Porsche GT3-rijders zijn woest. En teleurgesteld. Daarom vormen ze een front tegen het almachtige VAG. Tijd voor de Duitsers om hun verantwoordelijkheid te nemen.
We weten inmiddels allemaal waar GT3-gate over gaat. Eigenaren van over de hele wereld zijn de ondoorzichtige handelswijze van Porsche meer dan zat en bundelen zich in de GT3 Worldwide Action Group. De auto’s van de groep zijn samen een niet misselijke 19 miljoen dollar waard. Wat je noemt een statement.
Compensatie
De boze rijdersclub heeft het gevoel dat VAG bewoners van het ene land beter compenseert dan bewoners van het andere. Zo zouden GT3-gedupeerden uit de VS zo’n 2000 dollar smartengeld per maand ontvangen, terwijl gedupeerden in de Emiraten of thuisbasis Duitsland respectievelijk twee en drie keer zoveel krijgen. Kom je uit Engeland dan heb je pech, daar betaalt Porsche nul komma nada.
De oprichter van de groep, Sunil Mehra, is al 25 jaar trouw klant bij Porsche. Hij zei: “Het gebrek aan informatie vanuit de fabrikant heeft veel frustratie opgeroepen bij onze leden. Tot nu toe hebben we geen idee wanneer onze auto’s gerepareerd worden.”
Teleurstelling
De groep heeft in februari te horen gekregen dat hun motoren vervangen moeten, maar daar is het bij gebleven. Dat stelt teleur. Het is geen geldkwestie, louter een principedingetje. Je moet er als hard cashend Porsche/VAG toch ook niet aan denken dat je je meest hardcore fans zo tegen je in het harnas jaagt?
Porsche doet het lekker de laatste tijd, als het gaat om klanttevredenheid. Of zijn we Nick Murray alweer vergeten? De man die een lemon-911 kocht en er subtiele haatfilmpjes van op Youtube zette? (Via Streetinsider)
Met dank aan Tom voor de tip!
jerone zegt
Nick Murrays Porsche wordt teruggekocht door het concern, zie ook zijn laatste update http://youtu.be/iJjxeyC2W8s
marussia zegt
Arme Richard Hammond. :(
HZW zegt
VAG wordt met de dag arroganter.
norge zegt
Deze perikelen werden natuurlijk al voorspeld toen VAG de boel overnam..
tupperware zegt
@norge:
Dat gaat alleen nog maar erger worden nu meer dan de helft van de geleverde auto’s gewoon omgekatte 0000’s zijn.
Ik vrees dat Porsche over een jaar of 10 de betrouwbaarheidslijstjes van auto’s ouder dan 10 jaar niet meer aanvoert. Daar hadden ze toch decennia lang patent op..
topless zegt
Wanneer je van de daken schreeuwt dat je een premium merk bent en superieure kwaliteit levert en dito prijzen vraagt, wekt dat verwachtingen. Wanneer je die dan niet waar kunt maken, krijg je ontevreden klanten. Maar bescheidenheid was nooit de sterkste kant van Duitsers.
mrrallycross zegt
Vag neemt t over en je het meteen dit soort gezeur
utr1984 zegt
Ondertussen zou ik gewoon die GT3 flink de sporen geven, je krijgt immers toch een nieuw blok :D
Wesley zegt
@utr1984: en toen fikte je Porsche af. Geef je weinig kans als je dan bij Porsche komt…
sergio72 zegt
Iedere klant die zoveel geld uitgeeft dient gelijkwaardig behandeld te worden! Premium beleid…..
toniominestrone zegt
Kan mij herinneren dat vorig jaar alle Porsche medewerkers nog een bonus van 4000 euro hebben mogen ontvangen dus iets meer coulance naar haar (nog) trouwe klanten zou op zijn plaats zijn.
torsen zegt
@toniominestrone: Haha meen je dit? Denk niet dat het die mensen ook maar iets kan schelen hoe Porsche haar medewerkers beloont, en zeker niet met zo’n modaal bedrag.
Als Porsche beter had gecommuniceerd over hoe lang mensen hun auto kwijt zijn was er (op zelfontbrandende gt3’s na) niets aan de hand geweest.
krokant zegt
Wat veel negatiefs de laatste tijd rond Porsche. De 911 991 vind ik echt een prachtige auto, jammer dat veel mensen kritiek hebben op de besturing, en nu het hele gedoe rondom de GT3, jammer dat de prestaties niet even goed zijn als het uiterlijk.
gash zegt
Was ik maar lid van deze club………..
