De aandelen van Spyker worden momenteel massaal gedumpt. Het aandeel noteert op moment van schrijven iets onder de 3 euro tegenover 20 euro vorig jaar. Aandelenhandel is voor een belangrijk deel sentiment en de koers van een aandeel laat zich niet altijd objectief verklaren. De reden dat handelaren het aandeel links laten liggen heeft wellicht te maken met het feit dat de opbrengst van 80 miljoen voor de verkoop van het Spyker F1 team iets genuanceerder ligt.
Op de site van AD lezen we:
Het bod van 80 miljoen euro blijkt echter te bestaan uit 10 miljoen euro cash en 70 miljoen schuldverrekening. De familie Mol heeft de afgelopen maanden zoveel geld geleend en betalingen gedaan om Spyker overeind te houden, dat die bedragen moeten worden verrekend. Daarin zijn ook de twee termijnen begrepen van in totaal 38 miljoen dollar, zijnde de achterstallige betalingen die moeten worden gedaan aan de voormalige eigenaar van de Formule 1-renstal, het staalconcern Midland.
Spyker houdt vooral de media verantwoordelijk voor de neergang van het bedrijf. Die blijft maar negatief berichten over de autobouwer uit Zeewolde. Maar ja, objectief gezien valt er ook niet zoveel positiefs te melden. Het AD-incidentje daargelaten, blijken de beweringen van de boze tongen van de media vaak op waarheid berust te zijn.
Laten we nu eens echt een boze-tong-scenario in de groep gooien. Een scenario waar Spyker beleggers pas echt zenuwachtig van zouden worden.
Stel even dat familie Mol & Mallya er opzettelijk voor zorgen dat ze er met Spyker niet uit komen en afzien van de overname van het Formule 1 team. Dan kan Spyker de schuld niet betalen die het nog heeft aan Midland voor de overname destijds en krijgt Midland zoals vooraf afgesproken het Formule 1 team op 1 oktober weer terug voor het symbolische bedrag van 1 dollar. Mol en Mallya zijn echter niet gek en wel degelijk serieus geïnteresseerd in het F1 team. Zij zouden ondertussen een dealtje met Midland kunnen hebben gesloten om het team vervolgens op 2 oktober voor een prikkie over te nemen. Een win-win situatie voor Mol & Mallya en Midland en een definitieve doodsteek voor Spyker. Kijk dat zijn nog eens boze tongen!
Den_Dolf zegt
dat zou wel zonde zijn…
Powerslide zegt
Zo de knetters.
Je stelt dit zo maar even, maar wel reuze interessant voor alle partijen behalve Spyker. En aangezien Spyker niks meer in eigen handen heeft zou dit best eens serieus overwogen zijn. Het lijkt me alleen te onfatsoenlijk om daadwerkelijk uit te voeren.
PHENOMENON zegt
Daar gaat Spyker dus. Ze zullen volgend jaar niet mee kunnen doen aan de Bavaria City Race. Hier nog een mooi afscheidsmoment.
http://www.youtube.com/watch?v=SNGSC1AreVU
Zorn zegt
ik ben niet genoeg op de hoogte. Heeft Spyker alle schulden aan Midland al ingelost dan?
robbie zegt
@Zorn, is lezen zo moeilijk?
Daarin zijn ook de twee termijnen begrepen van in totaal 38 miljoen dollar, zijnde de achterstallige betalingen die moeten worden gedaan aan de voormalige eigenaar van de Formule 1-renstal, het staalconcern Midland.
Er moet dus nog 38 miljoen dollar betaald worden. 15 miljoen dollar op 30 september as en 23 miljoen dollar op 30 september 2008.
Als er op 30 september niks is betaald dan koopt Midland het F1 team terug voor 1 dollar.
mashell zegt
Zou de familie Mol hier echt baat bij hebben? Het niet snel verkocht raken van het F1 zou wel eens een faillissement van Sypker Cars kunnen betekenen en dat kost hun als groot-investeerder toch ook erg veel.
Diek zegt
Ik vind die Mol wel zo’n gluiperd, die zal dat vast wel zo proberen te regelen…
Jeroen zegt
Dam’n wat irritant die berichtgeving van jullie op Spyker gebied. Met spyker komt het echt wel goed na de verkoop van het F1 team. Hij wordt gewoon door Mol van Spyker overgenomen en Midland komt er niet meer aan te pas. Ze kunnen zich daarna richten op het opkrikken van de productie.
Denk alleen wel dat ze snel van de beurs afgaan.
Barry330cd zegt
Volgens mij was Muller toch de gluiperd? Die heeft toch een redelijk verkeerde voorstelling van zaken gegeven aan die Molletjes of niet?
