Aan de voorzijde is deze Boxster GT3 occasion echt net een 911. In motorisch opzicht totaal niet.
Nu het weer mooi weer is, barst de discussie op de redactie weer los. Wat is de beste roadster voor niet al te veel geld. Gisteren opperde @Wouter de BMW Z4 al even op, iets dat Jaap ook met verve doet. Ook het Japanse duo 350Z en S2000 komt geregeld naar boven. De absolute vedette in die klasse is natuurlijk de Porsche Boxster.
Het grootste nadeel van de Porsche Boxster voor velen is dat het geen 911 is. Ergens moet het een 911 zijn volgens hen. Een Cayenne, Panamera en friggin’ Macan zijn geaccepteerde Porsches, maar als je in een Boxster komt voorrijden, is het ‘geen echte Porsche‘. Mensen die dat denken, hebben vaak geen échte sportwagen met een atmosferische middenmotor. Let maar op.
Boxster GT3
Deze auto lost het probleem op voor mensen die een Boxster willen, maar een 911 moeten rijden van hun omgeving. Deze occasion heeft namelijk een bijzondere bodykit. Aan de achterzijde kun je een GT3-esque bumper zien. Voordeel: die had ook de uitlaten in het midden. Aan de voorzijde is er meer werk verricht, er zit namelijk een complete 997-neus op. De bumpers en koplampen komen van een 997, een GT3 in dit geval.
Aan de zijkant van de grijze roadster zien we TechArt-invloeden. Zowel de sideskirts als 19″ velgen zijn van de tuner uit Leonberg afkomstig. Het geeft de auto in totaliteit een bijzondere uitstraling mee. Een zogenaamde OEM+ look. Dus het totaal is nog wel een beetje in lijn met wat Porsche zelf bedoelde. Als het gaat om prestaties, is dat perfect gelukt.
Automaat
Porsche is namelijk altijd bijzonder angstig geweest dat de Boxster de 911 voorbij zou gaan. Daarom wordt het vermogen altijd geknepen bij deze auto. Welnu, de Boxster-occasion die op Marktplaats staat is niet al te snel. Het is namelijk een standaard 987. Dat betekent een 2.7 liter zescilinder boxermotor. Op zich is dat geen verkeerde motor. Zeker niet in combianatie met de handbak. Maar zoals je ziet, het is géén handbak. Deze auto heeft de optionele Tiptronic S automaat met vijf verzetten.
Maar het wordt nog erger. Het is namelijk een import. Nu is het geen probleem dat de auto niet uit Nederland komt. De meeste NL-exemplaren zijn vrij saai uitgevoerd. Maar dit is een (hoogstwaarschijnlijk) Belgische Boxster. Deze roadster heeft geen 240 pk (zoals de ‘onze’), maar slechts 211 pk. Dit in verband met belastingen. De prestaties zijn dan ook niet zo bijzonder als het uiterlijk doet vermoeden. De 0-100 km/u sprint is nu pas na 7 seconden afgerond en de topsnelheid is 251 km/u. Kortom, deze 987 op Marktplaats ziet er wat sneller uit, dan dat deze in werkelijkheid is.
Met dank aan @sportabgasanlage voor de tip!
rcolt zegt
Heerlijk dat kleurverschil vooraan met die bumper🤮
escort77 zegt
@rcolt: heel slordig ja…
Robert zegt
@rcolt: goede pasvorm ook, gezien die carrosserienaden. D’r zit er werkelijk niet eentje recht, volgens mij…
sportabgasanlage zegt
Da’s een forse vraagprijs voor dit “U N I E K in Europa” hobbyprojectje. Zeker gezien de km-stand. naar mijn mening minimaal €10K te veel. Maar goed, je hebt maar 1 koper nodig. Ik wens de verkoper veel succes, maar mijn smaak is het niet.
