![Tesla Model 3](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/Tesla-Model-3-grijs-970x578.jpg)
Chinese Model 3 kopers zijn teleurgesteld maar ook boos op Tesla. Sommigen dreigen nu met een boycott van het hele merk.
Het aandeel van Tesla leek even op weg te zijn de grens van de 1.000 Dollar te doorbreken, maar inmiddels is het alweer wat gezakt naar 700 Ekkerdollars. Nog altijd is dat een waardering waarmee Tesla veruit het meest waardevolle Amerikaanse autoconcern is. Pak aan Ford en GM. Toch heeft Musk de strijd tegen de ‘shorters’ nog niet definitief gewonnen. Het Coronavirus gooit (kortstondig) roet in de Chinese dromen van Elon. Daarbij is het ook niet handig dat hij de Chinese clientèle boos gemaakt heeft met een ouderwets Teslaesque blundertje. Dom dom dom, want nu dreigen verongelijkte Chinezen met een boycott.
De vork en de steel zijn als volgt: Tesla heeft in China de Model 3 geleverd met verouderde hardware. Het gaat specifiek om een chippie die Tesla gebruikt voor Autopilot. Daar heeft Tesla sinds april 2019 een nieuwe versie van, die volgens Tesla zelf 21 keer sneller is dan de oude unit. Je raadt het echter al: in China zijn nieuwe Model 3’s stiekem nog geleverd met de oudere chips. Klachten kwamen binnen nadat enkele Model 3-bezitters zagen dat de sticker op de chips niet overeenkwam met de informatie in de handleiding.
Volgens Tesla is het een onschuldig akkefietje. De schuldige voor de faux pas is volgens het merk ‘het Coronavirus’, waardoor de nieuwe chip even niet beschikbaar was. Het oude chippie zou (ondanks de eerdere claim over diens snelheid) nauwelijks een andere gebruikerservaring bieden dan de nieuwe. Bovendien geeft Tesla aan de oude chips tezijnertijd kostenloos te willen vervangen voor klanten met de nieuwe unit. Maar ja, dat hadden ze dan misschien toch even eerder aan moeten geven. Op Chinese fora moeten Elon en zijn toko het dan ook ontgelden. Een boze man laat op Weibo optekenen:
Tesla heeft gewoon wat onderdelen gebruikt die het nog had liggen om een snelle winst te boeken. Het is walgelijk.
Een andere boze man vraagt zich openlijk af wat er gebeurd was als niemand achter de downgrade was gekomen:
Wat als niemand het had gemerkt? Tesla, je hebt gefaald om de verwachtingen van het Chineze volk en de Chinese overheid waar te maken.
Zoals hij pleegt te doen heeft Elon Musk inmiddels al gereageerd op de kwestie via zijn favoriete medium Twitter. De Muskias probeert de hele kwestie af te doen als ‘no big deal’. Zeker omdat de klanten die geklaagd hebben paupers zijn die niet eens Full Self Driving aangevinkt hebben op de optielijst, waarbij de nieuwe chip het grootste voordeel zou brengen:
Koop jij de excuses van Elon, of vraag je je af wat er stiekem allemaal niet klopt aan jouw Model 3? Laat het weten, in de comments!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@metalmike: goh..dankjewel..goed om te weten!
Dat heb je fout, metalmike. Je schrijft het wel degelijk met twee ‘t’s. Boycott is een eponiem, een woord dat is afgeleid van een eigennaam. In dit geval, Charles Cunningham Boycott, een Brits landeigenaar in de 19e eeuw. En dat verhaal zoek je zelf maar even op.
@gromit:
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/Boycot#.XmSmryW0slQ
PS.: één t dus…
@erik2907 – Ik was er al een beetje bang voor dat de discussie iets te hoog gegrepen was voor jullie… De Autoblogredacteur heeft het alleszins wel begrepen.
@gromit: Prima dat jij je nieuw geleerde woordje ‘eponiem’ wil gebruiken, maar dat betekent niet dat het woord als eponiem direct letter voor letter overgenomen dient te worden. Zo ook niet bij het woord boycot in het Nederlands.
Ken je taal:
Eponiemen zijn woorden die teruggaan op historische personen of mythologische figuren. Onze taal is hiervan doorspekt. Dit betekent niet dat het woord dat ontleend is aan een historisch figuur ook op dezelfde wijze geschreven wordt. Voor enkele voorbeelden, ook onder andere boycot (met één ’t’), kijk maar eens op deze pagina https://historiek.net/eponiemen-top-50-woordenboek/65261/. Het overgrote deel van de woorden wordt niet letterlijk overgenomen door de ‘naam gever’.