Dennis zegt
@Jeroen: Lezen en reageren is niet verplicht hoor.
Zorn zegt
@ Robbie, beetje stom van me ja.
Is het dan zo dat wanneer Midland op 30 september de F1 voor 1 dollar overneemt, Spyker dus geen schuld meer heeft bij Midland?
Gevolg: het zou niet verstandig van Midland zijn om vervolgens voor de helft van de schuld, die Spyker eigenlijk nog had in te lossen, de F1 door te verkopen aan Mol en Mallya…
Gevolg: Mol kan dus nooit voor minder kopen van Midland als van Spyker.
Graag commentaar op m`n stelling.
Diek zegt
Check ook dit bericht van vorige week …
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/14/michiel-mol-chanteert-spyker-cars-in-onderhandeling-over-f1
… waar rook is …
Mol doet alleen maar iets als ie er zelf beter van wordt anders niet.
F. Verbeek zegt
Wie doet er mee met een noodfonds? Als alle autobloglezers en autojunks een bijdrage (= aandeel) leveren komen we een heel eind.
Desnoods koopt het noodfonds de restanten t.b.v. een doorstart….?
Greg zegt
Spijker is veel te hard van stapel gelopen… What goes up, must come down!
Ga eerst maar weer es wat jaren goeie en mooie auto’s bouwen. Ga daarna es in de formule 3 of formule 3000 of voor mij part Le Mans kijken wat je kan doen. En ga als je ook een racehistorie hebt opgebouwd tenslotte naar de Formule 1 waar je kan laten zien waar je voor staat.
Dit hebben ze aan zichzelf te danken.
Chrizzzie zegt
@ Dennis: Mooie redenatie maar ik heb nog een vraag. Wat gebeurd er met de 33% die Mol heeft in Spyker NV als Spyker ten onder gaat door Mol´s toedoen?
Ik bedoel: Het geld wat hij kan verdienen via een deal met Midland staat in het niet met het verlies dat hij leidt op de 33% aandeel van Spyker NV.
Heb je hiermee rekening gehouden in je Scenario?
robbie zegt
@Zorn, het F1 team is ongeveer 100 miljoen dollar waard.
Spyker heeft er vorig jaar 106 miljoen dollar voor betaald aan Midland. Hiervan is 68 miljoen direct betaald (en dus al ontvangen door Midland). Als nou mocht blijken dat Spyker niet in staat is om de resterende 38 miljoen te betalen dan is Midland weer eigenaar van het team.
Ze bezitten dan weer een team ter waarde van 38 miljoen en ze kunnen kunnen het verkopen voor 100 miljoen oftewel dik 60 miljoen winst!
Stel nou even dat Mol/Mallya echt die deal gesloten hebben met Midland en beloofd hebben om het team na 1 oktober te kopen voor bijvoorbeeld 80 miloen euro. Dan heeft Midland alsnog 40 miljoen winst in een paar dagen. En Mol & Mallya betalen 20 miljoen minder voor het team.
Het feit dat Mol ook nog aandeelhouder is van is van Spyker Cars en dat die investering dan minder waard zal worden zal ongetwijfeld ook wel ergens gecompenseerd zijn.
Zorn zegt
@ Chrizzzie
goede vraag, volgens mij zit er voor Mol en Midland geen voordeel in een deal te sluiten.
(zie ook mijn post)
robbie zegt
@Chrizzzie, het 30% aandeel van de familie Mol in Spyker Cars is met de huidige beurskoers nog maar 4 miljoen euro waard.
Ik gok dat hij zijn verlies neemt. De kans dat de koers ooit weer stijgt tot 20e lijkt me namelijk heel erg klein!
Zorn zegt
@ Robbie
Hm ja dus ze hebben er al dik voor betaald. Maar wanneer Midland het team weer in bezit heeft, zullen ze dan niet op zoek gaan naar de hoogste bieder?
(ik weet niet precies hoeveel intresse er is in een F1)
robbie zegt
Ik gok dat Midland vooral snel geld wil verdienen. In de periode dat ze eigenaar waren hebben ze al genoeg geld verloren en dit lijkt me een mooie kans om snel wat verliezen te compenseren. Ze zullen geen zin hebben om lang eigenaar te blijven en wellicht ook nog moeten investeren om de boel draaiende te houden.
Maar op 29 september zullen we meer duidelijkheid hebben, want dan is namelijk de buitengewone AVA waarop besloten zal worden over oa de verkoop van het F1 team.
En stel (ik zeg stel!) dat Mol & de Arabieren tegen de verkoop van het F1 team stemmen (dat kan want ze hebben ruim 50% van de aandelen) dan staat Spyker met de rug tegen de muur. Want de volgende dag moet er 15 miljoen euro betaald worden aan Midland wat niet kan en op 1 oktober is Midland dan weer eigenaar van het F1 team.
