Money money money.
Voor dit verhaal schakelen we over naar Canada. Een Ferrari F40-eigenaar kreeg in 2012 van zijn verzekeringsmaatschappij Insurance Corporation of British Columbia (ICBC) 790.000 dollar uitgekeerd voor de schade aan zijn supercar. In dat jaar maakte hij een smakker met zijn F40 en kuste daarbij een lantaarnpaal. Auw.
Volgens documenten bedroeg de totale schade 982.000 dollar. Inmiddels is de F40 gerepareerd, maar de F40-eigenaar is niet tevreden omdat hij niet het volledige bedrag vergoed heeft gekregen. De Ferrari-man is naar de rechter gestapt. De F40 van meneer is overigens getaxeerd op een waarde van 696.000 dollar.
Volgens ICBC is de claim van de man niet terecht. De verzekeringsmaatschappij stelt dat de F40-eigenaar meer geld wenst dan zijn polis zou dekken. De ICBC spreekt over kwader trouw. Het is aan de rechter om te bepalen wie er gelijk krijgt in deze zaak. Aanvankelijk wilde de maatschappij hem in 2012 een bedrag van 503.000 dollar uitkeren, maar na een klacht van de man werd dit bedrag bijgesteld naar 790.000 dollar. Via de rechter probeert de man alsnog meer geld los te peuteren bij de ICBC. (via CTV News)
W115 zegt
Ja waarom niet, of zijn we communisten geworden?
Orichy zegt
@w115: Nee, om nu schaamteloos, meer geld te eisen, als je al meer dan de taxatiewaard hebt gehad, dan mis je ook wel een paar hersencellen.
Als verzekeringsmaatschappij laat je natuurlijk de man, na deze schade, wel 5x zoveel verzekeringspremie betalen, dat geld meer betaalde geld moet wel terug komen.
rikus zegt
@Orichy: en dat stapt die man lekker over naar een andere verzekeringsmaatschappij.
thierryvth zegt
@orichy: het was een hele slechte F40 of de taxatie waarde is van na de crash waardoor de waarde obviously flink gedaald is
dawwg zegt
@w115: Waarom niet ? Nou, fatsoen bijvoorbeeld ?
mwodan zegt
@dawwg: wat een lelijke woorden durf jij gebruiken zeg… Foei!
marc94 zegt
Hier is eigenlijk niks zinnigs over te zeggen als je de polis niet gelezen hebt. Maar is die getaxeerde waarde niet laag?
carspottersz zegt
@marc94: ze kijken er volgens mij niet naar of de auto zeldzaam is of niet, daardoor stijgt de waarde
dwfc zegt
@marc94: Dit is het enige juiste antwoord! Velen kennen de kleine regels of specificaties van hun polis niet eens!
laptom zegt
@dwfc: waarschijnlijk heeft de man de auto expres laag laten taxeren om de verzekeringpremie te drukken. Heeft hij jaren van geprofiteerd en gaat nu klagen… Het is al netjes dat de verzekering meer dan de taxatie uitkeerde. Bij dit soort auto’s moet je iedere 2 jaar taxeren, dus hij zal zelf wel op de lage taxatie aangedrongen hebben.
aquila2003 zegt
@laptom: precies!
esprit84 zegt
rijke man wil meer geld… verrassend
VeniVidiVici zegt
Nee, die wil gewoon gebruik maken van al die jaren verzekeringspremie betalen om de F40 te laten repareren.
laptom zegt
@venividivici: en de verzekering heeft al meer laten uitbetalen dan de man voor verzekerd is.. Het is de verantwoordelijkheid van de man zelf om de auto correct te laten taxeren. Niet van de verzekering.
pindakoning zegt
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de maandelijkse verzekeringspremie is van zo’n auto (ca 1 mln) in NL
2wheeler zegt
@pindakoning: sowieso meer dan 10 euro denk ik wel.
tvklarenbosch zegt
@2wheeler: volgens independer.nl €64,64 per maand haha
dwfc zegt
@pindakoning: Dat is afhankelijk van vele factoren pindakaas …als je een ouderdom hebt van + 50 en 10 van zulke wagens bezit die goed achter slot en grendel zitten en maar een beperkt aantal km’s per jaar bollen zal de prijs aanzienlijk lager zijn dan een jonge stier van 20 die aan elk stoplicht zen launch control opzet om maar iets te noemen. Zo zijn er 100-den factoren die meespelen. Maatwerk is hier van toepassing.
