Veel mensen in Nederland waren zijn er al een tijdje achter dat het importeren van een auto uit het buitenland, erg interessant kan zijn. Eerder dit jaar schreven we dat dealers ook steeds vaker auto’s importeren.
Bij het importeren van een auto moet -afhankelijk van het bouwjaar- nog wel (rest-)BPM worden betaald en de hoogte daarvan is lange tijd een punt van discussie geweest. Vorig jaar bepaalde de Hoge Raad al dat voor het berekenen van de BPM niet de verkoopprijs, maar de inkoopprijs centraal moet staan en dat scheelt voor de koper al snel honderden euro’s.
Het gerechtshof in Arnhem heeft nu bepaald dat de Belastingdienst moet toestaan dat de berekening van de BPM zo voordelig mogelijk uitvalt voor de consument. Volgens de stichting BPM Claim Nederland zijn consumenten, handelaren en importeurs hierdoor gemiddeld zo’n 500 euro goedkoper uit per auto.
Aanleiding voor de zaak was dat autohandelaren vonden dat ze te duur uit waren, doordat de fiscus voor het vaststellen van de inkoopprijs alleen de eigen Auto Telex toeliet. Dit terwijl het systeem van de autobranche zelf, Xray, vaak tot een lagere waarde voor dezelfde auto komt. Het hof vindt dat de fiscus Xray niet mag weigeren.
Jaarlijks worden er volgens BPM Claim ongeveer 100.000 auto’s geïmporteerd. Een eenvoudig rekensommetje leert dat het hier dus gaat om zo’n 50 miljoen euro BPM. Daar zal de minister van Financiën niet gelukkig mee zijn. We weten immers ook dat de groene en superzuinige BPM-vrije auto’s veel te succesvol zijn, waardoor er veel minder euro’s de schatkist invloeien. De Belastingdienst kan nog wel in cassatie tegen de uitspraak. (via: telegraaf, fotocredit: airliners.net)
UPDATE 17-09-2010: De Belastingdienst gaat niet in cassatie tegen de uitspraak.
Megakix zegt
Verander de titel ff in BPM…
-edit: omdat je zo aandringt-
Rsimon zegt
geldt dit ook in België??
RickB zegt
@Rsimon:
Wel voor de Nederlandse Antillen…
spykerboy zegt
waarom snap ik alles niet helemaal? behalve het feit dat het dus goedkoper is om te importeren :P
RickS zegt
dit was toch al langer zo?
anonymous coward zegt
@Rsimon
Als jij onze zuiderburen overhaalt dat ze ook BPM gaan betalen over auto’s, vind ik best dat ze hetzelfde lage tarief mogen betalen als wij nederlanders
M5 E34 zegt
@spykerboy
Een rekensom om een en ander duidelijk te maken.
Stel, een auto kost in Nederland nieuw 100.000 euro incl. BTW en BPM. In deze 100.000 euro zat – toen de auto nieuw was – circa 30.000 euro BPM.
Als de Autotelex de waarde van de auto na 2jr. op bijvoorbeeld 50.000 euro schat, dan hoeft er nog 50% rest bpm (15.000 euro) betaald te worden. Ofwel, dezelfde afschrijving op de BPM als op de auto.
Nu heeft de rechter dus besloten dat naast autotelex ook xray gebruikt mag worden. Vaak stelt xray dat de waarde lager is. In het rekenvoorbeeld bijvoorbeeld 45.000 euro. De auto is dus meer afgeschreven (45/100)en hoeft er slecht 45% rest-bpm betaald te worden. In dit rekenvoorbeeld dus 45% van 30.000 is 13.500 euro.
spykerboy zegt
@M5 E34: aight, snappie nu :D
fiat127 zegt
Wel grappig dat be belastingdienst uitging van een compleet eigen realiteit. “I reject reality and substitute it with my own”.
Bert zegt
Goed nieuws, wil wellicht een mooie Range Rover kopen…
alleen de bijtelling achteraf blijft zo fuckin hoog, privé gaat me dat niet lukken.
Als ze dat nou een keer wat eerlijker laten verlopen heeft het tenminste nu om voor iets als Maserati Gran Turismo te sparen :)
FS zegt
Autotelex is geen instrument van de belastingdienst maar een vergelijkbare onderneming als Xray. Jarenlang is Autotelex marktleider geweest op het gebied van waarde bepalingen, ook dus door de branche.
Joost zegt
Van mij mogen de Beats Per Minute wel wat hoger worden hoor !
bakkerst zegt
@Joost:
check to that :D
laatst had ik het tegen een buitenlandse vriendin over BPM, die snapte hem ook niet direct:D
Bob zegt
@spykerboy
Duurt maar even natuurlijk totdat Nederlandse auto’s ook weer goedkoper worden, ontstaat weer snel een evenwicht.
cecotto zegt
En de keus is goede auto’s vol opties en weinig kilometers is in Duitsland ook nog eens veel groter. Schade moet gemeld worden, en eigenaren zijn bekend.