Mol & Mallya kunnen dan op 2 oktober aankloppen bij Midland om het team voor een zacht prijsje over te nemen.
Klinkt het bizar? Ik heb wel geleerd dat het bij Spyker niet raar genoeg kan lopen…
jvvv zegt
Ben ik de enige die inziet dat Spyker sowieso failliet gaat en dat men nu gewoon at random probeert wat reddingsvesten in de oceaan te gooien?
Het was een mooi verhaal (met lelijke auto’s) dat enkel slecht kan eindigen.
Dag Spyker!
Enzo zegt
Of iemand koopt nu aandelen Spyker en wacht tot Spyker de D12 gaat bouwen (er staan immers al honderden reserveringen voor!) stel dat spyker dat voor elkaar krijgt… dan zou de koers nog wel eens op kunnen veren. Het is wel een droom scenario maar theoretisch zou het kunnen.
Spyker moet alleen zorgen dat ze de interieurs en dergelijke kleinigheden voor elkaar heeft want de motor en de complete body/chassis zijn uitbesteed. Ik vrees alleen dat ze aardig wat goodwill bij hun leveranciers hebben vernaggeld…
….if only….
Lustigson zegt
Om Ron Dennis te citeren: “Welcome to the Piranha Club”. 8)
Jochen zegt
Ik geloof ergen ook nog steeds in de SUV van Spyker.
Mijn vermoeden is dat het nog een hele tijd zo door zal gaan met de geruchten stroom. Negatieve publiciteit is ook aandacht en reclame. Stel je voor dat het met de komst van de D12, Spyker weer iets meer op de rit komt. Dan zou de publiciteit vooraf vooral in hun voordeel kunnen werken.
Mijn sympathie gaat uit naar neerlands sportwagenfabrikantjes; kom maar op met de introductie van de D12, daarna trek ik mijn uiteindelijke conclusie.
Frank zegt
2e klas MAVO in Economie les is me deze grap al uitgelegd.
Lijkt me sterk dat ze bij Spijker ZO dom zijn om hun bedrijf zelf om zeep te helpen.
Verlies lijden, aandelen uitbrengen en zo je eigen graf graven door vervolgens voor een hoop poen een matig F1 team te kopen denkende met een roze bril dat ze in 1 seizoen wel even doen wat honda en toyota in meerdere seizoenen niet lukt…
Ben ik nou slim, of zijn die andere zo dom ? :)
Roel zegt
Misschien gekke gedachte maar coor de D12 moest zeker vast aanbetaling gedaan worden….? Daar kan je nu dus ook naar fluiten als potentiele koper :-)
VJP zegt
Ik ben aandeelhouder van spyker(vast ook de jongste) kon met een abbonoment op top gear magazine
Test piloot zegt
RTRS-Advocatenkantoor wil onderzoek naar bestuur Spyker
Bron: ANP
20-09-2007 16:37
ZEIST (ANP) – Een advocatenkantoor uit Zeist onderzoekt of
het mogelijk is het bestuur van autofabrikant Spyker
aansprakelijk te stellen voor de schade die aandeelhouders
hebben geleden door vermeende financiële malversaties. Dat
maakte het kantoor donderdag bekend.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vroeg eind vorige
maand om een gerechtelijk onderzoek naar mogelijk geknoei met de
jaarrekening van Spyker over 2006. Volgens de beurswaakhond is
dat wenselijk gezien de vele onvolkomenheden in het financiële
verslag.
Als de rechter vaststelt dat de cijfers over 2006 inderdaad
zijn ‘opgepoetst’, wil het advocatenkantoor Bartels namens
gedupeerde aandeelhouders proberen de geleden schade te verhalen
op de verantwoordelijke bestuursleden.
((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
Test piloot zegt
SPYKER CARS: OVEREENGEKOMEN VERKOOPPRIJS EUR 88 MLN
Bron: ANP
20-09-2007 17:07
Klassiekerrally zegt
Dam’n wat irritant die berichtgeving van jullie op Spyker gebied. Met spyker komt het echt wel goed na de verkoop van het F1 team.
Ja, daar ben ik ook heilig van overtuigd.
NOT!
Test piloot zegt
RTRS-Spyker: principeakkoord verkoop Formule 1-team
Bron: ANP
20-09-2007 17:07
ZEEWOLDE (ANP) – De noodlijdende sportwagenfabrikant Spyker
heeft een principeakkoord gesloten over de verkoop van zijn
Formule 1-team aan een consortium onder leiding van de Indiase
zakenman Vijay Mallya. Dat maakte Spyker donderdag bekend.
