Wel handig zo’n stevige SUV.
Het spannendste wat wij hier in Nederland meemaken is dat een Porsche bijna schip ahoy gaat door een fout bij een dealer. Voor dit verhaal schakelen we over naar Taiwan, waar een Porsche-rijder het wel heel bont heeft gemaakt.
De Porsche-dealer in Taichung City werd deze week opgeschrikt door een ongebruikelijk bezoek van een klant. Hij reed met zijn Cayenne dwars door de ingang (video). Hij liet de receptionisten nog op tijd wegrennen om vervolgens ook het bureau nog even een tikje te geven. Er vielen geen gewonden, maar de materiële schade was aanzienlijk.
De 42-jarige man werd kort na zijn actie opgepakt door de politie. Tegenover de agenten verklaarde de Cayenne-rijder waarom hij zo woest was. Bij deze dealer had hij in januari 2017 een nieuwe Panamera Sport Turismo besteld. De man vinkte enkele opties aan, waaronder het optionele 4D-Chassis Control. Dit was destijds nieuw met de Panamera Sport Turismo. Dit zegt Porsche over het systeem:
Nieuw is ook de geïntegreerde onderstelregeling Porsche 4D-Chassis Control die centraal de rijsituatie in de drie dimensies – zoals dwars- en lengterotaties en gierbewegingen – analyseert, daaruit de optimale rijmodi berekent en alle onderstelsystemen in realtime synchroniseert: de vierde dimensie. Voor een optimale totaalperformance. En om sportiviteit en comfort zo veel mogelijk te combineren.
Afijn, hij wilde dit dus op zijn Pana. Zo gezegd zo gedaan. De auto werd besteld en hij moest een aanbetaling van omgerekend bijna 64.000 euro voor de order dokken. Afgelopen november werd de auto geleverd, maar er was iets mis gegaan. De auto beschikte niet over 4D-Chassis Control. De man weigerde te betalen voor de Panamera ST en wilde zijn order annuleren.
De dealer was het hier niet mee eens en sommeerde de man te betalen. Nu, enkele maanden verder, ligt de zaak nog steeds op tafel. De man kreeg vorige week een brief op de mat of hij alsnog het geld wilde overmaken naar de dealer. De order kon ook geannuleerd worden, maar dan was hij wel z’n aanbetaling van bijna 64k kwijt.
Blijkbaar maakte de brief kortsluiting bij de man, want deze week besloot hij dus z’n Cayenne door de voorpui te rijden. Ook een manier om duidelijk te maken dat je het er niet mee eens bent. Zijn advocaat kreeg de man vrij snel na zijn arrestatie weer vrij en hij keerde terug naar de dealer. De medewerkers belden meteen de politie, maar er werd niet ingegrepen. De Cayenne-rijder kwam namelijk om te overleggen zonder geweld en deed niets waarvoor de politie hem kon aanhouden.
Hij ging om de tafel met de dealer. Ze boden hem aan om de aanbetaling terug te storten, of hij kon alsnog de auto bestellen met 4D Chassis Control. Volgens Taiwan News zijn de twee partijen het niet eens geworden en zijn de onderhandelingen gestaakt.
desjonnies zegt
Fijne dealert, verkeerde auto leveren en dan alsnog je cliënt bedreigen.
Sympathiek merk dat Porsche en totaal niet arrogant.
Maar dat vind ik toch wel vaak het sfeertje van die Marmeren Duitse primijum auto paleizen, vaak krijg ik de indruk dat je diep moet bukken om jezelf zo’n hok aan te schaffen .
Ze geven je de indruk dat ze iets welhaast mythisch verkopen, terwijl het over pakweg 10-15 jaar gewoon oud export ijzer is.
granlusso zegt
@desjonnies: Natuurlijk werkt alle dealers van dit soort merken zo. Stuk voor stuk en allemaal. Echt overal ook.
