Kijk, dat is nog eens superhandig. Met de Bowlus Volterra kun je de EV opladen.
De elektrische auto als trekauto is een beetje ‘hit and miss’. In principe is het namelijk briljant, want een elektromotor levert veel koppel bij 0 toeren. Dat is op zich heel erg prettig, waardoor je niet toeren hoeft te maken zoals met je 1.8 (je liet de 1.6 staan omdat je een caravan hebt natuurlijk). Een elektrische auto heeft een laag zwaartepunt en behoorlijk wat massa, dus je in veel gevallen is het een stabiele combinatie.
Het probleem is alleen (zoals altijd bij de EV) de accu. Ondanks het schrikbarend hoge gewicht (een beetje accupakket weegt al gauw 500 kg) is de range met een caravan erachter knudde. Dat komt door de lage energiedichtheid van een accu. Dat betekent dat je constant moet laden bij elke gelegenheid. Dat zorgt ervoor dat het reizen wordt gehinderd, wat juist het doel was van zo’n caravan.
Oplossing
Maar er dus een briljante oplossing: de Bowlus Volterra. Naast het feit dat die naam briljant is, is het idee erachter ook geniaal. Het is een caravan, maar niet zoals je gewend bent. Het is geen symbiose van polyester, MDF en plastic, maar een aluminium Airstream-esque creatie.
De Volterra (niet te verwarren met de Subaru Solterra) is een compleet elektrische caravan. Soms heb je nog een propaangas-installatie of kleine dieselgenerator aan boord van dit soort sleurhutten. Niet hier: alles is elektrisch, dus lekker koken op inductie.
Accupakket Bowlus Volterra
Daarvoor is er een accupakket nodig en het mooie is: ze hebben ‘m bij Bowlus (niet te verwarren met een bruine trui) lekker groot gemaakt: 17 kWh. Voor een EV is dat niet veel, maar voor wat verlichting en een koelkastje is het flink. Nu zijn er twee dingen mogelijk dat deze caravan tamelijk briljant maakt. Ten eerste kun je ‘m laden door de caravan aan je auto te koppelen. Dan kun je al rijdend het accupakket volkrijgen.
Andersom kan het ook, als je op de kampeerplaats de Volterra helemaal hebt volgeladen en je EV raakt na 200-250 km leeg (niet ondenkbaar met zo’n grote jongen erachter) kun je jouw EV opladen.
Dan kun je ongeveer 100 km verder komen. Hoe briljant is dat? Verder is het van binnen natuurlijk een superluxe en strakke caravan. Alles wat je nodig kan hebben zit erop. Enige nadeeltje is de prijs. De Amerikaanse caravanfabrikant wil er zo’n drie ton voor hebben.
Meer lezen? Zover kom je met een elektrische camper op vakantie!
Rudy zegt
Denk dat de EV die een dergelijke caravan kan trekken, zeker geen 100KM ver komt op de 17kWh die hij aan boord heeft. En al helemaal niet met zo’n apparaat erachter.
Ben ook benieuwd of EV’s het laden tijdens rijden toestaan. Is geen situatie die nu gebruikelijk is natuurlijk.
rwdftw zegt
Een Model 3 zit ergens tussen de 14 en 20kWh/100km. 14 onder optimale omstandigheden, 20 met koud nat donker weer.
Dus je komt 100 km ver als je je hut laat staan ;).
flutterby zegt
Een elektrische auto “start” niet wanneer de stekker erin zit. Het laden tijdens het rijden moet dan via de 12 volt aansluiting gaan op 11 polige stekker.