Dit betekent dat zowel de auteur als jij zelf je wat dieper mogen verdiepen in het begrip Eponiem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_eponiemen
In de Nederlandse taal is boycott simpelweg fout gespeld.
@gromit: in het Nederlands is wel degelijk met één ‘t’ hoor
Sjoemelstekkers.
@bernoulli: nee,..sjoemelchips!?
@mustang750supersnake:
Is dat een nieuw soort in de supermarkt :-)?
Ze moeten eigenlijk bij zijn dat ze überhaupt nog iets krijgen, eigenlijk had tesla heel China moeten boycotten…
@onlyporscheman: *blij. Natuurlijk werkt de edit knop niet op mobile.
Hihi, chinezen die klagen dat een product niet aan de verwachtingen voldoet
@ty5500: nee, zo vraagt een Amerikaan of Europeaan aan een Chinees hoe men het moet beleveren.
Verder niets nieuws onder de zon.
Je kan natuurlijk geen koper zijn als je iets boycot. Verder wat inhoudelijker, waar is gecommuniceerd dat ze de nieuwe hardware zouden krijgen..? De “oude” computer is functioneel niet anders. Je krijgt dus waarvoor je betaald.
Vraag is natuurlijk wat op het contract stond dat getekend is. Het is niet omdat bmw een nieuwe zes in lijn heeft die stukken sneller is als de vorige dat elke bestelde 5 serie (waaronder de lichtere uitvoeringen) die zes in lijn krijgt. Hoe ik het lees lijkt de snelheidswinst voornamelijk voor het zelfstandig rijden en hebben de personen in kwestie deze optie niet genomen.
Gevalletje fifo in de supply chain?
Enfin, wederom uitvergroot gevalletje bad news = news.
Ik begin de marketing langzaam te begrijpen…
-edit: nutteloze bijdrage-
Maar hoe komen ze erbij om de auto uit elkaar te schroeven. Of ze merkte het met rijden, of er was iets fout
-edit: nutteloze bijdrage-
Chinezen zijn net mensen. Ze zijn allemaal anders. Allemaal hun eigen gevoel. Hun eigen persoon. Niet alle chinezen hebben Tesla’s. Sommigen hebben een BMW… dus niet alle chinezen zeuren over hun Tesla chippies…
De boel lekker shorten van de week. Kan ik weer mooi op vakansie met de centjes van Musk Inc. ?
De shorters kunnen voorlopig niet op vakantie. Tenminste niet die al 2 jaar bezig zijn.
In mijn ogen een storm in een glas water, Tesla vervangt de chip als deze weer voorradig is. Ze kunnen toch moeilijk geen auto’s produceren omdat de nieuwe chip niet beschikbaar is.
Sinds de laatste software update is gewoon in het menu op te vragen welke computer er in je auto zit. Voor een Model 3 kan dat een “versie 2.5” of een “versie 3” zijn. Daarvoor hoef je de auto dus niet uit elkaar te halen, staat gewoon in het menu, Tesla verbergt dus niets in die zin.
Als je geen FSD hebt aangeschaft is er geen technische reden om een V3 te installeren. Anders gezegd: alle functies die je koopt in de auto zonder FSD werken net zo goed op V2.5 als op V3.
Sinds de software updates eind 2019 is er een enkel verschil: traffic cones worden in het scherm wel weergegeven bij een V3 en bij een V2.5 niet. In de VS zelfs ook kliko’s en verkeerslichten. Nu kun je discussieren of dat een cosmetische functie/gimmick is of dat je als Model 3-zonder-FSD koper had mogen verwachten dat je ook V3, en dus traffic cones in het scherm, zou krijgen.
Ik heb zelf een V2.5 in mijn Model 3 (gebouwd op 4 april 2019), maar FSD aangeschaft (achteraf) en ga dus nog een keer een V3 computer krijgen, zonder extra kosten. Twee vrienden hebben ook een Model 3 gekocht, eind 2019, zonder FSD en zij hebben allebei wel de V3 computer.
-edit: nutteloze bijdrage-
Mooizo. Nu nog boycotten in de EU
Chinese klanten spreken graag over boycotten. Audi, MB en BMW hebben het ook al meegemaakt, en andere westerse en Japanse merken vast ook. Waait wel weer over…
Chineze volk?
Chinese volk.
Elon moet gewoon een keertje lunchen met Xi Jinping.. En dan een foto posten van het “onderonsje” nergens last meer van…
Het is natuurlijk fout, maar volgens mij worden Chinezen over nog veel meer (belangrijkere) zaken stelselmatig voorgelogen, daar hoor je dan weer niets van….,