Het is natuurlijk een debiele positie die de dealer inneemt en ze hadden veel beter een andere auto kunnen leveren, maar om nou je gif op de halve auto-industrie af te geven…
En wat betreft dat mythische: dat is de merkbeleving die ze proberen te verkopen. De allure van het pand doet bijvoorbeeld al de helft. Dat is volledig gebakken lucht en door marketingafdelingen zo opgezet, maar het werkt wel.
acizane80 zegt
@desjonnies: 1, fout van de dealer dus waarom Porsche beschuldigen? 2, met je auto de dealer rammen helpt je niet verder. Ipv daarvan met kan je opteren de auto kort en klein te slaan. Zijn genoeg voorbeelden van. 3, wat heeft dit met autos te maken @autoblog?
kareljansen zegt
@acizane80: @2: in dit geval werkte het dus wel. Hij heeft nu in elk geval zijn geld terug..
wimof zegt
@acizane80: Sommige mensen reageren anders , hun neuronen werken anders, misschien oververhit of te hoge Ph of zoiets.
Eén ding is zeker, hij had gelijk en ik zou het als dealer niet eens in mijn hoofd gehaald hebben om mijn klant met een verkeerd geconfigureerde wagen op te zadelen.
Maar dat zal wel wel aan mijn neuronen gelegen hebben.
snellerdaneenaudi zegt
@desjonnies: och och och, zeker een mislukte carrière gehad waardoor jij nu in een Toyota rijdt?
desjonnies zegt
@snellerdaneenaudi:
Nee volledig mislukt
Ik ga maandag een 1980 Fiat 131 mirafiori ophalen.
Kan ik net betalen.
nvn1993 zegt
Ze boden hem aan om de aanbetaling terug te storten, of hij kon alsnog de auto bestellen met 4D Chassis Control. Hoe kan hij een dergelijk aanbod niet accepteren?
beefcake zegt
@nvn1993: ik denk dat hij de schade aan zijn Cayenne ook vergoed wil hebben.
ukbob zegt
@beefcake: en de volgende ruzie gaat over de inruil prijs van de Cayenne waarschijnlijk..
rijnounsdoor zegt
@beefcake: al met al heeft hij wel een doorbraak weten te forceren ?
560pk zegt
@nvn1993: hij zal ook de veroorzaakte schade wel hebben moeten betalen in deze deal
raym zegt
@nvn1993: idd dan bieden ze eindelijk aan wat hij al die tijd probeert voor elkaar te krijgen. Dan vraag ik me ook echt af wat wil je dan.
towi1989 zegt
@raym: ik denk zo dat hij niet nog eens 11 maanden wil wachten tot zn auto geleverd wordt.
boss1 zegt
mag ik 1 kroepoek bij en extra sambal hahaha
thomcarspotter zegt
@boss1: doe maar niet
banaan7 zegt
@thomcarspotter: inderdaad, die sambal wordt mij toch iets te pittig
mopar zegt
@boss1: kroepoek bij een Taiwanees….jongen toch. Verrijk jezelf en leer wat van de wereld.
davelepeef zegt
@mopar: het ligt hier toch ook gewoon in de schappen?
mopar zegt
@davelepeef: Denk dat je ook wel snapt dat hij dacht dat Taiwanees eten ook kroepoek bevatte.
fritzel zegt
@mopar: dat meen je niet? Echt waar?
mopar zegt
@fritzel: Joh! Echt waar gozah!!
maroksahbe zegt
Ik had ze moeder in de kofferbak gedumpt. Dan zou ik waarschijnlijk wel mijn geld terug krijgen. Dan moet ie wel van ze moeder houden!
pomoek zegt
@maroksahbe: je bedoelt hem zijn moeder? Of zullie moeder? Ze moeder is nie goe Nederlands.
maroksahbe zegt
@pomoek: lekker boeiend BROER
pomoek zegt
@maroksahbe: oei, je interpunctie is ook niet correct. Maar ik zal je verder met rust laten. Fijne bevrijdingsdag ZUSJE!
yipikaye zegt
@maroksahbe: stoere jonge ben jij
rhellema zegt
@maroksahbe: als ik jou was had ik hem een paar klappen met je Dolce & Gabbana tasje gegeven.