Spyker was sinds eind augustus met de kopers in
onderhandeling. Uitgangspunt was een verkoopprijs van 80 miljoen
euro, maar dat is uiteindelijk 88 miljoen euro geworden, aldus
Spyker. De aandeelhouders van het bedrijf moeten op 27 september
stemmen over de verkoop van het raceteam.
((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
Jeroen zegt
Wat dacht je van dit scenario:
De aandelen van Spyker daalt tot een dieptepunt door de voortdurende crisis (geregisseerd door Mol zelf), waarna Mol de rest van de ‘waardeloze’ aandelen opkoopt zodat hij het bedrijf + f1 team + lemans team in bezit krijgt.
Hierna kan hij ism Mallya de schulden aflossen en aan een goedlopend bedrijf gaan werken, want er zit zeker potentie in.
Zo verliest hij niet zijn investeringen en krijgt de complete zeggenschap over alle onderdelen.
Zorn zegt
@ Jeroen
Soort van World Online style alleen dan omgedraaid.
Test piloot zegt
SPYKER CARSISIN NL0000380830
Type Aandeel
Mntsrt EUR
Jaar hoog 21,60
Jaar laag 4,66
Open 3,19
Vorig 3,10
Hoog 3,74
Laag 2,90
Δ % 12,90
Delta 0,40
C-vol 219.310
Recent 3,50
Tijd 17:39:01
Jochen zegt
Zie ik een gelukje van 8 mln ?
Markus zegt
@ Dennis: zit je nou de familie Mol leuke ideeën te geven?
MarcO zegt
Aandeel spyker van 100 naar nul gaat sneller dan de wagen zelf optrekt van 0 naar 100.
TT man zegt
Heeft Skyper mazzel dat de echte gluiperd de heer Muller is, en die nu (nog) aan hun kant staat! Die zou zo’n scenario precies bedenken en ten uitvoer brengen. Eventueel zelfs nog met speculatie op de beurskeurs en wat handel in aandelen (zie McCregor case paar jaar terug: handel in voorkennis).
Hilversum3 zegt
Mensen, wacht u allen nou maar even de AVA van Spyker af op 29/9!!
Danny zegt
Ik heb eerlijk gezegd een beetje moeite met het door elkaar gebruiken van Euro’s en Dollars.
Als Spyker het team heeft gekocht voor 100 miljoen Dollar en daarvan al 62 betaald heeft, dan hebben ze nu nog een schuld van 38 miljoen bij Midland. Dat is zeg maar 27,5 miljoen Euro (Eur/Dol 1,38).
Als de berichten kloppen dat Spyker het team voor 88 miljoen Euro! gaat verkopen, dan komt dat neer op 121 miljoen Dollar…
Dat is dan toch juist winst voor Spyker? Zo kan de dalende Dollar toch nog voor blije gezichten zorgen ergens in Nederland of mis ik iets?
gamma & praxis zegt
ik geef de fam Mol groot gelijk.
het is de enige manier om hun geld terug te krijgen.
spyker is een, niet meer te redden, zinkend schip.
ik hoop dat de tientallen zoniet nog honderden leveranciers (vaak kleine ondernemening), welke grote sommen geld hebben openstaan; 10duizenden euro’s p/st, nog iets krijgen betaald.
99% wat is gepubliceerd in de media is conform de werkelijkheid. En niet zoals spyker beweerd nonsens.
Vincent996 zegt
Ik denk dat dit scenario dichtbij de werkelijkheid komt. De familie Mol heeft niet uit eerlijkheid en ethisch verantwoorde beslissingen zoveel geld gemaakt. Als zij voor een prikkie Midland kunnen overnemen, al gaat dat ten koste van Spyker, dan doen ze het. Het zijn echte bedrijfsmensen, en die laten zulken kansen niet onbenut. Ik vindt het wel jammer van Spyker.
Vincent996 zegt
correctie: jammer voor spyker bedoel ik :P
Djeedjai zegt
Slap ge-oh. Welke constructie dan ook, de familie Mol komt er op z’n best met lichte kleerscheuren vanaf. Daar voegt een failliet Spyker niks extra aan toe. Veel eerder voorzie ik het scenario dat ze door deel te nemen aan de doorstart van het F1 team op termijn hun geinvesteerde centjes op het droge proberen te trekken. Kortom ook dit nieuwe team (zal blijken) is geen lang leven beschoren. Vraag is wie uiteindelijk met de drol blijft zitten.
Djeedjai zegt
En ach, t.a.v. die over-hypte Audi carrosserier uit de polder: daar mist niemand wat aan behalve een handvol chauvinisten in Nederland.
Boyracer zegt
http://forum.autovisie.nl/viewtopic.php?t=3778&start=75