Michel
Robert zegt
“Aanleiding voor de zaak was dat autohandelaren vonden dat ze te duur uit waren, doordat de fiscus voor het vaststellen van de inkoopprijs alleen de eigen Auto Telex toeliet. Dit terwijl het systeem van de autobranche zelf, Xray, vaak tot een lagere waarde voor dezelfde auto komt. ”
Dit moet je niet plaatsen zonder controle, AutoBLOG. Het is onjuist, Autotelex is een onafhankelijk bedrijf dat een van de grootste spelers in de autobranche is. BElastingdienst heeft geen eigen systeem. Feit is wel dat Autotelex het meest gebruikt werd bij aangifte. Xray komt vaak lager uit omdat het executiewaarden betreft en geen handelsprijzen. Ook is Xray een onafhankelijk en commercieel bedrijf, en in geen zin ‘eigendom’ van den autobranche.
Simpson zegt
Ik denk dat Kees-Jan hier wel vrolijk van word: nu worden er meer auto’s geimporteerd en krijgt ‘ie dus meer BPM in zijn kassa.
5 keer een dubbeltje is meer dan 1 keer een kwartje.
plus dat ‘ie nog BTW krijgt bij het verkopen van de auto.
hij heeft vast liever een geimporteerde duitser dan een groene japanner, voor de staatskas tenminste.
Lexie zegt
@Simpson:
Hmm niet helemaal waar.
worden meer geimporteerd maar minder nieuw verkocht scheelt echt in de staatskas
Bob zegt
@Simpson
Zullen toch meestal marge-auto’s zijn? Als het BTW auto is moet je dit toch in Duitsland afdragen, kun je trouwens ook wel weer terugvragen.
M5 E34 zegt
@Robert
Je geeft inderdaad een beter beeld hoe het zit. Echter, je geeft aan dat Autotelex het ‘meest’ gebruikt wordt. Dit is niet correct. Autotelex wordt uitsluitend! gebruikt. Juist de aanleiding van de hele rechtzaak.
Ralph zegt
Weet iemand wanneer dit ingaat? Ik moet binnenkort bij de RDW langs voor een import, zou mooi zijn als de BPM dan wat lager uitvalt :)
Robert zegt
@ M5 E34: ja en nee. Normaal gezien werd alleen de Autotelex koerslijst toegepast door de belastingdienst. Dat komt niet omdat het zo in de wet is vastgelegd (integendeel zelfs) maar vooral omdat de ambtenaren dat goed kennen en als de aangever dan met iets onbekends komt, dan hebben ze sterk de neiging dat niet te accepteren.
Er zijn echter genoeg bureaus/bedrijven die zich specialiseren in het helpen bij import, inclusief de afhandeling bij de belastingdienst. En die gebruikten in hun taxatierapporten altijd al meerdere bronnen, waaronder zelfs Marktplaats wel eens wordt aangehaald. Als de waarde middels een dergelijke taxatie van het voertuig aannemelijk gemaakt kan worden, wordt het ook geaccepteerd. Tja. Het blijft overheid.
Max zegt
@Rsimon
Wat bedoel je nou eigenlijk ? de BPM ? Importeren van een auto goedkoper ? In ieder geval zoiets als BPM bestaat niet in België, en een auto importeren naar België is in vele gevallen niet interessant, tenzij het over een uniek exemplaar gaat.
Philippe zegt
@ max
Voor 2e hands wagens op lpg is dit wel zeer interessant, wegens het grote aanbod. je moet in Nederland enkel rekenen op de goede wil van de verkoper om mee naar een RWD kantoor te rijden om het kenteken in te leveren.
midasracer zegt
Het wordt pas echt grappig als je een auto aanmeldt die niet bekend is bij de RDW en de douane. Hoe dan de waarde te bepalen? Belangrijk is dan wat advertenties uit het buitenland oid bij je te hebben (uiteraard “handpicked” door jou) om de waarde te bepalen. Maar als je de douane hun gang laat gaan, nemen ze een vergelijkbare type auto in Nederland (wat nergens op slaat) en betaal je ahv dat merk de BPM. Zo heb ik 50 euro BOM betaald, maar een kennis van mij 1300 euro voor een vergelijkbare auto en jaartal!