maroksahbe zegt
@rhellema: ik heb een lV tas..
alfapeter zegt
Eindelijk is mij duidelijk geworden waar een Cayenne goed voor is.
ghost zegt
Zelf soortgelijk geintje meegemaakt met bestellen van een auto. Wilde een groene en had die zodoende besteld. Na 2 weken hoorde ik dat er geen groene meer leverbaar was dus moest ik een andere kleur kiezen. Ik wilde toen de order annuleren. Dealer zei dat kan maar kost je 20% van de ordersom(8.400€) of je bestelt een andere kleur. Uiteindelijk dat laatste gedaan want kennelijk staan die gasten zwaar in het recht en mogen zij achteraf nog dingen wijzigen. Leip stukje regelgeving.
desjonnies zegt
@ghost:
Volgens mij kun je de koopovereenkomst ontbinden omdat de verkopende partij in gebreke is gebleven en onjuiste informatie heeft gegeven.
Ik heb ooit zo’n geintje gehad met een bestelwagen, de uitvoering die ik had besteld bleek achteraf alleen leverbaar icm een zwaardere motor.
De dealer begon uiteindelijk ook te dreigen over bij betalen maar na een brief van mijn advocaat en het inschakelen van de Bovag heb ik mezelf zo opgesteld dat ik bereid was iets meer te betalen voor het voertuig en kreeg het voertuig geleverd.
Erik zegt
@ghost: u leest niet de Algemene Voorwaarden en de koopovereenkomst alvorens een handtekening te zetten?
ghost zegt
@erik2907: altijd maar daar lag het niet aan. MB had gewoon besloten de kleur niet meer te leveren. Kan de dealer verder weinig aan doen. Hebben die avw ook niks mee te maken.
Erik zegt
@ghost: een ander grapje bij dealers is dat ze je een auto ‘uit voorraad’ verkopen. Denk je een nieuw kenteken te krijgen (februari 2016) blijkt dat er al een kenteken eerder (3 maanden ervoor, dec 2015) is aangevraagd zodat fiscaal gezien de aankoop voor de dealer in het voorgaande boekjaar ligt.
user888 zegt
@ghost: merk auto, naam dealer? Zo’n houding kost ze op langere termijn meer
ghost zegt
@user888: Mercedes A-klasse. Dealernaam noem ik niet, het is uiteindelijk in de prijs goedgemaakt, dus daarmee ga ik verder geen namen meer noemen.
moveyourmind zegt
@ghost: De klant annuleringskosten laten betalen omdat zij als verkopende partij een leveringsverplichting niet na kunnen komen…
Ik zou opgestaan zijn en ze veel succes hebben gewenst met de juridische procedure en had bij dat stelletje oplichters nooit een auto vandaan willen hebben.
E34M5Touring zegt
@ghost: Zolang de auto niet besteld is (gezien het feit dat je nog een kleur kan kiezen is die wagen dus nog niet besteld op dat moment) kunnen ze je niks verplichten qua dwangsom hoor. Ik vrees dat ze je zo een beetje onder druk hebben gezet om de order niet te annuleren. Maar de betreffende dealer had 0 schade ondervonden aan de annulering. Er was immers nog niks besteld dus hij hoeft niks af te nemen. Kut dat je de sale misloopt maar goed, je kan het gewenste product niet leveren dus jammer maar helaas voor hem dan. Met wat juridische ondersteuning was je daar wel onderuit gekomen denk ik.
ghost zegt
@E34M5Touring: allemaal leuke ideeen en gedachten maar zo makkelijk is het niet.
stationcar zegt
@ghost:
Of je leert ervan voor een volgende keer…
Eigenwijs.
basr32 zegt
Porsche drive thru
kempenaer zegt
Ja ja, is dat wat porsche met de vierde dimensie bedoelt, oplichting?
Snap heel goed dat de klant ziedend werd. Kudo’s voor hem.
elemento zegt
Terecht…… dealers denken ook alles kunnen maken