidie Foutlander stapten om ‘schone’ kilometers tegen 0 of 4% bijtelling te kunnen afleggen.