Sciurida zegt
Ik snap niet veel van dit verhaal, als je een auto particulier wilt inporteren weet je toch al de waarde? Ik bedoel ik ga er niet vanuit dat ik aan de genade van de fiscus ben overgeleverd hoeveel ik voor de auto moet gaan betalen. Beetje een onduidelijk verhaal, maar misschien dat iemand het even helder kan uitleggen, want belastigen zijn niks voor mij…
Ow en nog iets; wat gebeurd er als je echt 10.000€ minder hoeft te betalen dan dat systeem uitspuugt? Gaat Jan-Kees dan moeilijk doen?
Bob zegt
@Sciurdia
De waarde is natuurlijk niet altijd dezelfde als de prijs die je betaalt hebt, het blijven gebruikte spullen hangt van je eigen handelsgeest af.
Robert zegt
@ Sciurida: je kunt aangifte doen op basis van leeftijdskorting (hoe ouder de auto, hoe meer korting er van de BPM af gaat, hier is een standaard tabel voor). Dit wordt veruit het meest gebruikt. Maar je mag ook aantonen dat het afschrijvingspercentage hoger is op basis van werkelijke afschrijving, bijvoorbeeld omdat de auto schade heeft, of een bepaald hoge kilometerstand heeft). De historische Nederlandse nieuwprijs (minus een bepaald bedrag) wordt dan afgezet tegen de Nederlandse restwaarde (handel/inkoop). Stel dat voor jouw auto de leeftijdskorting volgens de standaard tabel 40% is, en je kunt aantonen dat de werkelijke afschrijving 45% is, dan betaal je dus minder rest-BPM, immers: je mag in plaats van 40%, 45% van het oorspronkelijke bruto BPM bedrag afhalen.
Voor het aantonen van de werkelijke afschrijving heb je dus een restwaarde vaststelling nodig die correspondeert met de waarde op de Nederlandse markt. Dat mag middels een taxatie van de auto, maar ook aan de hand van een koerslijst zoals bijvoorbeeld Autotelex.
Sciurida zegt
@Robert & @Bob: bedankt voor de uitleg, snap het nu iets meer, heb zelf ook nog nooit een nieuwe auto gekocht dus daarom snapte ik er niet veel van.
Rob USA zegt
Nou nou 500 tot 1500 euro dat scheelt geen ene f#ck dus.
En Dennis waar staat in je verhaal het steeds hoger worden van de slurptax/CO2 tax ??? Die gaat echt met tientallen duizenden euro’s omhoog (voor de auto’s met echt dikke motoren en daar zitten we hier toch voor?)
lincoln zegt
leuk .. de overheid gaat korting geven ..
dat gaat minimaal 5X zoveel kosten dan ..
Dennis zegt
@ Robert
Je vergeet nog te melden dat de BD ambtenaar ook vrij snel naar Autotelex grijpt, omdat de BD voor veel geld een “abonnement” op de diensten van Autotelex heeft afgenomen. Bij gebrek aan concurrentie en door een zekere mate van senioriteit wordt een aanbieder als Autotelex al snel als vanzelfsprekend gebruikt. (out-of-the-box denken, “frisse wind”, vernieuwing, etc zijn allemaal vreemde en vieze woorden in ambtelijke organisaties)
:)
Bob zegt
@Dennis
Ja dat is toch ook eigenlijk logisch waarom zou je als ambtenaar eigenwijs doen, krijg je alleen maar last met je leidinggevende en je zit daar toch goed bij de BD.
DRE zegt
@Bakkerst: Was vast een goed gesprek met een buitenlandse vriendin haha
Magoo zegt
Het is evident dat in veel gevallen een auto importeren op allerlei vlakken interessant te noemen is. Het gaat dan vaak om auto’s uit het duurdere segemtn en veelal import uit Duitsland. Is het niet in geldbesparing dan zit het wel in de lagere kilomerstanden, completere uitvoeringen en/of simpelweg een veel groter aanbod. Laatste is vooral interessant wanneer je een auto zoekt met een bepaalde uitvoering zoekt die in Nederland moeilijk te verkrijgen is. Door recente aanpassing in de wetgeving heeft de wetgever de te hanteren afschrijvingspercentage voor import auto’s naar boven bijgesteld door 500,- af trekken van de nieuwprijs en daar 88% van de nemen als leidraad van de werkelijke procentuele afschrijving t.o.v. de handelswaarde. Door deze regel is voor sommige (courante) importauto’s aangifte op de vaste tabel soms zelfs interessanter geworden. Er zijn genoeg auto import specialisten die hier gericht advies over, je een onderbouwde BPM berekening kunnen verschaffen of zelfs het complete traject uit handen kunnen nemen.
Cantago zegt
Met die belachelijk hoge BPM waarde wordt het straks normaal om auto’s te importeren! Alleen ik vraag me echt af waar ze het geld nu vandaan gaan trekken…