AudiRS zegt
Vanaf 310.000 voor een paar meter alu en hout? Dat zal een groot succes worden…
Robert zegt
Precies dit. Voor drie ton in dollars kun je toch een serieuze camper kopen. Of een heleboel hotelovernachtingen betalen.
tjorque zegt
Ik schat dat ik in juli ongeveer 3k aan vakantie heb gespendeerd op drie weken (eten, rijden en overnachten) dus voor die prijs kan ik rustig de rest van mijn leven elke zomer op vakantie 🤣
scheurbuik zegt
Met zo’n naam en zo’n prijs had ik verwacht dat ie je bolus die je op het toilet achterlaat omzet in elektriciteit voor de accu.
intimrasiert zegt
Op zich zou een caravan met een 200+ kWh accupakket of een fijne brandstofcel wel lollig zijn voor de lange vakantiereizen. Maar dit is verder vrij beperkt van nut.
flutterby zegt
Totale verspilling van grondstoffen. Doe dan duurzame en huur een diesel.
Dutchdriftking zegt
Kortom, lekker een Range Rover diesel er voor, maar tijdens het rijden wel de accu vullen. Dit door regenererend remmen en de 12v aansluiting. Tegen de tijd dat je in Spanje bent heb je zeker 10% accu lading.
flutterby zegt
Bij het afdalen na Millau zat de accu van mijn GTE weer vol binnen een paar kilometer. Heerlijk dat “engine breaking” op een elektromotor.
tenaci zegt
Jup, m’n Ceed PHEV was zelfs na de afdaling van de Pont de Normandie alweer bijna vol.
avocado zegt
Ik dacht dat de meeste EVs niet kunnen rijden terwijl ze aan het laden zijn?
CYBRTRK zegt
Dat kan volgensmij ook niet. Ik kan ook nergens op de site van de fabrikant vinden dat je de EV kan laden tijdens het rijden. Dus ik vraag mij af of de titel van dit artikel wel klopt
basman147 zegt
Het zou nog handiger zijn als de oplooprem wordt vervangen door een elektrische motor/ dynamo zodat hij ook energie kan terugwinnen tijdens het remmen. Denk dat een gedeelte van het probleem EV + caravan komt doordat de EV moeite moet doen om het geheel in beweging te krijgen, maar tijdens afremmen wordt door de oplooprem de trommels van de caravan in werking gezet, waardoor die energie in warmte wordt omgezet ipv elektriciteit zoals bij de EV.
Maar die prijs slaat natuurlijk nergens op. Zal vast goed in elkaar zitten etc. Maar 300000?
flutterby zegt
Een EV heeft juist totaal geen problemen met in beweging komen. Het probleem is dat de hoeveelheid energie in de accu beperkt is, bij een brandstofauto merk je dan nauwelijks omdat ze al bizar inefficiënt zijn (en je rustiger rijdt met een caravan).
herve11f zegt
Ik weet niet of ik zo goed kan slapen bovenop een batterij. Het idee aleen al dat ik sterf in een brand…
b00st zegt
Beter een dikke gasfles, voel je niks van als je slaapt.
flutterby zegt
Pas maar op met je telefoon.. Beter uitzetten en in een brandkast leggen als je gaat slapen.
bottles zegt
It’s called the what now?
okdoei zegt
Bowlus Volterra. Geen dank.
xytras zegt
Mooi plaatje in dat bos, maar als je hem zo 5 min in de zon laat staan heb je een bosbrand…
potver7 zegt
Pfff, als duurzaamheid je ding is (toch een van de verkoopargumenten volgens de website) dan weet ik wel wat beters dan een gigantische, van alle gemakken voorziene sleurhut heen en weer te slepen naar de andere kant van het continent. Maar goed, de azijn was weer lekker en gezond, dus wie ben ik…
Robin zegt
Is een alternatief bv een aanhanger met 10 kw aan (25 stuks uitvouwbare) zonnepanelen? Dan kan je onderweg ook laden op weg naar je vakantiehuis. Voor 300.000 kun je best wat huren de komende 30 jaar.
Je pikt natuurlijk wel een paar extra parkeerplaatsen in als je de boel openvouwt. Maar misschien op 2 meter hoog, dan staan de auto’s naast je meteen in de schaduw. Maak je vrienden mee in spanje. En 10 kw betekent nog wel een pauze van een uurtje of 4. Siesta?