@rcolt er staat in de advertentie toch ook “speciale kleur”😉
potver7 zegt
Het totaalplaatje vind ik nog steeds… meh… Toegegeven, de koplampen zijn een stuk beter dan het origineel, maar de bumpers en skirts zijn mij te ‘wild’ in verhouding met de rest van de koets. Dat had best wat subtieler gemogen. Had er dan een andere ‘speciale kleur’ op gespoten in plaats van het obligate grijs…
miamibleugti zegt
Fors aan de prijs! Deze stond in Deil te koop voor meen ik €26.950,-
Toch stiekem wel een mooie auto om te zien!
flyerbunch zegt
@miamibleugti: klopt dat was in april. Gevalletje van car flipping, maar goed.. iets is iets waard wat men er voor wilt geven, maar of hij echt 8-9k meer waard is op 2 maand?
DeWitteCondor zegt
Velgen zijn ook wel bizar groot in verhouding tot de auto. Vooral bij de achterzijde krijg ik er een Hot Wheels gevoel bij. Heb persoonlijk ook niet zo’n moeite met een Boxster in standaard trim. Wel moeite met auto’s die willen lijken op iets wat ze niet zijn terwijl het van origine prima wagens zijn.
escort77 zegt
Die 30 pk die vanwege de Belgische fiscus verdwenen zijn, kan je die niet eenvoudig terug programmeren? Lijkt me puur software-matig gedaan.
willeme zegt
@escort77: volgens mij kan het vrij eenvoudig naar 250-260 pk. Automaat herprogrammeren. Sportuitlaatje eronder, inductiekitje. Dan heb je al een heel leuke auto, denk ik.
mwti zegt
@willeme: jij weet wel hoe het moet hè…. ff dit ff dat ff zus ff zo…
willeme zegt
@mwti: Hoe bedoel je? :-D
mwti zegt
Sportuitlaatje eronder, inductiekitje. Alles eindigt op JE. Jij verdient zeker ook een tonnetje? En de heb bandjes en velgjes en spoilertjes en een vriendinnetje en een etentje en een fietsje en een meisje…
willeme zegt
@mwti: ik snap jouw probleem niet echt. Mijn vriendin is een meisje, maar dat schijnt vaker voor te komen.
Om het on-topic te houden: met een paar eenvoudige tweaks kun je hier wat leuks van maken. Een auto met middenmotor heeft altijd een enorm korte uitlaat en vanwege de beperkte ruimte zal de inductie-kit ook niet groot zijn. Dus lijkt mij gewoon correct, toch?
flyerbunch zegt
Dit soort ombouw zag je wel meer op de eerste 986 generatie Boxsters. Nu dat prijzen zakken mogen de 987 versies er ook aan geloven. Benieuwd wat de 981 versies zullen brengen. Betwijfel of de ombouw volledig origineel is want de achterbumper is GT3 look. De verkoper lijkt in elk geval 8-9k extra te willen te hebben na vorige verkoper in april. Dit door zogenaamd originele onderdelen die je ook 2e hands kunt kopen en op deze auto geen meerwaarde bieden. Jammer van de motorisering, maar blijft verder wel een leuke auto om te zien uiteraard!
jeronimo81 zegt
Willen maar niet kunnen…
sportabgasanlage zegt
@jeronimo81
Beetje zoals alle M-Lines, S-Lines, AMG-lines, R-Lines, RS-Lines, en alle andere sportpakketten met dikke bumpers, sideskirts, uitlaatuiteinden, spoilers en splitters.
jeronimo81 zegt
Helemaal mee eens. 💪
kilum zegt
Ik vind hem eerlijk gezegd best mooi. De afwerking had wat beter gekund. Maar het idee is wel goed. Staat namelijk best tof met deze bumpers en skirts. Het is niet over the top gedaan. En ziet er toch wel net even anders uit dan een standaard Boxster. Was wel echt beter geweest als dit was gedaan met een Boxster S met handbak.