2cool4school zegt
Prachtige bak! Met die klachten komt het ook weer goed, dus de gt3 blijft epic
suzy991 zegt
Ze hebben zeker een punt op t gebied van de afhandeling van deze Porsche soap, maar om allemaal een gelijke vergoeding te gaan vragen is ronduit belachelijk! Amerikanen gaan zo dus nog winst maken op hun GT3, aangezien het ding daar maar $130k kost, terwijl de auto hier in Zwitserland, zonder belastingen, omgerekend $195k kost en in NL $212k. Als je minder betaald voor iets, moet je ook tevreden zijn met minder vergoeding.
Maar goed, een vergoeding voor gemaakte kosten is zeker op zn plaats (verzekering/belasting enz.), maar ook geen cent meer dan dat!
TomTomV8 zegt
@suzy991: kun je me uitleggen waarom Porsche meer zou moeten betalen aan klanten die vanwege een extra gierige overheid en belastingdienst (dus zonder enige invloed van Porsche) meer hebben betaald voor hun auto? Da’s niet logisch, want daar heeft zowel Porsche als de klant geen enkele invloed op.
Het is simpel: mensen over de hele wereld hebben deze auto gekocht voor verschillende prijzen en met verschillende garantie-termijnen, afhankelijk van hun regio. Nu maken ze allemaal dezelfde puinhoop mee, doordat Porsche zijn zaakjes niet voor elkaar heeft. En voor diezelfde puinhoop willen ze op dezelfde manier gecompenseerd worden. Da’s alles. Logisch, dunkt mij.
suzy991 zegt
@TomTomV8: Het zijn altijd de belastingmaatregelen die de prijsverschillen veroorzaken. Porsche heeft voor elk land z’n eigen prijsstrategie.
Voorbeeld: nettoprijs in Zwitserland (excl. importbelasting en MwSt.) is CHF170k oftewel € 139k, de Amerikaanse prijs is zonder belastingen $130k oftewel € 100k, Dat zijn € 39.000 verschil in basisprijs oftewel, in de VS is de auto 28% goedkoper zonder dat belastingen van invloed zijn op de prijs.
Don’t get me wrong… Ik ben met je eens dat Porsche er een behoorlijke puinhoop van heeft gemaakt en daar mogen de GT3-kopers best voor gecompenseerd worden, maar het is niet de bedoeling dat er mensen winst gaan halen uit zo’n zaak. Dat gaat wel gebeuren op deze manier.
suzy991 zegt
@suzy991: NIET altijd de belastingmaatregelen moest daar staan ;)
TomTomV8 zegt
@suzy991: Ik zie niet in hoe mensen winst gaan halen uit deze zaak. Je vergeet de afschrijving, voor sommige financiering, verzekering, geboekte trackdays, perceptie van de markt van de ‘aangetaste’ 2014 GT3s, etc.
Wat ik wel zie is dat Porsche op deze manier klanten aan het verliezen is. Sommige voor tijdelijk, sommige for life. En ik ben er een van. Ik weet alleen nog niet in welke van die twee vakjes ik uiteindelijk terecht kom.
Porsche wilt in de premium league spelen, dan moeten ze kunnen omgaan met een kritische doelgroep die een premium product en service wenst. Dat het produkt te wensen overlaat is nog tot daar aan toe, maar de service en communicatie hieromtrent is om te janken. En ik kan het weten, trust me!
suzy991 zegt
@TomTomV8: Ik begrijp jou volkomen TomTom en ik hoop dan ook dat dit uiteindelijk tot een goed einde wordt gebracht. Klanten zal Porsche zonder twijfel verliezen hierdoor. Dat staat buiten kijf.
Persoonlijk denk ik dat PAG de grote fout heeft gemaakt om dit grotendeels door de locale dealerorganisaties/importeurs te laten afhandelen. Wanneer deze hun werk goed doen, is er weinig aan de hand (In Zwitserland krijgen getroffen GT3 eigenaren, zonder probleem, CHF 200,-/dag en een jaar extra garantie bovenop de standaard 4 jaar).