kauwsjotel zegt
@dwfc: euh neen mien jong
madvillain zegt
@pindakoning: Een 918 Spyder bij Assicuro kost rond de 5500 per jaar.
laptom zegt
@pindakoning: Hier in NL zal je rond de 2% van je taxatie moeten betalen. Mits de auto track&tracé heeft. Klasse 3 alarm. Dagelijks binnen gestald wordt met alarm en met maximaal 5000km per jaar.
seicilindri zegt
@laptom: 2% ? Dan moet je echt even met je tussenpersoon praten hoor . Dat kan voor de helft en voor jaren 70 spul en ouder zelfs voor een kwart daarvan.
seicilindri zegt
@laptom: o, en zonder alarm op de auto’s. Maar dat is inderdaad wel bijzonder.
woudloper zegt
@pindakoning: ik weet voor een Porsche turbo van 150k dat je algauw 1000 euro per maand betaalt voor full omnium, afhankelijk van eerder schadeverleden natuurlijk.
ff40 zegt
@pindakoning: 2500€ bij Gio
moveyourmind zegt
Niet heel goed op de foto te zien, maar die achterbanden lijken wel slicks…
Als dat zo is niet zo gek dat hij is gaan schuiven met het natte wegdek.
detroitv8 zegt
Een taxatie van 696k CAD. Dat is met de huidige koers €450k. Ook in 2012 was een F40 wel meer waard…
ardonjr zegt
@detroitv8: Dit inderdaad. Dan zal meneer al niet een heel fris modelletje hebben lijkt me. Heb F40 voor het dubbele over toonbank (bij wijze van) zien gaan.
ttr6 zegt
Inderdaad zoals enkele schrijven, de taxatie is bepalend. De auto was dus Total los
agdesigns zegt
982.000 dollar schade… hoe dik pak papier van onderdelen moet je dan wel niet krijgen van de garage. Of was het 1.000.000 dollar en dachten ze laten we m ‘matsen’ met 18k korting.
Zal uurloon of onderdelen hoger zijn
spidermann zegt
Indien de schade meer is dan de economische waarde is de auto toch total loss, en krijgt men “slechts” de economische wasrde vergoed.
vindik zegt
Eigenaar heeft 800K te veel gekregen; slicks op de openbare weg zijn verboden, niet zonder reden.
jannemaneke zegt
@vindik: geloof me maar als ik u verzeker dat een verzekeringsmaatschappij dergelijke zaken goed onderzoekt.
kniesoor zegt
650K schade aan des mans auto en de resterende 332K aan z’n gedeukte ego, neem ik aan.
vindik zegt
Wel een van de mooiste lelijke auto’s.
markie123 zegt
Ik laat m’n oldtimer elke twee jaar opnieuw taxeren voor de verzekering… De schade die in dat rapport staat is gewoon geldig voor die periode. Het verwondert mij bijzonder dat de man al meer krijgt dan de taxatiewaarde. Vind het maar een raar verhaal.
markie123 zegt
@markie123: Schade moet waarde zijn uiteraard.
wjeurs zegt
Rechtszaken zijn ook niet goedkoop… Hoop dat het een lang proces wordt.
Gulli zegt
Normaalgesproken vind ik verzekeringsmaatschappijen de grootste boeven op aarde, maar het lijkt dat er een nog grotere is opgestaan.
Hoe dan ook, zonde van de F40, hopen dat ze hem voor dat geld weer netjes op kunnen lappen.
joepydo zegt
Dit verhaal gaat nog wat verder. ICBC ligt onder vuur omdat ze afgelopen jaar een verlies van 1,3miljard hadden, terwijl verzekeringspremies het hoogste zijn in Canada. (Je bent verplicht om je basisverzekering met ICBC te nemen). Ik betaal voor mijn Golfje zo’n $160 per maand (ongeluk vrij in 10jaar),
terwijl je voor een F40 maar 3 keer zoveel betaalt.
ikleesookoverautos zegt
Hij is niet voor niks zo rijk geworden.
ericd zegt
Nog een mooie aflevering over geweest bij Discovery. Gas Monkey Garage kocht een gecrashte F40 en lapte ‘m op voor minder dan het schadeherstel in dit geval heeft gekost. Plus maakte ‘m beter en krachtiger.