In landen zoals de VS waar PCNA wel vaker behoorlijk wat steekjes laat vallen, is dit minder goed geregeld. In Groot-Brittanië blijkbaar nog veel slechter.
PAG had dit van meet af aan zelf geheel ter hand moeten nemen en de getroffen klanten een voorkeursbehandeling moeten geven á la 918 klanten. Goede en snelle communicatie en duidelijkheid had hier een hoop ellende kunnen voorkomen.
Het zijn uiteindelijk maar 785 (over het algemeen zeer loyale) klanten en dat had PAG makkelijk zelf kunnen afhandelen.
Maar goed… laten we hopen dat dit alweer een goede les is voor de klantenservice afdeling in Zuffenhausen.
lambo4all zegt
@suzy991: je moet niet overdrijven, 190k franken is 150k euro’s!
suzy991 zegt
@lambo4all: Ga eerst eens op wikipedia zoeken wat het verschil is tussen $ en €…….
Amerikaanse prijzen zijn nooit inclusief belastingen, dus ik heb de 8% MwSt. en voor NL de 21% BTW eruit gehaald en toen het bedrag omgezet naar dollars. Vandaar de $ voor de cijfers! Moeilijk he dat lezen?
clioracing zegt
@suzy991: Dus dat zou betekenen dat die auto in Engeland gratis is, aangezien je daar geen enkele vergoeding krijgt;)
suzy991 zegt
@clioracing: Whatever you say, don’t mention the war!! ;)
Maar ’t is wel schandalig dat Engelsen niks krijgen inderdaad… al klopt het niet helemaal, want ik ken een aantal Britse GT3 kopers die gewoon n nette 991 Turbo S als leenauto voor de deur hebben staan. Maar goed… das dan weer niet genoeg waarschijnlijk…..
clioracing zegt
@suzy991: Haha, waarschijnlijk dat de Engelsen niks krijgen vanwege alle oorlogen in het verleden. De Britse kopers die een leenauto hebben gekregen moeten ongetwijfeld gedreigd hebben dat als Porsche helemaal niks zou doen, dat ze het dan wel even in België met hun zouden gaan uitvechten ;)
Jij weet er veel van. Werk je bij Porsche?
suzy991 zegt
@clioracing: Nee ik werk niet voor Porsche ;) Dan was dit niet gebeurd! (just kidding).
Ik ben gewoon een petrolhead met een lichte voorkeur voor Porsche. Rij zelf een Boxster S en ben daardoor veel actief op diverse Porsche forums, zoals 6Speed, Rennlist en Rennteam.
Deze actiegroep is ontstaan op de Rennlist forums, dus ik heb het op de voet kunnen volgen. Niet alle GT3-eigenaren cq. -kopers zijn het overigens eens met deze actiegroep. Velen zien liever een extra garantie en bijvoorbeeld gratis onderhoud tot een bepaald kilometrage, of een of twee gratis sets banden. Nu wordt het accent iets teveel op de vergoeding gelegd vind ik en die mening delen meerdere Porsche-enthusiasten op de forums.
Neemt niet weg dat Porsche dit, communicatief en PR-matig, gewoon slecht heeft afgehandeld tot nu toe en daarin staat deze actiegroep volledig in hun recht. Punt.
clioracing zegt
@suzy991: Oké, had je dan niet suzy981 moeten heten? ;) Of wordt de volgende een 991?
Een vrouwelijke petrolhead met een Boxster S en woonachtig in een land met fantastische bergwegen. Marry me! ;)
suzy991 zegt
@clioracing: Had de Boxster S vorig jaar eigenlijk als tijdelijke auto gekocht (demo), terwijl ik in het orderproces voor een 991 zat. De auto bevalt echter erg goed en ik ben een beetje over het idee heen dat ik persé een 911 “nodig” heb. Die 991 heb ik dus gecancelled.
Heb vorige maand wel een nieuwe MY2015 Boxster S besteld (deze keer met PDK), die binnenkort geleverd wordt.
Kon hier mijn naam echter niet meer veranderen, dus zit vast aan Suzy991 ;)
Oh en sorry. Leuk aanbod, maar ben niet “available” ;)
drivingpleasure zegt
Tja dat krijg je met al die VAG invloeden…